Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Ehkä hallituksen, mutta ei veronmaksajien😅

4 tykkäystä

Minä ja mun kaveri lampaat muodostetaan parikymmenpäinen lauma. Meillä on ihan hyvät laitumet ja kohtuullinen isäntä. Jaamme laitumen muutaman aasin kanssa. Iltaisin kun koira on menny nukkumaan, niin me keräännytään yhden puun juureen määkimään ja hirnumaan. No yks ilta siihen pomppi jänis. Tää samainen ristiturpa on kova suustaan ja puhuu usein ihan mitä sattuu. Nyt se keksi väittää, että meidän juomavesi on myrkytetty. Tiedättekö mitä, aasit usko sen. Nyt on menny jo pari viikkoa ja osa aaseista on kuollu janoon. Ei auta vaikka me kuinka määkisimme, nää jästipäät ei usko.

26 tykkäystä

Hyvää Mustaa Torstaita! :partying_face:

1929 se oli, eikä satu aina torstaille tämä 24. lokakuuta.

PS. Meni vain 25 vuotta, ennen kuin pörssikurssit toipuivat entiselleen.

6 tykkäystä

Hyvä kirjoitus. Painin usein samanlaisten ongelmien kanssa. Yksi esimerkki: Intel. Firma on kuumalla markkinalla, mutta suorittaminen ollut heikkoa. On myös uusia erittäin potentiaalisia liiketoimintoja. Arvostuskertoimilla melko halpa, mutta onko hyvä sijoitus? Yritin miettiä asiaa ja lopputulos oli pitkän stressaamisen jälkeen sama kuin lähtötilanne. En tiedä.

On ihmisiä, jotka osaavat analysoida hyvällä prosentilla, mitkä nakkikioskit kasvavat jäteiksi. Minä en ole yksi heistä. Stressaan tasaisin väliajoin, kun yritän olla.

Sijoittaessa pyrin siihen, että on lähitulevaisuudessa on jokin tapahtuma, joka purkaa aliarvostusta / lunastaa potentiaalia. Tietysti pidemmälläkin aikavälillä pitäisi olla kasvua luvassa, mutta tuo lyhyen aikavälin aliarvostus antaa hyvin selkänojaa sijoituspäätöksen tekemiselle. Esimerkiksi big seller setup on ollut erittäin herkullinen monessa yhtiössä.

Näihin “varmoihin” yhtiöihin verrattuna nuo digidingdong-firmat ei jaksa kiinnostaa. Huomaan sen joka kerta, kun yritän sijoittaa johonkin epätavalliseen. Pidän epävarmuutta hyvin epäseksikkäänä toisin kuin moni muu. Siksi en ikinä ole sadasta sijoittajasta koskaan paras, mutta en ole varmaan huonoimman puolikkaankaan joukossa.

Lohduttaudun myös sillä, että hyvässä yhtiössä ei tarvitse olla ensimmäisenä mukana. Wallmart, Amazon ja muut megakasvajat olivat hyviä sijoituskohteita vuosia sen jälkeenkin, kun olivat tehneet voitollista tulosta.

TLDR: Kolme pinoa. Kyllä, ei, liian vaikea. Useimmat menee liian vaikea -kategoriaan ja se on ihan ok.

23 tykkäystä

Tuleeko ensi torstaina muuten Inderesin yhtiöhistorian ennätys, kun @Erkki_Vesola saa pöydälleen peräti viiden seurantayhtiön Q3-raportit? Kone, Cargotec, Konecranes, Robit ja Glaston yhteen aamuun. Ei sitten ollenkaan kiireinen aamu tulossa… :confused:

image

96 tykkäystä

Konecranes saattaa ottaa maanantaina melko napakan pompun. Kauppalehden yksi viikonlopun luetuimmista artikkeleista kun kehottaa hankkimaan kyseistä lappua, ja aika usein nämä median maininnat vetävät kurssia ylöspäin.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/taman-yhtion-osakkeelle-sataa-ostosuosituksia-kuin-rannista-jo-ennen-ensi-torstain-tulosuutisia/e2338aea-7f47-491c-9915-0d7ac9b5cabb

6 tykkäystä

Lopulta saatiin onnellinen loppu, kun Martin Aasi organisoi paikalle vesipulloja, joiden sisältö oli pisara kerrallaan kerrytetty kaikista maailman lähteistä, jolloin aasit saattoivat olla vakuuttuneita siitä, että vain tietty hyvin pieni osa siitä vedestä on myrkyllistä ja kokonaisuutena se on melko tasalaatuista ja keskimääräistä vettä.

(Selvennys: Sanaleikistä huolimatta arvostan Paasia kovasti.)

8 tykkäystä

Eikös se mene niin, että mitä vähemmän myrkkyä on, sitä tehokkaampaa se on?

3 tykkäystä

Mitäs sitten jos nämä uudet ja kiehtovat maailmat tuottavat tappiota? Kuinka nopeasti olet valmis siirtymään maailmasta toiseen ja kuinka kauan tämä kiehtoo, jos tuottoa ei tule? Paljonko olet voitolla OSTilla tällä hetkellä?

Kyllähän se omistaminen toivottavasti lisää seuraamista. Olen kirjoituksesi perusteella vain hieman huolissani kurssipainotteisesta suhtautumisesta sijoittamiseen. Toisaalta, ovathan nämä ns. kevytmielisessä salkussa. Mutta kun OSTilla myy tappiolla osakkeen, ei sitä voi hyödyntää verotuksessa eli liian kevytmieliseksi ei ehkä kannata heittäytyä (huom. ei sisällä sijoitussuositusta…)

Muistelisin että 5 tulosta päivässä on meidän ennätys, mutta tätä kyseenalaista kunniaa jakaa ainakin @Antti_Viljakainen ja ehkä myös @Juha_Kinnunen :sweat_smile:

20 tykkäystä

Hyshys… olen huomannut että vkonloppuina laatulehdistössä mainitut lappuset ottavat mukavasti vauhtia maantaina.

Kirjanpitoa tältä vkonlopulta:
Konecranes
Titanium
Musti

9 tykkäystä

”When I am asked what I worry about in the market, the answer usually is “nothing”, because everyone else in the market seems to spend an inordinate amount of time worrying, and so all of the relevant worries seem to be covered. My worries won’t have any impact except to detract from something much more useful, which is trying to make good long-term investment decisions.”

29 tykkäystä

Miten muuten tuollaiseen 3+ raportin päivään voi valmistautua käytännön tasolla? Pitääkö ennakoiden kirjoittaa jotain kommentteja puolivalmiiksi ja täydennellä sitten numeroilla ja ajatuksilla tuloksen tultua, vai koitetaanko voodoota tai muita taikakeinoja?

7 tykkäystä

Itse myös osakkeenomistajana olen huolissani tällaisesta videoiden äänenladusta. :cold_sweat:

Vaikka Nesteen kanssa ei olisi sopimusta, mikäli tällaisia kömmähdyksiä äänenlaadun kanssa tulee, pitäisi näihin mielestäni laittaa tekstitykset tai nauhoittaa uudestaan.

Kotikutoisuus on tubetuksen aikakaudella OK ja ehkä jopa suotavaa. Se tuo analyysin tekijän lähemmäksi piensijoittajien yleisöä. Mutta analyysitalolla viesti, se tekemisen ydin, pitäisi olla vaivattomasti kuunneltavissa.

Tai jättää kokonaan julkaisematta

25 tykkäystä

@Joni_Gronqvist llä taisi Q1llä olla kanssa 5 tulosta saman päivän aikana. Tieto, solteq, vincit, siili, vaisala.

