Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Samaan aikaan Facebookin Sijoituskerhossa Suomessa:

image

18 tykkäystä

Buy the dip! Eiku vit….

Venäjän kansalaiset alkaa olemaan aika hiilenä. Isoja mielenosoituksia sotaa vastaan. Ihmiset jonottaa pankkiin rupla nippujen kanssa vaihtaakseen niitä vakaampiin valuutoihin.

13 tykkäystä

Onko ihmisillä tietoa, miten asp-tilin sulkeminen vaikuttaa tulevaisuudessa asp-tiliin? Asp-tili on siis Nordeassa. Kaikki rahat nyt sijoitustileiltä on käytetty dippien ostamiseen ja olisin kiinnostunut ottaamaan loput rahat myös käyttöön ellei asp-tilin sulkemisesta tule huomattavia vaurioita.

2 tykkäystä

Ei vaikutusta. Voit avata uuden ASP-tilin myöhemmin, jos suljet nyt nykyisen. Kvartaalien kerääminen alkaa vain alusta uuden tilin kanssa.

4 tykkäystä

Onko vaikutusta saamaani korkoon? Tarkoitan siis, että jos avaan uudestaan tilin niin saanko 4% lisäkorkoa myös 5 vuodelle?

2 tykkäystä

Kieltämättä klangi kuulostaa samalta. Heti aamulla mietinkin, että jotain tuttua tässä on: “Meitä ei uhkaa mikään”.

image

Twitterissä joku kommentoi tätä päivää sanoen, että vähän sellainen fiilis päivän jälkeen, että ainoat jotka eivät ole muodostaneet Nato-kantaansa ovat Sanna Marin ja Sauli Niinistö.

Hmm. :thinking:

52 tykkäystä

Mahdotonta sanoa varmuudella tulevatko pankit tulevat tarjoamaan ASP-tiliä tulevaisuudessa samoilla ehdoilla kuin nyt. Luultavasti. 1+4% korko on hyvä porkkana ensiasunnon ostoon.

Olethan tietoinen, että lisäkorkoa maksetaan kuitenkin vain siltä ajalta kuin rahat ovat olleet ASP-tilillä kerryttämässä korkoa, enintään aloitusvuodelta + 5 seuraavalta vuodelta.

Kannattaa myös miettiä vielä kannattaako sinun sulkea ASP-tiliä vai ei. Jos asunnon ostaminen on lähivuosina ajankohtainen asia, niin ei välttämättä kannata tunkea kaikkea rahaa pörssiin.

2 tykkäystä


Tässä alkaa olla sellainen voittaja fiilis. Tai ainakin se pronssimitalin saanut hahmo siitä meemikuvasta.

16 tykkäystä

Voihan sesn uuden avata samantien ja aloittaa uuden pesämunan keräämisen mutta vähän maltillisemmin.Tuskin ehdot yhdessä yössä muuttuvat - ellei Put-in :thinking:

2 tykkäystä

Olen laittanut opintolainoja aspille ja pitänyt aspia hyvänä säilytyspaikkana. Asunnon osto +2 vuoden päästä eli voisin aloittaa uudestaan säätämisen. Toisaalta olen ajatellut nostaa rahat vasta jos pörssissä tapahtuu jotain merkittävää eli en ole vielä valmis nostamaan rahoja, mutta kyllä pian sitä voi alkaa jo harkita.

2 tykkäystä

Itse en ole nähnyt kyllä ensimmäistäkään “ei koske meita” -kommenttia, mutta en tietenkään juuri Somea (pl. inde) käytä, joten en tyrmää meemiä. Koronan kanssa tilanne oli osittain eri, kun mediat ja johtajat kertoivat kilpaa, kuinka tilanne ei ole vakava, ja kuinka maskit ovat pahasta. Nyt Natoa pusketaan median ja asiantuntijoiden voimalla, jos Yle jätetään laskuista. Väitän, että Nato kannatus on nyt 75-80 % luokkaa, eikä natonegatiiviset jenkinvihaajat kehtaa enää edes tuoda ääntään esille.

Saulilta ei ole tullut mielipiteitä vuosikymmeneen, vaan hän on sellainen koko kansan pullantuoksuinen isäntä. Tärkeä hahmo ja henkinen johtaja tietysti. Marin taas tekee “koronat” eli viivyttelee liian pitkään ja toimii vasta, kun oikeistopuoluiden antama paine on liian iso.


