Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Nyt ne tuli! :sunglasses: :sunny: :books:

21 tykkäystä

Jos nykyinen hullun nopea kasvuvauhti tuntuu liian hitaalta, niin kannattanee tutustua pörssin historiaan. Odotuksesi ovat turhan korkealla.

Itse olen salkun koossa yli 10k€ edellä tavoitettani ja hämmästellyt, että tällaistako tämä onkin. Tiedostan kuitenkin, että tuo voi haihtua yhdessä aamupäivässä savuna ilmaan. Siihen päälle muutaman kuukauden vaakalento, niin hermoja kysytään paaaljon nykyistä enemmän.

Sitä, siis normaalia kasvuvauhtia, odotellessa.

6 tykkäystä

Liian ahkera romahduksen odottelu voi todellakin sattua lompsaan paljon enemmän kuin romahdus. Jos ahdistaa niin pitää sopivaa käteissiivua pahimman varalle jolla voi laskea keskihintaa jos tulee iso notkahdus ja kenties jakaa isommat sisäämenot ajallisesti jos pelottaa laittaa isoa mälliä kerralla ATH-tasoilta.

Osakkeissa on se mukava ominaisuus että kunhan kädet ovat sopivan timanttiset niin niitä voi holdailla pidempäänkin. Yksittäisten yritysten osalta voi olla tarve tehdä päätöksiä ja peliliikkeitä jos firmalla ns. menee bisnekset alta, mutta osakemarkkinoilla yleisesti mukana olo isommankin kuopan yli ei vaadi oikeastaan kuin sitä että ei lähde panikoimaan pohjilla. Jos osti viikkoa ennen koronadippiä niin mikä on tilanne tänään jos napsii kymmenkunta hyvää firmaa ja vertailee? Olisi selvästi voitolla. Harvassa on ne firmat jotka ovat tänään alle koronaa edeltävien huippujen. Ainoa tapa menettää rahaa oli myydä liian myöhään koronasyöksyyn ja sitten odotella liian kauan takaisin sisään menoa. Ja tuo oli sentään historiallisesti aika iso notkahdus.

23 tykkäystä

Näinhän se voi olla. Tuossa Tokmannin tapauksessa myymälän saldo piti olla 24 kpl, mutta loppuunmyyty oli. Myyjä myös mutisi mennessään, että ne saldot nyt saattaa näyttää ihan mitä tahansa, samalla kun jatkoi matkaansa tärkeämpiin töihin.

En jaksa uskoa että tokmannilla pystyisi olemaan mitenkään reaaliaikaista dataa siitä miten paljon tavaraa jäljellä. Paikallinen K supermarket sanoi että heillä päivittyy kerran vrk saldot. Nuo eri kausien hittituotteet menee monesti aika vauhdilla niin saattanutkin olla aamusta se 24kpl.

En tiedä onko täällä ollut jo keskustelua aiheesta, mutta onko muut huomannut saman, että MSCI World Small Capissa suurin omistus AMC? Ei tekis mieli kyl tällä hetkellä Small Cap etf:ää ostaa.

1 tykkäys

Jossain kohtaa tais Gamestop olla myös Top 5 omistuksissa

Aika pienellä painollahan nuo on. Ei pitäisi olla ongelma. Enemmän ongelmana world small cap indeksin kanssa pidän Smaöl cap growth osiota kokonaisuudessaan.

2 tykkäystä

Ostin ensiasunnon 6-vuotta sitten. Sitä ennen rahaa säästin lähinnä pankkitilille. Häät ja asunnon käsiraha tyhjensi tilit täysin. Sen jälkeen aloin tunkemaan ylimääräisen indeksiin. Lainan lyhentäminen myös kerrytti varallisuutta. Myönteinen palkkakehitys ja säästäväinen perusluonne on kiihdyttänyt varallisuuden kertymistä huimasti. Tajusin juuri kuinka varallisuuteni on hämmästyttävästi keskimäärin tuplaantunut vuosittain tuon jälkeen. Jos tämä meno jatkuu pääsisin siis jo eläkkeelle kahden vuoden päästä. No tähän en kyllä oikein usko mutta mukava tajuta että taloudellinen riippumattomuus on enää vain kahden askeleen päässä.

30 tykkäystä

Rapala, 5e hinnasta asti miettinyt että olisihan tuota hyvä ostaa näin alan harrastelijana. Viimeksi tänään asiaa pyörittelin ja jätin taas tekemättä. Nyt hinta on taas yhä kauempana ja vaihtoehtoina on todeta että joko liian kallis tai sitten näin jälkifomona kyytiin :roll_eyes:

5 tykkäystä

Yritätkö sanoa että 6:ssa vuodessa olet 2 vuoden päässä taloudellisessa riippumattomuudessa? Eli 8:ssa vuodessa kerräyttänyt eläkepotin ja vielä indeksiin sijoittamalla?

