Viestin alussa ongelma on hoidon suunnittelussa, viestin lopussa ongelma onkin asiakkaan osallistumisessa omaan diagnostiikkaansa. Ja jottei ihmisten kohtaaminen olisi tarpeeksi ikävää muutenkin, on vielä tuo googlekin sotkemassa. Yritän ymmärtää.
Onneksi itse olen pääasiassa kohdannut niitä lääkäreitä, joille yllämainitut ongelmat eivät ole näyttäneet olevan ongelmia. Asiantuntijuuden tuoma hyvä itsetunto alalla kuin alalla yleensä kasvattaa kykyä kuunnella myös muiden näkemyksiä. Jopa sen hankalan asiakkaan, joka muka tietää omista asioistaan jotain, vaikkei ole koulutusta. Patologeilla on helpompaa.
Edit: Lisätään tähän nyt vielä, että minähän en ole ollut näkemässä vastaanotolla näitä hankalia asiakkaita, eli en tiedä, miten pahasti ne käyttäytyvät. Peilaan vaan mihin tahansa muuhun toimialaan, johon sisältyy asiantuntijan ja asiakkaan välistä yhteistyötä. Se ei aina ole helppoa, ja joskus jollakin on vääriä mielipiteitä, mutta niin niistä vaan silti jotenkin selvitään. Parhaiten selvitään yhteistyössä.
Yksi ajatus vielä tästä yksityinen vs julkinen-jaosta. Minusta on kummallista ajatella, että hoito tai kustannustehokkuus tai mikä tahansa muuttuu automaattisesti paremmaksi jos se yksityistetään. Kuten täälläkin on jo moni maininnut, potilasmateriaali on tällä hetkellä täysin erilaista (terveempää) yksityisellä puolella, joten on epäreilua tehdä tehokkuusvertailua suoraan julkisen ja yksityisen välillä. En nyt siis yritä väittää että julkisella ei olisi kehittämisen varaa, mutta yksityinen ei ole reilu vertailukohta. On se sille johtajallekin eri asia johtaa yksityistä kuin julkista. HUS ei voi vapaasti valita millaisia potilaita ottavat sisään.
Edit. Korjattu kummassa sitä terveempää porukkaa olikaan
Pahoittelut, yritän joukkoistaa:
Olen tekemässä Hesariin juttua nk. shrinkflaatiosta (eli kun yritykset piilottavat hintojen korotuksen pienentämällä tuotteen kokoa tai heikentämällä palvelun laatua).
Saa vinkata tästä ilmiöstä viime aikaisia esimerkkejä vastaamalla tähän viestiin maanantain aikana, tai laittamalla mailia alex.afheurlin@hs.fi
Ja miten tämä liittyy Inderesin kahvihuoneeseen? Tietysti siten, että kahvipakettien koot ovat kutistuneet viime aikoina selvästi´, ja kahvipakettien hinnat ovat pikemmin nousseet kuin laskeneet
Jäätelötuutit ovat aivan naurettavan pieniä nykyään! Ja aikaisemmin luin tästä ketjusta että pastapaketit ovat pienentyneet gramma määräisesti, mutta pakkaus edelleen yhtä iso.
Jos tuotteen ulkoasua on “uudistettu” millään tavalla, tarkistan aina onko samalla grammamäärät laskeneet. Eri teemerkkien kanssa tämä on toistunut vuosien varrella.
TOKYO 6.6.2022 (Kyodo) – More than 20 types of amino acids have been detected in samples Japan’s Hayabusa2 space probe brought to Earth from an asteroid in late 2020, an official said Monday.
Tätä ei muuten edes välttämättä huomaa kun tuijottaa pelkästään kilohintaa tai litrahintaa
Katsooko jengi oikeasti sitä nimellistä hintaa tehdessään ostoksia?
Aito vanhan koulukunnan arvosijoittajahan pyrkii tietysti ostamaan vain tuotteita joiden P/B -luku on alle 1, eli kaupassa käydään lähinnä kello 21 jälkeen hakemassa punalapputuotteet ja myynnistä poistuvat tuotenimikkeet
Vanhan koulukunnan arvosijoittaja ei käy kaupassa, eikä varsinkaan klo 21 jälkeen. Tuohon aikaan hän istuu Kallessa, Foorumin loungessa tai junan salonkivaunussa nauttimassa konjakkia. Kauppaan ei ehdi aikaisemminkaan kun on kiire soitella toimeksiantoja meklarille.
Edit: lisätään vielä kuva vanhan koulukunnan arvosijoittajasta
Reilu vuosi sitten Latz kissanruoka paketin koko tippui 100 g:sta → 85 g:an, hinta tais samalla myös nousta per paketti. Reagoin hinnanmuutokseen vaihtamalla merkkiä, tosin paikallisesta prismasta ostin kaikki 44x paketit pois välittömästi takataskusta löytyneellä parillla huntilla. On tää aika huvittavaa, että 10 sentin korotus kissan päiväruokaan kirpaisee enemmän kuin 7 ylimääräistä euroa bensatankkiin.