@Moihe Itse olen tekemässä sellaista prosedyyriä, että pistän ASP-tilin lihoiksi. 5 vuotta tulee täyteen tänä vuonna, eikä asunnon ostaminen tunnu vielä hetkeen ajankohtaiselta. Luoja tiedä, millaiseen pätkätyöttömyyteen sitä vielä joutuu :grimacing:. Toisaalta jos asuntojen hinnat romahtaa nyt pian ostohintoihin, voisin ostaa sopivan asunnon sijoitusasunnoksi. Tämä on tietysti vastoin sääntöjä, mutta minulle löytyy kyllä jokin pakottava työprojekti ulkomailta tms., jolla kiertäisin tämän säännön. (Edelliset 2 virkettä ovat silkkaa fantasiaa, ethän kerro pankkitädille)

5 tykkäystä

Kyllä. Pitää vain valita salkun sisältöön sopiva indeksi…

23 tykkäystä

Suosittelen jokaiselle tutustumisreissua Facebookin ryhmään ”Venäläiset eivät ole minun vihollisiani.” Varsinkin erään toimittajan kommentit ovat hyvin huolestuttavia.

Erittäin sairasta porukkaa.

1 tykkäys

Itse olen kyllä ihan yllättynyt kuinka hyvin oma salkku on suoriutunut indeksiin nähden viimeisen kk aikana. No toki YTD tasolla höyryjä on päästetty kunnolla pois

2 tykkäystä

@Musta_leijona Ei niitä sinun Saksa kommentteja turhaan poisteta. Ne eivät yksikertaisesti tuo uutta sisältöä foorumille. Tuot mielestäni kontraavilla kommenteillasi paljon hyvää foorumille, mutta välillä tuntuu levy jäävän päälle, ja liian usein tiedän kommenttisi sisällön jo ennen, kuin luen sen. Mutta arvostan rohkeita omien polkujen kulkijoita, eli peace :v: Kunhan vain spekuloin syillä, että miksi kommentit häipyy.

9 tykkäystä

Pakko oli käydä vilkaisemassa. Melkoinen on tosiaan meininki. Varsinaista “korkeakulttuuria” pullollaan on kyllä ryhmä :sweat_smile:

1 tykkäys

En ole Jarkko Aho :smiley:

15 vuotta olemme olleet mukana tässä ei-niin-tähtiosakkeessa.

Jostainhan ne ostot täytyy aloittaa.

Tänään 3 % käteiskassasta laitettu töihin ja 97 % jää inflaation raiskattavaksi samaan aikaan kuin pörssi lähtee Nordean markkinanäkemyksen mukaan huomenna kuuhun – vai miten se oli? :wink:

31 tykkäystä

Eipä uskoisi indeksin perusteella mitä tänään on tapahtunut.
Screen Shot 2022-02-24 at 21.37.12

Nasse on jo pari prosenttia plussalla.

Näistä näkee mikä on jenkkipörssiin vaikutus sodalla Euroopassa vs. sillä, että FED ei ehkä nostakaan 0,5% ohjauskorkoa maaliskuussa.

23 tykkäystä

Kiitos Alokas linkistä ja erinomainen kirjoitus @Johannes_Sippola! Jos joku yhtään seurailee meikäläistä täällä niin tietää varmasti minut buy and hold -kaltaiseksi sijoittajaksi, mutta luen silti hyvin mielelläni myös tämmöisiä laadukkaita tekstejä muistakin strategioista jotta välillä pääsee omasta kuplasta pois. Käsitin Johanneksen kirjoituksesta, että on taitolaji treidaajan pysyä erossa kaupankäynnistä ja markkinoista kun ei esimerkiksi itse ole parhaimmillaan, mutta myös silloin kun markkinat eivät ole otollisimmillaan (nollatulos on paljon parempi kuin iso tappio). Tämä on hyvä esimerkki, kuinka haavoittuvainen oma strategiani on. Koska en tapaa myymään positioita tyhjäksi milloin mistäkin syystä ja pidän kaupankäynnin mahdollisimman vähäisenä, siinä sitä kyydissä sitten ollaan kun alas tullaan. Olen tosin tiedostanut tämän ja sujut asian kanssa mutta kuten Johannes toteaa, pääoman menettäminen aina menettää myös korkoa korolle -efektiltä tehoa rajusti, mikä vaikuttaa tietenkin pitkän aikavälin tuottoihin kylmästi. En edes tiedä tällä hetkellä, paljonko salkkuni on tullut alas huipuista. Paljon.

Mutta älä Johannes kaikkia treidauksen saloja paljasta ihmisille. :wink:

14 tykkäystä


Tänään kaikista mahdollisista päivistä tämä rahasto päätyi plussalle.

5 tykkäystä