Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Itselläni tuli juurikin 23 vuotta kuukausisäästämistä/pienimuotoista sijoittamista täyteen. Nyt on hyvä hetki muistella menneitä, itsellänihän alku oli tyly - melkein heti, kun aloitin säästämisen (600 markkaa kuukaudessa) iski jonkin sortin kriisi markkinoille. Olin päättänyt, että olen pitkän aikavälin sijoittaja, joten jatkoin säästämistä. Sitten tuli teknokupla, sen jälkimainingeissa kurssit laskivat pitkään ja tilanne oli semmoinen, että vaikka laitoin uutta rahaa sisään kuukausittain niin salkun arvo aleni koko ajan. Hajautin myös aika paljon, mitä sen ajan mahdollisuuksia nyt edes oli. Sitten alkoi aurinko paistamaan risukasaan ja sijoitukset alkoivat ihan oikeasti tuottaa. Kunnes iski finanssikriisi, se oli käänteentekevä kokemus, ihan ihmeellinen kokemus. Kuuntelin siinä kohtaa itseäni viisaampia ja kun Warren Buffett käytännössä suoraan kehotti ostamaan yhdysvaltalaisia osakkeita niin seurasin perässä ja siirsin salkkuni painopisteen 2008-2009 selkeästi Yhdysvaltoihin. Samalla aloin ottamaan sijoittamisen enemmän tosissani, salkku oli kasvanut jo jonkinmoiseksi niin siitä oli syytä pitää huolta. Finanssikriisin jälkeiset vuodet ovat tuottaneet varsin hyvin tällaisella hajautetulla salkulla. Olen matkan varrella kyllä vaihdellut sijoituksiani, joten en ole puhdasoppinen kuukausisäästäjä. Juuri nyt olen jonkin verran keventänyt salkkua, käytin paljon rahaa yhteen kiinteistöprojektiin. Tästä huolimatta jäljelle jäi mukavankokoinen salkku. En ole missään kohtaa saanut mitään isompaa rahasummaa sijoitettavaksi, kaikki varallisuus on kerätty kuukausisäästämällä.

Kuukausisäästämisestä senverta, että en toki ole koko ajan ostanut rahastoja vaan olen välillä myynyt rahastoja ja ostanut osakkeita yms. että olen “koskenut” vanhoihin sijoituksiini rohkeasti hyvien tilaisuuksien edessä. Esim. Harvian osakeantiin ja sen jälkeisiin ostoihin keräsin rahaa myymällä runsaasti muita sijoituksia. Nykyään kuukausisäästäminen tapahtuu ihan pankkitilille, samaan pottiin, minne osingot yms., Käytän sitten sinne kertyneitä rahoja uusiin sijoituksiin joustavasti.

Jos jotain pitäisi oppia menneistä, niin alkuvuosina tuli seurattua kursseja ihan liikaa ja murehdittua pieniä muutoksia. Esim. pitkäaikaisin sijoitukseni (Seligson Phoebus -rahasto) tippui salkussani pian oston jälkeen yli 10%. Muistan yhä, kun murehdin, että mahtaako se siitä nousta vai mitä tapahtuu. Nyt on kulunut 20 vuotta ja kurssi on noussut 10 → 88 euroa. Kun sijoitusaika on oikeasti pitkä, ei lyhyen aikavälin kurssimuutoksiin kannata kiinnittää huomiota. Toinen oppi on se, että kuukausisäästämistä on tehtävä niin hyvin kuin huonoinakin aikoina, jotta se toimisi kunnolla. Vasta ajan kuluessa korkoa korolle -ilmiö alkaa purra kunnolla ja summat alkavat kasvaa. Omalla kohdallani ehkä perinteistä kuukausisäästämisen ideaa vastaan on ollut se, että olen tilanteiden muuttuessa vaihtanut paljonkin sijoituskohteitani ja maantieteellistä hajautustani. Mutta silloin, kun vastaan tulee hyviä tilaisuuksia (esim. Yhdysvallat finanssikriisin yhteydessä tai Harvian listautuminen, jota olin odottanut vuosikausia) kannattaa hyödyntää ne kunnolla.

Tulipas pitkä pohdinta lyhyeen kysymykseen :smiley:

64 tykkäystä

Onko muuten teillä muilla tällaisia listautujahaaveita? Itse odotin Harviaa vuosikausia, että voi kun se listautuisi. Samalla tavalla odotan parhaillaan, että Fazer listautuisi, se olisi yhtiö minun makuuni.

6 tykkäystä

QT haluaa julkistaa tuloksen lähellä NYSEn avaamista.

Kesken pörssipäivän tulevat rapsat kyllä tuo vauhtia ja vaarallisia tilanteita :smiley: Joskus voi saada halvallakin, kun jotkut lyö äkkiä paniikissa lappunsa laitaan. Ilman, että lukeevat edes rapsaa huolella.

