Inderesin kahvihuone (Osa 4)

millä hinnalla uskallat ostaa rinkuloita? itsellä se on 6 €/ osake. arvioin sen olevan arvo ilman venäjän tehdasta.

8 tykkäystä

My bad sorry!

Näinhän tuo on.

Venäjän keskuspankki: Moskovan pörssi ei aukea tänään – Ulkomaalaisten osakemyynnit estettiin jo aiemmin Venäjän keskuspankki: Moskovan pörssi ei aukea tänään – Ulkomaalaisten osakemyynnit estettiin jo aiemmin | Kauppalehti

2 tykkäystä

“YK:n pääsihteeri Guterres: tämä päättämättömyyden määrä on suorastaan rikollista. Hän viittaa raportin löydöksiin siitä, että ilmastonmuutoksen torjunta ja siihen sopeutuminen eivät ole lähimainkaan vaaditulla tasolla.”

Tätäkään asiaa emme usko ennen kuin se on eskaloitunut megakriisiksi. Olemme kierolla tavalla sokeita ja mukavuudenhaluisia…

10 tykkäystä

Kuka tunnustaa olevansa tämä Arvopaperi-lehden tuoreessa Venäjä-katsauksessa mainittu iso sijoittajaukko? :disguised_face:

71 tykkäystä

Ostin ensimmäiset osakkeeni marraskuussa 2020. Keskimäärin olen nykyisen salkun haalinut kasaan kevään ja kesän 2021 aikana. Parhaimmillaan on salkku ollut 10 prosenttia plussalla, nyt noin 11 % miinuksella. Yritän hokea itselleni, että “this too shall pass” ja istua käsieni päällä, mutta kyllä tässä jo aloittelijaa hirvittää. Jonkun toisen foorumilaisen esimerkistä olen yrittänyt keskittyä siihen, olenko edes “voittanut” päivän indeksimuutoksen. Tänään olen. :slight_smile:

Pieniä ovat toki murheeni, mutta piti nyt päästä avautumaan.

46 tykkäystä

Tervetuloa!

Avautuminen auttaa ja varmasti suurin osa sijoittajista on tappiolla YTD mitattuna ainakin. Nyt pitää vain istua käsien päällä ja ainakin miinuksella myynti unohtaa. Kyllä se siitä oikenee ja hymyksi muuttuu mutta aikaa vie.

14 tykkäystä

OP-Venäjä - Venäjä-rahasto OP:lta | OP

Venäjän keskuspankin asettamien rajoitusten seurauksena OP-Venäjä -sijoitusrahaston merkinnät ja lunastukset on rahaston sääntöjen 9§ nojalla väliaikaisesti keskeytetty kunnes rahastoa koskevat kaupankäynnin rajoitteet on purettu ja kaupankäynti on jälleen mahdollista. Lisäksi OP-Venäjä -sijoitusrahaston arvonlaskenta on rahaston sääntöjen 14§ nojalla toistaiseksi keskeytetty, sillä rahaston sijoituskohteille ei ole saatavilla luotettavia arvoja.

Viimeisin vahvistettu arvo rahastolle on perjantailta 25.2.2022. OP-Venäjä -sijoitusrahaston ostot ja myynnit ovat toistaiseksi keskeytetty myös OP-Henkivakuutuksen vakuutuksissa.

Seuraamme tilanteen kehittymistä tiiviisti ja tiedotamme muutoksista op.fissä.

Aukenisko Moskovan pörssi huomenna, kun tänään eivät uskaltaneet?

2 tykkäystä

Hienoa, että olet löytänyt sijoittamisen!

Täytyy muistaa, että todennäköisesti sinulla on vielä vuosikymmen jos toinenkin aikaa sijoitella. Itse aloitin 2017 syksyllä ja olen muutaman ’ dipin ’ jo päässyt kokemaan (2018 syksy & 2020 kevät). 2018 syksyn dippi tuntui itselleni pahemmalta, mitä sitä suurempi korona dippi. Sijoittaminen on aika psykologista taistelua oman mielensä kanssa tälläisinä hetkinä. Nämä ovat erinomaisia paikkoja opetella omia tunnetiloja, mitä tulee kun salkku on punaisella.

Muista, että sijoittaminen on maratooni eikä 100m pikajuoksu! Vasta n. 10v päästä näet oikeasti korkoa korolle efektin tehokkuuden :slightly_smiling_face:. Salkkua ei kannata vilkuilla joka päivä, jos et hallitse tunteitasi. Minulle jokainen punainen päivä on hieno asia pitkällä aikavälillä :+1:.


