Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Ei kyllä millään pystyisi palata kuuntelemaan persaukisten narinaa :joy:

11 tykkäystä

Eivät ne persaukiset, mutta pihit ja nipottavat eläkeläiset!

Itse ihan hyvin viihtynyt täällä rivarissa. Ei löydy yhtään nipottajaeläkeläistä :innocent:

4 tykkäystä

En olisi heti arvannut että viimeisen vuoden ostoista parhaiten menestynyt olisi öljyfirma ja huonoiten halpa ja hyvää kasvua tekevä e-commerce.
Eipä siinä etten olisi öljyn nousuun uskonut tai olisi ollut tietoinen kiina riskeistä, mutta kyllä tuo markkina aina osaa jotenkin yllättää.

3 tykkäystä

Ja toinen ääripää on opiskelijat / nuoriso… Jos asettaisi itsensä elämisen, kuin kulutustottumusten osalta siihen väliin

1 tykkäys

Saa arvata, mitä näistä kolmesta firmasta Alokas omistaa. :thinking: :frowning_face:


Mutta tänään on hyvä mieli! :sunglasses:

38 tykkäystä

Ei pitäisi lukea enää Sievi-ketjua, saan verenpainetaudin jos mietin vielä hetkenkin Preato Capitalin oksettavan kieroa toimintaa viimeisen seitsemän kuukauden ajalta.

12 tykkäystä

Olen sitä mieltä, että:

  • Olisi pitänyt aloittaa sijoittaminen aiemmin
  • Olisi pitänyt aloittaa sijoittaminen myöhemmin
  • Hyvä että aloitin silloin kun aloitin
  • Ei olisi pitänyt aloittaa ollenkaan

0 voters

4 tykkäystä

Jälleen shorttirapsaa pukkaa - tämä putosi kolmannekseen arvostaan. Jännä ilmiö (sijoitusstrategia) kyllä!

2 tykkäystä

Hyvä että aloitin poikkeuksellisena aikana ja lähtien äärimmäisen huonoista valinnoista. En päätynyt härkämäiseksi sopuliksi enkä (huonojen valintojen myötä) permakarhuksikaan :slight_smile:

Ehkä ollaan härkämarkkinan käännekohdassa, ehkä ei, ensisijaista silti säilyttää ja kasvattaa omaisuutta

3 tykkäystä

Tänään vähän hymyilyttää, että hoksasin jo perjantaina käydä lisäämässä Vincitiä. Toki pitkässä juoksussa aika merkityksetöntä, mutta kiva nähdä vihreää punaisten päivien jälkeen.

2 tykkäystä

Aloitin kyllä ihan sopivaan aikaan (siinä kohtaa kun siirryin työelämään ja alkoi olla sijoitettavaa varallisuutta), mutta olin pitkään äärikarhu ja yritin jossain määrin ajoittaa markkinaa kaikkien neuvojen vastaisesti. Kuukausisäästöön meni aluksi olemattomia summia, kun “kaikki oli niin kallista ja kohta tulee seuraava romahdus”. Käytännössä istuin kasvavan rahakasan päällä 2016-2020, ja kun se romahdus vihdoin tuli koronakeväänä, niin laitoin kuukausisäästönkin poikki kun “tulee vuosien korona-alamäki”, ja kaikki nousut oli muka kuolleen kissan pomppuja.

Aivan sijoittamatta tuo kasvanut rahakasa ei mennyt, sillä vuosien aikana tuli hankittua kaksi sijoitusasuntoa, mutta olisihan noilla rahoilla paremmin tienannut pörssissä tässä viime vuosina. Noh, nyt on ainakin omaisuusluokkien välistä hajautusta ja uskaltaa ottaa pörssissä vähän isompaa riskiä.

10 tykkäystä

Multa menee ohi nämä “vähän isompaa riskiä”. Mielestäni riskiä pitäisi ennemmin välttää, kuin ottaa “vähän isompaa riskiä”. Vivuttaminen on riskiä, mutta suurinta riski on ymmärtämättömyydessä ja tietämättömyydessä. Markkinariskiä en edes nosta nyt pöydälle.

Minkälaista riskiä tarkoitat, jos saan kysyä?

1 tykkäys

Jostain syystä sijoittamisen ympärillä on paljon tarvetta kertoa miten asiat ovat ja ennustaa miten kaikki tulee menemään. Olla asiantuntija asioissa joissa ei ehkä kuitenkaan täysin ole. Ja kukapa olisi kun puhutaan tulevaisuudesta.

Esimerkiksi nyt katson uusinta Teerenpelit jaksoa. Jossa Martin Paasi puhuu treidaamisesta.

Lause 1
Paasi sanoo, että joillekin harvoille treidaaminen voi kannattaa.

Lause 2
Ainakin tietyllä aikavälillä.

Lause 3
Paasi jatkaa: jos on oppinut treidaamaan keskuspankki elvytyksen aikana tietynlaisessa markkinassa, ei välttämättä osaa enää tehdä voitollista treidaamista tulevassa, uudenlaisessa markkinassa. Pörssi kun muuttuu ajan saatossa. Paasi sanoo, että on todella vaikeaa muuttaa treidaamistyyliä, jos on 10v tehnyt jollain eri tavalla

Tämän kaltaista retoriikkaa on paljon. Kohta 1 on faktaa, se me kaikki tiedetään. (Ellei ajattele Lepikön olevan rendattu satuhahmo)

Lauseet 2 ja 3. Noinhan se toki voi olla. Ja voi yhtä hyvin olla olematta. Eli Paasin omaa spekulaatiota ja mielipidettä. Kukaan ei tiedä, miten pörssi muuttuu tulevaisuudessa, miten se vaikuttaa treidaamiseen ja treidaajien voittoihin. Tai kuinka helppoa treidaajan on oppia muuttuva markkina. Kuitenkin näistä puhutaan kuin olisi tehty pitkän ajan tutkimus tai olisi muita painavia faktoja pohjalla.

Sijoittaminen on täynnä tällaista keskustelua missä väitetään tulevaisuuden olevan tällainen ja tällainen ja se johtaa sellaisiin tuottoihin. Miksei voi vaan todeta, että hei mistä mä tiedän?? :smile: Se olisi ainakin rehellistä. (jep kaikkien ego kyllä tykkää enemmän olla asian tuntija :joy:)

19 tykkäystä

Tuossa huutelussahan on kelpo mahdollisuus osua oikeaan (50%)… “Minähän sanoin!”

Huutelijat loppuu, kun vaihtoehtoja on enemmän.

1 tykkäys

Kertoihan hän samassa haastattelussa miksi suosittelee suurimmalle osalle indeksisijoittamista kistannustehokkaisiin rahastoihin ja miksi sitä asiaa niin paljon tapetilla pitää. Kertoi myös omia taustojaan, on siellä tehty aika paljon muutakin kuin harrastettu rahastosäästämistä.

Minä tykkään Martinin ulosannista, se on hienoa kun joku pystyy pyysingin lisäksi sanomaan suoraan mitä mieltä on, eikä keskitytä miellyttämään kaikkia ihmisiä kuten yleensä on tapana. Siitä yhteisestä selkääntaputusringistä kun kukaan ei opi yhtään mitään.

17 tykkäystä

Sijoittamalla miljonääriksi -kirjassa käytiin läpi erilaisia sijoittajia, nostan jokaisen henkilön osalta yhden asian esille, joka jäi mieleeni. Nostamani asia ei ole välttämättä se olennaisin asia, mutta sellainen, joka herätti itsessäni jotain ajatuksia. :slightly_smiling_face:

1. Seppo Saario
“…hän perehtyy asioihin. Hän perehtyy niihin huolella - myös sellaisin asioihin, jotka eivät ensi silmäyksellä vaikuta perehtymisen arvoisilta.”

