Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Ranskassa olis laadukasta seuraa :wink:

Sori oon vaan vähän innoissani, kun omat arvaukset ovat olleet ihan hyviä…

1 tykkäys

Noh noh ei kannata kaikkea eksaktisti ottaa mitä iltapäivälehdissä kirjoitellaan, vaikkakin on suora lainaus. Median tehtävä on kärjistää/ vastakkainasetella asioita ja hakea klikkauksia.

4 tykkäystä

Täällä on käyty hyvää keskustelua Kiina-riskistä ja olen seurannut sitä sekä tilanteen kehittymistä suurella mielenkiinnolla. Kiina-osakkeista salkusta löytyy JD.com suht suurella painolla. Olen useasti harkinnut, että ottaisin rinnalle Alibabaa, mutta toistaiseksi riski on tuntunut liian suurelta. Viime viikolla päädyin sitten ottamaan avausposition ETF:ää iShares MSCI China UCITS ETF USD Acc (ICGA), kulut 0,4%. Lisäksi lisäsin ko. ETF:n Nordnetin kuukausisäästöihin. En halunnut jäädä sivuun mahdollisuudesta, että Kiinan tilanne rauhoittuu ja kurssit korjaavat taas ylöspäin. Toisaalta ETF tuo yhtiöhajautusta ja kuukausisäästö ajallista hajautusta, joten ei tunnu (ehkä) niin pahalta, jos tästä Kiina-seikkailusta tulee näpeille :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Viestien oikeeseen ylälaitaan tulee sellanen kynän kuva jos viestiä on muokattu viellä 5 min postauksen jälkeen ja sitä klikkaamalla näkee viestin muutoshistorian. Noissa viesteissä on myös joku aika minkä jälkeen niitä ei voi muokata, taitaa olla 2 kuukautta. Esimerkin vuoksi muokkasin nyt tätä viestiä.

5 tykkäystä

Hehe, ainut kohta missä tunsin itseni fiksuksi edes hiukan oli, tajutessani mitenkä Wallstreetille menee päivittäin maailman älykkäimmät ihmiset töihin ja minä en. Joten parempi tehdä niin kuin taloustieteen professorit ja akateemikot sanovat, indeksöidä salkku. Ei sillä varmasti saa maksimaalisia tuottoja mutta minulle riittää 5%.

Puhun paljon, välillä asiaa ja suurimmaksi osaksi asian vierestä. Ristiriita tekojen ja puheiden välillä on tosi. Koen nykymarkkinan vähintäänkin “haastavana” mutta samalla perus optimistisen luoteeni takia en voi olla pois markkinoiltakaan. Toki tällä hetkellä suurimmat omistukset ovat kehittyvien markkinoiden arvoyhtiöissä ja us/eu scv.

Ja niin kuin kylillä sanotaan “Ei vipuu ei hyötyy” :wink:

8 tykkäystä

Nää on näitä, viime vuonna esim. efecte oli saman talon “zombiyhtiöt” listalla, nyt kannattavimman kasvun listalla, vaikka tarina tai muu ei ole juurikaan heilahtanut mihinkään suuntaan:

2 tykkäystä

Voi tätä luopumisen “tuskaa”… :smile:

Viimeisen parinviikon aikana myyty salkusta aikoinaan “ikiholdiin” ostetut JNJ, MMM, OHI, AT&T. Myyntilistalla vielä ainakin coca-cola. Veroseuraamuksia ei näistä myynneistä ole tullut, vaan menee aikalailla ±0. Ehkä tämäkin tosin jo kertoo, että näiden lappujen holdailu ei ole ollut kovinkaan tuottoisaa viimevuosina - kun indeksit rallatelleet lähes 100%. Eli ehkä niiden olikin aika lähteä.

Saapas nähdä miten käy, oliko hyvä ratkaisu. Lisääntynyt käteismäärä ainakin rauhoittaa mieltä, kun viimeajat menty aika minimaalisella käteisellä.

Ja kai se niinkin on, että nuorena voi vähän riskiä ottaa - ja vanhempana sitten siirtyä näihin pappaosakkeisiin takaisin :beers:

36 tykkäystä

Kunnioitettavaa tuo sanoista tekoihin siirtyminen. Sarvihattua päästä,moni puhuu mutta harva laittaa rahat ja nahkansa peliin. Jään ainakin mielenkiinnolla seuraamaan

10 tykkäystä

Veikkaan, että on hyvä ratkaisu. Aika monella on nyt myyntihousut jalassa. Baltic dry indeksi 6 päivää laskussa ja vipulainoja maksetaan pois Jenkkilässä. Ehkä me nähdään tässä kuussa vielä kunnon korjausliike.

