Inderesin kahvihuone (Osa 3)

on muuten kiva antaa osakkeille aina lupa nousta.


Fobi. Lupa nousta.


Incap lupa nousta annettu 3 kertaa, vasta sitten lähti. Tää on omasta mielestä vielä harvinaisen koominen kun kamppailin jatkuvasti ostanko vai myynkö. no päätös oli MYY :smiley:

36 tykkäystä

@Telemaster Harvialla ostolaita 2xmyyntilaita ja Pajuharju puhuu pian. Tällä tieteellisellä analyysillä en usko, että tänään mennään alle 50€.

8 tykkäystä

Jakomielitautihan tässä iskee, haluais kovasti kurssia alemmas, mut kuitenkaan ei sitä toivo :crazy_face:

En vaan nyt tykkää siitä ajatuksesta yhtään, että jenkit eivät ole vielä korjanneet…

13 tykkäystä

Itse odottelen jännityksellä huomista, jotta nähdään onko Harvian johto ollut tänään tankilla.

6 tykkäystä

Oikeesti en ole käsien päällä istunut koskaan näin pahasti :weary:
Kovaa hommaa tämäkin.

17 tykkäystä

Ehkä sopii paremmin tänne tämä keskustelu. Tämä pörssiviikko on ideana kyllä tosi hyvä, mutta noissa yleisökysymyksissä kannattaisi kyllä käyttää jonkinlaista harkintaa. Kun aikaa on vähän, niin soisi että juontajalla olisi pelisilmää kysyä sijoittajalle tärkeimmät kysymykset. Nyt sen sijaan juontaja kysyi ehkä chatin tyhmimmän kysymyksen “onko kurssissa nousuvaraa” ja sinne meni taas mahdollisuus kysyä piensijoittajan yksi tärkeä kysymys yhtiön toimitusjohtajalta.

Jatkoon voisi vähän panostaa juontajiin. En tiedä kenelle tämä viesti pitäisi osoittaa että palaute menee perille, mutta Inderes pörssiviikossa ainakin mukana joten @Verneri_Pulkkinen tietänee :slight_smile:

42 tykkäystä

Samaa mieltä. Haastattelijoilla voisi varalta olla joku oma kysymuspatteristo jos yleisökysymyksiä ei tule riittävästi varattuun aikaan nähden. Onneksi tuohon kysymykseen nyt ei sentään otettu vastausta ja säästettiin edes se aika.

3 tykkäystä

Voi hyvät hykkyrät, jos tuollaisesta hermostuu niin ei kannata katsoa kursseja niin usein. Mikäli sijoitustustesi aikajänne on pitkä, niin ei kannata hermostua edes kokonaisen vuoden laskusuhdanteesta, niitäkin tulee varmasti.

Malttia. Mieti miksi olet ostanut niitä osakkeita mitä sulla on salkussa ja kysy mikä on liiketoiminnassa muuttunut. Omistat kuitenkin ihan saman osuuden yrityksestä kuin ennen laskupäivää - hinta on muuttunut, arvo ei.

18 tykkäystä

Olen melkein liikuttunut siitä, miten luotan omiin yhtiöihini… image
toivottavasti en liikaa ja vääristä syistä. Mitään isompaa ei ole tapahtunut suurimmassa osassa osakkeitani siis numeroissa tai tarinassa ainakaan mielestäni huonompaan suuntaan, vaikka ovat dipanneet, mutta kaikelle on aina syynsä ja pääosin enemmän tai vähemmän hyviä syitä. On mulla toki pari hupiukko-osakettakin, mutta jos ne vielä dippaavat, niin niitä en murehdi, koska omistusosuudet eivät ole isoja ja saavatkin dipata, koska en ymmärrä kauhean hyvin kyseisiä yhtiöitä. Näillä mennään ja näillä uskon voittavani OMX Helsinki GI -indeksin YTD:ssä - toki tarvittaessa pitää tehdä myyntejä ja ostoja, jos häviän, niin sitten katson peiliä ottaakseni opiksi, mutta toisaalta sitten taas myös katson asiaa pidemmällä aikavälillä, koska vuos tai kaks ei ole vielä mitään tässä harrastuksessa.