Ainakin Jonia taisi Mikael tulla jeesaamaan:

4 tykkäystä

Tulin jokin aika sitten katsomassa uusinta Bondia ja niin… olin sen jälkeen parilla oluella. Asiaan, tänne oli tullut muutamaan kymmeneen ketjuun paljon viestejä.

Tesla-ketju tuntuu vilkastuneen melkoisesti. Olen vilpittömästi iloinen, että saatiin @Jukka_Lepikko Foorumille, hänelle laitoin jo asiasta privaviestiä ja huomaan muidenkin ilostuneen hänen saapumisestaan tänne. :slightly_smiling_face: :+1: Teslan ketjussa puolin ja toisin karhut sekä härät ovat olleet ehkä turhan kärkkäitä, mutta uskon esimerkiksi @Pohjolan_Eka n ja Vernerin viestien rauhoittaneet menoa. Puolin ja toisin on nyt esitetty hyviä argumentteja, joten jatketaan sitä asialinja-menoa, sympatiani ovat aina sen puolella, joka kunnioittaa toista ja käyttäytyy hyvin, vaikkakin olisin sen kärkkäämmän kanssa enemmän samaa mieltä.

Jos kuka vaan on pelkkää härkää tai bullia jotain yhtiötä kohtaan, niin olen aina epäluuloinen kyseisen henkilön ajatusten suhteen kyseisen yhtiön osalta. En tiedä, onko Verneri minkään yhtiön osalta erityisasiantuntija, mutta pidän siitä, että Verneri vaikuttaa katsovan asioita aina monesta eri näkökulmasta eikä ole varsinaisesti “varma mistään”. Ymmärrätte varmaan, mitä tarkoitan. No niin… googletin sanan; rakas Google ja Wikipedia tarjosi sen:

image

Olen iloinen, kun saatiin Jukka tänne, Toivottavasti hän tulee keskustelemaan muihinkin ketjuihin kuin vain Tesla-ketjuun. Hän on antanut sinne paljon hyvää ajateltavaa sekä saanut vastineeksi erinomaisia vasta-ajatuksia. Toivottavasti tänne tulee muitakin tuttuja nimiä kuin Jukka. :slight_smile: Kunnioitetaan kaikkia puolin ja toisin - voi olla erilaisia hyviä hyvin perusteltuja erilaisia näkemyksiä. Yritetään erityisesti ymmärtää vastapuolen argumentit ja omalta osalta katsoa peiliä, niin ei kauheasti varmaan pitäisi mennä vikaan. Olen joskus itse itsepäinen herkkis fomosopuli, niin mulla ei ole varaa tuomita muita kuin itseäni. :slightly_smiling_face:

38 tykkäystä

Juurikki itse on vastaavassa tilanteessa valmistellut esim. tiedot tilastoista valmiiksi ihan valmiiden tekstien muodossa, sillä ne sopivat juttuun kuin juttuun.

Amerikan mailla kerrotaan tapahtuneen, että kulttuuritoimittaja oli julkaissut teatterin ensi-illasta asiantuntevan analyysin paikallisessa lehdessä. Ainoa, joskin kiusallinen, ongelma oli ollut, että kyseinen ensi-ilta oli peruttu. Siis tämän jälkeen ex-kulttuuritoimittajasta oli kyse.

7 tykkäystä

Aika analyytikkokohtaisesti tähän valmistaudutaan. Osa kirjoittelee kommenttien pohjia etukäteen (esim. valuaatio framework ei muutu mihinkään kvartaalien välillä etc.) ja tällä saa tehostettua prosesseja aika paljon. Välillä myös kollegat jeesaavat, joskin tämä apu on lopulta aika vähäistä (esim. meikäläisesti ei ole mitään hyötyä johonkin konepajan analyysiin, kun en tiedä miten mallit toimivat ja en juurikaan tunne caseja). Luonnollisesti myös nuo +3 tuloksen päivien raportit eivät varmasti voita ykköspalkintoa “Vuoden analyysiraportti gaalassa”. Valitettava fakta kuitenkin on, että kyllä kyllä näissä +3 tuloksen päivissä eniten joustaa kello ja läppäri menee yleensä kiinni vasta yöllä. 3 tuloksen päivä menee yleensä suhteellisen kivuttomasti, kunhan raporteissa ei isompia yllätyksiä. 4 tai enemmän on sitten aika karu tilanne, kun kellosta loppuu kirjaimellisesti tunnit. @Antti_Viljakainen painii suht säännöllisesti näiden kanssa ja voi varmasti avata enemmän tätä.