2 tykkäystä

Osa eläkkeestäni oli kiinni kehittyvien markkonoiden rahastoissa, jotka puolestaan olivat aika Kiina painotteisia. Myin kaikki pari viikkoa sitten ja sijoitin ne Intiaan ja Euroopan Small cap rahastoihin. Pelkään kauppasodan jatkuvan ja ehkä pahenevan. Aika näyttää.

4 tykkäystä

Jep. Olen varautunut siihen, että Kiina ETF voi kyykätä vielä selvästi lisää ja nousua/tuottoja joutuu odottamaan useamman vuoden. Sen takia otin mukaan kuuksusisäästöihin, jossa kuukausittainen sijoitus on suht pieni.

2 tykkäystä

Joku muu on saattanut jo vastata tähän, mutta luen parhaillaan Juha-Pekka Kallungin ja Jaakko Niemelän kirjaa Osakkeen Arvonmääritys. Käyvät case Nokian varsin perusteellisesti läpi.

Nordean tänään julkaisemassa “Kansainvälinen sijoitusstrategia” -webinaarissa oli jonkin verran juttua Kiinan markkinasta.

Nordea laski kehittyvät markkinat alipainoon parisen kuukautta sitten juurikin Kiinan tilanteiden johdosta, mutta uskovat suurimman kyykkäyksen olevan jo takana päin ja nostivat tällä viikolla kehittyvät jälleen peruspainoon. Rahaa on virrannut Kiinasta Intian markkinaan roimasti (Intia elokuussa +11,5%) ja nyt samaisen rahan odotetaan valuvan takaisin Kiinan markkinaan tasaiseen tahtiin ehkä hieman liioitellun Kiinaan kohdistuneen pessimismin jäädessä unholaan. Toki riskejä ja kysymysmerkkejä on ilmassa edelleenkin - kuten sijoittamisessa noin muutenkin.

Alla linkki kyseiseen webinaariin. :point_down:

3 tykkäystä

Kiitokset tästä tiedosta. Mulla on Excelissä merkintä, että lähden Tiedon kelkkaan uudestaan kun Apax myy seuraavan satsin, joten huomenna pitää pysyä tässä suunnitelmassa.

19 tykkäystä

image
Päivän huono vitsi, tietäjät tietää.

3 tykkäystä

Tsemppiä ja voimia. Minä myin nuo samat myös ikiholdista jo viime vuoden lopulla. Myin voitolla, mutta indeksillä olisin tehnyt enemmän voittoa eikä olisi tarvinnut myydä :grinning_face_with_smiling_eyes: Ehkäpä vielä jonakin päivänä tulee hypättyä takaisin indeksin kyytiin…

4 tykkäystä

Joskus ostopäätökseeni on vaikuttanut hyvin paljon kurssikäyrä (toki “ainahan” se vaikuttaa), mutta siis ymmärtämättä, mitä kaikkea niihin kurssikäyrän liikkeisiin on sisältynyt ja mitä pidemmälle katsoin kurssihistoriaa, niin sain hämmästellä ja olin ymmälläni. Olen sitten ollut vähemmän ymmälläni, kun olen lukenut kyseisten yhtiöiden ketjuja. :+1: :slightly_smiling_face:

image

Plug

Se pitänee sanoa, että en vieläkään hyvin tiedä aina miksi kurssit liikkuvat, miten liikkuvat, mutta suuntaa-antavasti kyllä osaan vähän tulkita jo liikkeitä, kunhan vielä osaisi ennustaa tulevaa. :upside_down_face: Aiemmin joskus tässä kirjoitin siitä, miten hyödyllistä on lukea “vanhoja” foorumin tekstejä, mutta olen kokenut myös käyrähistoriaa katsomalla ja tulkitsemalla olen oppinut myös hyvin paljon - aika silmiä avaavaa. Toki tiedän, että en hirveästi tiedä, vaikka paljon olenkin mielestäni oppinut.

