Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Jännitän jo ennakkoon maanantain avausta.

46 tykkäystä

Laitetaan vielä toinen, sillä mieleni on tällä hetkellä taistelukenttä.

48 tykkäystä

Kuplista ja osakkeista ja kryptoista…

:roll_eyes:

11 tykkäystä

Olipas sekavaa🤣. Otetaas näille skippi🧐

No voi valitus sentään. Muistatko, että Indenkin säännöissä sanotaan, että ei arvostella toisten ostopäätöksiä ja spekuloida oliko hyvä vai huono ostos. Saa täällä kai pitää hauskaa?

Monet ovat ostaneet vetyosakkeita kalliilla jo paljon aikaisemmin ja ovat hyvillään, että HYZONiakin saa nyt halvalla. Annetaan kaikkien kukkien kukkia, toisten uhkapelata tai sijoittaa pitkällä tähtäimellä. Ethän voi tietää muiden sijoitusstrategiaa.

25 tykkäystä

Osu ja uppos. Hyvä etten tuolilta pudonnut, kun tuli naurettua sen verran makeasti.

Vois ite perustaa kryptomarkkinapaikan, jossa kryptoilla voi ostaa monopolirahaa.

3 tykkäystä

Naapurin pikkupojat jutteli kryptoista, olivat vähän aikaa hiljaa, kun kävelin ohi ja jatkoivat että kuinkakohan paljon niillä vois tienata…

Olisiko aika myydä kaikki kuitenkin…

41 tykkäystä

Mun 68v äidillä on käsin poimittu ja ajatuksella hajautettu kryptosalkku. :man_shrugging:t4:

26 tykkäystä

Nyt on tainnut Hesarin toimittaja otsikoida luovasti vai onko demarit keksinyt uuden keinon maksimoida tuettavien (äänestäjien) määrän? :sweat_smile:

”Jos haet yli neljää työpaikkaa kuukaudessa niin tuet lähtee”

50 tykkäystä

Jos vertaat tätä vuotta koko tulevaan sijoitusuraasi, tuleeko salkkusi kiertonopeus (yhteenlaskettu kauppojen euromäärä per salkun koko) olemaan tulevaisuudessa keskivertovuonna

  • suurempi
  • sama
  • pienempi

0 voters

…kuin 2021?

3 tykkäystä

Huomattavasti pienempi, toivon ma. Salkun olisi tarkoitus sylkeä ulos kasvavaa osinkovirtaa jonka avulla vuotuinen sijoitettu rahamäärä kasvaa kasvamistaan, kunnes jään “eläkkeelle”.

1 tykkäys

Tos on pakko olla joku virhe :joy: Kai se nyt on edes että “vähintään”?

Jatkuvalla rahan printaamisella on lupulta sama vaikutus talouteen kuin kokaiinilla ihmiskehoon - jonkun aikaa mennään ylikierroksilla. Pikkuhiljaa tullaan riippuvaiseksi mutta jossain vaiheessa elimistö pettää.

Oma kielikorvani tulkitsee tuon näin: “jossain tilanteessa työttömän on haettava jopa neljää työpaikkaa, tai muuten tukia voidaan leikata”. Jos puna-alleviivattu sana olisi “enintään”, niin sitten tuet menisivät, jos hakee yli neljää. Eli vaikeatulkintaista on. :slight_smile:

4 tykkäystä

Somessa välillä jossain olen törmännyt suoriin kehotuksiin, mitä pitäisi ostaa tai mitä ei todellakaan kannata ostaa. Se on tällä Foorumilla hyvä ettei sellaista tapahdu ja ettei suvaita. :slightly_smiling_face:

