Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Ymmärrän tunteen, uskoisin. Kirjoitin itse ylioppilaaksi 1988, silloin elettiin Suomessa kaikkien aikojen humppakarnevaaleja, äkkiä oli kaikilla rahaa rajattomasti. Baareissa oli maailmanlopun meininki, jupit heitti sisään tullessaan luottokortit rennosti baaritiskin takana oleviin laseihin, ja etenkin wannabe-jupit. Kilpailtiin, kuka saa maksaa. Rahaa tuli tyhjästä, äkkiä kaikki saivat lainaa ja kulutusluottoja, ja se, joka otti eniten, oli kovin tyyppi ja pian miljonääri, koska kaikki omaisuusarvot kiipesivät huimaa vauhtia kohti taivasta. Jos jonnet ei tiedä näitä juppijuttuja, guuglailkaa, mutta siis vähän alkaa olla samankaltaisia merkkejä ilmassa. Tuossa juttu yhdestä tuon ajan ikonista, näkyiskö jotain yhteneväisyyksiä nykyaikaan?

Itsellä oli lapsuuskodin perintönä tuulen huuhtoma perse, ei latin latia taskussa. Edessä muutto pääkaupunkiseudulle koulun perässä, asuntojen hinnat olivat karanneet täysin ulottumattomiin, jos ei rikas isi maksanut. Suoraan sanottuna tuntui lähes lohduttomalta, sukupolveni nuoret olivat jääneet bakkanaalien osattomaksi sivustakatsojiksi, jotka eivät ikinä pääsisi kiinni edes omaan asuntoon pääkaupunkiseudulla.

Onneksi tunsin muutamia luottoihmisiä, joilla oli vähän pidempää perspektiiviä elämässä. He sanoivat, että nää on näitä, älä murehdi. Käy koulut ja huomaat, että kaikki menee hyvin, et ole jäänyt osattomaksi mistään. Oli vaikea uskoa, oikeasti.

1991-92 se sitten loppui. Omaisuusarvot puolittuivat hetkessä, ulkomailta saadut ja rohkeasti otetut yritysainat hyppäsivät Suomen markan devalvaation myötä uusiin lukemiin, firmat ajautuivat joukolla maksukyvyttömiksi, omaisuudet menivät pakkomyyntiin, työttömyys räjähti käsiin, asuntolainojen vakuuksina olleiden asuntojen arvot puolittuivat. Asunnot pakkomyytiin, velat jäivät. Siinä kohtaa ei harmittanut, että olin jäänyt osattomaksi velkarahahumppafestivaaleista, äkkiä olinkin lähes velaton nuori, jolla oli kaikki tiet auki tulevaisuuteen.

Nää on näitä. Näitä tulee ja menee.

Itse olen elänyt aika huoleþoman elämän, matkustellut, tanssinut, laulanut ja soitellut, nauttinut hyvätuloisen elämästä, on ollut aina autot ja moottoripyörät ja purjeveneet, en todellakaan ole näitä sentinvenyttäjiä, jotka panee pienen palkkansa sijoitustilille ja siirtää elämän elettäväksi sitku.

Suoraan sanottuna nyt tuntuu ihan hyvältä, ikää on 52 v. ja suunnilleen kaikki omaisuus hankittuna, mitä kaipaan, kaikkea koettu ja maailmaa nähty. Nyt on vielä hyvä liksa ja fyrkkaa jää säästöön, eikä tämä nousukausi ole tehnyt säästöille pahaa, hyvinkin näyttää, että eläkkeen lisukkeeksi on tulossa aika mukavat osinkotulot, saa jatkaa iloista, huoletonta elämää myös lopun elämää.

Tämän haluan sanoa nuoremmille: älkää murehtiko, jos tuntuu, että muut on miljonäärejä ja itse tuomittu ikuiseen köyhyyteen. Ei se mene niin. Suhdanteita tulee ja menee, tilaisuuksia tulee, eläkää nyt, tarttukaa tilaisuuksiin. Typerykset karsitaan aina välillä liioista rahoistaan, ja fiksuille tulee tilaisuuksia aina uudestaan ja uudestaan. Parhaat ilot ovat ilmaisia tai hyvin halpoja, omaisuus tuo myös huolia ja murheita, nauttikaa vapaudesta ja huolettomuudesta nyt. Rahoista ehditte nauttia myöhemminkin.