image

Vernerin vartit, Traders’ Clubit ja ketjuista Pörssien suunta -ketjut ovat olleet tärkeänä osana oppimisprosessia. Teknistä analyysia en hirveästi harjoita, mutta täytyy rehellisesti sanoen, että kyllä monien kirjoittelut teknisestä analyysistä on tuonut erilaista ymmärrystä käyristä+graafeista eli sijoittamisesta, josta on hieman ehkä ollut apua ajoittamisessani. Koetan pitää silmät avoimena erilaisille jutuille, toki ei naivina ja jos en oikeasti tiedä, niin en tuomitse vaan tutustun. Ehkä omaa ajatustani sijoittamisesta sekä graafien tuijottamista kuvaa paljon tämä lausahdus: “Ennustamisen sietämätön vaikeus”. :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

vaikka onkin kulunut sanonta, mutta osakkeiden hinnoitteluun on tullut iso häiritsevä tekijä: keskuspankit. lähes kaikki se raha mikä on vapautunut esim FED:in ostoista on suuntaunut osakkeisiin.
Jeffrey Gundlach: As long as stimulus goes on, the stock market can stay very overvalued - YouTube
tilanne on aiheuttanut hintaperversion, joka purkautuu todennäköisesti rysäyksellä.

1 tykkäys

Unen rajamailla lähti vähän laukalle. Näin vision, jossa yhä kuormittuneempina ponnistelevat analyytikot rakentavat yhä suurempia DCF-teleskooppeja, joiden välittämä data on sittenkin sen verran hämärää ja suttuista, että tulkintatilanteessa mielikuvitus ryhtyy tekemään sitä, minkä se parhaiten osaa: näkee sanoinkuvaamattoman houkuttavia riettauksia siellä, mistä sellaisia ei kaiken järjen ja luonnonlakien mukaan pitäisi löytyä.

5 tykkäystä

Katsooko kaikki muut indeksi vs osakepoimintaa pelkästään tuottoprosenttien kautta? Mulla on ehkä kohtalaisen varakkaan länsimaisen miehen asenne rahaan, mutta en vaan pysty näkemään sitä pelkästään maksimaalisen tuoton tavoittelemisen näkökulmasta.

Ville Leino avautui aiemmin “ongelmastaan”, kun peliuran jälkeen Buffalo maksoi vuosittain siitä että hän ei pelaa koska liian kallista sopparia oli jäljellä ja haluttiin kikkailla palkkakatolla mieluummin kuin ylipalkatulla keskinkertaisella pelaajalla. Tämä otettiin luonnollisesti lehtijuttuna huonosti vastaan, koska kuinka joku kehtaa valittaa että saa miljoonan tilille vuosittain siitä ettei tee mitään. Tämä esimerkki kuvastaa kuitenkin omaa ongelmaani indeksisäästämisen kanssa (mitä kyllä pienessä mittakaavassa kuukausittain teen).

Mulle kuukausittainen indeksisäästäminen ei olisi mikään itsenäinen päätös. Tai olisi se kerran ja sitten sinne vaan menisi rahaa jota en edes seurailisi. Sensijaan jokainen osakeostoni/myyntini on henkilökohtainen päätös ( ei lasketa margin calleja ) ja olen omien säästöjeni herra. Koen myös ansaitsevani mahdolliset tienestit paremmin tai voin nuhdella vain itseäni tappioista. Olen niin sanotusti hyvässä ja pahassa oman talouteni herra ja hidalgo.

Mielestäni ihmisen yksi suurimmista tarpeista on tarpeellisuuden tunne tai se että tekee jotain merkityksellistä. Osakemarkkinoilla sen kokee helposti kun vastaat itse omasta taloudestasi ja toisaalta olet sen velkaa vaivalla säästämillesi roposille.

Pidän myös kirjoista sekä tarinoista ja jokaisella firman osakkeiden ostolla on joku tarina. Joku voi muistella miten osti aikanaan ath tasoilta Nikolaa ja miten katseli kyynel silmässä alamäkeen valuvaa autoa, kun taas toinen kertoo Afrikkalaisesta kaivoksesta joka romahti lakijuttujen myötä mutta maagisilla timanttikäsillä holdaten sieltä löytyikin yllättäen uusi kruunun jalokivi. Tai sitten vaan reissaan jossain Losissa ja näen omien Zim konttilaivojeni keinuvan kauniisti 50 muun satamaan jonottavan botskin kera ja vilkutan kapteenille.

Ei tällaisia kokemuksia ja onnistumisen riemua kohtaa indeksisijoittajana.

Noh ainakin @Masse tietää tämän. Yksi sijoitusoppaan luvuista taisi olla että sijoittaminen on harrastus josta joutuu joskus maksamaankin. (Ei tainnu ihan oikein mennä mutta sinne päin). Millainen harrastus olisi indeksisäästäminen?

Ps. Ei mitään pahaa indeksisäästäjiä kohtaan, todennäköisesti fiksumpaa kuin osakepoiminta, mutta ah niin tylsää.

Pps. Sitä paitsi voiko Ronttu ikinä spurtata Indeksitasolla.

71 tykkäystä