Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Facebookin uudet suunnitelmat aiheuttaa aika kovia fiboja teknokuplasta. Ehkä olen turhan pessimistinen, mutta onhan tuo nyt melkoista huttua. Kaikki hienot konseptit vuosituhannen vaihteesta on herätelty uudelleen eloon - mukaanlukien tamagotchi.

5 tykkäystä

image

image

eiku…

image

8 tykkäystä

image
Kaverini tuli kylään ja joimme pari olutta, sitten palasin Foorumille. Loppuilta ja -yö mene lukiessa yli 40 ketjun viestejä… :grinning:

Pari asiaa.

Asia 1.

TikTok ja Inderes
Boomereille (ja muillekin) tiedoksi:

Ajattelin kertoa teille Inderesin TikTok-kanavasta, jotta tiedätte, mitä siellä on ja saatte itse päättää haluatteko liittyä kyseiseen palveluun.

Olen jo aiemmin kertonut, mitä kanava sisältää esim. Inderesin tyypit ovat avanneet, mitä salkusta löytyy, sitten on käyty läpi erilaisia seuraajien lähettämiä kysymyksiä, myös on käyty nopeasti läpi ajankohtaisia aiheita ja nopsaan kaikenlaista muutakin. Nyt viime aikoina on kuvattu vähän sitä, että miltä studiolla ja toimistolla näyttää, miten Aamaria käydää läpi ja miten Mallisalkkua voi tutkailla Inderesin sivuilta. Ja viimeksi @Emma_Kuusinen , joka on Inderesin TikTok-johtaja ymmärtäneekseni, niin kertoo osakesäästötilien “käyttäjistä”.

TikTokissa on hyvin lyhyitä videoita, joten informaatioähkyä ei pitäisi tulla. Inderesin kanavalla on sellaista tietoa paljon, mikä kiinnostanee erityisesti tuoreampia sijoittajia ja myös sellaisia, joita kiinnostaa vähän viihteellisemmät tai kevyemmät aiheet, kuten “Behind the sceness” ja mitä analyytikon salkusta löytyy. Inderesin TikTok-kanava tarjoaa sellaista Inderes-matkua, mitä ei muualta Inderesin “paikoista” löydy.

Asia 2.
@AaroV kertoi:
Julkaistiin uusi Artikkelit osio “Nuorten palsta” jossa muutamien lukioiden opiskelijat kirjoittelevat mietteitä rahasta, tulevaisuudesta sekä sijoittamisesta ja säästämisestä. Millaisista teemoista tai aiheista yhteisö haluaisi lukea jatkossa Nuorten palstalla?

Ensimmäinen kirjoitus oli jo päätä avartava ja erinomainen. Nuorilla on paljon annettavaa, lisäksi usein nuoremmat tyypit osaavat katsoa asioita laaja-katseisemmin ja muutenkin avoimemmin. En tiedä, mutta oletan, että nuorten palstalle sopii vähän samanlaisia teemoja kuin aloitteleville sijoittajille. Itse en ole nuori, joten en voi ja osaa sanoa mitään ehdotuksia, mutta pääasia mulle on, että nuoret kertovat ajatuksistaan meille kyynisille sekä sulkeutuneille semiboomereille. :slight_smile:

Nuorilla on paljon annettavaa meille boomereille, mutta sijoittamisessa olen noviisi, joten konkarisijoittajilta saan sitä itse the tietoa. :slight_smile:

Tänään olen oppinut paljon asioita, kiitos Inderesin ja Foorumin… kiitos ja hyvää yötä! :slight_smile: Nyt verisuoni otsassa käyn noita ketjuja läpi yöhön saakka. :grinning:

12 tykkäystä

PE

54 tykkäystä

Mies puhuu asiaa. P/E on saatanasta. Ei kuussa tarvita mitään “earnigseja”

24 tykkäystä

Tuosta tuli mieleen kun maaliskuussa 2000 eräs Wall Streetin analyytikko sanoi televisiossa:

”The nutshell is this: the old line economy stocks just don’t work because they have earnings and eventually rising interest rates impact earnings. New economy stocks have no earnings, so investors don’t see a need to exit.”

