Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Kuten @Sijoittaja-alokas yllä sanoi, asiattomuuksiin kyllä moderaattorit puuttuvat ja ratkaisevat kyllä tilanteet. Analyyttiseen keskusteluun pitäisi Foorumilla kyetä aiheesta riippumatta, eikä siihen kuulu toisten ihmisten solvaaminen tai häirintä. Selkeät disinformaation levittämisen tapaukset on sitten kokonaan oma juttunsa, ja niiden arviointi vaatii sitten myös kykyä lähdekriittisyyteen ja objektiivisuuteen.

Tästä kommentista olen @Niinpaljonturskaa1 kanssa hyvin samaa mieltä.

Myös tästä kommentista olen @Boomer kanssa enemmän kuin samaa mieltä.

11 tykkäystä

No toivottavasti tulee myötistä, jos vaihdan kolmannen valtakunnan lipun profiilikuvaksi? Ei luulis olevan pahaa sanottavaa Aatun tekemisistä eikä hakaristilipustakaan.

2 tykkäystä

Politikkojen vuosikymmeniä kestänyt analyyttinen keskustelu Putinin kanssa tähän tilanteeseen on ajanutkin, he ovat olleet vain venäjän aisankannattajia.

Puhdasta pahuutta ei voi yrittää selittää järjellä.

On erittäin, erittäin iso moka jos indereksen modet eivät pysty näkemään, kuinka paljon yksittäinen venäjän lippu aiheuttaa pahaa oloa foorumin käyttäjissä tässä tilanteessa, ja vaaditaan vain hyvin Tuomiojamaisesti ymmärtämään venäjämielisiä.

30 tykkäystä

Hankala aihe käsitellä myönnetään. Kaikkia venäläisiä ei voi tuomita se on selvä. Tuomitsen kuitenkin vaikka kasvotusten ne ketkä puoltavat Venäjän toimintaa Ukrainassa, ovat he sitten venäläisiä tai suomalaisia. Venäjän lippu liehuu tällä hetkellä monessa vallatussa kylässä missä siviilit on tapettu sen tieltä. Mitä se siellä symboloi ? Mitä se symboloi sotilaiden olkapäissä ? Olisitko itse valmis kantamaan Suur-Suomen lippua
suur-suomi

6 tykkäystä

Edellinen viestini jääköön viimeiseksi sijoittamiseen liittymättömäksi viestikseni foorumilla. Jos joku tahtoo puhua maailmanpolitiikasta, minusta henkilönä tai mistä hyvänsä muusta aiheesta kasvotusten, niin laittakaa yksityisviestiä niin tarjoan kahvit ja kohteliasta juttuseuraa Satakunnan alueella.

3 tykkäystä

@Wallet_Nahlroos et voi tällaisessa keskustelussa yhdistää keskenään poliitikkojen toimia ennen Ukrainan sotaa ja Sijoitusfoorumin käyttäjien keskinäisiä keskusteluja Ukrainan sodasta, koska nämä kaksi tilannetta eivät ole verrannollisia keskenään ajallisesti, eivätkä myöskään vaikuttavuudeltaan yhden henkilön vaikutuskyvyllä mitattuna. Ymmärrät tämän varmasti itsekin. Ja minun käsityksen mukaan Venäjän aggressiot -ketjun tavoitteena ei ole primääristi käsitellä sitä, miten ikävästä inhimillisestä tragediasta on kyse Ukrainan sodassa (jota se todellakin on, ja olen itse omana mielipiteenäni tämän ilmaissut mm. Twitterissä, jos tästä näkökulmasta olet kiinnostunut lähdekriittisyyden näkökulmaa arvioidessa), vaan keskustella sotatilanteesta mahdollisimman analyyttisesti. @Sijoittaja-alokas on asiasta useaan kertaan ketjussa huomauttanut loistavasti muun muassa näin :point_down: johon minulla itsellä ei ole mitään lisättävää.

Tästä nyt ei alkuunkaan ole kyse, ja tämänkin ymmärrät varmasti myös. Kyse on siitä, että keskustelu pyritään pitämään asiallisena, eikä sellaisena keskusteluna, jossa puolin ja toisin huudellaan kaikkia X maan kansalaisia raiskaajiksi, oli maa X sitten ihan mikä tahansa - koska tällainen keskustelu ei millään tasolla ole enää asiallista tai tasokasta.

3 tykkäystä

Mielestäni olisi melko asiallinen linjaveto kieltää foorumin profiilikuvista venäjän lippu koska sen ainoa tarkoitus on provosoida muita?

Ja todetaan lisäyksenä että henkilökohtaisesti ainakin provosoiduin sen verran että saatan itse vaihtaa profiilikuvan natsilippuun vaikka pelkkä ajatuskin oksettaa…
Vertautuvat kuitenkin omassa mielessä hyvin toisiinsa tällä hetkellä.

36 tykkäystä

Aamen, provosoida tai osoittaa tukea.

2 tykkäystä

Norskin korttia voin myös suositella. Täysin maksuton kortti, jos maksaa kaiken eräpäivänä. Ei vuosimaksua, ei laskutuspalkkiota.

Lentoja olen saanut jo ainakin tonnin edestä, kun käytännössä kaikki ostokset tehty ko. kortilla. Plussana edulliset käteisnostot ulkomailla. Nettiostokset todella kätevä hyväksyä sovelluksella. Kortti ja sovellus lisäksi toimivat toisin kuin perus pankkien palveluissa tuntuu olevan harvasepäivä ongelmia.

3 tykkäystä

Ei Inden keskustelufoorumin tehtävä ole tehdä tiukkoja päätöksiä, vaan jakaa informaatiota sijoittamiseen ja hieman politiikkaan liittyen.

Täällä käydään analyyttistä keskustelua vielä silloin, kun kaikki maailman valtiot on vajonnut Puolan ja Venäjän tasolle huutelemaan.

Jos Venäjän lippu kielletään, pitäisi teoriassa kieltää Ukrainankin lippu. Eli joudutaanko tekemään foorumina päätös, että poliittiset naamakuvat ei kuulu tänne? Tai sitten @anon28867266 voi tehdä todellisen sillanrakentajaliikkeen ja vaihtaa omansa ja jätetään tämä saaga taakse. :slight_smile:

6 tykkäystä

Kiitos asiallisesta vastauksesta minun tunnepitoiseen postaukseen. Olen asiasta kanssasi erimieltä, eikä meidän kannata siitä lähteä vääntämään, se ei hyödytä ketään.

9 tykkäystä

Nyt täytyy sanoa , että olen eri mieltä. Ymmärtäisin tämän jos olisi kyse perus politiikasta. Venäjä käy tällä hetkellä tuhoamissotaa Ukrainaa vastaan, en sotkisi tätä päivän politiikkaan.

10 tykkäystä

Hei nyt oikeesti. Tämä on kaffehuone!!

12 tykkäystä

Olet oikeassa tämä keskustelu pitäisi käydä foorumin kehitys ketjussa. Pahoittelut omasta puolestani.

2 tykkäystä

Pienenä huomiona se, että ainakaan itse en osaa tunnistaa ukrainaa ja venäjää (enkä ehkä puolaa, slovakkia ja muita slaavilaisia kieliä) erilleen. Vuosien varrella aina välillä olen kuullut puhuttavan kieltä, joka kuulostaa “venäjältä”, mutta luulisin että puhujat ovat sittenkin ukrainaa puhuvia ukrainalaisia. Voisi olla hiukka noloa alkaa heitä syyttää hyökkäyksestä omaan maahansa. :wink:

2 tykkäystä

On suhteellisen vaikea hyväksyä yhtään mitään, jos on sitä mieltä, että “paha länsimainen valtamedia” kusettaa. Ei ole varmaan suuri yllätys, että samat ihmiset jotka huutelivat salaliittoteorioita koronasta, ovat enemmän tai vähemmän venäjämielisiä, koska se sota on vaan länsimaisen valtamedian keksimiä juttuja… Ei näille kannata järkeä puhua, kun eivät sitä ymmärrä.

12 tykkäystä

Jätin tämän mainitsematta kun väänsin tästä jo aiemmin politiikka ketjussa.

5 tykkäystä

Tässä on Akin kiva kirjoitus Inderesistä. :slight_smile:

22 tykkäystä

@anon28867266 Ensinnäkin olen pahoillani, että joudut kokemaan huolta perheesi turvallisuudesta pelkästään heidän puhumansa kielen vuoksi. Tällainen häiriköinti jota ystäväsi ovat joutuneet kokemaan, ei ole hyväksyttävää suomalaisilta.

Jos kuitenkin pohdimme syitä siihen, miksi venäläisten elämä paitsi Euroopassa, eritoten Venäjällä on aiempaa turvattomampaa, näkisin kyllä Putinin ylivoimaisesti suurimpana syyllisenä. Sana ”fasismi” on kärsinyt some-aikana täydellisen inflaation, mutta kun pysähdyn hetkeksi tutkimaan, miten fasismi määritellään, löydän tietosanakirjasta mm. tällaista:

  • Äärinationalismi yhdistyy johtajavaltaisuuteen.
  • Fasismi on nationalistista, ja siinä vaalitaan ja ihannoidaan oman maan historiaa, kulttuuria ja ominaispiirteitä. Ulkomaita pidetään usein alempiarvoisina ja potentiaalisina vihollisina. Voimakkaimmat fasistiset valtiot pyrkivät valloittamaan vieraita alueita joko taloudellisesta pakosta, maailmankatsomuksen vuoksi, naapurimaiden uhan edessä tai elintilan valloittamiseksi. Sota nähtiin aina kansakuntaa yhdistävänä voimana.
  • Fasistit tavoittelivat totalitarista, valtion kontrolloimaa ja puolueen johtamaa valtiota, missä heistä varsinaisesti onnistui vain Hitler.
  • Ultranationalismin vallankumouksellinen muoto, joka pyrkii mobilisoimaan kaikki ’terveet’ yhteiskunnalliset ja poliittiset energiat vastustamaan rappion oletettua uhkaa sekä saavuttamaan uudistuneen kansallisen tai etnisen yhteisön.

Näiden pohjalta minulle ei ole epäselvää, etteikö Putinin hallinto olisi fasistinen. Toisin kuin Putin omien tarkoitusperiensä vuoksi väittää, Venäjän kansan suurin uhka ei ole sitä ympäröivät ”vihamieliset maat”, vaan nimenomaan Putin itse, diktaattori joka murhaa, vangitsee ja vainoaa kaikkia jotka kritisoivat hänen luomaansa, Venäjän kansalta uskomattoman härskisti varastavaa harvainvaltaa.

Venäjän lippu ei mielestäni silti kyllä rinnastu hakaristilippuun, koska hakaristi oli nimenomaan Hitlerin tuoma tunnus, Venäjän lippu taas ei ole Putinin pysyvää omaisuutta. Ymmärrän siis kyllä senkin jos haluat lippua vaalia vaikka et Putinia tukisikaan. Mutta realiteetti on, että kyseisen lipun kanssa sinun tulee olemaan vaikeaa käydä hyvää sijoitusaiheista keskustelua. Sitä kuitenkin vilpittömästi tulit tänne käymään (laadukas salkku sinulla :blush:)

(Edit: Poistin jatkojaarittelut Venäjän lipun historiasta, koska se ei loppujen lopuksi tuo lisäarvoa suhteessa tämän viestin viimeiseen kappaleeseen. Ymmärrän kyllä myös @Perttu_Hamalainen näkemyksen tähän.)

80 tykkäystä

Valitettavaa mikäli häiriintää on koettu. Voisin samaan syssyyn todeta jutelleeni töissä lukuisten venäläistaustaisten henkilöiden kanssa, eivätkä he ole kokeneet mitään vastaavaa. Suomalaiset keskimäärin ovat aika tahdikasta porukkaa ja media nostaa herkästi tällaiset asiat esille saaden ongelman näyttämään suuremmalta kuin onkaan. Ei näitä silti tarvitsisi tapahtua yhtään mikäli kunniakkaasti yritetään elää maan tavoilla

Onhan tuo silti aikamoista tilannetajun puutetta tulla liehumaan foorumille venäjän lippu salossa samalla kun maa yrittää suorittaa kansanmurhaa ja putinistit heiluttelevat maan lippua pitkin Eurooppaa.

Unohdin mainita, että taidanpa kuitenkin olla loppujen lopuksi vain hysteerinen :roll_eyes:

34 tykkäystä