Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Onko salkku enemmän akselia Sampo-Fortum-Nordea vai Qt-LeadDesk-Technotree? :slight_smile:

3 tykkäystä

En tiedä kysyitkö minulta, mutta Sampoa ja Qt:tä molempia löytyy. Niiden painon voi sitten päätellä tuosta aiemmasta kommentistani.

1 tykkäys

Osto- ja myyntiketjun tykkäysten dynamiikka on mielenkiintoinen. Jotkin ilmoitukset keräävät huomattavia tykkäysmääriä. Joissain saattaa syynä olla oivaltava meemikuva, humoristinen saateteksti tms. lennokas ilmaisu. Välillä ehkä vaikuttaa foorumin “suosikkiosakkeen” ostoilmoitus, kenties oman ja muiden uskon vahvistus -tyyppisesti?

29 tykkäystä

Yleensä kun isot pojat ostaa, siellä on myös tykkäyksiä reilusti. Toisaalta sen myös ymmärtää, esimerkiksi @viljo menee ihan omia polkujaan ja siellä tulee vastaan sellaisia firmoja mistä ei ole koskaan kuullutkaan.

Täytyy myöntää, että vähän hämmentävää kun minun eilisellä ostin yhden Teslan osakkeen postauksella on 32 tykkäystä :smile:

11 tykkäystä

Niin, itse olen huomannut, että nuo Sampo-Fortum-Nordea -tyyliset laput usein kasvavat hitaasti mutta varmasti päivän aikana, kun taas Qt-LeadDesk-Technotree -tyyliset elää miten sattuu ja usein päättävät päivän nollassa tai miinuksella (tai sitten +20 % :smiley: ).

Että siitä voi tuo havainto, että salkku biittaa indeksin alussa mutta päivän mittaan häviää.

2 tykkäystä

Nyt kun metaversumi on ollut sijoittajien huulilla, niin tämä pisti vähän hymyilyttämään:

https://www.instagram.com/p/CZKDzDqA5x8/

28 tykkäystä

Miten täältä voi poistaa tunnuksen? Tämä foorumi ei vastaa tarpeitani enään, kun mitään kriittistä ei voi sanoa. Joka firman ketjussa voi taputella kyllä selkään minkä kerkeää, mutta jos vähän heittää kriittistä kommenttia hypestä tai firmasta niin se liputetaan heti ja se poistetaan!

13 tykkäystä

Shell päivittänyt nimensä, kuten oli suunnitteillakin eli nyt ainakin saksan pörssin osake näyttää tältä:

SHELL PLC B EO-07

Jenkeissä ei vielä tuota mukavan lyhyttä nimeä ihan hanskata, kun omassa salkussa kummittelee tämä nimihirviö.

Ei mahdu edes koko nimi kunnolla ruudulle :smiley:

7 tykkäystä

Tänne on pesiytynyt vähän tämmöinen “kuulu meihin tai häivy”- asenne. Varsinkin liputtaminen on välillä suoranaista kiusaamista. Toivoisin edelleen toimintoa, jolla oudon liputuksen voisi kumota. Olkoon semmoinen ominaisuus, vaikka mestareilla ensialkuun.

7 tykkäystä

Käypä lukemassa vaikka @Pohjolan_Eka n kirjoitus Hyzon-ketjussa ja mieti onko oikeasti noin. Ja siitä voi ottaa vaikka oppia miten sellainen kirjoitetaan.

27 tykkäystä

Juuri näin. Tuonne Kamux-ketjuun pistin vähän kritiikkiä hypestä niin eiköhän se poistettu samantien.

Itse en ainakaan asetuksista löytäny mahdollisuutta poistaa tiliä. Kai se on joku ominaisuus, että voi kehuskella kuinka paljon käyttäjiä.

2 tykkäystä

Jos kirjoittaisit asiallisemmin ja perustelet asiasi kunnolla, niin voi olla, että vastaanottokin on hieman parempi.
Tämä tiukempi moderointi on hyvä, sillä esim. erään lehden keskustelupalsta on melko tuskallista luettavaa.

