Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Harmittaa myöskin, että ei pääse osallistuman.
Toki syynä loma, mikä ei harmita.
Golf-kausi avattu tänään Espanjassa :golf:

Kiitos @Mikael_Rautanen hyvä idea!
@Sijoittaja-alokas tsemppiä työkiireisiin.

13 tykkäystä

Miten pyytää anteeksi? Palstalla tuli vastaan niin houkutteleva esimerkki, että en malta olla nostamatta asiaa esille kahvihuoneessa. Esimerkki on tarkoituksella irrotettu kontekstistaan, eikä tarkoitukseni ole härnätä, vaan nostaa tärkeä ja yleinen (ainakin omassa elämässäni melkein jokapäiväinen) aihe esille.

Lainaus: ”Pahoittelen jos kärkevät kirjoitukseni loukkaavat, mutta koen että niillä on oma pieni mutta…”

Oletetaan siis, että kirjoittaja on tehnyt virheen, jonka kirjoittaja on myös itse huomannut, ja haluaa pyytää anteeksi.

Ensimmäinen asia on sananvalinta. Pahoittelu ja anteeksipyyntö eivät tarkoita samaa asiaa, valinnan kanssa kannattaa olla tarkka. Yksi keskeisistä eroista on mielestäni siinä, että pahoittelussa viestittäjä siirtää vastuuta virheestä muualle, kun suoraan anteeksi pyydettäessä kannetaan selkeämmin vastuu omasta virheestä.

Toinen asia on käytetyt konjunktiot jos ja mutta. Tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta nämä nimenomaiset konjunktiot toimivat huonosti, jos tavoitteena on onnistunut anteeksipyyntö. Ensimmäinen on omiaan kyseenalaistamaan koko anteeksipyynnön, toinen tuo anteeksipyynnön osaksi vastaväitteen.

Hyvä anteeksipyyntö on selkeä. Taitoa voi onneksi harjoitella – sanan anteeksi jälkeen voi kokeilla konjunktioita koska tai kun, jotka tarjoavat paremmat edellytykset hyvälle anteeksipyynnölle.

Ihmisiä tässä ollaan, ja virheitä tulee väistämättä tehtyä sijoittamisen lisäksi myös muilla elämän osa-alueilla. Taito pyytää anteeksi on tärkeä niin onnellisessa parisuhteessa kuin laadukkaalla sijoitusfoorumilla. Samalla tavalla se on keskeinen osa yritysten viestintää.

Jos aihe kiinnostaa lisää, siitä voi lukea esim. tästä Kotuksen blogikirjoituksesta (linkki) tai Googlen kautta hakusanalla ”hyvä anteeksipyyntö”.

34 tykkäystä

Parisuhteita ja liike-elämää ei kannata lähteä sotkemaan. Sijoitusfoorumilla kommentit, joita olisi syytä pyytää anteeksi siivotaan ylläpidon toimesta.

Pitkän liike-elämän kokemukseni pohjalta voin sanoa, että menestyneimmät C-tason johtajat eivät pyydä koskaan anteeksi. Jos joukosta löytyykin joku empaattinen yksilö pyytää hänkin anteeksi vain kahdenkeskisessä keskustelussa, vähän kuten parisuhteessakin tehdään. :slight_smile: Yritysviestinnässä anteeksipyyntö on harvoin rehellinen, pakottamaton, vaan pikemminkin reagointia ympäristön nousseeseen tai nousussa olevaan paineeseen eli luonteeltaan hyvin epäaito.

Mitä tuohon nostamaasi esimerkkiin tulee… Kirjoittaja on selvästi pahoillaan mahdollisesta mielipahan aiheuttamisesta (kuten nykyään tapana on), mutta ei varsinaisesti pyydä anteeksi. Hän ymmärtää mielipahan, mutta pitää asiansa kertomista mielipahan kustannuksellakin oikeutettuna. Oikein huomaavaista, vaikka jokseenkin turhaa.

Hyvät keskustelut eivät synny anteeksipyytelystä vaan eriävistä mielipiteistä ja niiden asiallisesta esittämisestä. Parhaissa keskusteluissa tunteet ovat aitoja ja voimakkaita, mutta pysyvät aisoissa.

16 tykkäystä

Siirrän tänne… :smiley:

2 tykkäystä

Olen nyt nähnyt muutamassa mediassa (esim. HS) vaatimuksia tuontitulleille venäläiselle kaasulle. Eikös tuontitullien kustannus siirry taloustieteen oppien mukaan aina kuluttajalle, mikäli kulutusta ei vähennetä. Järkevämpää olisi siis rajoittaa tuontimääriä ja mieluiten toki lopettaa kaasun tuonti kokonaan.

Piti oikein ajatuksella lukea nuo viimeisimmät viestit Vastuullinen sijoittaminen -ketjusta niin en ymmärrä. Eka kysyi uudelta työntekijältä täysin asiallisen suoraan että mikä hänen hommansa tarkalleen ottaen on ja toivotti vielä tervetulleeksi yhteisöön, ja kertoi oman kantansa ESG:stä ja nyt häneltä tivataan anteeksipyyntöä. Minultakin jäi hieman pimentoon mikä tuo uusi homma on ja aidosti sekä rehellisesti olen kiinnostunut tietämään tarkemmin, Eka vain sattuu kysymään sen mitä itse vain ajattelin.