Tervetuloa myös yhteisöön! Täältä varmasti saat tukea :blush:

18 tykkäystä

Harjoittelin paniikkimyyntejä kryptoilla ennen osakkeita, niin tämä on nyt paljon helpompaa, vaikka välillä vaikeaa. :slight_smile:

Kurkkaan salkkuun useamman kerran viikossa, rehellisesti kyllä varmaan melkein joka päivä, mutta lähinnä aika menee yleisen markkinatilanteen tarkasteluun ja eri yrityksiin tutustumiseen. Katson päivän nousijoista ja laskijoista uutiset ja yritän sitä(kin) kautta opetella sitä, miten tämä homma toimii. Omat reaktiot on myös ainakin vielä toistaiseksi lähinnä itsetutkiskelun kannalta kiinnostavia. :grinning:

9 tykkäystä

Rikkoiko kaspi kommenttini volatilisuudesta kahvihuoneen sääntöjä, kun heti poistettiin?

Aloitin sijoittamisen 2021 elokuussa - joulukuussa. Iskin saman tien suurimman osan kiinni sijoituksiin ja se näkyy salkussa. Koko salkku tällä hetkellä -17%. Kuten tossa jo @N.K mainitsikin, niin sijoittaminen on maratoni eikä sprintti. Nyt pidetään vain tiukasti kelkasta kiinni!

8 tykkäystä

Pitkään pitoon

16 tykkäystä

Olen kokenut monta laskua. Aina niistä on noustu. Ainahan tämä voi olla se kuuluisa “this time is different”, mutta epäilen.

Älä siis lannistu.

10 tykkäystä

Mikä tarve sulla on spämmätä kaspista viestiä joka ketjuun jatkuvasti?

12 tykkäystä

no en mä tiedä, ostin ja möin ketjuun siksi, että ostan tai myyn ja kahvihuoneella laitoin myös silloin kun hinta oli 20 dollaria ja päivän sisäiset liikkeet on helposti olleet 10-20 % päivittäin, vaikka firma on omasta mielestä loistava. itsekin sain 200% silloin torstaina tuottoa minuuteissa.
Lisäksi laittelin Kaspi ketjuun samalla kuin luin kun se on niin hiljainen, että oikeastaan melkein minun ja drunkensailorin, niin että saa joku lukia mahd. pian tiedot. kurssi oli silloin 55 ja nyt se oli äsken 69 dollaria?!?!?

jokainen tekee omat johtopäätökset tietysti, mutta tämähän on sijoitusfoorumi.

Lähinnä kun on niin poikkeuksellista kaupankäyntiä.

Onko se sitten spämmäystä.

Lisäksi tänään on yhtiön tilinpäätöspäivä.

ymmärrän hyvin, että moni ei koskisi pitkällä tikullakaan yhtiöön, joka on kazakstanissa.

edit. ostin tuossa taas ja heti oltaisiin n. 5% plussalla, mutta aion holdata.

17 tykkäystä

Dipedidipdippejen dippiä, syöksyjä ja “romahduksia” tulee aina. Nämä kuuluvat markkinan toimintaan tai toimivaan osakemarkkinaan. Mutta jollain tapaa ymmärrän paremmin :bear:karhumarkkinaa kuin äärimmäistä hypetystä ja kovaa nousua jossa oma pää oli aivan pyörällä mitä täällä oikein tapahtuu…!? :face_with_spiral_eyes:

Tervetuloa tänne nk. tylsälle puolelle kryptojen jälkeen @NinaJ ! :smiley: kryptoista en ymmärrä mitään joten ymmärrän kiertää ne mahdollisimman kaukaa :smile:

Jos salkku näyttää kerrassaan kaamealta niin hyvä lähteä ulkoilemaan tai tehdä jotain muuta itselle mieluisaa. :running_man: Pahoina laskupäivinä en välttämättä edes siellä kurki, pohjatyöt kun on tehty. Heiluntaan ei itse voi vaikuttaa niin turha hötkyillä.

Täällä olikin jo kommenttia ettei venäläisillä ole helppoa navigoida propagandauutisten keskellä niin on heillä kovat ajat edessä muullakin tapaa Putinin vallan alla.

5 tykkäystä

Olisiko tässä se “mahdollisimman laaja kansan tuki”, mitä pääministeri peräänkuulutti?

EDIT: poiminta jutusta:

Mikäli Ruotsi päättäisi hakea Nato-jäsenyyttä, nousisi jäsenyyden kannatus Suomessa 66 prosenttiin. Nato-jäsenyyttä vastustaisi tässä tapauksessa 20 prosenttia suomalaisista.

30 tykkäystä

Ylen kyselyyn vastasi n. 1400 ihmistä.

Voidaanko kartoittaa foorumin mielipide, kuitenkin ääniä uskon tulevan n. 400 (aiempien kyselyiden pohjalta), jolloin otanta olisi jo ihan mukavan suuri.

Suomi NATOon?
  • Kyllä
  • Ei
  • En osaa sanoa

0 voters

8 tykkäystä

Kohta ei varmaan käy eurot eikä dollarit naapurissa.
:thinking: jännä…

14 tykkäystä

Uuuh, ehkä valtion virallisissa vaihtopisteissä. Sivukadulta löytyy sitten halukkaita vaihtajia jotka haluaa eroon venäläisestä jätepaperista melkein hinnalla millä hyvänsä…

19 tykkäystä