Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Olisikohan tässä synergiaa saatavissa yhteistyöllä Harvian kanssa… Digihydrauliikkaa mukaan niin saadaan kunnollinen markkinapenetraatio käyntiin sauna/spa-alalla? :face_with_hand_over_mouth: Kuten joku jo Harvian suhteen näillä pyöritteli, voi tässä olla hyvä markkinarako

I’ll see myself out.

(syytän tästä viidettä peräkkäistä 12h yövuoroa)

1 tykkäys

Voisikohan Suomen maajoukkueeseen sijoittaa? Selkeä käänneyhtiö jonka arvostus varmasti raketoi tulevaisuudessa, ja nyt saa vielä halvalla, yhden Ranskan keskimääräistä hintavamman pelaajan hinnalla ostaisi varmaan useammankin Suomen joukkueen…

18 tykkäystä

Höh. Olipa taas minulla ajoitus Orrhexin ostoissa tällä viikolla. Tänään olisi saanut halvemmalla. :confused:

3 tykkäystä

https://keskustelut.inderes.fi/t/hype-ja-meemikolikot/25128/192?u=sijoittaja-alokas
@Reisga n ottamasta Kampin kryptomainoskuvasta sain idean, että Inderes voisi markkinoida osakettaan vähän aggressiivisemmin. Tässä olisi ehdotukseni. :thinking:

23 tykkäystä

Kun odotat Red Eyen ensikommentteja
AAAARefresh

9 tykkäystä

Kiitos kunniasta! :tophat:

4 tykkäystä

Nokian kohdalla SaaS mainittu. Joko nyt alkaa nousu?

8 tykkäystä

RÖYH! Huh :tada: Olipas rankka yö, kun juhlin mestarin ketjua vai mikä titteli se olikaan Mestareiden loungessa koko yön. Heti keskiyöllä pudotin Sammon lattialle ja se pirstoutui osiin. Ensin kyllä ihmettelin, että miksi se oli baaritiskillä. Koitimme sitä Sampoa siinä koota kasaan, mutta emme saaneet sitä järkeväksi, vaikka miten päin palasia sovitettiin. Joku siinä sitten luetteli Sammon osat ja tokaisi, ettei tästä tule mitään. Baarijukka, joka olikin Torbjörn sanoi, että If on pudonnut Ruotsin pörssin puolelle. Tässä vaiheessa pelkäsin jo käsirysyä, mutta Torbjörn ojensi Ifin tiskin alta. Vihdoin saatiin Sampo kasaan ja sanoin hänelle, että vie Sampo parempaan paikkaa. Hän sanoi vievänsä sen säilöön Amerikkalaiseen vakuutusjättiyhtiöön. :clock3:

Noin kello 3.13 päätin pitää Inderesin yhtiökokouksen. Päätin muuttaa Inderes Oyj nimen Metasiviksi. Sivi on lyhenne sanoista sijoittajaviestintä, sijoittajavideot ja sijoittajaviisaat. Metahan tulee siitä, kun Mestareiden loungehan sijaitsee köh köh metaversumissa - sanoinkohan jo liikaa. Joka tapauksessa ei kannata aikailla vaan heti Meta nimeen.
:clock6:
Noin kello 6.00 tunnelma hieman latistui, kun huomasin, että Fifax on kuulunut portfoliooni jo vuodesta 2018. Ajattelin kuitenkin, että on hyvä olla lohta salkussa.

Tällä hetkellä odotan, että foorumin bugi löydetään ja minut heitetään niskapersotteella pois Loungesta.

31 tykkäystä

Voisiko kasvihuoneen ohessa olla ketju Inderesin heräämö, jonne saisi talteen kaikki hienot unet, joita käyttäjät tänne toisinaan kirjoittavat? Nyt ne hukkuvat kahvihuoneen yleiseen viestivirtaan ja unohtuvat iäksi.

14 tykkäystä

Lemosoftin avauspäivästä inspiroituneena oli pakko tehdä itseironinen meemi (vaikka tällä kerralla skippasinkin kyseisen IPOn).

46 tykkäystä

Parempi vaan että hukkuvat.

5 tykkäystä

On ollut taas miellyttävä sijoitustietouspäivä, kiitos viime aikoina kaikille Orthex-ketjuun osallistuneille henkilöille. Muutenkin on kiva, kun Orthexin ketjussa @Thomas_Westerholm ja @Petri_Kajaani molemmat ovat olleet kirjoittelemassa. Antti Viljakainenkin kävi myös siellä joskus seikkailemassa. :slight_smile:

On hyvä tietää lukiessani kirjoitustani, että olen omistanut Orthexia ja ostanut sitä vielä ihan justiinsa lisää, enkä ole muiden ketjuun osallistuneiden henkilöiden tasolla yleisessä sijoitustietämyksessä, mutta olen omasta mielestäni ainakin ajallisesti perehtynyt tähän köyhän sijoittajan Harviaan melkoisen hyvin.

Orthex-keskustelussa ei ole sokeita härkiä tai karhuja, vaan keskustelijoita, joilla toisilla on ehkä härkämäisempi tai karhumaisempi näkemys firmasta ja ääripäitä ei keskustelussa näy. On hienoa, että analyytikkoa on haastettu ja hänelle on esitetty hyviä kysymyksiä. Kajaanikin on hienosti myöntänyt, että jossain muotoilussa on saattanut olla vähän puutteita ja on hyvin täsmentänyt näkemyksiään.

Itse olen ymmärtänyt aiemmin jotain väärin johtuen kokemattomuudestani tai/ja tietystä “yksinkertaisuudestani”, mutta keskustelijat olivatpa ne sitten härkiä tai karhuja ovat hyvin auttaneet minua ymmärtäneet kokonaisuutta.

