Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Länä on kyllä melkoinen laskumarkkinan tunteiden tulkki. Tehnyt aiheesta ansiokkaita kuvauksia, kuten yllä mainittu ja esimerkiksi Via Dolorosa.

13 tykkäystä

image
Posin kautta! Huomenna kun salkku putoaa yhtä monta prosenttia, on se absoluuttisesti vähemmän kolikoita. :money_mouth_face: :star_struck:

46 tykkäystä

Juuri näin! Ja (sen liian vähäisen) käteisen osuus salkussa kasvaa koko ajan!

6 tykkäystä

Noh, mikäs täällä? Mitäs minä näen? Nythän te olette vallan erehtyneet. Ai … jaaai poojaat, poojaat. Ei sotaa näin käydä . . . Eheei. Eheei. Ei tämmöisestä sodasta tule niin mitään. Mennäänpäs mokoman suon yli, että heilahtaa.

Eihän markkinat ole vielä edes kunnolla dipanneet ja täällä ollaan suru puserossa :smiley: Saa vaikka laskea -3% joka päivä loppuviikon ajan eivätkä osakkeet olisi silti vielä edes kovinkaan halpoja. Ei saa jäädä tuleen makaamaan ja äitiä huutamaan vaan pitää kurinalaisesti noudattaa sitä ennalta laadittua sotasuunnitelmaa!

122 tykkäystä

kuva

Pohjat nousevat hitaasti mutta varmasti. Taajuus on 1/kk (Ma 19.7/To 19.8/Ma 20.9). Seuraava to 21.10.) Ei ole sijoitussuositus vaan fakt

10 tykkäystä

Tiputtaa ase ja nostaa kädet ylös?

13 tykkäystä

myydä sotavarusteet ja ostaa sitten takas kun tulee rauha

18 tykkäystä

Tässä alkaa tulemaan jo sellainen tunne että ihan kun olisi laitettu kuivana kakkoseen. :grinning:

23 tykkäystä

Saa laskea vaikka monta kuukautta, mutta yhden asian tiedän: ensimmäisellä laskuviikolla ei kannata hukata panoksia eli lisäykset ja ostokset vasta myöhemmin kaikessa rauhassa. Ylilyöntien odottaminen on aina kannattanut!

15 tykkäystä

Onko muita joita ärsyttää sotatermien käyttö sijoittamisessa? Miksi pitää olla sotakassa eikä käteistä? Miksi pitää olla sotasuunnitelma eikä sijoitussuunnitelma?

Sama asia ärsyttää toisinaan urheiluselostajissa, jotka vertaavat kiivasta kamppailua sotaan. Tätä ei tosin enää nykypäivänä onneksi juurikaan tapahdu.

Itse en näe sodassa mitään hienoa tai toivottavaa, joten siksi en sen termistöäkään halua sotkea sijoittamiseen tai muuhunkaan asiaankuulumattomaan.

15 tykkäystä

Näinhän sitä monet ajattelivat koronadipissä ja sitten hukkasivat vuosien parhaat ostopaikat.

21 tykkäystä

Korona oli kuten sanoit dippi. Kun lasketaan useita kuukausia, niin laittamalla kaikki heti kiinni kaduttaa jälkeenpäin. Tasaisesti lisäilin 2001-2004 vuosina, kun mentiin vaakalentoa eikä noususta ollut tietoakaan, piti olla suunnitelma.

5 tykkäystä

Rokkahan sen hyvin sanoi! Sen kun holdaa vaan :cowboy_hat_face:

Katsoha sie. Tää asja on näi. Jos sie lähet juoksemaa, nii sie saat juossa Pohjalahel saakka. Kyl hää tulloo peräs, älä yhtää eppäile. Mut jos sie pysyt paikoillais etkä lähe hitoilkaa, nii minkä hää tekköö? Et sie sovi hänen kansaa sammaa monttuu. Se on tään puolustussovan ratekia.

29 tykkäystä

Millä perusteella perustelet itsellesi, että onko nyt kyseessä dippi vai useiden kuukausien lasku?

Itse kuulun tuohon kerhoon joka odotti koronan olevan pitkä laskumarkkina ja sitä seuranneen nousun olleen kuolleen kissan pomppu, ja jäi parhaat ostopaikat lähes kokonaan käyttämättä. Ikuisessa odottamisessakin on omat vaaransa.