Edit. Sanotaan vielä, että en oo nähnyt mitä kirjoitit, mutta useasti niihin poistoihin ja liputuksiin on syynsä.

52 tykkäystä

Laita @Yu_Gong :lle viestiä.

4 tykkäystä

Ei taida pystyä itse tunnusta poistamaan, eli pitää laittaa viestiä ylläpidolle. Yu_Gong ainakin saa tunnuksesi poistettua pyynnöstä.

1 tykkäys

70% on varmasti ihan aiheellisia poistoja ja liputuksia. Mutta kyllä tuota toimintoa käytetään myös eri mieltä olevien vaientamiseen ja kiusaamiseen. Joskus myös ihan asiallisia viestejä liputetaan.

Nimimerkki @p11 kirjoitti esimerkiksi ihan aiheellisen ja asiallisen kysymyksen qt-ketjuun, mikä kuului näin:

‘Nyt kun kurssi laskenut roimasti, niin ketkähän olleet etupäässä myyntilaidalla? Ulkkarit? Jo Seppo Saarion kirjassa maininta tästä että kun kotimarkkinoilla menee huonosti, niin myydään ensin pois ulkomaiset omistukset. Pitäiskö nyt lähtä jo ostolaidalle?’

Joo eihän tolla viestillä mitään viestinnän Nobelia pokata, mutta ihan aiheellinen ja asiallisesti esitetty kysymys. Kyseinen viesti liputettiin muutamassa minuutissa. Ei kaikkien kysymysten tai viestien pidäkkään yltää johonkin akateemisen tähtiseurueen tasolle. Mutta paljon mieluummin tommoisia viestejä lukee kuin näitä “Hyzooooooon kuuhun x1234 :harviaraketti:”- viestejä.

14 tykkäystä

En oo tarkasti seuraillut näitä liputuksia, mutta on varmasti myös väärinkäyttöäkin, moderaattorit vissiin näitä tarkastelee myös?

Yleensä kuitenkin pidemmät ja fakta tai perustelupohjaiset viestit ovat melkolailla turvassa liputuksilta ja poistoilta, mutta tälläiset parin lauseen pikakommentit ovat helpommin liipaisimella.

Teoriani on että ihmiset tuppaavaat, ja itseasiassa ihan hyvä niin, lähestymään täällä foorumilla asioita posin kautta. Asiaankuulumattomimmat hehkutukset on kokemukseni mukaan liputeltu tai vähintäänkin siirretty. Silloin kun kirjoittaa haastoa niin on ihan ymmärrettävää, että ihmiset kaipaavat vähän lihaa luiden ylle. Linkkaa muutama haasto tai negatiivissävytteinen perusteltu kirjoitus, joka mielestäsi tulisi palauttaa koska se on väärin liputettu? Lyhyet posi ja nega kommentit molemmat hyvä filtteröidä pois - Discord on esimerkiksi IMHO parempi paikka sen tyyliseen kirjoitteluun.

8 tykkäystä

Harmi kun en ehtinyt näkemään, mutta siis olet sitä mieltä että Kamux on hypeosake? :smiley: :smiley:

Jos olet yhtään pidempään Kamux -ketjua seurannut, niin sinne on pesiytynyt kulttuuri, jossa renkaanpotkija saapuu kanavalle kertomaan kuinka paljon paremmin asiat ovat Sakalla. Toinen hyvin perinteinen aloitus on, että en ikinä sijoita Kamuxiin, koska se ei ole muuta kuin jobbari.

Näistä aloituksista voit päätellä lopun sisällön, niin eipä ihme että ne sieltä aika nopeasti poistuu.

3 tykkäystä

Ikävä juttu, että olet päättänyt jättää laivan. Olen huomioinut, että lippua tulee herkästi. Itse olen täällä juuri siksi, että haluan tutkia erilaisia mielipiteitä. Joskus haastaminen voi olla haasteellinen homma! Perustelut on aina hyvästä ja erilaiset katsantakannat ruokkivat järkevää keskustelua.

1 tykkäys

Kai osakekurssia ja epsiä voi käyttää yhtälailla kuin nettotulosta ja markkinaarvoa?