Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Ehkä luemme samoja uutisia erilaisten lasien läpi, se on ihan ok.

Myönnän olevani ultrabull. Sitä vain kun on elänyt mailmassa jossa Maliset ja Dr.Doomit ovat huudelleet maailmanloppua viimeisen 10v on vähän vaikea nähdä miksi nyt olisi erilailla.

”Optimismilla tehdään omaisuus, Pessimismillä säilytetään omaisuus”

6 tykkäystä

Vitsi: Mitä yhteistä on osakekursseilla ja Suomen keväällä? Kummallakaan nousu/positiivinen alku ei ala suoraan. Takapakkia tulee joka kerta.

6 tykkäystä

Ennen tiesin kevään alkaneen kun Jokereilla alkoi kesäloma, nyt ei ole tätäkään indikaattoria :sweat_smile:

10 tykkäystä

Jälkikäteen on helppo näin saivarella. Teki myös omaisuuden jos osti arvoyhtiöitä vuonna 2001, sitäkään ei kaikki nähneet.

Time on the market beats timing the market.

E: tästä nyt varmaan aika turha vääntää juupas-eipäs tyyliin. Palataan tähän asiaan vuoden päästä seuraavan kerran.

3 tykkäystä

Varma-Pappakin tietää että ensi vuonna indeksit ovat ylempänä, alempana tai sitten suurin piirtein samoilla tasoilla :love_you_gesture: :heart:

49 tykkäystä

Vastaus offtopicin välttämiseksi kahviketjuun:

“Muiden” maksamisista en paljon tiedä, mutta osa “muista” esim. tekee aiheettomia vähennyksiä, joten heihin verrattuna maksan enemmän veroja. Lisäksi olen yrittänyt maksaa ylimääräisesti ansiotuloveroa, huonolla menestyksellä: verottaja on palauttanut joka kerta seuraavana vuonna liikamaksut.
Joten olen suorittanut ylimääräiset “verot”, nuoristyöhön eri järjestöille. Tavoitteena tässä on, että mahd. harvasta tulevaisuuden toivosta tulisi nisti, liivijengiläinen tms., joka taas vähentäisi yhteiskunnan kuluja, joka taas edelleen toivon mukaan vähentää veropainetta niiden kohdalla, joilla ei ole vara/ tekee tiukkaa maksaa veroja.

Suomalaisessa ansiotuloverotusjärjestelmässä tuskin tulee ulinaseinää itselleni vastaan, tuossa laskurilla katselin 10milj.€:on asti ja vielä pysyi prosentti säädyllisenä omaan makuun. Tuskin tulen tienaamaan 10 milj/ vuosi. Mutta hyvä varautua jos näin pääsee käymään :laughing:

3 tykkäystä

En ole millään muotoa asiantuntija tässä, mutta minulla on hivenen kokemusta useammasta yrityksestä tehtävistä strategian luonnin liepeillä (en siis ole mikään strategian asiantuntija). Eli yritän hivenen tuoda näkökulmaa yritysten sisältä asiaa katsottuna.

Oma käsitys on että kyllä visio, strategia ja taktiikka käsitteet ymmärretään. Eli tuo kohta 1. ei mielestäni ole se ongelma (toki pientä sekoittumista välillä näkee - ihmiset katsovat asioita niin eri tavoilla).

Tuo kohta 2. sen sijaan on hyvinkin tuttu ilmiö ja voin jopa sanoa syyllistyneeni tämän kaltaiseen ajatukseen itsekin. Väitän että strategiaa halutaan tietoisesti tehdä vähemmän selkeäksi (*) osittain juuri kilpailijoiden kopioimisen pelon takia.

(*) Toisinaan tuota strategian himmentämistä tehdään ihan sen takia ettei edes johdolla ole ihan tarkkaa käsitystä miten jokin idea voisi toimia. Tähän liittyy monesti tietynlainen halu kannustaa edes jotenkin aktiivisimpia organisaatiossa kiipijöitä.

