Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Amen. Jos avoin nettikeskustelu saa aikaan ostoryntäyksen niin ei sitä voi manipulaationa pitää. Edes tarkoituksenmukainen sqeezaaminen ei ole manipulaatiota. Markkinoille on syntynyt tilanne ja sen hyödyntäminen ei ole kiellettyä.

Jos tämän näkee manipulaationa niin siitä aukeaa aikamoinen Pandoran lipas missä manipulaation raja on erittäin häilyvä ja väärinkäytettävissä. Meillä Suomessakin on monta nimimerkkiä joiden postaukset twitterissä tai tällä foorumilla aiheuttaa kurssireaktioita. Manipulaatiotako?

Loputon suo.

Lepikön ja Mäkisen itsensä nolaamisen muuten kruunaa se että järjen ääneksi nousi Martin Paasi. O tempora, o mores.

26 tykkäystä

En nyt itse ole samaa mieltä, kyllähän ainoa asia mitä WallStreetillä ymmärretään on raha, ja paras tapa muuttaa siellä asioita on iskeä pankkiirien lompakkoihin. Luuletko oikeasti että SEC olisi tehnyt asialle jotain ilman tätä kaaosta?

3 tykkäystä

Miten niin ei ole manipulaatiota?

Markkinavoimamanipulaatio Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö tarjonnan ja kysynnän kontrollointi hinnan kontrollointi
Cornering shorttaajien nurkkaaminen pakottaa shortaaja toimittamaan arvopaperit keinotekoisiin tai ylihintaisiin arvoihin ostamalla koko likviditeetin
Squeezing ei selkeää eroa corneringiin

2 tykkäystä

Vaikka tää kahvihuone onkin, niin eikös tämä WSB keskustelu voisi käydä ihan ko. ketjussa? Alan olla korvia myöden aihetta täynnä kun sitä joka kanavassa tuutataan, niin jos pysytään omissa WSB / Gamestop ketjuissa näiden aiheiden osalta - kiitos.

34 tykkäystä

Ei ne ostaneet koko likviditeettiä

1 tykkäys

Mitä olen WSB:tä lukenut, niin on siellä ollut puhetta, jossa kehotetaan kaikkia nostamaan kurssia ylös, ja lähdetään yhdessä sitten joskus, kun käsky tulee. Paljon pieniä, normaalisti lokeroon nimeltä “vitsit” meneviä kommentteja, joissa vääristellään sitä, mitä osakkeen oikea arvo on. Tuolta keskustelusta löytyy paljonkin asioita, mitkä on helppo lukea kurssimanipulaatioksi eikä suotta. En suoraan sano, että DFV olisi jotain tehnyt väärin, mutta ei siitä ole turhaan varoiteltu, että internetiin ei kannata hölmöyksissään kirjoitella mitä sattuu.

Itse en lue asiaa niin, että WSB:llä olisi hirveän vakava kurssimanipulaatio käynnissä, mutta en voi kitistä, jos sieltä päitä putoilee, sillä on se kuitenkin laillisesti perusteltavissa. Siinä vaiheessa, jos WSB on ainut, joka tästä maksaa, nousen barrikadeille. Paljon vakavammasta kurssimanipulaatiosta kuitenkin puhutaan välittäjien ja hedge fundien kohdalla. Ja se kurssimanipulaatio koskettaa muitakin, kun niitä jotka ovat itse siihen syyllistynyt.

1 tykkäys

Jos takana on yksi toimija niin menee manipulaatiosta. Jos takana on suuri massa sijoittajia jotka hyödyntävät markkinatilannetta painamalla itse ostonappejaan ilman selkeää organisointia niin vaikea sitä on nähdä manipulaationa.

10 tykkäystä

Robinhoodin ostojen esto sen sijaan voisi osua tuohon “kysynnän kontrollointi”-osastoon. Piensijoittajien osalta taitaa olla aika iso markkina-asema jenkeissä.

Heillä tietenkin teoriassa oli hyvä syy, ei perse kestänyt enää välittää näitä treidejä koska… rahat loppu.

Jos tavoitteena TO ja PE ei ollut manipuloida kurssia niin että shorttaajat pääsisivät pinteestä, miksi ei sen sijaan haltattu koko lappua?

8 tykkäystä

Sanoitkin että “Edes tarkoituksenmukainen sqeezaaminen ei ole manipulaatiota.”.

Jos suuri massa olisi spontaanisti painanut ostonappia, niin tilanne olisi tottakai toinen. Ja spontaanisti näin toimineet eivät olekaan mihinkään syyllistyneet(?). Mutta jos WSB on täynnä viestiä että “squeezataan ne”, niin toki tuo WSB on “yhteisönä syyllistynyt” manipulaatioon, sillä ei ole paljoa väliä tuleeko tästä jotain tuomioita ikinä.

Yhtä lailla hedgefunditkin syyllistyvät harvase päivä manipulaatioon, vaikkei heillekkään tästä sankitioita juurikaan tule.

4 tykkäystä

Tähän varmasti haetaan aikanaan SEC/oikeuden tulkinta jossa vedetään jotain linjavetoja manipulaatiolle. Mielestäni mikään löyhä keskustelupalstayhteisö ei voi syyllistyä mihinkään vaan joko yksilöt tai palveluntarjoaja.

Aika näyttää, mutta sen verran on luottoa Yhdysvaltain yksilön ja sijoittajanvapauteen etten usko tästä tulevan mitään manipulaatiotuomioita ellei sitten jotain uutta ja tuntematonta paljastu.

4 tykkäystä

Pitääkö olla huolissaan, kun näkee metsälenkillä tällaista?

25 tykkäystä

Toistolla tehoa ? Eli voisiko tämän pitää siellä Gamestop tai WSB ketjuissa?