14 tykkäystä

Kun pari kysymystäni @Telemaster ille (yllä) herättivät jonkin verran keskustelua ja yhden vähän ikävän epäilyn motiiveistani, sallittakoon vielä toinen, selventävä viesti. Ensin disclaimereita: Minulla ei ole mitään Telemasteria vastaan. En ole itse sijoittanut koskaan Harviaan, koska en osaa arvioida, millä todennäköisyydellä se pystyy jatkossa pitämään nykyiset huikeat voittomarginaalinsa. En ylipäätään hae ideoita Ostin ja myin -ketjusta vaan luen sitä vain ajanvietteenä ja saadakseni vähän osviittaa, mitä foorumilaiset hommailevat pörssissä. Olen ollut viimeiset puoli vuotta käytännössä puhtaasti hold, tehden vain yhden pienen myynnin (Wärtsilä). Telemasterin tämänpäiväisellä ilmoituksella, että hän on miltei täysin käteisenä, ei siis ollut mitään vaikutusta minuun. Miksi siis kysyin häneltä nuo pari kysymystä?

Syynä on, että olin hämmästynyt, ja samalla pikkuisen ärtynyt. Peesaaminen on jotain mitä me kaikki välillä teemme, vaikka emme usein kehtaa myöntää. Aki Pyysingillä on niin timanttinen itsetunto, että hän sanoi viime joulukuussa ostaneensa Smart Eyetä pelkästään siksi, että Jens Kyllönen osti sitä. Puhdasta peesausta. No, minulle on syntynyt mielikuva, että koska Telemaster on eittämättä korkean profiilin keskustelija, joka on ilmoittanut nyt lukuisista Harvia-ostoista peräkkäin (sitä ennen oli myös paljon ostoja mutta myös kevennyksiä), aloittaen lähes puolen miljoonan euron ostosta ja tehden sen perään muita, viimeksi ihan muutama päivä sitten, ja koska nuo ilmoitukset ovat olleet hyvin juhlittuja, moni vähän kokemattomampi sijoittaja on saanut noista korkean profiilin henkilön isoista ostoista osittain henkistä selkänojaa omiin ostoihin. Ja tänään kun osake on -6%, Telemaster kertoo että toisin kuin kaikilla muilla täällä, hänen salkkunsa ei ole miinuksella, koska hän on tällä hetkellä täysin käteisenä. Se hämmästytti minua.

Tietenkin korkean profiilin keskustelijoilla on oikeus tehdä mitä haluavat, ja kirjoittaa muille vain osa omista kaupoistaan. Heillä on täysi oikeus muuttaa näkemystään milloin vain. Mutta se tuntuu minusta vähän pahalta, jos näkemyksen muutos kerrotaan jälkikäteen juuri sellaisena päivänä kun muilla osakkeenomistajilla on erityisen paha olo.

Viihdyn tällä foorumilla koska tämä on tasokas ja fiksusti toteutettu. Mielestäni yksi osa tasokkuutta on, että kokeneimmat ja seuratuimmat keskustelijat tuntevat vastuuta siitä, että moni kuuntelee heitä ja saa heiltä vaikutteita. Siksi kannattaa pitää suurin piirtein koherentti kuva omasta asemoitumisestaan, vaikka kaikkia kauppoja ja näkemyksenmuutoksia ei tietenkään tarvitse kertoa.

Loppuun vielä uudestaan, ei mitään Telemasteria vastaan, hyvää jatkoa sinulle, peace!

165 tykkäystä

Samaa mieltä, että markkinaa ei kannata ajoittaa ja siitäkin, että kun on halvempaa, niin on parempi tuotto-odotus kuin eilen. Arvostustasot eivät kestä lainkaan nyt inflaatiota, edes epäilyä siitä. Ja vielä että olen aina 100% kiinni osakkeissa, vivun otin keväällä pois.

3 tykkäystä

Oisko Ekalla taas profiilikuvan vaihdon paikka. Saat itse valita kumman kuvan Kaarnasta laitat :joy:

9 tykkäystä

Mites sitä joku viisas joskus sanoikaan:

Investing is the only business I know that when things go on sale, people run out of the store

Omalla seurantalistalla ei ole alennukset vielä edes alkaneet. Joten värjötellään ainakin vielä hetki tuulikaapissa.

24 tykkäystä

Kannattaa muistaa että evergranden näytellessä isoa roolia tällä viikolla voi yksikin kommentti Xiltä keikauttaa koko sentimentin laidasta toiseen. (Fed ohella tietysti) Mielestäni nyt ei kannata mitään isojen positioiden veivauksia tehdä, helposti ajoitus menee metsään kun kyse muutamien päivien sisällä tehtävästä politiikasta… just sayin’

79 tykkäystä

Asioita sattuu ja tapahtuu, vain yksi “vinkki” annettavissa ns.“tuoreille” sijoittajille.

Pysykää sijoitus-suunnitelmassanne.

109 tykkäystä