Muita ilmiöitä, joihin itse olen törmännyt:

  • Differentoituminen. Eli yritetään tehdä tuotteista ja palveluista väkisin muusta markkinasta poikkeavia ilman selkeää asiakastarvetta/kysyntää. Tämä tapahtuu yleensä kun perus tuote/palvelu on jo muuttunut hinnaltaan kilpailukyvyttömäksi. (Itse näen differentoitumisen suurimman arvon enemmänkin markkinoinnin keinona kuin varsinaisena tuotekehitystä ohjaavana tekijänä)
  • Halu tehdä kaikki oman organisaation sisällä sen sijaan että hyödynnettäisiin yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Kaikki osaaminen tulisi olla itsellä (ja yleensä tähän liittyy ajatus strategisen osaamisen olevan likimain kaikki yrityksen osaaminen :roll_eyes:)
  • Yhteistyötä toki tehdään muiden yritysten kanssa, mutta tyypillisintä on ajatus että kumppani antaisi omat asiakkaansa toisen yrityksen käyttöön (hivenen kärjistetysti sanottu, mutta tähän törmää todella usein). Näistä tehdään tyypillisesti sitten näyttävä press release tai jopa pörssitiedote, mutta usein asiaa syvemmälle penkoessa taustalla ei ole mitään todellista ja kaikki asian kanssa tehtävä työ loppuu suunnilleen tuohon sopimuksen tekoon ja julkistukseen.
  • Markkina halutaan nähdä liki laajimmassa mahdollisessa muodossa omien tuotteiden/palveluiden kannalta ilman että mietitään missä asioissa oikeasti ollaan hyviä (tähän saattaa liittyä pelko siitä ettei olla missään hyviä ja/tai ettei itse ymmärretä missä ollaan hyviä). Eli yritetään hosua vähän siellä sun täällä kun ei oikein uskalla panostaa johonkin kunnolla. Tässä kenties sijoittajat voisivat olla avuksi enemmänkin omalta osaltaan esim. kotipörssin osalta yrityskohtaisilla foorumeilla (jos yrityksien edustajat vaikka seuraisivat keskustelua). Puhun siis ikäänkuin molemminpuolisesta sitoutumisesta.

Sen verran puolustuksena tuota tiedon jakamista koskien (katteista puhuminen), niin tämä voi oikeasti olla monella etenkin B2B markkinalla haaste (etenkin konepajateollisuus, jossa isot yksittäiset projektit). Myös kilpailijat seuraavat näitä tarkkaan. Etenkin jos kyse ei ole mistään kiinteästä hinnastosta, vaan kaupat ovat aina päivän markkinahintaan. Tällöin ka. katteiden kertominen voi antaa turhan paljon tietoa (**).

(**) Eli asiakkaat (ja kilpailijat) kyllä tarkkaan analysoivat toimittajiaan (kilpailijoitaan) ja eivät oikein hyväksy näiden mahdollisesti hyviä katteita sen sijaan että näkisivät tämän potentiaalisesti positiivisena asiana (siis jos kyse kuitenkin kokonaisuudessa edullisimmasta toimittajasta suhteessa riskeihin). Monissa yrityksissä markkinat nähdään aivan turhan paljon nollasummapelinä.

6 tykkäystä

Kukkuu Putin. Venäläinen sarjakuva, joka joutui banniin.

9 tykkäystä

Foorumilaisista varsin moni on harrastellut osakesäästämistä jo jonkin aikaa. Ja tulee niin tekemään toivottavasti vielä pitkään. Sillä matkalla tullaan kulkemaan aika monenlaisen talous- ja osakemarkkinaympäristön läpi.

Ei pitkäjänteinen menestyminen osakemarkkinoilla vaadi sitä, että kykenet poistumaan kokonaan/osittain markkinoilta osakkeiden ollessa kalliita, ja vice versa.