Olen viime aikoina pyöritellyt erilaisia kirjoja ja nyt luen kirjaa, missä ainakin tuoreen sijoittajan silmin on erilaisia selkeitä kehoituksia sekä käskyjä. On niissä jokin pointti, että kun sanotaan älä osta tällaista, mutta jos kirjoitetaan imperatiivissa ja ilmaistaan asiat ihan varmoin faktoina, vaikka ovat vähemmän tai enemmän tulkinnanvaraisia. Esimerkkinä tulee mieleen jokin kohta, missä sanotaan älä osta tällaisia yhtiöitä ja sitten annetaan “idea” jostain, mitä voisi ostaa. Kirja on melko tuore ja piti tarkistaa, että mitä “idean” firmalle on käynyt - sen arvo on tippunut murto-osaan. Tätä kirjaa eivät varmaan konkarit lue. Minua tuoreemmat sijoittajat ymmärtävät varmasti jotkin kohdat väärin sekä saattavat ottaa käskymuodossa olevat kohdat turhankin tosissaan. :thinking: Olen lukenut lähes pelkästään hyviä sijoituskirjoja, mutta itse koen tällaisen kirjan olevan ainakin hyvin tuoreella sijoittajalle hieman vaarallinen. Tosin, mikä minä olen sanomaan ja ehkä tätä palstaa aktiivisesti lukeville kirja ei ole vaarallinen, koska sopivaa kriittisyyttä löytyy. :slightly_smiling_face:

Toki aina pitää olla kriittinen lukemaansa kohtaan ja pitää ottaa vastuu omista teoistaan. Luulen, että Inderes ja tämä Foorumi on opettanut mulle paljon tervettä kritiikkiä. Edelleen toki otan asioita väärin, mutta tuntuu siltä, että tässä hommassa pitää olla medialukutaitoa sekä sijoitustietolukutaitoa. Joku punainen lanka mulla oli, mutta se unohtui osittain. :grin: Pitäisi olla jatkuvasti sopivan nöyränä markkinoita kohtaan, olla sopivan kriittinen ja välttää erilaisia totuuden huutelijoita. :thinking: Arvostan suuresti Inderesin ja foorumilaisten tapaa kirjoittaa asiat ymmärrettävästi ja vielä siten ettei anneta “varmoja ohjeita”. Täältä saa hyvät välineet rakentaa itse omaa sijoituspolkua. :slightly_smiling_face:

11 tykkäystä

Salkun kiertonopeus ja alpha, omassa salkussa korreloi käänteisesti :roll_eyes:
Vaaka-akselilla kuukaudet

9 tykkäystä

Kiitos vastauksesta. En kuitenkaan mielestäni yhdenkään yksittäisen sijoittajan ostopäätöstä mollannut. Hyzon-sijoittajat tuntuu olevan jo sellainen ryhmä, että siitä voi joukkona jo puhua kuten vaikka Tesla-sijoittajista. Jos luet viestiketjua tarkemmin, niin kerroin vain huolestani salkkujen painotuksista. Itse asiassa avaus aiheesta ei ollut edes minun vaan se oli vastaus toisen käyttäjän hauskaan kuvaan.

Silti uskallan vielä haastaa ja arvioida, että vielä paljolti vain paperilla hehkutettu vetytalous ynnättynä raskaalla kuljetuksella ei tunnu kovin helposti ymmärrettävältä bisnekseltä ainakaan minulle. No tämä vaan arvio kuten kaikki täällä. Hyzon voi olla tosi hyvä sijoitus, sitä en kiellä.

2 tykkäystä

Nyt kun homma alkaa olla virallista ja olen siirtynyt yrityksessä omistusportaaseen, niin tuli sopiva hetki laittaa jo yksi viestikin :raising_hand_man:

Täällä on tullut lueskeltua ja lisäksi youtubessa & spotifyssä kuunneltua erilaisia juttuja siinä määrin, että yks kaunis yö löysinkin itseni Inderesin bileistä.

Nyt kun pikkujoulukausikin lähestyy niin tämä muisto vaikuttaa varsin ajankohtaiseltakin :crazy_face:

Muistikuvat on luonnollisesti vähän hatarat ja rönsyilevät, mutta pakko sanoa, että hieman yllätyin siitä mitä näin :scream:

Kaikki alkoi siitä kun olimme puolison kanssa Ifin toimistolla tarkastamassa perheen vakuutuksia ja niiden hintatasoa.
En tiedä miten virkailija sen vakuutuspapereista huomasi, mutta yhtä-äkkiä hän innostui, että tehän olettekin Sampon osakkaita!