Muistetaan että toisin kun Venäjällä niin Suomessa vallitsee sananvapaus joten pidetään kuitenkin kiinni siitä ja ollaan iloisia, ettei heilu 15 vuoden häkki jos ilmaisee omia mielipiteitään. Valitettavasti myös muodissa oleva mielensäpahoittaminen on myös laillista. Asiattomista kommenteista sopii pyydellä anteeksi mutta ei terävästä kirjoitustyylistä. Olen ainakin itse liian paljon kuluttanut energiaa elämässä miettien, en kai vain pahoittanut jonkun mieltä ja se on pidemmän päälle todella raskasta, kun ei uskalla ilmaista itseään aidosti. Ekan kommentteja kun lukee niin vaikken välttämättä aina samaa mieltä ole mutta kyllä se sytyttää välillä kun kaveri spoilaa ihan surutta vastuullisia rahastoja tai muuten vaan laukoo menemään. Kuitenkin kyseessä todella hyvin kirjoitteleva kaveri. Pidä Eka kiinni tyylistäsi!

(Piti kirjoittaa alunperin kahvihuoneeseen.)

29 tykkäystä

Näyttäisipä Kauppalehti ostaneen Mikaelin termin pyöröovi.

5 tykkäystä

En pidä itse kysymystä sinänsä pahana, mutta tarkkaa vastausta tuohon voi olla uuden työntekijän vaikea antaa. Yleensä siellä uudessa tehtävänkuvassa on taustalla työnantajan hahmottelemat raamit ja askelmerkit joiden mukaan edetään. Lopulllinen kokonaisuus muodostuu sitten henkilön persoonan ja osaamisen mukaan. Mitä kauemmas perinteisistä ammateista mennään, niin sitä häilyvämpiä nuo roolit alussa ovat.

6 tykkäystä

Vaihtoehtoinen otsikko:

Listautujien rahastusmahdollisuudet romahtivat, sillä kaikki roska ei käykään enää kaupaksi hinnalla millä hyvänsä. Mistä löydetään seuraavat hyväuskoiset höynäytettävät?

14 tykkäystä

Miten pyöröovi pamahtaa kiinni?

26 tykkäystä

Hiekoitussepeliä rattaissa tai laakerivaurio.

1 tykkäys

Hyvä kysymys. Pyöröovihan pitää sellaista leppoisaa läpsytystä tiivistekumien osuessa pyöröoven karmeihin, eikö?

Listautumismielessä, ehkä tässä tarkoitetaan sitä pyöröoven ääntä?

“FLOP, FLOP, FLOP…”

14 tykkäystä

Miks mä nauran tälle täällä 9.31 kelarottana ja edessä yli 8h työpäivä. Mainitsin taksikuskille eilen kelajutuista ja hän sanoi jotakuinkin tälläiset sanat:

“Tiedän mistä puhut, olen ollut samassa tilanteessa. Kyllä saat sen työpaikan vielä. Anna aikaa.”

Rauhoitti näiden tulevien pitkien päivien edessä.

9 tykkäystä

Minua kiinnostaa sijoittaminen Cathie Woodin ARK Invest etf-rahastoihin, mutta valitettavasti niihin ei oikein pääse käsiksi Euroopasta. Jotain virityksia löytyi (Leverage shares) kun asiaa googletteli, mutta niitäkään en pystynyt ostamaan ainakaan Mandatumista, Nordnetistä tai IB:stä.

Löysin Etorosta cfd-sopimuksia naihin rahastoihin liittyen.

CFD-kaupankäyntiä ei suositella, koska tappiot ovat vähennyskelvottomia verotuksessa. Minun on kuitenkin tarkoitus tehdä näilla voittoa (:wink:), joten kysymys kuuluu näettekö näihin CFD:hin sijoittamisessa muita sudenkuoppia kuin tuo veroasia?

2 tykkäystä

En tiedä onko liikkeellelaskijariski pelkästään teoreettinen, mutta CFD on vain sopimus sinun ja liikkeellelaskijan välillä. Et varsinaisesti omista mitään. Et ainakaan niitä yhtiöitä, joita ARK rahastoissaan pitää.

2 tykkäystä

En tähän hätään tsekannut Mandatumia / Saxoa, mutta jos IB kerran löytyy, niin:

Tuolta “physically backed” ARK lappua 0.75 % (ARKin alkuperäinen kulu) + 0.35 % (Brittien välistä veto) kuluilla salkkuun vaan jos kiinnostaa.

2 tykkäystä

lukusuositus ketjulle :point_up:

23 tykkäystä

Twin Engine taitaa omistaa kaikkia Kajaanin “ex-firmoja”. Ovat lisänneet ainakin Harviaa, Tokmannia ja Fodeliaa. Muita en jaksa tarkistaa, mutta Orthexin lisäys on ihan peruskauraa.

Meininki on tällä hetkellä saman tyyppistä kuin Coeusilla eli lisäillään paljon noita firmoja, joita jo omistetaan. Omaan silmään ehkä informatiivisin asia ylipäätään tiettyjen firmojen omistamisen jälkeen oli se, että Coeus kevensi Harviaa. Lisäykset eivät kerro mielestäni juuri mitään. Kun rahasto kasvaa niin olemassa olevia omistuksia varmasti lisäillään jatkossakin.

7 tykkäystä

Saisko olla teetä?

57 tykkäystä

Päivän ESG-vitsin tarjoilee JPMorgan:

33 tykkäystä