Pikemminkin vaatii sen, että olet markkinoilla mahdollisimman pitkän aikaa.

Mutta aina voi yrittää, kyllähän myös ajoittamisessa tulee onnistumisia. Eri asia pystyykö siihen mitenkään systemaattisesti. Itse en jaksa näillä asioilla juuri päätäni vaivata, koska koen hyvinä pitämieni yhtiöiden holdaamisen mielekkäämpänä touhuna. :slight_smile:

Tämä tällaisen yleisenä liirumlaarumina. Arvostan niin perusteltua karhuilua kuin härkäilyä, ajattelemisen aiheitahan täällä hakemassa ollaan. :+1:

57 tykkäystä

Ansiotulojärjestelmää voidaan muuttaa kunnes kipuraja tulee vastaan, kuten on eläkejärjestelmääkin muutettu. Mitä jos se muuttuisikin niin, ettei sinulla olisi ylimääräistä enää lahjoittaa nuorisotyöhön, eikä valtio ohjaisi verotettuja varoja myöskään sinne. Jäisikö ulinat yhä saavuttamatta?

Itse ainakin koen että jos joutuu esim. 2,5x enemmän maksamaan kuin toiset ovat joutuneet ja saa silti vähemmän, oikeuttaa se ulinan. Ulisen niin eläkemaksujen, piensijoittajien ja AY-liittojen pääomatuloverotuksen erojen, ansiotuloverotuksen ainaisen progressiivisuuden kasvattamisen jne.jne. epätasa-arvoisuuksista. Eihän näiden tarvitse kohdistua vain ainoastaan minuun itseeni, että näkisin siinä ongelmia.

4 tykkäystä

Edellinen pörssiromahdus oli tasan kaksi vuotta sitten, hyvin muistetaan. Niin kuin edellä todettiin, niin markkinoilla kannattaa aina keskimäärin pysyä jollakin painolla. Ajoittamisen yritys epäonnistuu lähes varmasti.

Pörssisyklin huippua on huudeltu keskustelupalstoilla ainakin vuodesta 2015 alkaen. Se ainoa selkeä paikka ostaa halvalla oli se lyhyt ikkuna kaksi vuotta sitten ja silti moni missasi sen, mm. Oksaharju. Jos Oksaharju ei muka uskaltanut ostaa hyvin tuntemaansa ja hehkuttamaansa Sampoa 22€:lla, niin se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että Oksaharju ei uskaltanut ostaa epävarmassa tilanteessa osakkeita, vaikka tuotto-odotus oli aivan loistava. Yli toisin sanoen “jäätyi”.

45 tykkäystä

Kylläpä tod.näk. jäisi ulinat saavuttamatta.

Ja eiköhän meillä jokaisella löydy ulinan/ purnauksen/ valituksen aihetta.

Ja hienoa että löytyy muitakin jotka osaavat ajatella/ ajaa niitäkin asioita jotka eivät kohdistu pelkästään itseen👍
Itsekään en ole osannut päätäni koskaan haitarissani pitää. Kaventaisi turhan paljon näköalaa maailmaan.

Itselle tälläiset sanat kuin ”pidän itsestäänselvänä” ovat vahva merkki siitä että ollaan yleensä aihepiirin suhteen tietotaidossa vielä sillä tasolla ettei tiedä kuinka vähän tietää asiasta.
Vanha viisaus ”mitä enemmän oppii, sitä vähemmän tietää osaavansa” pätee monessa asiassa…

75 tykkäystä

Eikö tässä ole kuitenkin ristiriitaisuuksia? Pörssin olisi ‘pitänyt’ romahtaa 2015 ja keskupankin olisi ‘pitänyt’ Oksaharjun mukaan toimia toisin koronadipissä. Samalla on ‘täysin varmaa’ että joku toinen asia tulee tapahtumaan. Eikö tästä voi vetää sen johtopäätöksen että mitään ei ‘pidä’ tapahtua tulevaisuudessa ja voi tapahtua aivan mitä vaan tai olla tapahtumatta. IMO maailmassa ja tapahtumissa on paljon vähemmän järkeä kuin oletetaan ja tämän takia en mm itse koskaan shorttaisi Teslaa.