Maailma muuttuu paremmaksi, ei huonommaksi. Elämänne muuttuu paremmaksi, ei huonommaksi. Älkää uskoko kurjistelijoita, teille on vielä koko maailma auki, kun pidätte silmänne auki, opiskelette, elätte ajassa mukana, tartutte tilaisuuksiin.

210 tykkäystä

Ai saakeli, nyt on huikea kirjoitus! Kiitos.

13 tykkäystä

Yksi parhaista kirjoituksista, jonka Juurikki on tällä vuosituhannella lukenut. Kiitos. :smiling_face_with_three_hearts:

Lisäksi kun kertoo, että meille (omalta kohdalta ex-yrittäjille) niin kovasti tyrkyttämällä tyrkytettiin lainojen vaihtamista valuuttalainoiksi 1-2% edulla juuri ennen, kuin rysähti.

Juurikki ei tarttunut tilaisuuteen, vaan kieltäytyi pankin tiskillä arvaten, että nyt on ketunhäntä kainalossa. Tuli seuraavalla viikolla kutsu pankinjohtajan juttusille. Oli aika painostava keskustelu, mutta ei haitannut, kun oli mahdollisuus maksaa laina vaikka heti omilla säästöillä. Neuvottelusta pääsi pois vain lupaamalla, että Juurikki harkitsee asiaa. Juurikki harkitsee vieläkin. Entä ne, joilla ei ollut harkitsemisvaraa?

Tilanne oli sentään hieman tasavertaisempi, kun heti Kansallis-Osake-Punkin Kansallistalkoisiin osallistumisesta huolimatta piti myöhemmin painostuksen jälkeen oma lainasopimus vaihtaa pankin kannalta parempaan. Taisi olla varautumista negakorkoihin, eli ihan turhaan asiakkaita silloin kiusasivat. Ne velat onneksi jäivät viime vuosituhannelle.

Nuoret, lukekaa kommentoimaani elämänfilosofista viestiä.

25 tykkäystä

Olen suorastaan äimistynyt kuinka paljon kaivoit lähteitä Henrik Kuninkaasta ja näin nopeasti. @Contrafun Kiitoksia, kun otit kopin toiveestani. Muutenkin hienosti tiivistit aiheen ja nämä sitaatit, yms. :+1: Todella mielenkiintoista luettavaa! :slight_smile:

On hienoa tavoittaa pieni käsitys siitä persoonasta kuka hän oli. Ripaus nostalgiaa, sekä pala pörssihistoriaa.

@Crazy_Train Hei! Loistavia ehdotuksia, kiitoksia paljon. Täytyy ihan kaiken rehellisyyden nimissä myöntää, että kummatkin kirjailijat ja teokset ovat tuntemattomia. Thorndike on lähinnä nimenä tuttu. Laitoin kyseiset “The Outsiders” -Thorndike, sekä “Rich, Wiser, Happier” -Green kirjat tilaukseen juuri. :handshake:

6 tykkäystä

Katsoin Warren Buffettin dokumentin, joka kertoo hänen elämästään, löytyy näköjään YouTubesta mutta katsoin itse HBO:lta. Buffett itse paljon kertoo läheisistään, vaimostaan, isästään. Perus circle of competence ja vallihautasetit käydään läpi joten dokkari voi auttaa myös paremmaksi sijoittajaksi. Vähän käsitellään Berkshiren perustamista ja Buffettin hylkäämää tekstiiliajan ostotarjousta - 5 päivää isänsä kuoleman jälkeen, ja Salomon Brothersin skandaalia minkä Buffett lopulta luottamuksen avulla pelasti.

Todella mielenkiintoinen dokkari, tottakai. Parempi kuin Cccp hockey. Buffett on myös btw shortannut - ollut shorttina opettajiensa lempiosakkeeseen kouluiässä aiheuttaen tahallaan hämmennystä opettajien keskuudessa :smiley: ihan normi pila…

21 tykkäystä
32 tykkäystä

Hei,

Mistä löytäisi Tecnotreen tuotteista tietoa laajemmin suomenkielellä? Koitin laajaa raporttia vähän kahlailla, mutta sieltä en äkkiseltään löytänyt suurempia esittelyitä. Enkku ei oikein taivu paitsi yksinkertainen, joten takia kyselen suomeksi.

Olen siitäkin yllättynyt, että Tecnotreellä ei ole suomenkielisiä sivuja, vain englanninkieliset. Suuri pettymys. Ollaan suomalainen yritys ja tuskin olen ainoa omistaja, jolla on huono enkkupää.

Google Kääntäjällä saa noista melko hyvän käännöksen. Jos käännökseen tulee joku ihan asiaan kuulumaton suomenkielinen sana, niin sen muut merkitykset voi katsoa sanakirjasta.

1 tykkäys

Sanonta “ota sieltä sponsorikassasta” saa tässä vähän konkreettisemman merkityksen.

38 tykkäystä

Pistetääs sittenki kafferoomiin viikonlopun viihdykkeeksi.

Oon tässä katsellut nyt Tampereen tieliikennettä reilun 6kk ja oon spotannu yllättävän paljon tesloja liikenteessä verraten esim vuoteen 2019. Onko Suomeen tullut vuoden 2020 aikana jokin isompi teslarahtikuljetus jne vai onko suomalaiset innostunu tesloista jostain suuremmasta syystä.

1 tykkäys

The Founder oli ihan mielenkiintoinen tositapahtumiin perustuva elokuva, kertoo McDonaldsin historian. Löytyy mm. Ruudusta. Mäkkäriä on tehnyt mieli hankkia salkkuun minimaalinen määrä, ehkä jonain päivänä.

https://www.ruutu.fi/movie/3324392

5 tykkäystä

En tiedä mistä johtuu innostus kyseiseen autoon mutta prosentuaalinen kasvu on kolmosen kohdalla kovaa. Varmasti jo huomaa katukuvassa. Ote on Kauppalehdestä.

7 tykkäystä

No voit sä tän ajatella niinkin että jokin asia on 10cm pitkä ja se kasvaa vuoden aikana 60% niin se on sen jälkeen 16cm. Luvut ei ole vielä hurjat mutta eron huomaat kyllä. Siitä kai tässä kyse oli. Viestini on toki asiaton mutta pyrkii olemaan myös hauska…

8 tykkäystä

Ilmiö on sama kuin sienimetsässä. Ensin ei näy sieniä missään, mutta kun ensimmäiset näkee, niin niitä alkaa löytymään joka paikasta. Toinen mutta vastakkainen ilmiö tapahtuu joulukuusta haettaessa metsästä, kun yhden kuusen saa valittua ja kaadettua, niin heti vierestä löytyy parempi. Tämä pätee myös naistentansseissa (kts. Tanssiravintola – Wikipedia).

6 tykkäystä

AIJAIJAIJAI!! Miten tässä mahtaa pysyä housuissa?

https://www.instagram.com/p/CQ4F3ONjRZv/

8 tykkäystä

No joo, kaikki on niin suhteellista, otse olen pihin äidin kasvatti pienituloisesta perheestä. Pärjätty aina säästäväisyydellä ja äidin opit sisäistäen ei ne suuret tulot, pienestäkin hiukan aina säästänyt, joskus tuntui ettei tuu mitään, rahastoilla ja säästötileillä aloittanut, aina työskennellyt pienipalkkaisella kauneudenhoitoalalla yrittäjänä suurimman ajan, lomaa ja saikkuu ei pidetä samaan malliin, talo on kuitenkin maksettu pari lastakin aikuiseksi saatu, mies ei myöskään korkeaa palkkaa nauti ja viimeiset 10 v lomautettuna pitkiäkin aikoja. Pörssiin pamautin ekan kerran -99 nyt jo mukavasti vaikka vähän höyrähdin tossa viimevuoden puolella hypeen​:laughing: ja revittelyyn. Siellä ny pikku - jäljellä mutta kääntynee toivottavasti jossain kohtaa. Ei ole mitään syytä tuossa iässä harmitella kelan tukea yms, hienoa on että pystyt mukana silläkin tasolla olemaan. Nykyisin kun ei oikeastaan ole kuin rahastot ja pörssit varallisuutta kasvattaa. Ennen sai obligaatioista ja tileiltäkin hyviä tuottoja. Nyt menossa rutistus jossa pelataan upporikasta tai rutiköyhää kun 60 mittarissa loppuu rahan kerääminen ja jos luoja suo niin laitan haisemaan ennen kuin lääkäri kieltää kaiken​:smile:no vajaa 10v aikaa. Sä kerkeet hyvin nuori kun olet. Onnea ja sitkeyttä matkaan​:heart::cherry_blossom:

16 tykkäystä

Minulla ei ollut sinun iässä mitään omaisuutta. Töissä kävin kävin opiskeluaikana ja nekin rahat käytin juhlimiseen. Sen lisäksi maksoin n.4k€ Kelalle tukia takaisin. Ajoissa valmistumisesta ei saanut tukia takaisin eikä bonuksia ja jos olisi saanut, tuskin olisin siltikään valmistunut ajoissa. Puhutaan 2000-luvun alkuvuosista.

Ei sitä omaisuutta tarvitse tuossa iässä olla ja on vähän tuurista myös kiinni, millaiseen tilanteeseen on syntynyt ja päätynyt elämän kulkujen kautta. Sinulla on hyvä tilanne, kun olet täällä foorumilla tällaisen taloustiedon äärellä ihan tavallisten ihmisten kanssa ja kykenet säästämään, sekä sitten jopa sijoittamaan. Laitat pikku hiljaa kasaan säästäen ja kunhan muistat elää elämää samalla, niin sitten kaikki menee parhain päin. Ei ole mitään järkeä venyttää senttiä tällaisena aikana, vaan nauttia ja laittaa myös sivuun, että joskus on sitten vähän mitä käyttää, jos jotain hankintoja tarvitsee.

Minun palkkani ei koskaan ole ollut megaiso eikä tule olemaan ja silti jotain raavitaan kasaan kuukausittain myös sijoitussalkkuihin (kyllä, nyt jopa kahteen). Puskuri on erikseen ja nyt myös sijoituspuskuria olen saanut kerättyä kevään ajan. Tilanne kohenee kyllä ihan jokaisella, kun jaksaa katsoa eteenpäin ja tehdä asioita sen eteen. Aina voi tulla yllättäviä tilanteita vastaan, jotka tekee muutoksia meidän elämäntarinaamme ja sehän vain kuuluu asiaan.

14 tykkäystä

En ollut huomannut täällä tätä tietoa vielä:

Finanssivalvonta peruuttaa Privanet Securities Oy:n sijoituspalveluyrityksen toimiluvan välittömästi.

Finanssivalvonta on päättänyt peruuttaa – toimiluvan havaittuaan Privanetin toiminnassa useita vakavia laiminlyöntejä ja rikkomuksia. Privanet ei ryhtynyt riittäviin korjaaviin toimenpiteisiin Finanssivalvonnan asetettua asiamiehen valvomaan Privanetin toimintaa 11.3.2021. Lisäksi Finanssivalvonta teki uusia havaintoja rikkomuksista asiamiehen asettamisen jälkeen.

Privanetin toimintaa ei ole kokonaisuutena arvioiden järjestetty sijoituspalvelulain 7 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan sen liiketoiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen luotettavalla tavalla. – Privanet ei myöskään ollut tunnistanut ja ehkäissyt liiketoimintaansa olennaisesti liittyviä eturistiriitatilanteita – . Eturistiriitatilanteiden synnyttyä se ei kohdellut asiakkaitaan hyvän tavan mukaisesti ja antanut tietoja eturistiriitatilanteiden luonteesta tai syistä.

Finanssivalvonnan päätös ei edellytä Privanetin asiakkailta toimenpiteitä. Privanetin tulee palauttaa hallussaan olevat asiakasvarat ja päättää asiakkaisiin kohdistuvat vastuunsa, kuten selvittää avoimet arvopaperikaupat, 16.7.2021 mennessä.

Finanssivalvonnan päätös ei ole lainvoimainen. Privanetilla on oikeus valittaa päätöksestä --.

3 tykkäystä
1 tykkäys