Se välillä hämää itseäni ja varmaan muita, kun puhutaan häristä tai karhuista. Näitä sanoja joskus saatetaan epäsuoraan käyttää lyömäaseena, jos halutaan luoda vastakkaista näkemystä omaavasta sijoittajasta sellaista mielikuvaa, että tämä uskoisi sokeasti johonkin omaan näkemykseensä. Ainakaan Orthex-ketjussa tällaista ei ole esiintynyt ja yllättävän vähän tällaista tapahtuu tällä Foorumilla tähän massaan nähden. Kyllä näitä sanoja saa ja kannattaakin käyttää, en minä sitä tarkoita.

Karhumaisemmat ovat opettaneet esimerkiksi sitä mulle Orthexin osalta, mitä mun ehkä kannattaa seurailla jatkossa ja paljon muutakin. Olen toki iloinen härempienkin näkemyksistä, mutta hieman ehkä vastakkaisempaa kantaa olevimmilta opin aina enemmän noin niinku yleisesti ottaen. Toki em. analyytikoilta olen saanut eniten infoa, koska he ovat tuottaneet esim. kattavat analyysit, mutta keskustelijoiden kirjoitukset, analyytikoiden analyysit ovat loppujen lopuksi työvälineitä mulle siihen, mistä teen omat johtopäätelmät sekä sijoituspäätökset, jotka sopivat minun eli Sijoittaja-Alokkaan sijoitusstrategiaan.

Timanttista työtä kaikilta, kiitos teille ja jatkakaa samaan malliin! :slight_smile:

PS Nyt ei ole enää niin hyvä mieli, sillä tätä kirjoittaessani minun lounasmakaronini paloivat pohjaan kattilassa. :rage:

31 tykkäystä

IMG_20211117_133554

146 tykkäystä

Tässä kun omaa salkkua tutkiskelen ja mietin että otanko uutta riviä lähitulevaisuudessa salkkuun. Tulin lopputulokseen että jos jotain pitäisi myydä niin ensimmäinen ajatus on myydä jo kovasti nousseita ja hyvin tulosta tehneitä firmoja. (tällähän sitten söisi mahdollisesti tulevaisuuden tuottoja)

Aloin miettimään että miksi näin. Miksi ensimmäinen ajatus ei ole myydä noita “mörn mörn” firmoja.

Tulin tulokseen että myynnit kohdistuisivat firmoihin jota seuraan eniten,joiden tuloksen teko kiinnostaa eniten. Joiden business on kehittymässä hyvin.

Jalostin ajatusta. Jos alan suhtautumaan salkussani oleviin kovaa kasvaviin firmoihin samalla tavalla kuin “mörniviin” arvoihin niin silloin ei tule ainakaan tehtyä hätäisiä liikkuja.

Myynnit,huonot sellaiset ovat yksi tehokkaimpia tapoja leikata tuottoja. Jos vain ostaisi ja unohtaisi… Seuraisi ainoastaan osavuosikatsauksia eikä yrittäisi ajoittaa markkinaa.

Ei se ajoitus vaan se aika markkinalla…

Ajatuksia sarvihatun alta

22 tykkäystä

Itse pohdin juuri samoja asioita äsken, kun mietin että myynkö Oma SP:t pois. Tätä voi tarkastella kahdelta kantilta.

Teen kauppaa OST:llä, joten veroista ei tarvitse huolehtia. Täten periaatteessa joka päivä (järkeviten ehkä joka kvartteri :D) pitäisi miettiä, että ansaitseeko tietty yhtiö paikan salkussa, vai ovatko rahat paremmin töissä muussa firmassa. Päädyin myymään Oma SP:t vaikka yhtiö onkin suorittanut hyvin ja arvostus ei ole vieläkään korkea, koska löysin vielä paremman kohteen rahoilleni.

Toisaalta taas tyypillistä on myydä ne voittajat ja ostaa lisää häviäjiä, eli pitäisi malttaa antaa voittajien rullata. Myös momentum-ilmiö on tämän puolella.

Oli miten oli niin asiaa on hyvä pohdiskella.
Muistan Vernerin jossain vartissa maininneen myynneistä, että niihin ei käytetä yhtä paljon aikaa kuin ostoihin. Loppupeleissähän kyse on täysin samasta asiasta, eli pääoman allokoinnista.

10 tykkäystä


Hyvä esimerkki inflaatiosta. “Kaikki 1$!” On nykyään “kaikki 1,25$”. Tosin avashan Dollar tree plus puodit missä kaikki taitaa olla 2$. En tiedä korottiko nekin hintoja😅.

25 tykkäystä

Vähän sellainen tuntuma, että nyt odotellaan tuloksia ennen kuin kurssi herää. Asiaan vaikuttanee se, että kaivosala ei ole mikään seksikäs bumtsibum ala.

1 tykkäys

Ei kai tuossa tiedotteessa ollut mitään uutta vain vahvistuksia mitä on huhuiltu ? En usko että poraustuloksetkaan vielä paljoa liikuttele. Onhan tuossa hinnassa jo paljon kottia.

Huhut on huhuja. Niillä voi olla haittavaikutuksiakin tosin. Jossain jo monta viikkoa sitten joku suurinpiirtein huhuili satelliittikuvien perusteella että Brasilesin porat itseasiassa pyörii jo. Eivät tainneet vielä pyöriä…

1 tykkäys

Juu niinhän ne on. On vain lähiaikoina ollut vaan buy the rumours sell the news linja. Onko sillä sitten väliä miten hinta menee tässä välissä kun sitä graalin maljaa odottelee. Olisko se sitten Braziliesin tuloksien julkaisua. Ja sitten vielä odottelua tekeekö joku tarjouksen kaivoksesta.