Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Minkälainen mielikuva sinulla on Gigantista provikkatyöpaikkana?

Miksi ei voi antaa täysiä työtunteja niille, joiden kassa kilisee. Tiedän useamman työntekijän joilla on täydet tunnit kyseisissä kioskeissa. Palkan nostaminen kilinän perusteella on toki mahdollista, mutta niinkuin mainitsin, työntekijän saama hyöty ei ole mielestäni kyllin kannustavaa.

Edit: Etkö ole koskaan ollut kaupan kassalla ja todennut, että toi toinen jono liikkuu huomattavasti nopeammin vaikka ostoskärryt näyttävät yhtä täysiltä.

Edit 2 : Mäkkärissä tehokkaimman myyjän keskituntimyynti saattoi helposti olla 30% suurempi kuin alimpana vertailussa olevan. Pitäisin osakkeenomistajan kannalta erikoisena, jollei johto antaisi näille työntekijöille enemmän työtunteja.

2 tykkäystä

Oma kokemus perustui liikaa sellaiseen Tokmanniin, jossa on yksi kassa. Täällä on vain tuurin kauppaa kenen vuorolle sattuu ne kilinät. Toki jos on kyseessä kiireisempi Tokmanni niin kassatyöntekijän taidoilla on enemmän merkitystä kilinän määrään. Tämä jäi mulla huomioimatta.

En tiedä onko tämä koko firmalla käytössä, mutta ainakin eräässä Gigantin toimipisteessä on käytössä peruspalkka + provikka ja tiedän, että parhaat myyjät pystyy siellä huomattavasti parempiin tienesteihin kuin huonommat myyjät. En vertaa sitä kuitenkaan Tokmanniin, koska vaikutus kassan kilinään on Gigantissa ihan eri luokkaa. Provikkapalkan haittapuolena tulee se, että niitä virusturvia, oheiskrääsiä, osamaksuja ja supertakuita tyrkytetään kahenkympin mikroaaltouuniin.

4 tykkäystä

Katsoin Vernerin Vartin. @Verneri_Pulkkinen Siellä oli hyviä tipsejä mitä tehdä kun markkina dippaa ja rahat on loppu:

Kosketelkaa itseänne ja katsokaa peiliin.

Eli halpaa huvia tilanteessa jossa ei ole rahaa osallistua parempiin menoihin.

Kai se jotenkin noin meni, aluksi ymmärsin että “kosketelkaa itseänne ja ottakaa kuppia”. Sekin kuulosti ihan järkevältä, mutta toimii ehkä paremmin nousussa?-D

38 tykkäystä

Hups taisin ladata väärän videon.

72 tykkäystä

Mikä sen Vernerin onlyfansin osoite olikaan? :eyes:

29 tykkäystä

Kyllä se hiukan hölmöä on, ainakin sijoittajan näkökulmasta, maksaa elämisestä. Halvemmalla pääsee kun ei nauti mistään, jää enemmän säästöön ja sijoituksiin joka sitä kautta mahdollistaa suuremman salkun tylsän elämän täytteeksi. :upside_down_face:

Itse harrastan 50/50 lounastelua. About 100€ säästö kuukaudessa kun ottaa 10-12 kertaa kippoeväät kotoa.

1 tykkäys

Kuitenkin aika lyhyt näköistä jos ei ota työtä vastaan, ei kai noista toimeentuloista mitää eläkkeitä kerry.
Kuinka helposti noihin toimentulojen piiriin pääsee? Kun ansiosidonnainen loppuu, siis jos on ollut töissä, niin eihän se peruspäiväraha ole kuin 33,66€ / päivä.
Ei kai kaikilla olla rikkaita vanhempiakaan.
Itse perin Isältäni 20t€ ja Äidilta en tule perumaan mitään, joten kyllä tässä töissä on saanut käydä vuodesta 1977 ja edelleen käydään, ja sitten kuulun vielä siihen hyvän eläkken saavaan “rikollisryhmään” :wink:, on tämä maailma muuttunut.

1 tykkäys

Ainakin meillä Tokmannilla kun tosiaan töissä samanaikaisesti oli max 4 ja yleensä 2-3 ihmistä, niin ei siellä ollut kuin yksi kassa auki aina kerrallaan. Toisen sai kutsua paikalle vain jos oli sellainen tilanne että jono alkaa tekemään jo L muotoa eikä näe jonon häntää.

1 tykkäys

Niin, eihän se yhteiskunnan ja yksilönkään kannalta ole hyvä maata kotona yhteiskunnan rahoilla, mutta ymmärrän kyllä kannustinloukun ja alhaisen motivaation töihin menemiselle, jos siitä jäät taloudellisesti jopa häviölle tai hyvin minimaalisesti plussalle.

Ei kerry eläkettä, mutta eipä sillä 1600€/kk bruttopalkallakaan työuran tehneen eläke liene hirveästi suurempi, kuin minimieläke + asumistuki + toimeentulotuki.

17 tykkäystä

Noi kaupan alan työpaikat jää pelkästään nuorten väliaikasiksi työpaikoiksi helposti tuolla palkkatasolla, ei sillä ainakaan perheitä elätellä, Toinen ryhmä vois olla eläkeläiset, jotka haluavat tehdä jotain töitä, tosin kaupassa kun käy niin kyllä aika nuorta se työporukka siellä on.
Voihan sitä työvoima pulaksikin kutsua.

4 tykkäystä

Enemmän itseäni huolestuttaa työssä oppimisen menettäminen. Kukaan ei todellakaan ole seppä edes valmistuttuaan. Töissä se varsinainen oppi otetaan ja siitä lähtee myöskin palkkakehitys.

7 tykkäystä

Eräs K-Kauppias aloitti hommat ihan perus kassahommista. Nyt muutaman oman K-kaupan jälkeen on yrittäjänä Oulunkylässä sangen menestyksekkäässä K-Supermarketissa. Eli ei sen, että aloittaa jostain, tarvitse tarkoittaa sitä, että siihen jää. Taitaa “mulle kaikki heti” mentaliteetti olla muuallakin kuin pörssissä vallitsevana.

7 tykkäystä

Eikai tää vielä NIIN syvä dippi ollunna?

3 tykkäystä

Juu suurinpiirtein noin se menee ja provisiot on jotakuinkin valtakunnalliset ja niitä saa lähinnä aineettomasta lisämyynnistä (mm. palvelusopimukset, matkapuhelin- ja internetliittymät, vakuutukset ja osamaksut joissa avataan asiakkaalle luottotili sopimusasiakaspankkiin), mutta ei lähes koskaan itse tuotteista, ellei laske joidenkin valmistajien silloin tällöin järjestämien myyntikisojen tuotepalkintoja tai messulahjuksia provisioiksi.

Sitä lähdin vaan hakemaan että varsinaisella provikkapalkalla ja sillä, että kaupan alan TES:n peruspalkan lisäksi useimmiten vain pieni osa palkasta koostuu provikoista (joillain kovilla tekijöillä samassa firmassa joinain kuukausina jopa puolet, mutta huollossa, varastossa ja kassalla ei juuri ollenkaan), on kansankielessä ainakin suuri ero :+1:

1 tykkäys

Silläkin uhalla, että kuulostan ihan kamalalta boomerilta, niin uskoisin myös mielenterveyden kannalta olevan hyödyllistä käydä töissä ja olla aktiivinen.

Pitkässä jouksussa ei varmaakaan ole kovinkaan tervettä istua kotona ja pelailla tai katsella Netflixiä kuukaudesta toiseen. Varsinkin, jos ei ole perhettä tai puolisoa siinä ympärillä.

Toki myös työnantajalle saattaa olla merkitystä, palkkaako AMK-insinöörin, joka on ollut muutaman kuukauden Hesessä töissä vai kotona makoilleen kaverin. Jos ehdokkaat olisivat muuten tasavahvoja, niin palkkaisin kyllä itse ensimmäisen.

Siksi välillä vähän ihmettelen, miksi jäädä kotiin, jos ei jää niin kamalasti plussalle. Toki jos työmatkoihin menisi tunteja päivässä, niin tilanne toki eri.

9 tykkäystä

Jos kykenisin varallisuuden puolesta jättäytymään pois työelämästä - niin ei minulla ainakaan olisi ongelmia keksiä muutakin tekemistä kuin pelkkää Netflixin tuijottamista ja pullavan ahtamista turpaan. Jälkikasvun kanssa puuhastelua, mökkeilyä, matkustelua (kunhan korona hellittää), lukemista, ottaa jonkun uuden urheilutavoitteen, opiskelee jotain itseään kiinnostavaa jne.

31 tykkäystä

Löytyi palkkakuitit vielä verkkopankin uumenista. Siinä ois hieman osviittaa mitä Tokmannilta tienaa.
Toki itse pidin tätä vain avartavana kokemuksena ja nyt vastavalmistuneena IT-insinöörinä oman alan hommissa, on ihan mukava kun on kokemusta myös kaupan alalta. Muutenkin olen monia eri hommia ehtinyt tehdä muuttomiehenä, taksikuskina ja tehtaalla linjatyöläisenä. Oppii arvostamaan ja pistämään asioita perspektiiviin, kun on käynyt kokeilemassa eri hommia :slightly_smiling_face:

Toki sitten lisistä tulee vielä paljon lisää palkkaan (lauantai, sunnuntai, illat). Tuon kuukauden Brutto oli lopulta 1300€/kk kun kaikki lisät oli laskettuna mukaan. 21h oli sunnuntai tunteja.

18 tykkäystä

Sama juttu. En vain halua tehdä sitä muiden kustannuksella vaan kerätä siihen tarvittavat varat itse ja sen tien voi joutua aloittamaan ns. paskahommilla, mutta tärkeintä on kuitenkin että aloittaa.

3 tykkäystä

Voi siellä kotona tehdä muutakin kuin pelailla ja katsoa Netflixiä. Jos IT-alasta on kyse, niin oman osaaminen kehittämisen (koodarilla vaikka jonkun ohjelman koodaaminen tai open source projektiin osallistuminen) katsoisin hyödylliseksi. Konepuolelta Fusion 360 on harrastajalle ilmainen, jos sillä on saanut jotain järkevää suunniteltua, niin katsoisin että aikaa on käytetty järkevämmin, kuin että olisi ollut Hesen kassalla.

3 tykkäystä