Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Huomasin saman.
Twitterin mukaan on kyllä liittynyt jo marraskuussa 2016, voiko tosiaan olla että oli eka twiitti tänään kun ei fiidissä ole tosiaan ikinä aiemmin tullut vastaan :smiley:

1 tykkäys

Alkanut myös mietityttämään kun lähes kaikki ovat tuota mieltä, kuten itsekin. Kuten myös siitä että tämän vuoden alkupuoliskolla tulee isoihin indekseihin 15-20% lasku. Joko näitä pidetään liian “varmoina”?

En oikein ymmärrä tätä vastakkainasettelua. Osakepoimintaa täällä iso osa harrastaa ja yrittää oletettavasti määrittää karkean käyvän arvon osakkeelle. Minulle on yksi ja sama mihin segmenttiin ostamani osake halutaan tituleerata, jos vain hinta on kohdallaan.

Vai viittaatteko nyt kasvufirmojen kauhisteluilla näihin bumtsibumeihin? Niiden on ollut aikakin tulla alas ja hinnat eivät varmaan vieläkään ole kohdillaan. Turhaa silti kaikkia (kasvu)firmoja lähteä niputtamaan samaan syssyyn

25 tykkäystä

Voisiko joku luetella nyt niitä arvo-osakkeita niin pääsee ostamaan? Ne kuulemma nousee tänä vuonna.

29 tykkäystä

Twitterissä tuli vastaan taas yksi indeksisijoittamisen ylistysvirsi, mihin aika moni suomalainen indeksimies yhtyi. Olen ihan samaa mieltä, että isolle osalle kaikista sijoittajista indeksisijoittaminen on ylivoimaisesti paras vaihtoehto.

Noin muuten pidän tuota keskustelua vähän hupaisana.

“Ei kukaan voita indeksiä ja jos voittaa niin voitti vain kerran. Pitää voittaa 20 vuotta, niin sillä on merkitystä. Ai voitti 20 vuotta? No pitää voittaa 50 vuotta. Ja vaikka voittaisikin, niin se johtuu vain isosta riskistä. Riskikorjattu tuotto kyllä häviää indeksille.”

Minua ällöttää tuollainen keskustelu, jossa lopputulos on päätetty etukäteen ja siihen löydetään kyllä aina perustelut. Ja jos vastapuoli antaakin kiistattomat todisteet, niin sekin on väärin voitettu.

Indeksisijoittajana en naureskelisi aktiivisijoittajille. Kuka päättää, mitä yhtiöitä niissä indekseissä on, jos ei aktiivisijoittajat? Ne samat tikkaa heittävät apinat, joille aina naureskellaan.

67 tykkäystä

Hyvää uuttavuotta vielä omasta puolestani foorumille, nyt ollaan takaisin sorvin äärellä. :sunglasses:

En ole, ainakaan muistaakseni! :smiley: Kuten kommentissa avasit, se on hieman monimutkaista. Esimerkiksi itse lasken sen huomioimalla vaan ne käteiset, mitä olen ajatellut osakkeisiin sijoittaa. Silti meille yksityisihmisille lopultahan se kokonaisvarallisuuden kehitys ratkaisee ja paljonko sillä saa lopulta leipää pöytään. Siinä mielessä senkään seuraaminen ei ole hassumpi ajatus, mutta sijoituskeskusteluissa olisi tärkeää tuoda esille miten itse oman sijoitusasteen määrittelee.

33 tykkäystä

Inderespodi aiheesta tai sen vierestä on:

8 tykkäystä

Huh, vihdoin saan nähdä päivänvalon, olen päästetty vapaalle inderesin tyrmästä. 6 viikkoa lusin, syyttömänä tietenkin. Ilmeisesti liian bullish näkemys marraskuun myrskyisillä pörssikeleillä tuli heitettyä foorumille kun Judge Dredd ilmestyi paikalle.

Vaikka pidänkin itseäni 90% indeksisijoittajana niin en voi kuin ihmetellä joidenkin kanssalahkolaisten ylimielisyyttä. Omituinen Bogleheads meininki näköjää syövyttää suomessakin. Kyllä se indeksisijoittaminenkin on vähintäänkin semi-aktiivista. Kuka päättää mihinkä indeksiin sijoittaa?, mitä indeksissä on sisällä? Pidän indeksisijoittajie enemmänkin “loisina” jotka sitten muiden tekemän työn turvin pääsee nauttimaan tuotoista.

