Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Itse olen seurannut tuolta Emerging Cloud Indexin forward revenue multiple käppyrää. Ollaan painuttu jo coronaa edeltävän huipun alapuolelle, mutta eihän nämä toki halpoja olleet ennen coronaakaan.

Edit. Forward revenue multiple on siis käsittääkseni eteenpäin katsova EV/revenue. Korjatkoon viisaammat mikäli olen väärässä.

3 tykkäystä

Ainakin aiemmissa Admicomin laajoissa rapsoissa oli pidemmän aikavälin Saas-firmojen, olikohan mediaani EV/Sales. Onkohan @Atte_Riikola sulla käppyrää jossain?

Se on muistaakseni pyörinyt tyyliin 1-10x välillä ja parhailla firmoilla 40x :smiley:

Mitä kasvuun yms. tulee, näitä lienet nähnyt aiemmin mm. Qt:n rapsoissa?

5 tykkäystä

Ehdottomasti! :slight_smile:

Tässä on pseudonymi Jesse Livermoren kuvaaja, linkissä on valmiiksi kaavat yms. oikein ja se päivittyy sitä mukaa kun uutta dataa tulee.

Käytännössä tuossa on osakkeet vs. kaikki velka (=rahoitusvarallisuus) :stuck_out_tongue:

Tätä kuvaajaa olen käynyt itse videolla läpi aiemmin:

Ja itse Jessen blogit aiheesta:

Ja tässä jatkoselitys ensimmäiseen:

Tässä ihan tutkimuspaperia aiheesta https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3704963

Toinen tapa on käydä vilkaisemmassa ihania Z1-julkaisuja, joiden parissa saakin kulumaan rattoisasti aikaa koko Yhdysvaltojen eri sektoreiden taseista :smiley:

Sieltäkin laskettuna allokaatio on ATH:ssa.

Lisäys: Jesse käytti tuota mallia myös yhtenä argumenttina pörssikurssien nousun puolesta syksyllä 2020. Hän laskeskeli, että jos kotitaloudet haluavat pitää osakepainon koronakriisiä edeltävä tasolla niin huomioiden uusi velka (=varallisuus) järjestelmässä pitäisi SP500:sen ampua 3900 pisteeseen. Ei mielestäni hassumpi ennustus. :smiley:

20 tykkäystä

Ugh tajusin juuri, että sekä Kamux, että Qt antaneet posarin, eli ei tulosliveä tulospäivänä kummastakaan? :cry: Enää Harvia voi tämän kevään pelastaa :rofl:

Harvia yllättää vasta 10.2. Tunnelma on katossa ja kurssi raketoi. Kunnes iltapäivällä käydään taas läpi jenkkien tilastoja…

3 tykkäystä

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Podcastit: kun milleniaalin keskittymiskyky ei riitä kirjoille

Kiitos Harvian yhtiöesittelystä! :slight_smile:

Minä vastaan tänne Kahvihuoneen puolelle, koska en ole minkään sortin guru - varsinkaan sijoittamisessa. Omistan itsekin Harviaa ja onhan siitä jonkin verran tullut luettua.

Arvostan sitä, että osaatte muodostaa hyvän kokonaiskuvan firmasta ja ettekä liiaksi ole tarttunut lillukanvarsiin. Toitte myös tekstissänne esille asioita, mihin itse en ole hirveästi törmännyt aiemmin, mikä on mielestäni hyvä juttu; uudet asiat ja näkökulmat ovat aina tervetulleita. Te olette selvästi hyvin perehtyneet yhtiöön ja harrastaneet myös itsenäistä ajattelua, hyvä! :slight_smile:

Itse mielelläni luen tällaisia tekstejä eri yhtiöistä; saa hyvää kokonaisnäkemystä yhtiöstä, jolloin sitä on helpompi itse seurata ja tutkia lisää. Luonnollisesti, jos on seurannut yhtiötä, niin tällaisista jutuista tulee paljon tuttua asiaa, mutta ei se tietysti haittaa - näistä saa tiettyä vahvistusta ja hyvää kertausta. Olisi kiinnostavaa lukea tällaisia lisää myös sellaisista yhtiöistä, joista on vähemmän “materiaalia” saatavilla.

Hienoa tekstiä ja täytyy sanoa, että teillä on upea sijoitusura edessänne, kun jo 18-vuotianne tuotatte tuollaista tekstiä. Ehkä olette Inderesin palkkalistoilla joidenkin vuosien päästä. :slight_smile: Käykääpä muutkin lukemassa näiden nuorten sijoittajien mainio yhtiöanalyysi Harviasta. :harviaraketti:

Kiitoksia Oskari ja Toivo! :pray:

27 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen mainitsikin jo EV/Sales historiadatasta. Täältä löytyy esimerkiksi myös:

Toki tämä ei ole millään tavalla suhteutettu kasvuun.

