Inderesin kahvihuone (Osa 3)

James Webb

3h! En ymmärrä miksei tämä kiinnostaisi kaikkia. Kuitenkin n. 10 miljardin dollarin projekti.

13 tykkäystä

Nordnetin ytd 22,89%, joka koostuu lähes täysin passiivisesta indeksisijoittamisesta. Hienosti olet vetänyt ja tuottanut lisäarvoa osakepoiminnalla :slight_smile:

5 tykkäystä

Pukki sattui tuomaan Nallen uusimman kirjan, samaa joku mainitsi ylempänä ketjussa.
Kunhan vaan ehtisi lukemaan, kun Harvian löylyt meinaavat näin jouluna häiritä kinkun syömistä. Vuorokauden sisään nyt kolmesti lämmitelty lauteilla

5 tykkäystä

Mulla on aina parhaat löylyt tulleet savusaunassa, jonka kivien kannosta tai asettelusta ei voi antaa minkäänlaista krediittiä millekkään kiuaslafkalle.

8 tykkäystä

Sehän tarkoittaa vain, että olet pysynyt onnistuneesti erossa Hyzonista :smiley:

5 tykkäystä

En ole oman salkun YTD:tä edes katsonut ja hieman ihmettelen olenko edes plussalla tämän nordicteknosaas -verilöylyn jälkeen mikä omaan salkkuun osui. Mutta vuosi on melko lyhyt aika jos ei treidaaja ole, on vaikea verrata kissaa ja koiraa keskenään.

6 tykkäystä

Ylituotto selittyy sillä, että onnistuneesti käytin öljy-yhtiöitä, eurooppalaisia pankkeja ja kryptosertejä salkussa. Kaikki myyty voitolla. Ja nyt on käteisjarrua. Koskaan ei ole hyvä.

Ostelen spp globaalia varmaan tolla käteisellä niin olen ikuisesti kaikkia puritaanisia indeksisijoittsjia edellä. :ok_hand:

3 tykkäystä

Itse vähän samoilla linjoilla, jolla ylituottoa tullut. Pyrkinyt keventämään kuitenkin hiljalleen, ajan saatossa, en kerrasta. Esim öljy-yhtiöistä voi vielä saada arvonnousua sekä tukevaa osinkoa. Liika käteinen salkussa todellakin jarruttaa -4-6% jos inflaatioon uskominen. Paitsi jos uskot kunnon dippiin lähiaikoina.

Melkolailla kaikki käteinen mitä mulla on, on varattu osakkeiden ostoon, niin mulla inflaatiota on se kun indeksit nousee. Jos indeksit laskee niin minun käteiselle se on delflatorista aikaa.

Elän osakerahastokuplassa.

5 tykkäystä

Tästä se lähtee. Ay-liike vaatii tuntuvia palkankorotuksia kompensoimaan heikentynyttä ostovoimaa ja tietenkin 1-3 % palkankorotusta. Markka-aikaan nämä ongelmat hoidettiin devalvaatiolla, mutta kun sei ei ole enää mahdollista. Ongelmia tulossa?

2 tykkäystä

Eikös se vastaa ”devalvaatiota”, jos tuonti kallistuu vaikka 7% ja palkat nousee vaikka 3%. Suomalaisen eurolla saa sen jälkeen vähemmän ostettua ulkomaista kamaa.

2 tykkäystä

Juuri näin, mutta ay-liike tuskin tyytyy 3 % palkankorotukseen. Inflaatio pitää kompensoida 100 % ja lisäksi se 1-3 % palkankorotus. Ongelmia?

Riippuu varmaan, että mihin keskeisten kilpailijamaiden duunarit tyytyy. Tuskin tällä ainakaan kilpailukykyä kurotaan kiinni, eli eiköhän investoinnit kierrä maamme kaukaa vastaisuudessakin.

No ei siinäkään välttämättä mitään ongelmaa ole.

1 tykkäys

Mites muuten YTD lasketaan oikeaoppisesti kun on useampi salkku?

YTD-%(a) + YTD-%(b) / Eurokoko(a) + Eurokoko(b)

?

Siis kahden eri välittäjän hoteissa.

Lataat Nordnet salkut kaikki samaan yhteisnäkymään, jos oisit asiakas :grinning_face_with_smiling_eyes:

Oikeaan ytd% pitäisi laskea painotus per salkku joka päivä muuten salkku mihin on vuoden aikana laitettu enemmän uutta pääomaa ylipainottuu. Eli menee excel jumpaksi.

9 tykkäystä

Niinkuin @KalleH sanoi, tai sitten jos ei jaksa huomioida rahan lisäyksiä tai ne ei ole liian merkityksellisiä, niin esim.

Loppusumma-A / YTD-A + Loppusumma-B / YTD-B = Alkusumma-A+B

Ja sitten Loppusumma-A+B / Alkusumma-A+B = YTD-A+B

Niin suuntaa-antava YTD pitäisi ainakin tulla.

PS. YTD-A ja B muodossa 1 + tuotto prosentti, eli esim 20% tuotolle 1,2.

Ja viimeinen YTD-A+B:stä sitten taas -1, eli jos vastaukseksi tulee 1,3, on YTD tuotto yhteensä 30%

1 tykkäys

Entä jos palkankorotusvaatimukset eivät toteudukaan ja ostovoima heikentyy. Ongelmia?

Samaa ihmetellyt itsekin , tuntuu että itsellä menee ihan päin persettä kun muilla tulee ihan satumaisia tuottoprosentteja jatkuvalla syötöllä, Mitä hieman kyllä yksi päivä ihmettelin kun avasin Sharevillen ja katsoin omaa salkkuani ja siinä olikin kolmen tähden salkku, hmmm!

Pitäisiköhän tästä vetää jotain johtopäätöksiä kenties? Jos itsellä näköjään kolmen tähden salkku näin surkealla esityksellä niin mitenköhän hyvin on sitten oikeassa elämässä mennyt näillä tuottoprosenttiensa esittelijöillä? Vai onko tässä nyt käynyt vaan niin että ne muutama kymmen “onnistuja” on käyneet täällä foorumilla vähän paukuttelemassa henkseleitään kenties?

Muiden tuottoja ei kannata pitää uhkana. Moni tykkää iloita hyvin kuluneesta vuodesta. Ei pidä turhaan vertailla, vaan nauttia siitä, mitä on itse saavuttanut. Minäkin jään isoille pojille ihan kakkoseksi, mutta mitäs sitten.

Harva tietysti jaksaa päivittää tuottojaan silloin, kun ei ole mitään aihetta olla innoissaan. Tämä on mielestäni ihan inhimillistä, eikä siihen välttämättä liity mitään sen kummempaa pirullisuutta. Samaan tapaan itse hehkutan, kun tulee uitua hyvä aika, mutta huonona päivänä saatan manailla vain itsekseni.

50 tykkäystä