41 tykkäystä

Oho, taas tämä keskustelu ja aivan samoilla vuorosanoilla ja ainakin yksi sama näyttelijä.

25 tykkäystä

Anteeksi vain, mutta ei tämä keskustelu ole edes mitään tyypillistä “nousuhumalassa olevaa karhujen lyttäämistä”. Vaikuttaa siltä, että et edes lue sinulle kirjoitettuja viestejä tai et ymmärrä niiden sanomaa. Kerrot kuinka kaikki muut ovat psykologisten ansojen vallassa ja sen sijaan itse ankkuroidut johonki SP500 pistelukemaan.

Niin ja minä olen itse karhu atm.

26 tykkäystä

Mutta henkilökohtaisella mielipiteellä ja ”itsestäänselvsti” tapahtumaan tulevilla asioilla on valtava ero.
Kurssit voivat laskea tältä tasolta vaikka 50% tai voi olla että kurssit eivät enään koskaan käy tällä tasolla vaan pysyvät korkeammalla ikuisesti, kukaan ei sitä tiedä varmasti :man_shrugging:

11 tykkäystä

Tässä markkinatilanteessa on helppo fiksautua vaikka minkälaiseen näkemykseen. Kaikki alan gurut takovat kun rauta on kuumaa ja esitellään omia näkemyksiä enemmän tai vähemmän pilke silmäkulmassa. Toisinaan nauhoitetut analyysit ehtivät vanhentua ennen julkaisua tai viimeistään muutama tunti sen jälkeen, kun maailmalla myllertää. Ja toisaalta on helppoa kokea oma näkökulma oikeaksi ja ärsyyntyä vastakkaisista näkemyksistä tai haastoista. On myös erittäin otollista aikaa trollaukselle, kun monella on rahat pelissä ja sitä kautta herkästi myös tunteet.

Minä en pidä historiaa takeena tulevasta ja maailma on muuttunut melko paljon myös 15 vuodessa. Tieto liikkuu nopeasti nykyään ja se on ihmisten saatavilla sekunteissa julkaisusta. Stonks go up and down herkästi ja kovalla vauhdilla. Varmaan vaikeinta tällä hetkellä olla esim. arvosijoittaja, joka katsoo tunnuslukuja ja ihmettelee miksei markkina toimi kuten ennen.

1 tykkäys
  • Markkinat tuntuvat aina epävarmoilta. Historiasta ei löydy aikaa kun markkinoilla olisi ollut täysin pilvetön taivas. Tämä on se riski, mikä sijoittajan on otettava jos haluaa päästä osalliseksi tuotoista, mitä markkinat ovat valmiita antamaan.
  • Jokainen korjausliike ja romahdus tuntuu erilaiselta. Aina löytyy narratiivi.
  • Usein narratiivi on pelottavampi kuin korjausliike/romahdus itsessään.
  • Kukaan ei osaa ennustaa pörssin lyhyenajan liikkeitä.
  • Mitä räikeämpi markkina-asiantuntijan mielipide tai ennustus on, niin sitä suuremman medianäkyvyyden se saa.
  • “Far more money has been lost by investors trying to anticipate corrections, than lost in the corrections themselves.” -Peter Lynch
20 tykkäystä

Kunnioitettavaa tyyneyttä, mutta samaan aikaan aika vaarallista, jos hyväksyy sen että valtio vie kaiken ansaitun omaisuuden yksilöltä.Tällaisessa uhkakuvassa oma oikeistolaisuus nostaa kyllä päätään kovaa vauhtia. :wink:

4 tykkäystä