Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Varmasti on oikeassa, mutta valitettavasti tarkka aika puuttuu. Voi olla ens viikolla, voi olla 10 vuoden päästä. Todennäköisesti jotain siltä väliltä. Täysin hyödytön tieto sijoittajalle.

15 tykkäystä

9/11 sama. Hätilä Hämeenlinna ja tuohan oli arkena neljän aikaan. Tieto luonnollisesti kulki huonosti tuohon aikaan. Joku matkatelevisio laiskoilla skappareilla aina on ja sieltä jotain tietoa sai. Kuitenkin koko illan oli suuri epätieto seuraako tästä jotain isompaa ja Bin Laden tuli esille myös ensimmäistä kertaa. Muistan lähinnä nuo tunnelmat, kun kukaan ei oikein tiennyt tarkkaan mistä on kysymys, kun telkkaria ei päässyt katsomaan ja kaikenlaisia huhuja oli paljon.

1 tykkäys

Auttaakohan se tulevaisuuden pörssilaskusta lehdissä huutelu oikeasti sijoittajia? Ne jotka on fiksuja on osanneet jo varautua. Pienen salkun omistajat taas eivät altistu isolle riskille ja salkkujen mediaanikoko ei suomessa kai ole kovin korkea.

Isolla salkulla isolla riskillä pelaava olisi siis se joukko, jonka pitäisi valaistua lukiessaan oksiksen kolumnia.

Ja sama kysymys pätee osin kai myös foorumi karhuiluun.

Varovaiset voivat jättää koko sijoittamisen aloittamatta törmätessään tarpeeksi pelottavaan kirjoitteluun.

Silti olen sitä mieltä että objektiivinen karhuilu näkökulma tarvitaan keskusteluun tietenkin. Mutta rajansa kaikella. Parhaat debatoijat osaavat esittää ei värittyneitä niin härkä kuin karhu argumentteja, eikä olla valittu vain toista puolta. Esim. @Gadus ja @Verneri_Pulkkinen on jäänyt itselleni mieleen tällaisena. Ja inderesin henkilökunta noin yleisesti pystyy säilyttämään objektiivisuuden sisällössään.

6 tykkäystä

Jokainen, niinkuin sinäkin puhut pienestä ja suuresta salkusta… mitä ne on? Onko ne vain sinulle vai kaikille? :upside_down_face:

Onko pieni salkku se ~6000€(?), mitä on viime vuonna lehdissä mainostettu mediaani salkuksi, vai mikä olikaan sanamuoto… onko suuri >100k vai >1m?

1 tykkäys

Pieni salkku on tosiaan ehkä vähän karkea termi, mutta tarkoitan sillä sellaista haarukkaa että arvo on joitakin kuukausipalkkoja (esim. tuo mainitsemasi 6 000) eikä esim 100 x kk-palkka.

Eli iso pörssilasku huuhtoo (väliaikaisesti) vaikkapa parin etelänmatkan verran → psykologinen harmi mutta ei vaikuta kuitenkaan elämään paljoakaan

1 tykkäys

Pörssihuipulta tulleille ja liian kovalla riskillä, niin mahdollisuus ei ole kuin menettää kaikki. :man_shrugging:

Mutta toivottavasti ei monelle suomalaisella käy näin

2 tykkäystä

Hassusti sitä olettaa kirjoitetun sisällön perusteella minkä ikäinen kirjoittaja on. Kuvittelin, että Kale1 ja yhä.musa.soi on jo iäkkäitä herroja, jotka monet romahdukset nähneenä valistavat nuorempiaan olemaan hairahtumatta osakenousun hetkelliseen hurmioon :smile: mutta minähän olenkin hieman vanhempi yksilö sitten

28 tykkäystä

Ok, ollaan max. pessimistisiä ja olkoon tappio 6000 = kolmen etelänmatkan verran sitten. Esim. ostamalla vähän arvokkaamman auton arvonlasku on vuodessa saman verran ja sen kanssa pystytään elämään. Suhteutan tässä siis “pienemmän salkun = 6000€” riskiä muihin elämäntapahtumiin, perspektiivin luomiseksi.

Olisi ikävää hävitä tuon verran rahaa, mutta isot asiat eivät luultavasti ole uhattuna, kun kerran on ylipäänsä ollut rahaa pörssiin tungettavaksi. Luultavasti ei olleet viimeiset ruokarahat, koska ihminen pitää yleensä syömistä aika tärkeänä siinä vaiheessa kun vatsa kurnii

Jos taas oksiksen kirjoittelu pelästyttää sijoittamasta ollenkaan, niin tuo 6 000 tullee ennen pitkää hävittyä saamattomina tuottoina. Ellei sitten mene suoraan kinteistöpuolelle ja skippaa osakkeet.

No nämä on näitä, tulevaisuudella, tekemisillä ja tekemättä jättämisillä voi spekuloida loputtomiin

9 tykkäystä

Tämä on muuten mielenkiintoinen ilmiö. Mielikuvat.

Olen huomannut, että esimerkiksi kirjoittajan nimi ja profiilikuva vaikuttavat minun mielikuviin kirjoittajan iästä, varallisuudesta ja pätevyydestä.

Sitä jotenkin ottaa vakavammin kirjoittajan, jonka nimi on about GrahamBuffet, kuin henkilön, jonka nimenä on aloittelija123. Jos toisella on profiilikuvassa vielä jokin vaurautta ja menestystä indikoiva kuva, niin ilmiö yhä vahvistuu.

Foorumilla pyörineenä olen kuitenkin huomannut, että moni aloittelija123 onkin huomattavasti keskivertoa valveutuneempi ja toisaalta moni hienoin nimimerkein ja profiilikuvin varustautunut taas ei niinkään.

22 tykkäystä

Suuret massat tulevat aina mukaan silloin, kun ei pitäisi tulla. Vanhan viisauden mukaan pörssi on ainoa paikka, johon porukka ryntää laumana ennen alennusmyyntien alkamista. Sitten kun alennusmyynnit alkavat niin kenellekään ei tahdo tavara kelpaavan.

Ihmispsykologia on siitä ihmeellinen, että reagoimista erityisesti laskuihin ei voi tietää ennen kuin sen on kokenut. Sitä ei voi selvittää screenereilla ym. leikkirahoilla, vaan pitää laittaa reiluisti kiinni omaa rahaa ja katsella vähän aikaa laskua miltä se tuntuu. Suurin osa palstalaisista on ollut mukana vain nousukaudella. Kaikki ovat neroja silloin ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Kokeilkaa seuraavaksi ajoittaa myyntejä tai ottaa nokkiin korjausliike mahdollisesti jopa vivun kanssa.

Parikytä pinnaa tuottoa voi tuntua aivan eriltä kuin parikytä pinnaa miinusta. Vain kokemus voi selvittää miltä ne fiilikset lopulta tuntuvat

22 tykkäystä

Näinhän se on. Olihan tuossa korona dippi, vaikka nousuun käännyttiinkin pikakelauksella. Moni pääsi hetkellisesti fiilistelemään miltä -40% tuntuu.

4 tykkäystä

Haha, tää on niin totta :smile: ja kirjoitustyyli kanssa vaikuttaa mielikuvaan. Hyvin nuori ihminenkin voi kirjoittaa asialliseen tyyliin ja “pikkuvanhasti”

6 tykkäystä

Jep, kirjotustyylilläkin on iso merkitys!

Mun mielestä tää on ehkä kuitenkin anonyymin foorumin hienoimpia asioita. Vaikka aivoissa on joku (virheellinen) käsitys erilaisten kirjoittajien ominaisuuksista, niin silti paljon paremmin tulee keskityttyä kirjoittajan asiaan versus oikea maailma.

Ei tule sivuutettua jonkun kommentteja esimerkiksi iän, seksuaalisuuden, ulkomuodon tai muun “turhanpäiväisen” vuoksi. Oikeassa elämässä itsekin ehkä huomaamatta syyllistyn esimerkiksi ikärasismiin, jolloin 16-vuotiaan minua viisaamman painava asia voi jäädä tällöin kuuntelematta.

28 tykkäystä

Nimimerkkien ja profiilikuvien psykologiasta vielä maininta, että nimimerkin @Sijoittaja-alokas profiilikuva, sen lisäksi että erottuu massasta, saa aina hymyn huulille. Kiitos :slight_smile:

13 tykkäystä

Ehkä tuo salkun koko rommaustilanteessa vs. shokkiarvo ei ole ihan suoraan kiinni onko se pari kk-palkkaa vai miljoona+, vaan enemmän miten se on hankittu? Eli jos se 3 x palkka -salkku on hirveällä vivulla ja kovalla makaroonikuurilla hankittu, niin rommaus tuntuisi pahemmalta kuin jos se puolen miljoonan salkku on kertynyt “vahingossa” sopivien onnistumisten ansiosta käyttäen ylimääräisiä rahoja, jotka muuten menisi rillutteluun? :slight_smile:

10 tykkäystä

Kahvihuonekamaa, mutta eihän nämä huutelut nyt voi olla vaikuttamatta kansaan. Muurivaroitus.

Rahoituksen professori varoittaa sijoittajia osakkeiden reippaan kurssilaskun todennäköisyydestä – ”Entäpä 70 prosentin romahdus?”

3 tykkäystä

Olisihan siinä puolensa olla kunnolla harmaantunut ja charmikas :smiley:

Meidän isoäidin isä osti ekat Orionit 1930-luvulla.

Isä on pikkuisen ollut mukana 60-luvulta.

Eno on ollut aktiivinen osakesäästäjä 70-luvulta.

Itse olemme olleet mukana 80-luvulta mutta aluksi vähäisen iän takia passiivisesti.

Suvussa ei ole ikinä ollut mestarisijoittajia ja monesti compounding on monilla jäänyt pitkiksi aikaa kunnolla tekemättä kun osinkoja ei ole sijoitettu kunnolla uudelleen.

Toisaalta pääomia ei ole tuhottu osallistumalla 1988–89, 1999–2000 tai 2021 huumaan.

Eli meillä on aika vahva käsitys siitä miten pääoma kasvaa jos hankkii jonkin verran reaalituottoa eikä koskaan tuhoa pääomaa.

Hauskana detaljina että yhdessä perinnönjaossa kaikki Nokiat meni sattumalta yhdelle perilliselle ja sitä sitten vuonna 2000 ihmeteltiin :wink:

14 tykkäystä

Kiitos paljon @Kelpieracer! :slightly_smiling_face: Tarkoituksena on ollut juuri tuo, että se toisi hyvää mieltä ja erottuisi. Ehkä myös hieman kuvastaa mua, sillä olen aika iloinen + hymyilevä ja (tahattomasti) usein vähän hassu.

Itse asiassa pidän myös sun profiilikuvastasi :slightly_smiling_face:, mulla on muuten upea Hello Heimo -kahvikuppi:


Kuvastaako sun profiilikuva itseäsi? :wink:

13 tykkäystä

Kohta saatte käyttää myyttistä 100-vuoden hankintameno-olettamaa.

11 tykkäystä

Jos tämä olisi teknisesti mahdollista niin eihän kaikki tärkeät videot mitä on otettu kännykällä olisi kuvattu pystyssä niin sanottuna pystykuvana? Eihän?

2 tykkäystä