Inderesin kahvihuone (Osa 3)

YEWS! YEWS!! YEWS!!! Luottopakki @viljo is back!!! Ja ihan sedän jalanjälkiä noudatellen: sedällä cash-stock ratio meni jo 2021 lopussa hurjiin 80-20 lukemiin ja nyt
loput 20 rossaakin on jo liipasimella.

Ai miksi? Viime vuonna osakkeista sai vielä hyvän hinnan ja nyt Vladimir-Joe painiottelu alkamassa… Ei hjyvä osakkeille :face_with_symbols_over_mouth:

Masse-setä, FA, Eihän Ukrainan itärajalla vaan ole Mainila-nimistä paikkakuntaa? :cold_face: :cold_face:

41 tykkäystä

En ole varmaankaan kovin hyvä määrittelemään sijoitussuunnitelmaa, mutta mielestäni se on juuri listaus tuollaisia perusperiaatteita, joita luettelit. Mieluusti kirjallisena, mutta useimmilla lienee kuitenkin vain ajatuksen tasolla jonkinlaisena hähmäisenä ajatuksena siitä, että miten aikoo sijoittaa tulevaisuudessa (minullakin).

Ja itse kyselyn kannalta tuo sinun sijoitussuunnitelma on jo erittäin riittävä, koska sitä vasten voi peilata omaa käytöstä.

Ja jos suunnitelma on niin epämääräinen, ettei siitä saa oikein edes ajatuksen tasolla kiinni, niin ihmisellä on mielestäni silti aika hyvä taipumus tunnistaa, että tekeekö niitä asioita, joita “suunnitteli” tai “piti tehdä” (mitä se tällaisessa tilanteessa sitten tarkoittaakin) vai ei.

3 tykkäystä

Olen mieltänyt strategian isommaksi kuvaksi. Sijoitussuunnitelma olisi puolestaan jotain mekaanisempaa: “Jos Nordea tippuu hintaan x, osta y kappaletta. Jos tippuu hintaan z, tuplaa positio.” En tiedä, mistä olen tällaisen mielikuvan repäissyt.

2 tykkäystä

Moikka. Osaisiko joku “arvata” mitä tänään tapahtuu Neleksen osalta? Tänään vaihto jo uli 7 milj osaketta, kun normaalisti liikkuu hyvin varovasti.

Etukäteen kiittäen

Laskupäivänä on hyvä muistaa että osakkeet osaa myös laskea. Silti kannattaa pysyä mukana

45 tykkäystä

Avaan salkun…

kuva

…ja suljen salkun. Että sellanen tammiralli sitten tällä kertaa…

65 tykkäystä

Blokkikauppa: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/neleksen-osakkeilla-merkittava-blokkikauppa-kokonaisarvo-yli-90-miljoonaa-euroa/315e0dca-50ad-4573-af6e-d4ce59028c94

Itsellä tuli verta tänään aamulla nenästä. Ettei vaan olis ennakoinu jotenkin tulevaa päivää pörssissä.

4 tykkäystä

Muistan hyvin. Lisäilyt pitivät salkun saldoa vähän aikaa paikallaan. Sitten valuttiin taas alaspäin. Hitaasti mutta varmasti.

Vaikea uskoa, että nyt oltaisiin vastaavassa tilanteessa. Teknokuplassa oli aidosti todella tyhjiä kuplia eli paljon yrityksiä, jotka lupailivat dotcom-menestystä, mutta mitään ei ollut lupailujen takana. Rahoitusta tuli ovista ja ikkunoista, mutta myyntiä saatikka voittoja ei tullut. Siksi rysäys ja kova krapula. Arvostustasot voivat nykyään olla kovia jollain osakkeilla, mutta samaa, vuosituhannen vaihteen tilannetta en näe.

15 tykkäystä

Voi jumalan pyssyt, kun en saanut Smart Eyeta myytyä viikko sitten. Olin kirjaimellisesti valmistelemassa myyntiä tasolta 203kr, mutta sitten oli jeesuspyhät ja Tukholman pörssi jotenkin oudosti kiinni (olikohan keskiviikkona puoli päivää).

Ajattelin, että myyn sitten pe tai ma “suunnilleen samoilta tasoilta”. No, sitten kun pörssi vihdoin saatiin auki, niin alamäki on ollut luokkaa -20%. Tänään vaatimattomat -8% taulussa ja alamäki vain jyrkkenee.

Aina pitäisi toimia, kun intuitio ja järki niin sanoo. 203 kr oli huikean hyvä taso myydä suhteessa firman nykykuntoon.

8 tykkäystä

Tähän on todettava, että olen tehnyt suurimmat tappioni, kun olen myynyt kurssilaskun jälkeen. Kurssinousun jälkeen olen aina myynyt voitolla.

5 tykkäystä

kuva

Viides (5) päivä putkeen kun arvoosakkeet tuottaa enemmän kuin kasvu. Enää 3645 päivää jäljellä :rocket:

22 tykkäystä

Itsellä kävi samoin lohilon kanssa. Illalla käsi oli jo myyntinapilla kun tuli sellainen tunne, että pitää myydä. No ei tullut myytyä, mutta seuraavana aamuna ei sitte tarvinnut liikaa jahkata myynnin kanssa kun kurssi oliki 13sek tilalta 10sek :grimacing::-1:

Tämä siis annin tiedottamisen aikoihin.

1 tykkäys

Repesin tälle totaalisesti :joy: ja heti tuli mieleeni kaikenlaiset kauhuskenaariot, jos sijaistaisin Verneriä.
:grimacing:

P.S. Yhdessä kivassa palautteessa oli koiran kuva, jonka sain kuulemma käyttää meemiini ja se päätyi tuohon “Koiran markka”-virtuaalikolikkoon. :slight_smile:

98 tykkäystä


Taas näitä päiviä, joina ei halua liikaa oman salkun sulamista katsella. :sweat_smile:

88 tykkäystä

Kiitos tästä. Ollaan huomenna taas viisaampia

1 tykkäys

Onkohan vähän väärä osake salkussa, jos treidimielessä Smartia omistaa? Jos taas on ostanut firmaa tulevaisuuden takia, niin näillä pörssiliikkeillä ei ole mitään merkitystä. Smartin tuotot ovat tulossa tulevina vuosina, jolloin osakkeen hinta on ihan eri tasoa kuin nyt kunhan vaan homma etenee edes suurin piirtein ennusteiden mukaan.

Tämä sama koskee myös QT:ta. Kaikkien pitkäaikaisesti sijoittaneiden pitäisi olla ihan levollisin mielin, koska bisneksessä ei ole tapahtunut mitään negatiivista. Tuotot tulevat kyllä tällä vuosikymmenellä.

9 tykkäystä

Joko se pörssi kaatui? Ainakin nordnetin mobiilisovellus takkuaa siihen malliin etten halua edes tietää onko koko salkkua enää jäljellä.

17 tykkäystä

Ei ole treidimielessä. Ostin marraskuussa 2020 sellaisella noin kolmen vuoden horisontilla. Tämä vuosi on kuitenkin ollut pettymys monella tapaa, eikä ole oikein enää luottoa yhtiön johtoon. Sen vuoksi olen pitkään harkinnut myyntiä.

QT:t myin kesällä, mutta nyt alkaa taas näyttää siltä, että voisi harkita position avaamista.

2 tykkäystä