2. Pekka Viljakainen
“Epäonnistumiseksi arvioisin sen, että olen keskittynyt ajoittain väärin asioihin. Olen esimerkiksi sietänyt tiettyjen ihmisten tekemisiä liian pitkään, vaikka olen huomannut, ettei tämä tule toimimaan”

3. Christer Gardell
“Hyödynnämme sitä tosiasiaa, että osakemarkkinoiden toiminta on etenevässä määrin hyvin lyhytnäköistä.”

4. Eva Liljeblom
“En sijoita rahastoihin, koska en usko, että salkunhoitajat pystyvät kattamaan kuluja ylisuurilla tuotoilla. En myöskään käy itse aktiivista kauppaa, koska en usko, että pystyisin kattamaan kaupankäyntikulujani aktiivisella salkun pyörittämisellä”

5. Janne Saarikko
“Välillä sijoittajan arvostelukyky sumentuu liian teknisten analyysien ja pitkälle menevien päättelyketjujen seurauksena. Ajoittain kannattaakin kaivaa maalaisjärki esiin”

6. Erkki Sinkko
“Joillekin holdaus on kirosana… sanovat, että kaikki muka pystyvät holdaamaan. Ei se kuitenkaan niin yksinkertaista ole, useimmat myyvät kurssilaskuissa paniikissa, eikä se ole silloin holdausta”

7. Kyösti Kakkonen
“Pitkäjännitteinen ja sisukas täytyy olla. Homma ei yleensä mene niin kuin Strömsössä, itse asiassa se ei koskaan mene niin.”

8. Simo Leporanta
“Nousukaudella pitää olla longina ja laskukaudella koroissa tai shorttina, noin niin kuin suurin piirtein. Tämän pystyy kokemuksella ja maalaisjärjellä päättelemään. Psykologisesti ihmisillä vain on taipumus toimia juuri päinvastoin”

9. Erkki Fadjukoff
“Joku akateemikko voi esimerkiksi väittää, ettei päiväkauppa kannata. Hän voi tulla katsomaan, kuinka se tehdään kannattavasti. Tiedän sen olevan kannattavaa, kun katson tiliotettani. En usko näkeväni unta tästä asiasta”

10. Antti Parviainen
“Ei pitäisi lähteä sijoittamaan sellaisille alueille, mitä ei ymmärrä”

11. Sami Järvinen
“Maksimitappiot erilaisissa skenaarioissa täytyy pystyä arvioimaan”

Tämän kirjan avulla ja näiden henkilöiden ajastusten avulla pystyn ajattelemaan avoimemmin sekä sain uutta ajateltavaa omaan tekemiseen. Ehkä jotkut tyhmäilytkin jäävät nyt välistä ja löysin jopa vahvuudenkin itsestäni sijoittajana. :+1: :slightly_smiling_face:

25 tykkäystä

Jep ei minullakaan ole mitään Paasia vastaan ja ihan kiva juttuja on kuunnella. Mutta ei se sitä muuta, että välillä viisastelut on aika lailla mutua. Vaikka ne tuodaan samalla äänenpainolla, kuin vaikkapa indeksisijoittamisen faktat, joista onkin paljon tutkimutietoa olemassa. Tietysti kun työ on puhua, niin jos olisi täysin objektiivinen, puhumista voisi olla vähemmän. Spekulointi antaa rajattomasti juteltavaa.

Ja koko sijoituskeskustelu on tätä täynnä, joten ei Paasi siihen yksin syyllisty :slightly_smiling_face: kunhan nyt purin tänne havaintoni… kiitos kun luitte :smile:

Ehkä mun pointti oli myöskin siinä, että sijoittamisessa(kin) faktat yleensä on ne tärkeimmät… ainakin oman kokemuksen mukaan. Spekulointi on puolestaan enemmän viihdettä tai vaikkapa bensaa väittelyille. IMO.