40 tykkäystä

Muurin takana, mutta puhuu asiaa :sweat:

Sijoitusjohtajan mukaan medialle on tyypillistä romahdusten ennustaminen. Media luo sankareita niistä, jotka ovat romahduksia ennustaneet. Harvemmin kuitenkaan muistellaan, kuinka pitkään he olivat väärässä. Jos vuosi sitten aloit piirtää piruja seinälle ja otit alipainon osakkeissa, tämä vuosi on ollut takkuinen. Nyt puhutaankin ’tuskarallista’ (pain rally), koska ei olla otettu tarpeeksi riskiä. Ollaan katsottu sivusta, kun tuotot menevät sivu suun.

Osta dipistä toimii, kunnes toisin todistetaan”, sanoo Reima Rytsölä

Kuukausi sitten monet varainhoitajat ennakoivat syksyllä iskevää korjausliikettä, eli yli kymmenen prosentin kurssilaskua.

“Osakemarkkinoilla varaudutaan nyt täydelliseen myrskyyn” -henkiset otsikot toistuivat talousmediassa, kun moni odotti osakkeiden hintoihin voimakasta pudotusta.

Moni merkki viittasikin tuiverrukseen markkinoilla: inflaatio pysyi korkealla, markkinakorot nousivat, Yhdysvaltain keskuspankilta odotettiin kiristämistä, Kiinan rakennussektori horjui, deltavariantti levisi, talouskasvu heikkeni, energiahinnat kohosivat ja USA:ssa väännettiin valtion velkakatosta.

Mutta täydellistä myrskyä ei tullut. Markkina laski jonkin aikaa, kunnes se alkoi taas nousta.

Myrskyvaroituksia seurasi myös eläkevakuutusyhtiö Varman sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä – verrattain rauhallisin mielin.

Paniikille ei ollut aihetta, kuuluu Rytsölän viesti nyt.

”Osakkeissa nähtiin USA:ssa noin viiden prosentin korjaus. Nyt S&P 500 -indeksi nousi taas kaikkien aikojen huippuunsa. Tämä on leimallinen kuva osakemarkkinoista nykyään. Riskejä on koko ajan ilmassa, mutta järjestelmässä on paljon rahaa, eikä sille ole oikein muuta kohdetta, joten suvantovaiheen jälkeen sijoittajat ostavat aina osakkeita takaisin”, Rytsölä sanoo.

Suhdanneherkkänä tunnettu Helsingin pörssi taipui Wall Streetiä enemmän, 8,7 prosenttia, mutta on kohonnut sittemmin yli neljä prosenttia.

”Osta dipistä toimii yhä, kunnes toisin todistetaan”, Rytsölä toteaa.

”En osaa odottaa korjausliikettä tai romahdusta markkinoilla tänä syksynä. Jos lähdet ennustamaan sellaista, sinun täytyy olla tosi tarkkana, että saat ostettua sen riskin takaisin sisään. Normioloissa meidän kaltaisen sijoittajan on tärkeä pysyä riskissä kiinni.”

20 tykkäystä

Pitää tuloskaudella lisätä sloganiin “lukekaa analyysia, mutta huomioikaa sen kirjoitetun 24h valvomisen jälkeen, ja tehkää hyviä osakepoimintoja”. :smiley:

49 tykkäystä