6 tykkäystä

Noniin!
Missähän se kuuluisa lounge on? Suuta vähän kuivaisi ja tartteisin kostuketta :clinking_glasses:

T: tuore Mestari

14 tykkäystä

Tuota… umm…

Kukas kertoo huonot uutiset? :thinking:

7 tykkäystä

Tämän päivän mukava uutinen itselleni oli Nokian tulos, vaikka en ole omistaja. :relaxed:

Nokia ei ole ehkä niin jännittävä (enää) ja vähän ehkä monille tylsä, mutta edelleen tärkeä Suomelle ja suomalaisille. Siitä iloitsen erityisesti, kun Nokian ketjussa käydään erinomaista ja hyvin tasokasta keskustelua, vaikka firma on kai erityisesti boomereiden kiinnostuksen kohteena . :upside_down_face: Kyseisessä ketjussa olevat foorumilaiset tekevät hyvää selvitystyötä ja hienosti pureskelevat selvittämänsä tiedot Foorumille. Kannattaa käydä lukemassa Nokian ketjua, vaikka ei Nokiaa omistaisikaan (linkki sinne: Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta?). Onnea erityisesti Nokian ketjun Nokiaa omistaville keskustelijoille - olette hyvän tuloksen ansainneet! :slight_smile:

@Atte_Riikola lle isot pisteet tuloslivestä, vakuuttava herrasmies sopii erinomaisesti Mikaelin hommien jatkajaksi - taas se tuli huomattua. :slight_smile:

6 tykkäystä

Kertokaa nyt :sweat_smile:

Itsekin aina välillä etsiskellyt, mutta kerta toisensa jälkeen seurannut pettymys :neutral_face:

2 tykkäystä

Skumppa loppu just aamupalalla ja toimitusvaikeudet siirtävät seuraavan erän ensi viikon puolelle. :confused:

11 tykkäystä

Pahoittelut jos jotakuta häiritsee saman tekstinpätkän laittaminen tänne uudestaan. Berkshire Hathaway letter to shareholders 2000.

Tänään kun meillä on entistäkin eeppisempi teknokupla:

21 tykkäystä

Ensin sirupula, sitten raaka-aineiden hintojen nousut ja nyt vielä skumppatehtaakin on helisemässä. Voi elämän kevät.

7 tykkäystä

Pitää varmaan muuttaa mökille viljelemään pottua. Traktorikin hommattuna niin saa nopeasti moninkertaistettua peltoalan

4 tykkäystä

Alat pääsemään internetin ytimeen, ikinä ei ylipäätänsä kannata kysellä tyhmiä, vaan suoraan esittää väärää tietoa, niin kyllä muut sen selvittää.

Esim. Ei kannata mennä kysymään milloin QTn tulos tulee tai paljonko nokian matkapuhelinverkko markkina kasvaa vuodessa. Vaan todeta että “QTn tulos tulee jostain syystä vasta sunnuntaina klo11” tai “nokian mpv markkina surkastuu 5% vuositahtia”.

Näin säästyy myös ehkä liputuksilta ja muilta.

https://meta.m.wikimedia.org/wiki/Cunningham's_Law

Cunningham’s Law states “the best way to get the right answer on the internet is not to ask a question; it’s to post the wrong answer.”

Ja ei ollut mitenkään sinun kysymykseesi liitännäinen, enkä syytä sinua ihmisten manipuloinnista - sattui tulemaan vain mieleen.

18 tykkäystä

Eikö tämän pitänyt olla jo kaikille selvää…

from Imgflip Meme Generator

27 tykkäystä

Ei ole kyllä mennyt vahvasti viimeiset pari tuloskautta kun salkun isoimmista omistuksista Q2sella Kamux otti julkkarista n. -17% ja tänään Q3:sella Solteqilla vastaavat luvut taulussa. Pidetään nyt :crossed_fingers: että Tecnotree ei petä huomenna.

49 tykkäystä

Älä huoli Seppo, olen omistanut samoja osakkeita.
Olen myös omistanut myös monta muuta, jotka ovast laskeneet yhtä pahasti. :face_with_thermometer:

5 tykkäystä

111ed7c663c2d15c5af29042104040bc

Sopii tähän aamuun kun on kovin punaisia lukuja taulussa :grimacing:
Evo,Solteq ja vielä päälle ehkä Qt läväyttää madonluvut pöytään.

Toivottavasti huumoria riittää vielä ihmisillä tänään :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

Vielä on 48 prosenttia plussalla tälle vuotta. Jatketaan muutama viikko kunnon miinuksilla ja katsellaan tilannetta uudestaan

2 tykkäystä

KOY Tampereen Monitoimiareenan hallitus on huolellisen harkinnan jälkeen päättänyt irtisanoa areenan nimisopimuksen Uros Oy:n kanssa, hallitus kertoo tiedotteessaan.

Päätöksen myötä areena jatkaa toimintaansa aiemmalla nimellään Tampereen Kannen areena.

”Uros Oy:n saama julkisuus on liitetty vahvasti ja negatiivisesti myös areenaan. Lisäksi nimikumppanin taloudellisesta asemasta julki tulleet tiedot ovat aiheuttaneet vakavan epäilyn siitä, onko yhtiöllä kykyä vastata nimisopimuksen mukaisista velvoitteistaan jatkossa. Näiden syiden vuoksi areenayhtiö ei näe mahdollisuuksia yhteistyön jatkamiselle, joten tässä tilanteessa päätös on nähdäksemme ainoa oikea”, kommentoi areenayhtiön toimitusjohtaja Marko Hurme .

1 tykkäys

Tarkoitus oli vain listata omia ajatuksia markkinasta ja asioista, joita pidän silmällä. Viisaammat sitten korjasivat, mitkä huolet olivat liioiteltuja. En näe tässä hirveästi mitään ongelmaa.

Lisäys: Taisin @Johnnyboy lukea viestisi turhan nälkäisenä ja tulkitsin väärin. Homma ihan ok ja kiitos mielenkiintoisesta pointista. Kyseinen laki ei ollut minulle tuttu, mutta tunnistan kyllä ilmiön :smiley:

3 tykkäystä

Juu pahoittelut, yritin viestittää ettei toiminnassasi ole mitään vikana, vaan tuosta sattui vaan erehdyksen kautta tulemaan tuo cunninghamin laki mieleen.

Ja saatiin kaikille ketjua lukevillekkin hyvää dataa tietoon.

3 tykkäystä