7 tykkäystä

Omalla kohtaa riski tarkoittaa lähinnä että harrastan osakepoimintaa, enkä ainoastaan kuukausisäästä indeksiä. Osakepoiminnalla näen korkeamman potentiaalisen tuoton, mutta myös alamäet ovat helposti indeksiä syvempiä. Samalla ikävän hyvin tiedän, kuinka moni sijoittaja onnistuu indeksin lyömisessä pitkällä tähtäimellä…

Lisäksi salkkuun eksyy silloin tällöin pienillä siivuilla Hyzonin ja kryptojen kaltaisia spekulatiivisia sijoituskohteita, joissa sama idea, go big or go home.

Toistaiseksi osa sijoituksista on osunut hienosti, osa vähemmän hienosti, ja nyt ollaan aika ±0 indeksin kanssa. Jossain kuussa yläpuolella, joskus alapuolella. Helpomallahan tässä pääsisi kun lykkäisi rahat msci worldiin ja sp500:aan, mutta hitto kun tämä salkun söhiminen on vähän liian hauska harrastus… samalla elää se unelma, että tulisi vielä joskus löydettyä Remedyn, Harvian, Revenion tai Qtn kaltainen pitkän pidon kurssiraketti, mutta vähän isommalla summalla kuin salkkuun elämään jääneellä IPOn minimimerkinnällä.

6 tykkäystä

Tottakai eri mieltä saa olla, siitähän se keskustelu syntyy :slightly_smiling_face:

Minä ymmärsin tuon pätkän niin, että punaisena lankana tuossa oli varoitella siitä, ettei se treidaaminen ole oikeasti niin helppoa kuin viime ajat ovat antaneet ymmärtää. Ei minusta siinä olla ollenkaan väärässä. Tuo puhe aiheestahan alkoi lauseella, jos joku on sitä mieltä ettei treidaaminen kannata kaikille.

Sen jälkeen asiaa käytiin läpi samalla joukkotasolla, kuten 13 minuutin kohdalla mainittu että välittöjien tilastoista katsoen pitkällä aikavälillä enemmistö treidereistä häviää rahansa ja sitten on se pieni joukko, joka tekee aivan mahtavaa tulosta.

Tuossa pätkä muillekin, jos joku haluaa kuunnella.

4 tykkäystä

On muuten hyvä huomioida, että puhuminen Lepiköstä “faktana ja osoituksena että treidaamalla voi tehdä ylituottoa” on harhaanjohtavaa. Hänen track recordinsa on erittäin lyhyeltä ajalta, joten en kyllä itse tee vielä suurempia johtopäätöksiä. Samalla logiikalla minä olisin joku guru koska olen tehnyt isommat tuotot mitä Lepikkö (Titaanien taiston salkku) viimeisen parin vuoden aikana.

Mutta en todellakaan ole mikään guru. Elämme hyvin poikkeuksellista aikaa ja sattumalla on tällä aikavälillä iso merkitys. Näytöt annetaan vasta kun pelin säännöt muuttuvat, joten kyllä Paasilla on ihan vissi pointti siinä mielessä että Lepiköllä (ja kaikilla muilla ylituoton metsästäjillä) on paljon näytettävää yhä lähivuosina.

Ei siinä, Lepikkö on yksi suosikki kommentaattoreitani suomalaisessa sijoitusskenessä. Vähän turhan "guru"maineen hänkin vain on saanut aika ohkaisilla näytöillä. Harmi että ei julkaise enää sitä isomman salkun käyrää, sen hän lopetti joskus tammikuussa.

EDIT: Ja vielä kehuttava Jukkaa siitäkin, että tuo kyllä mahtavasti erilaista makrodataa ja muuta arvokasta tietoa meille sijoittajille Traders Clubissa ja Twitterissä! Arvostan.

46 tykkäystä