Ja totta tosiaan, jotenkin tutultahan tämä Sauli vaikuttikin :face_with_monocle:

Hän kertoi, että heillä on firman juhlat tänään ja toivotti meidätkin sinne tervetulleeksi.

Seuraavaksi muistan, että olimme hämyisessä ravintolasalissa jossa istuimme suuren puolikaaren muotoisella nahkasohvalla.
En muista ketä muita pöydässä istui, mutta sen muistan, että joku oli hieman liian kiinnostunut puolisostani. Onnekseni voin sanoa, että ei, se ei ollut Verneri vaan kasvot/ääni ei ollut tuttuja, joten lienee vain samanlainen kutsuvieras kuin mekin. En kuitenkaan pystynyt kiinnittämään tähän suuremmin huomiota, koska keskityin lähinnä siihen, että jostain syystä minä istuin pöydässä ylävartalo normaalisti puettuna, mutta jalassa vain kengät ja boxerit!

Pöytäseurueesta joku huikkasi, että mene hakemaan Juhalta housut lainaksi, se on huoneessaan.

Sielläpä hän tosiaan makasi isolla sängyllä vatsallaan X-asennossa ja vaikutti hyvinkin huonovointiselta :nauseated_face: :sleeping:

Nappasin kaapista housut jalkaan ja seuraava välähdys tulee ruokajonosta. Tai ei siellä ollut enää jonoa kun kaikki olivat jo syöneet ja minä olin lähes yksin ruokaa ottamassa. Eikä kyllä ollut oikein mitään otettavaakaan enää, mutta muutama hyvin hienostunut + 60 v rouva sentään katsoi minua kovasti paheksuen, en tiedä miksi.

Sain kerättyä vähän jotain lautaselle ja juuri kun olin ottamassa vielä pikkumuffinssin mukaan joku poitsu nappasi korin edestäni – siinä sitä oli kolme periamerikkalaisen näköistä Riku Rikas pahiksena tyyppistä 10-12 v kaverusta tirskumassa minulle.

Viimeinen muistikuva onkin, että olimme taas pöydässä ja yhtä-äkkiä ravintola selkeästi kohahti. Joku seurue käveli sisään ravintolaan, keskellä näkyi mies paksussa turkissa, päässään Andy McCoy tyylinen iso sulkahattu. Ympärillä pörräsi daameja juhla-asuissaan.

Kukas tuo on? Se on Mikael Rautanen, se on tän firman pomo :sunglasses:

Vaikka ilta oli omalta osaltani kaukana täysosumasta, harmitti silti, että jatko jäi näkemättä kun tuohon sitten heräsin :star_struck:

Tämä tapahtui jo kuukausia sitten, mutta sen verran aamulla nauratti, että piti pistää asiat ihan ylös, jos vaikka joskus viitsisi asian jakaa muillekin.

Antoisaa pörssipäivää kaikille :boom:

62 tykkäystä

Samaa voi sanoa salkkujen painotuksista. Toiset haluaa laittaa yhden kortin varaan, tai seurata muutamaa osaketta, toiset hajauttaa laajasti ja osalla on niin paljon eri yhtiöiden osakkeita, että eivät ehdi seurata niitä. Hajauttaminenkaan ei välttämättä auta, jos ei tunne yritystä tai ei ole kiinnostunut/ole aikaa perehtyä. Toisille riittää peesaillu. Täällä on kaikki sallittua.

Vetytalouteen kannattaa perehtyä, jos on kiinnostusta, esim. lukemalla Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet sekä yksittäisten osakkeiden ketjuja. Kivaa päivää !

10 tykkäystä

@Otter_Investor linkkasikin eilen Pörssisäätiön livestreamin, joka keskittyi pääosin listautumisanteihin niin yhtiön kuin sijoittajankin näkökulmasta tarkasteltuna. Jos ei ehtinyt livelähetykseen mukaan, niin alla vielä linkki lähetyksen perusteella rakenneltuun tekstimuotoiseen koosteeseen ja lisäksi linkki eilisen lähetyksen tallenteeseen. :point_down:

3 tykkäystä