Omasta mielestäni aina vähän haastavaa yrittää laittaa yksittäisiä SaaS firmoja yhdeksi ryhmäksi. Kuitenkin alla olevat bisnekset ja millä toimialalla toimitaan voivat vaihdella hyvinkin paljon. Esimerkiksi churn & net retention rate vaikuttavat paljon kuten myös toimialan maturiteetti / pilvitransformaation maturiteetti / toimialan kasvunäkymät. Tai kuinka helppo tuote on myydä ja kuinka nopeasti implementaatio voidaan tehdä. Tai kuinka veristä kilpailua kullakin toimialalla käydään.

Mitä tulee Bloombergiin. Näin tuoreena yrittäjänä ei viitsi laittaa 20k vuodessa Bloombergin terminaaliin :laughing: TIKRin (TIKR.com) saa 15 dollarilla kuukaudessa tai Börsdata Pron 249 kruunulla kuukaudessa. Tai voi ottaa vaikka molemmat alle 40 eurolla kuukaudessa :smiley: Onhan se Bloomberg kiva mutta…

21 tykkäystä

Aivan loistava kirjoitus Harviasta Oskari ja Toivo! Kävin katsomassa myös teidän twitter-tilit, ja varmasti alan seuraamaan teitä. Teillä on hienoja ajatuksia, ja osaatte myös tuoda ajatuksenne selkeästi esille. Varmasti tulette menestymään urallanne. Jatkakaa samaan tahtiin!

4 tykkäystä

Lehdon tavoitehinta on nyt siis 0,70e ja kurssi 0,72e. Tuohan olisi Lehto-sijoittajalle jackpot jos kurssi laskisi noin vähän vuoden aikana. Varmaan tympeä firma analysoitavaksi jos noita kaapista tupsahtelevia luurankoja ei voi huomioida ennusteissa juuri mitenkään. Yhtiöketjua ja firman toimintaa seuraavalle nuo ei ole yllätyksiä. Iso yllätys sen sijaan olisi jos tänä vuonna ei paljastuisikaan tappiollisia puuhasteluja enempää kuin on ennustettu.

8 tykkäystä

Kiitoksia, kannattaa pysyä kuulolla. On nimittäin tulossa kirjoituksia monista muistakin mielenkiintoisista yhtiöistä :slight_smile:

5 tykkäystä

Hyvää maanantaita kaikille!
:thinking::upside_down_face:


Oikeasti paras tapa aloittaa aamu on juoda aamukahvia sekä lukea samalla foorumia ja Inderesin juttuja. Tämä on ehdottomasti paras paikka suomalaiselle sijoittajalle. :sunglasses:

67 tykkäystä

Sepellä vahva perjantain lopetus ja Euroopan futuurit nyt reilusti plussalla :sunglasses:

61 tykkäystä

Tuohon voisi tarkentaa, että “paper” profits. :wink: Ellei tietty treidaa ja realisoi voittoja/tappioita jatkuvasti.

16 tykkäystä

Nohnoh, anna meidän pitää edes hetkellinen onnistumisen illuusio :grin:

32 tykkäystä

Iso peukku Antti Viljakaiselle ja näkemyksellisyydestä ennustaa laskevia tuloksia.
image

Lähes aina ennusteet näyttävät tältä.
image

Tämä ei nyt ole millään lailla kannanotto siitä, että luottaisin tai uskoisin jommankumman ennusteeseen enemmän. On vain virkistävää nähdä, että uskalletaan tehdä erilaisia ennusteita.

35 tykkäystä

Syklisissä firmoissa näkee useinkin hieman erilaisia ennustekäppyröitä kuin tuota “tuttua” nousevaa. :wink: Mutta harva varmaan lukee kaikkien yli 130 firman analyysejä. :smiley:

10 tykkäystä

Tuohon voisi tarkentaa, että “paper” profits. :wink: Ellei tietty treidaa ja realisoi voittoja/tappioita jatkuvasti.

Excel-voitot on parhaita voittoja

5 tykkäystä

2000-luvun Nokia-sijoittajatkaan eivät ole vielä tappiolla, jos eivät ole myyneet osakkeitaan :slight_smile:

24 tykkäystä

Myös sinun tililläsi olevat voitot ovat olemassa vain “paperilla”, sillä koska tahansa voi tulla aurinkomyrskyjä tai sähkömagneettisia pulsseja, jotka pyyhkivät digitaalisen tilisi tyhjäksi. Tililtä nostetut setelivoitot ovat myös vain paperilla, koska niiden ostovoima laskee jatkuvasti ja kukaan ei tiedä milloin etelävaltiot sanovat poks ja Euro lakkaa olemasta. Oikeastaan voitot realisoituvat vasta kun raha muuttuu reaaliomaisuudeksi, mutta sekin voidaan tietysti aina pölliä :cowboy_hat_face:

Helpommalla pääsee loogisesti, kun luopuu tästä paperivoittojen käsitteestä ja hyväksyy että likvidien omaisuuserien voittot ja tappiot tulevat päivä päivältä. Osto- ja myyntihinnathan ovat vain psykologisia ja verotusteknisiä ankkuroitumispisteitä, joilla ei pitäisi sen kummempaa merkitystä, koska voit vaihtaa rahaa osakkeiksi ja osakkeita rahaksi vain päivän hintaan, riippumatta siitä millainen maailma menneisyydessä vallitsi. :face_with_monocle:

61 tykkäystä