Joku minua viisaampi sijoittamisen messias juuri tässä sanoi joku aika sitten videollaan fiksusti, että ostopäätöksen tekemiseen nähdään kyllä paljon vaivaa, mutta myyntipäätös tehdään nopsaan melkeinpä harkitsematta (ei hän asiaa kyllä juuri näillä sanoilla sanonut). Myyntipuoli on ehkä suurin yksittäinen heikkouteni, mutta suurin heikkouteni on ehdottomasti vielä yleinen tietämättömyys ja yleinen “sijoitusäly”. Minun ongelmani pitkässä juoksussa ovat ainakin muualla kuin siinä, että tiedänkö onko nyt karhujen vai härkien aika. :thinking:

Minun kokemukseni suosikkiosakkeista minun omistusaikanani:
image

25 tykkäystä

:smiley:

34 tykkäystä

En tiedä mitä pahaa oon sulle tehnyt mutta olipahan aika hurja avaus keskustelulle ja vielä täysin väärässä paikassa :smiley:

Uuden toimitusjohtajan aikana yhtiöstä on tullut varsinainen posarilinko ja tavoitteena vaikuttaa olevan posareiden maksimointi. Ohessa on lista adjektiiveista mitä yhtiö on käyttänyt posareiden yhteydessä viime vuosina:

Merkittävästi suurempia
Selvästi suurempia
Suurempia
Suurempi kuin
Aikaisemmin arvioitua enemmän
Kasvavan huomattavasti
Suunnilleen viime vuoden tasolla
Samalla tasolla tai hieman suurempia
Samalla tasolla tai hieman korkeampi

Varmasti heillä on olemassa jokin sisäinen logiikka mitä sanoja käytetään, mutta en peräänny kannassani että merkittävästi ja selvästi ovat synonyymeja ja niiden käyttö posariviestinnässä on sijoittajia harhaanjohtavaa eli ESG:n vastaista. Tuosta adjektiivista merkittävästi suurempia en muuten ole löytänyt yhtiön posariviestinnästä ennakkotapausta, vaikka minulle kovasti väitetään että sellainen on olemassa. Huomasin ettet sinäkään jostain syystä esimerkissäsi maininnut Incapin ennaltamääriteltyä vaihteluväliä, joten valista toki meitä että mitkä ne ovat ja mitä yllä olevat adjektiivit tarkoittavat. Analyytikon karkeat arvaukset eivät kelpaa lähteeksi.

Tämä Incapin itse itsellensä luoma ongelma voitaisiin ratkaista varsin helposti jos yhtiö suostuisi antamaan numeerisia haarukoita loppuvuoden liikevaihdolle ja tulokselle. Kyky siihen heillä on ja sitä myös välillä jopa käytetäänkin. Tosin olen huomannut että trendinomaisesti haarukan yläpää on aiemmin jätetty liian alhaalle, jotta päästään antamaan uusi posari kun jompi kumpi ylälaidoista hieman ylitetään :man_facepalming:

Yhtiö tekee hienoa työtä ja on tuottanut sijoittajille paljon rahaa, mutta se ei ole mikään syy olla pitämättä melua pörssin ja firman epäkohdista. Jos kukaan ei suutu niin mikään ei muutu.

52 tykkäystä

Olisikohan tuolla jotain ohjeistuksiin liittyen.

2 tykkäystä

Pitäisi haastattelua varten kirjoittaa nuo käytetyt termit pikku lapuille ja pyytää haastateltavan järjestämään ne suuruus järjestykseen ja antamaan niille numeerin arvo esimerkiksi skaalalla 1-100.

3 tykkäystä

Et mitään pahaa. Pahoittelut, jos viesti oli tylympi kuin olin tarkoittanut.