38 tykkäystä

EVO:n numerot ovat verrattuna keskiverto pörssikioskiin erinomaisia, mutta ihmettelen silti ajatusmaailmaa tällaisten twiittien takana.

Ihan sama kuinka kovia lukuja yhtiö lyö pöytään, niin jos markkinan kollektiivinen odotus on vielä kovempi niin yleensä se osake tuppaa laskemaan. Ei välttämättä pelkän tulospettymyksen takia, vaan pettymys tänään heijastuu yleensä odotuksiin pitkälle tulevaisuuteen mikä taas varsinkin kasvufirmoissa rankaisee isosti nykyarvoa.

50 tykkäystä

e898ecefc286fc1d02d3098a2339a8366d0f3643

10 tykkäystä

Zuck on eittämättä yksi aikamme visionäärisimpiä yrittäjiä ja Facebook bisnesmielessä yksi parhaita bisneksiä… Mutta kuinka moni täällä todella haluaisi olla osa hänen metaverseä? Tässä on jotain ironista kun hieman asosiaalisen oloinen henkilö visioi uutta sosiaalista todellisuutta ihmiskunnalle… :face_with_monocle:

Voi olla että tämä on vain hyvin aikaansa edellä tai sitten olen itse muuttumassa ”boomeriksi”. :sweat_smile:

Metaverse on nyt Atlantin toisella kuumimpia sanoja sijoitusskenessä. Pelifirmoilla on hieman etumatkaa mutta koko konsepti on vielä hyvin hähmäinen.

32 tykkäystä

Firman nimihän juontaa saksalais-britti-suomalaisesta painitermistä, “the slaaki”

”Never bet against Elon in anything.”
Peter Thiel, 2015

Tähän mennessä ollut hyvä ohjenuora :sweat_smile:

18 tykkäystä

Odotan jo innolla poppareiden kanssa ensimmäistä kommenttia Ekan karhuiluun, missä huudetaan ettei QT voida mitenkään verrata johonkin boomer Huhtamäkeen tai Kemiraan :grin:

21 tykkäystä

Henkinen esikuvani Qt-karhuilussa on analyytikkomestari @Erkki_Vesola, joka oli vuosia Koneessa myy-suosituksella ennen kuin kurssi vihdoinkin laski tavoitehintaan! Pidemmän päälle kurssit noudattavat fundaa!

image

81 tykkäystä

…Facebook (yhtiö, ei some-alusta) on vaihtamassa nimensä lähiaikoina…
Oma veikkaukseni on Metaversestä johdettu The Verse.

so-close-jim-halpert

48 tykkäystä

Hahahah tää aivan loistava! Itekkin seurannu tätä leffaa iha fiiliksissä. Näyttää että tulitauko päällä :face_with_hand_over_mouth::grin: Veikkaan että siellä viritellään jo seuraavia aseita taistoon :sunglasses::beer:

4 tykkäystä

26 tykkäystä

Tämähän oli siis varsin onnistunut mainos kun levisi tännekin. :slightly_smiling_face:

9 tykkäystä

Ne joita ahdistaa Qt:n ja Evon kurssilaskut niin tässäpä ohje:

  1. Mene saunaan
  2. Odota Harvian osaria
  3. Repeat until Harvian osari
  4. Naura matkalla pankkiin
43 tykkäystä

Hmm Qt vähennä -suositus. Mahtaakohan eräiden arvopappojen suulla olla hymy herkässä, kun pääsee vihdoin keventämään Qt:ta eräästä M. Salkusta :smiley:

3 tykkäystä

Pitäisi antaa tän mennä kuin vesi hanhen selästä, mutta rauhallisen mielenosoituksen kutsuminen terrorismiksi, edes kahvihuoneessa, on mun silmään ala-arvoista käytöstä tällä foorumilla.
Vie tuollainen argumentointi vaikkapa suomi24:ään.

29 tykkäystä