10 tykkäystä

Komppaan! Mutta tulkaa antamaan kriittistä mielipidettä sinnekin, niin pysyy keskustelu monipuolisena. Meinaa tulla vahvistus vinoumaa monelle siellä. Ja toisaalta vaikka tämä keskustelu ärsyttää monia, niin on se silti äärimmäisen tärkeää. Ihan niin kuin koronakeskustelu keväällä. Tästä saadaan jatko-osa The Big Short -elokuvalle ja Christian Balelle lisää töitä.

5 tykkäystä

Pakko sanoa, että @Eugene_Fomo on saitin top3 nimimerkki!

1 tykkäys

On todella mukava kuulla, että meikäläisenkin lukusuosituksista on ollut jotain hyötyä! Laitan niitä tulevaisuudessakin tuonne Sijoituskirjallisuus-ketjuun :slightly_smiling_face:

Nostat hyviä pointteja esille. Perspektiivi on kaiken ydin, se on minulle aivan sama jos arvostustasot ovat kireitä, mikäli uskon että osake on viikon päästä arvokkaampi ja ostan/myyn viikon aikajänteellä.
Hihittelin jokin päivä sitten itsekseni että kyllä tulee rumaa jälkeä kunhan Nokia vetää omat Q4 tuloksensa esille ja tulos seuraa vanhaa pettymysten kaavaa…mutta sitten hymyni hyytyi kun ajattelin, että niin eihän fundalla ole tässä mitään merkitystä enää ja moni tuskin omistaa tätä päivääkään. Taas tuli todettua, että keskimäärin kukaan ei ole tyhmä.

Jatkaakseni aiheen parissa, seuraava kappale, eli kappale 17 samaisessa kirjassa oli minulle silmiä avaava. Negatiiviset lausunnot kuulostavat paljon asiantuntevimmalta, kuin positiiviset. Minun on aina ollut hankala ostaa nouseviin kursseihin ja positiivisiin suosituksiin. Ne kuulostavalta aina siltä, että analyysit ovat ruusut (tai euron kuvat) silmissä tehty ja pian pinnan alta löytyy jotain kuraa = kurssi sukeltaa ja firma konkurssissa. Housel kirjoittaakin siitä että pessimistiset skenaariot/analyysit kuulostavat aina paljon uskottavammilta ja ikävä kyllä tämä on johtanut minun tapauksessa sijoitusurani alkutapaileella siihen, että olen ostanut heikkoja yrityksiä näennäisesti halvalla ja välttänyt laadukkaita firmoja näennäisesti kalliilla. Tulos oli myös sen mukaista. Olen onneksi viime aikoina parantanut tapojani ja tulos on ainakin viimeisen vuoden aikana parantunut.

6 tykkäystä

Kiitos! Se oli aikaisemmin TheNotoriousM&A, joka oli johdettu Conor McGregorin instagram käyttäjänimestä TheNotoriousMMA, foorumi kuitenkin korvaa erikoismerkit nimikerkistä alaviivalla niin se jäi muotoon TheNotoriousM_A, ja tästä syystä ajattelin muuttaa sen toiseen hieman “kekseliämpään”

1 tykkäys

Että sellasta…

11 tykkäystä

Meno on kyllä aika mielipuolista. Et saa ostaa haluamiasi osakkeita etkä antaa asiaankuuluvaa palautetta arvostelemalla. Ihan täyttä bs!

14 tykkäystä

Onhan se ikävää että aina välillä jossain on vääriä mielipiteitä, mutta onneksi meillä on maailmanpoliisit niitä vahtimassa :smiley:

2 tykkäystä

Viestejä tulee nykyään niin hirmuinen määrä ettei näissä keskusteluissa pysy enää mukana ellei ole jatkuvasti päivystämässä. Sinä kirjoitit tuon 10 tuntia sitten ja tähän väliin on kerennyt jo 50 viestiä! Eniten harmittaa että kirjoittelu on nykyään niin huonotasoista että joka päivä tulee poistettua uusi ketju seurannasta, kun keskusteluketjun seuraamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vilkaiskaapa vaikkapa silmämääräisesti Pörssien suunta -ketjua viime vuodelta ja miten hyvä taso siellä oli. Viestejä ei tarvitse lukea, mutta skimmatkaa sitä silmämääräisesti ja katsokaa viestien pituutta ja kuvaajien määrää

Kyllähän täälläkin taso on tosiaan vieläkin huomattavasti keskimääräistä keskustelupalstaa korkeammalla, kiitos monien omistautuneiden käyttäjien, mutta menemme kyllä siltä osin hieman huolestuttavaan suuntaan.

Lähtökohtaisesti jokainen yhden tai kahden lauseen kirjoitus on täysin turha ja näiden kirjoitusten jatkuva lisääntyminen laskee palstan tasoa aina enemmän ja enemmän kohti julkisen vessan seinää.

Mitä useampi käyttäjä kokee että tällainen roskakommentti on arvokas mielipide joka pitää väkisin saada ilmaista kymmenille tuhansille muille käyttäjille, sen vaikeampaa tulee olemaan tason nostaminen vessanseinäkirjoittelusta takaisin kohti aitoa lisäarvoa tuottavaa keskustelua.

Tulipas nyt synkkä kommentti kahvihuoneeseen, mutta olen hieman karhuinen sen suhteen että pystytäänkö korkeaa tasoa ylläpitämään vai tuleeko meistä seuraava Twitter/Facebook/Discord :bear: Nyt toivotaan että Ekan kirous toimii ja Inderesin Foorumi pistää seuraavaksi posarin, joka hälventää huolet :sweat_smile:

62 tykkäystä