1 tykkäys

En ihan noinkaan. Vaan 6 vuodessa olen kerännyt neljäsosan eläkepotista. Ensimmäisen vuoden säästöt ja tähän päälle viisi tuplaus vuotta. Se että saisin vielä kaksi +100% vuotta vaikuttaa sangen epätodennäköiseltä.

12 tykkäystä

Jotenkin sitä ajattelee, että näinä digitalisaation aikoina netissä näytettävä tieto olisi ajantasaista, mutta ilmeisesti ei sitten ole.

Alkukesästä kyllä homma toimi kotipaikkakuntani Tokmannilla, kun menin hakemaan tuotetta, jonka myymäläsaldo oli 2 kpl. Kaksi niitä siellä hyllyssä oli, joista toisen ostin. Kyseessä oli kausituote, mutta ei ehkä tuommoinen hitti, kuten Thermacell.

Missä Cad valuuttatili kerran BNS löytyy?

Pienemmissä/halvemmissa tuotteissa varsinkin syntyy hävikkiä joita sitten todetaan inventaarioissa.

Jos saldot heittää tuollaisessa tuotteessa yli 20 kappaleella niin voipi olla että niitä löytyy laatikollinen jostain varaston nurkasta tai niitä tullut lastikollinen liian vähän.

Oma juttunsa sisäänheittotuotteet mitä joskus tunnutaan pantattavan jossain jemmapaikassa, jotta kalliimmat kävisi kaupaksi. XXLssä pari kertaa myyjän kanssa olen käynyt keskustelua löytyykö tuotetta oikeasti varastosta ja molemmilla kerroilla myyjä kävi vielä kerran tarkastamassa ja tuotteet löytyi kuten nettisivujen saldokin osoitti.

4 tykkäystä

Taisivat pörssikurssit sen tehdäkin viime vuoden maaliskuussa. Koko lailla jyrkkä ja syvä droppi, hassua, jos joku ei huomannut. Itse onnistuin tyhjentämään salkun heti hyppyrin nokalta lähdön jälkeen, mutta myöhästyin pahasti markkinoille palaamisessa. Pääsenpähän ainakin makselemaan veromätkyjä tänä vuonna viime kevään salkun tyhjentämisestä.

1 tykkäys

Neuvoja on niin paljon että niiden noudattaminen on haastavaa ja joskus ne tuntuvat olevan keskenään jopa ristiriidassa, ellei hahmota ohjeen asiayhteyttä. Toisaalta sanotaan että myy, jos kurssi on niin kallis ettet nyt itse ostaisi. Tai poistu/kevennä jos inflaatio nousee jne.

Itse olen pystynyt aika hyvin soveltamaan tuota voitollisten pitämistä ja tappiollisen myymistä ajoissa (salkun 13 yhtiöstä vain 2 on tappiolla 14-20% verran).

Aloitin toki hyvään aikaan (tasan vuosi sitten).

10 tykkäystä

Itse harkitsen Tecnotree kyydistä hyppäämistä. Ainakin hetkeksi. Se ei tarkoita, että olisin niinkään vaihtamassa hevosta. Vaikka toki sitä olen tehnyt tässä vuoden aikana ja hyvä niin. Tammikuusta tähän päivään tuotto yli 70% ja se ei olisi sitä, jos olisin pitäytynyt aiemmissa osakkeissa.

Toisaaltaan, jos olisin myynyt Nokiat Korona dipissä kun se oli reippaasti alle 3e (en seurannut silloin kauheasti ja oli aika shokki huomata, että pääoma oli pahasti miinuksella) niin rahani olisi myös tänään huomattavasti pienempi. Oisin myynnyt pohjilta.

Itse olen myynnyt tilanteissa, joissa nousu on mielestäni ollut vailla tukevaa fundaa tai jokin huhu on hiertänyt (Nokia ja Veritzon sekä WSB hype) tai jos olen hypännyt kyytiin tietyllä tuotto-odotuksella ja se on toteutunut.

Ainoa poikkeus on Loudspring (olisinpa valinnut silloin tecnotreen!), jossa päätin sijoittaa 50 euroa umpimähkään suomalaiseen senttiosakkeesseen ja valita sen, joka tuntui (siis tuntui) kivoimmalta. Ja tämä osake on ja pysyy, koska tämä on se yksi ostos, jonka annoin luvan itselleni tehdä “harkitsemattomasti”. Toisaaltaan, ihan hyvä ettei ollut Tecnotree, koska varmaan räiskisin nyt umpimähkään eurojani “toivotaan toivotaan” meiningillä :sweat_smile:

6 tykkäystä

Onnea Kalle! Milläs arpalapuilla oot onnistunut noin hienosti?

2 tykkäystä

Ekat 5 vuotta indeksiä ja sen jälkeen osakepoimintaa laajalla hajautuksella. Nouseva säästöaste ja tulojen triplaus oli alkuun merkittävimmässä osassa. Nyt ollaan osakemarkkinan myötätuulessa. Ensi vuonna tarvitaan sitten varmaan rulettia että voi jatkua tälläisenä.

3 tykkäystä