E: Kyllähän minä tuota arvosijoittamisen lippua yritin jo viimmevuonna pitää yllä. Kovin oli kylmää vastaanotto foorumilla. Nyt tulevaisuus on jo hinnoissa…

22 tykkäystä

Minulla on hieman muutamia kryptoja, onko tämä jonkinlainen vihjaus mulle, eli kryptoveljelle? :grimacing:
image

38 tykkäystä

En ole varmaan ainut, jolla Nordnetin apissa tällä hetkellä käppyrää katsoessa vaihtoehdot on 1pv ja maksimi aikaikkunaksi :thinking:

2 tykkäystä

Juu et.

Kurssigraafit eivät teknisen ongelman vuoksi näy kaikilla instrumenttisivuilla tällä hetkellä. Korjaamme ongelmaa parhaillaan. / Just nu visas kursgraferna inte rätt på alla instrumentsidor på grund av tekniska problem. Vi jobbar på att lösa problemet så snabbt som möjligt. / Och samma på engelska.

1 tykkäys

Alokas, toi on meidän kryptoveljien ns Plan B :grin:

46 tykkäystä

Kiitti

Ei näkynyt ilmoitus mobiiliappissa, ainakaan mulla.

Hieno näkemys, mutta siirrän sen silti tänne. :smiley:

19 tykkäystä

Selkeä hodlaaja, ei kehota edes harkitsemaan myyntien suunnittelun aloittamista :slight_smile:

3 tykkäystä

Mitä ovat TINA-laput? Yritin investopediasta lukea, mutta siellä lähinnä viitattiin Thatcherin vanhaan lausahdukseen siitä, että nollakorkojen aikana kannattaa ostaa osakkeita, kun mikään muu ei tuota.

6 tykkäystä

Selviäähän siitä samalla YTD-tuotto.

4 tykkäystä

Plug:n ketjussa oli teaseri, jossa pumppasivat vety/patteri firmaa. Tuota nyt sit jenkeissä tulevat rummuttamaan! Vois käydä tutkimassa/rahastamassa pompun. :cowboy_hat_face: Mikäs firma täs ois kyseessä? :grin:

we also own one, tiny $3 stock that is pioneering a forever battery that, alongside hydrogen, will redefine the world’s energy grid over the next decade.

Jahas, Next Hydrogen :ok_hand:

1 tykkäys

TINA = There is No Alternative. Eli olet oikeilla jäljillä, osakkeet pärjäävät koska nollakorkomaailmassa velkakirjojen tuotto on usein inflaatiota huonompi, toisinaan ihan oikeasti reaalimiinusmerkkinen. Eli “osakkeille ei ole vaihtoehtoa” ja monien pitää rahakasa sijoittaa jonnekkin - eläkeyhtiöt vaikka esimerkkinä.

Siitä en sitten tiedä mikä lasketaan viralliseksi “TINA-lapuksi” - kaipa ne ovat näitä “bondinkorvike”-lappuja jotka ikuisesti jauhavat kohtuullista osionkotuottoa ilman draamaa. Esim. vaikka Elisa tai Sampo? Näissä ei välttämättä ole tiedossa hirveitä muutoksia itse osakkeen arvossa, mutta tuntuva osinko tulee erittäin luotettavasti joka vuosi.

11 tykkäystä

Revenio ketjuun postattu linkki, jonka mukaan näkyy 1000 suurinta omistajaa. Vuoronperään ketjussa käy kertomassa, ettei omaa nimeä näy ja bugi. Onkohan montakin viestiä (10?) ketjusta poistettu jo eilisestä tähän päivään :nerd_face: Ei tuo nyt minua haittaa, mutta lähinnä voi miettiä kehitysideaa, ettei ketju aina nouse ylös kun sama kaava toistuu. Mikäli viestit poistaa ylläpito, niin voisiko asiasta mainita ketjuun? Vai onko kaikki niin nohevia olleet, että poistaneet itse.

Tämän on vaan tarkoitus olla kehitystä ajatteleva viesti, ei valittamista :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä