Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Maboussinilla oli juuri äskettäin hyvä paperi milloin omien osakkeiden ostot tai osakkeiden myynti kannattaa (omistajien kannalta :sweat_smile:).

Lukusuositus, hyvää perussettiä.

Lisäys: fanitan muutenkin Maboussinin tyyliä aloittaa kirjoitukset ytimekkäästi perusfaktoin joita ei voi koskaan kerrata liikaa.

16 tykkäystä

Apple on mielenkiintoinen esimerkki, pisteet siitä. Ennen koronaa yhtiöllä oli pitkä, varsin maltillisen tuloskasvun jakso takana. Tuolla aikavälillä myös arvostuskertoimet olivat matalalla, jolloin firmalle aukesi hyvä tilaisuus ostaa osakkeitaan takaisin edullisesti (vuosikymmenen aikana noin 40 prosenttia osakekannasta). Puhutaan siis ehkä enemmänkin huippuhyvästä yhtiöstä kategoriassa 3. Sitten tuli koronaboostia tuloksiin, ja niin tulos kuin arvostuskin nousivat - ja takaisinostot hidastuivat. Suoritus on ollut erinomaista tähän asti, mutta mites nyt korkeammalla arvostuksella ja luultavasti koronan jälkeen jatkuvalla hitaammalla kasvulla? Luultavasti suosisin yhä takaisinostoja, koska yhtiö on niin poikkeuksellisen laadukas ja asemoitunut hyvin tulevaisuuteen uhkakuvista huolimatta. On hyvin todennäköistä, että pitkällä aikavälillä omistajat hyötyvät enemmän suuremmasta omistusosuudesta Applessa kuin vaihtoehtoisista sijoituksista Applen jakamilla osingoilla. Lyhyellä aikavälillä on ihan turha tarkastella tällaista asiaa.

Miten voi olla järkevää kasvattaa osakekohtaista tulosta investoimalla kassavirtoja sellaiseen liiketoimintaan, joka ei kasva? Takaisinostot ovat kuitenkin viime kädessä ikuinen sijoitus siihen, että yhtiön oma liiketoiminta olisi jatkossa arvokkaampaa. Jollei saa ostettua ihan naurettavalla roskatason arvostuksella, niin vaikeaksi menee saada huonon yhtiön buybackeja kannattavammiksi kuin osinkojen maksamista ja uudelleensijoittamista laadukkaampaan yhtiöön.

3 tykkäystä

Tehokas markkina kyllä osaa diskontata kasvuttoman tai kasvavan yrityksen tulevaisuuden kassavirrat. Joten kasvun puute ei ole mikään komponentti omien oston järkevyydessä tai järjettömyydessä.
Vakaan kassakoneen tulovirrat voi lisäksi olla huomattavasti tukevammalla pohjalla kun kasvavan yrityksen tulevaisuuden potentiaaalinen kasvu.

2 tykkäystä

Olettaen, että Applen tämän hetkinen markkina-arvo on sinnepäinkään lähellä yhtiön käypää arvoa, on näillä 2010-luvun omien osakkeiden ostoilla luotu aivan pökerryttäviä summia omistaja-arvoa.


Itse en tiedä onko Luca Maestrin rooli ollut kuinka merkittävä näissä päätöksissä, mutta jos on niin siitä luku seuraavaan Outsidersiin :wink:

Jännä nähdä toistuuko sama stoori muiden teknojättien kanssa. Kohta voisi olla saumoja kiihdyttää merkittävästi omien ostoja. Joku Google vuolee huimaa kassavirtaa ja istuu valtavan kassan päällä.

14 tykkäystä

Kun avaa foorumin ensimmäistä kertaa kuluvana päivänä ja heti on tyrkyllä:

Iskee 2021 flashback ja fiilis on välittömästi:

0 sSi8ZllJqD7NovSK

Edit: viestien lukemisen jälkeen fiilis on lähinnä :smiley:

19 tykkäystä

Voisiko saada vinkkiä etukäteen? :pray: :grimacing:

16 tykkäystä

Tänään opin uuden moottorityypin joka sai heti ihastumaan. Yksin kertainen ja tehokas.
Tämmöinen häiriintynyt härveli olisi hieno. Tuskin monikaan ympärillä oleva arvostaisi.

https://twitter.com/WUTangKids/status/1528444633491070976?t=7ZZ8Eb__4VEVR_PY2n3AtA&s=19

Sysäysputkimoottori

Jätän tämänkin kun on mielenkiintoinen

" Patopaineen paras hyötysuhde saavutetaan noin kolmen Machin nopeuksilla, mutta moottorityyppi toimii aina kuuden Machin nopeuksiin saakka."

Edit. moottorityyppi, kiitos @idkf

12 tykkäystä

:smile: :joy:
Enpä taida, tosin ehkä mä saisin sitä osaketta halvemmalla, jos kertoisin, mitä hankin seuraavaksi. :slight_smile:

Lyhyellä aikavälillä voi sattua kaikenlaista ja kyllähän joskus kovat kaveritkin häviää indeksille jonain vuotena. Olen itse ottanut vertailuindeksille pataan 1,5 vuotta ja sitä ennen oli hyvää tuuria esimerkiksi sillä ajoituksella, milloin tulin markkinoille. Huonomminkin mulle olisi voinut käydä, jos miettii taitojani ja tietojani… eli voinko valittaa huonosta tuurista. :slight_smile:

En voi omasta mielestäni vielä kehua, että olisin tehnyt hyviä valintoja erityisen analyyttisin perustein omin ansioin, vaikka onhan mulla osunut hyviä osakkeita salkkuuni. Ei ole yksittäisiä asioita, joissa olisin ainoastaan erityisen heikoilla, mitä tulee mieleen sijoittamiseen, vaan olen yleisesti kaikissa “isoissa perusasioissa” vielä kehno. Luvuissa olen huono, lukemisen ymmärtämisessä olen huono, “sijoitustunteiden” hallinnassakin olen kehno jne… en ole ehkä perussijoittajaa millään osa-alueella parempi eikä se tietenkään ole mikään häpeä.

Eikä sinällään yksittäiset opetukset tai kirjat vielä minusta kohtalaista sijoittajaa vielä tee. Koetan kuitenkin monipuolisesti opetella sijoittamista ja oppia joka päivä edes jotain. Yhdessä privaviestissäkin oli hyvin kerrottu eräs “kolikonheitto”-tarina, joka toi sekin pienen oivalluksen… jos opin jotain joka päivä ja teen välillä tuollaisia oivalluksia, niin tuhansien & tuhansien päivien päästä voin olla piensijoittaja, joka omilla kyvyillään pääsee “indeksituottoihin” (ja yli?) pitkässäkin juoksussa.

Pidän sijoittamisesta ja säästän paljon euroja sijoittamiseen suhteessa tuloihini, niin kyllä mun salkusta varmaan ihan kohtalaisen kokoinen tulee ajan kanssa, vaikka ne tuottoprosentit eivät olisi niin isoja. Koetan aina keksiä jotain hyvääkin, vaikka kehitettävää ja työtä on melkoisesti vielä edessä. :slight_smile:

18 tykkäystä

Ihan samanlaiset prosentit täälläkin on, jos lohduttaa, toki kassa pehmensi reaalisesti laskua.

Ei sillä, että hyvä sijoittaja olisin, kasvu osakkeisiin hirttaytyminen ei ehkä ollut lyhyellä tähtäimellä paras liike. Harmittaa, että ei nyt ole niitä tankkereita ja öljyä.

Mutta ei ollut kärsivällisyyttä… Ps. Kyllä ne tankkerit kin mörni pitkään…! :smiley:

3 tykkäystä

Tuo moottori ei ole ramjet vaan pulsejet. Ramjet toimii lähinnä suurilla nopeuksilla, esim. Mig21 moottori muuttuu jossain vaiheess äänen nopeuden kieppeillä ramjetiksi.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pulsejet

Edit. Ei luonnollisesti ollut vanha neukkurauta Mig21, vaan SR71 eikä myöskään äänen nopeudessa vaan kaksinkertaisella äänennopeudella työntö alkoi tulla ramjettimäisestä ohivirtauksesta kompressorin ohi suoraan polttimelle.

3 tykkäystä

Jos yhtiö kuitenkin tekee tulosta, vaikka se ei kasva, sille kertyy rahaa. Se täytyy jakaa omistajille joko osinkojen tai omien ostojen kautta. Hulluinta olisi käyttää rahat investointeihin jos niille ei saataisi tuottoa.

6 tykkäystä

Nuorissa on yksi jännä ominaisuus. Ajan kuluessa hestä tulee vanhoja. Kuulostaa vanhalta kunnon pyramidilta odottaa tulevaisuuden nuorten maksavan sen ajan vanhuksille tuhdit tuotot tyhjästä. :slight_smile:

15 tykkäystä

Mutta eihän Bitcoin tuota mitään. Ei siitä irtoa osinkoa.

Nykytrendin valossa nykyisten nuorten ollessa vanhoja yhä useampi nuori omistaa bitcoineja.

Ehkä se paras puoli on, että ei niitä ole pakko ostaa.

1 tykkäys

“buy the dip”

:roll_eyes::thinking::grimacing:

24 tykkäystä

Jaahas, viime vuonna kun salkku tuli ladottua täyteen halpaa ja kuollutta arvo-osake sektoria niin pikkuhiljaa näyttäisi paikat avautua myös kasvupuolelle.

Mitkä ovat mielestänne kiinnostavimmat kohteet sillä ehdolla, että tulosta täytyy syntyä jo tänään? Mihinkään kasvupommiin en halua käsiäni sotkea.

Entistä Boomerbookkia aka Meta vähän katsellut silläsilmällä.

9 tykkäystä

Esim yllä oleva inmode näyttää kiinnostavalta, aloitin p/e 20 paikkeilta, nyt ollaan jossain 11-12 ja kassaa on isosti. Odotetaan pientä tuloskasvua, ennen sotaa taisi olla odotus 20%.

Perion network p/e n. 15-16, mutta nettokassa n. 40% yhtiön arvosta ja isoa tuloskasvua ennustettu.

Kaspi kz p/e n. 10 ja 20-30% tuloskasvua ohjeistettu, pitäisi kasvaa vuosia toivon mukaan. Viimevuonna osinko joka vastaisi n. 10% tasoa nyky kurssiin.

:crossed_fingers:

Inmode tekee laitteita… Perion mainoskohdennuksessa kaspi super appi. Kaspi laadukkain kolmesta, mutta kazakstanissa, jos se haittaa… Neuvostoliitto?

Tietysti jos facebookki oli boomer-mielessä, voi tällaiset olla vähän radikaaleja?

8 tykkäystä

Pitää tutustua noihin vkl aikana, kiitos.

Ei minua maariski niin pelota, omistan isosti Stonkmannia :sweat_smile: lähinnä tuo kasvuyhtiökenttä on niin tuntematon, että parempi vähä kysellä mistä lähteä tutkimaan.

FB saattaa se paras terä olla jo mennyt, kun oma mummokin siellä kommentoi jokaista HS uutista…mutta jos riittävällä alennuksella saa niin kai se mummon datan myyminen on ihan tuottavaa :face_with_hand_over_mouth:

6 tykkäystä

Stockmann juuri ilmoitti investoivansa 110 milj. Lindeksin uuteen varastoon, eikun omnichannel logistiikkakeskukseen.

7 tykkäystä

Olen luottanut Volkkariin, ihan sen perusteella kuinka ID:tä on alkanut tulla vastaan ja luotan saksalaisten kykyyn tehdä se, mitä autolle ylipäätään on tehtävissä ilman hämäräperäisiä lupauksia. Katso PE-lukua, hieraise silmiä ja katso uudelleen.

5 tykkäystä

Laskinko jotain väärin vai onko TTM P/E oikeasti n. 4 ?

3 tykkäystä