Merkittävästi ja selvästi eivät ole mielestäni täysin sama asia (jos urheilussa voitto on selvä tai merkittävä, niin eikö siinä ole eroa?), mutta siitä on turha väitellä. Pointtisi on ihan oikein. Ne ovat liian samanlaisia.

En tiedä, mitkä Incapin tai minkään muunkaan firman sanallisen ohjeistuksen arvovälit tai niiden nimitykset ovat. Se ei mielestäni tässä ole olennaista.

Miksi lähdin kommentoimaan oli tämä: Toisin kuin virheellisest väitetään niin Incap EI tänään julkaissut positiivista tulosvaroitusta. Tuo lause ei pidä paikkaansa ja oma BS-tutka alkoi piipata saman tien. Se, että käytetään liian samanlaisia sanoja, posareita annetaan jonkun makuun liikaa tai sanalliset ohjeistukset ovat hölmöjä, eivät ole mikään argumentti tuollaiselle väitteelle. Kyllähän Incap antoi positiivisen tulosvaroituksen. Sen suuruusluokasta, merkityksestä tai liian alhaalle asetetusta ennusteesta voidaan sitten keskustella.

Pahoittelut vielä, jos aloitin keskustelun huonosti tai väärässä paikassa. Seuraan sinua Twitterissä ja luen mielelläni kirjoituksia foorumilla, niin todellakaan ei ole mitään sinua vastaan. Päinvastoin!

14 tykkäystä

Toki sillä on eroa, mutta mutta. Jos 10.000 metrin juoksun voittaa 0,1 sekunnin erolla toiseksi tulleeseen ja saavuttaa samalla maailman mestruuden, niin voitto on merkittävä. Toisaalta jo 10.000 metrin juoksun voittaa ajalla 45.00 minuuttia ja toiseksi tullut saa ajan 40.00 minuuttia, niin voitto on selvä.

Kumpihan noista on sitten milläkin kriteereillä parempi saavutus?

3 tykkäystä

Olet teknisesti aivan oikeassa että tuo kirjoittamani lause ei ole täysin faktuaalinen vaan enemmänkin raflaava aloituslause, sillä yhtiö tosiaan julkaisi tiedotteen otsikolla: “Incap nostaa vuoden 2021 liikevaihto- ja liikevoitto ennustettaan”. Tämä onkin mielestäni ainoa vedenpitävä tapa päätellä että kyseessä on positiivinen tulosvaroitus, koska voitaisiin myös argumentoida että merkittävästi on vähemmän kuin selvästi :smiley:

Koska tulosvaroitus annetaan kun yhtiön tulos kehittyy aiemmin arvioitua huonommin tai paremmin, pitäisi sijoittajan olla tietoinen paljonko tulokseksi aiemmin on arvioitu. Nythän sijoittaja on voinut arvioida aiemman ohjeistuksen tarkoittavan korkeampaa ohjeistusta kuin mitä yhtiö itse on tarkoittanut ja tämä posari voikin de facto olla negari liikevaihdon ja tuloksen osalta, jos sijoittaja on arvioinut yhtiön aiemman ohjeistuksen liian ylös.

10 tykkäystä

Merkittävä ja merkityksellinen ovat kaksi eri asiaa. Ajattelen merkittävän niin, että se on prosentuaalisesti iso. Semantiikasta on kuitenkin turha väitellä, joten poistin loput viestistäni ihmisyyden hyväksi.

3 tykkäystä

Hyvää haastoa oli @JHeiskanen! Hienoa ettemme vieläkään elä kaikukammiossa ja erilaisia mielipiteitä löytyy :+1:

10 tykkäystä

Ette kuule miehet tiedäkkään kuinka usein olen eri asioiden merkeissä keskustellut naisten kanssa erilaisten pikanttien yksityiskohtien välillä mitä tulee näennäisesti samaa tarkoittavien sanojen välille.

30 tykkäystä

Jos mies väittelee naisen kanssa, niin mies ei ole eri mieltä, vaan mies on väärässä.

25 tykkäystä