Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Jep, uskottava on, miten muute aikuinen ihminen saisi tuollaisen alapilkun toisen k kirjaimen alle?

12 tykkäystä

Nythän tiedetään, että alus upposi, mutta avaan silti vähän ajatuksiani.

Jos tuollainen iso taistelualus vaurioituu pahoin räjähdysten ja tulipalojen seurauksena, vaikka ei uppoaisikaan, sitä jouduttaisiin korjaamaan jossain isolla telakalla kuukausia tai jopa vuosia.

Laiva oli rakennettu Ukrainalaisella telakalla, johon ei ole asiaa. Bosborin salmi suljettuna sotilaslaivoilta Turkin toimesta, joten mihin se olisi edes viety kuivatelakalle?

Eli mielestäni laivan tarjoama iskukyky olisi ollut poissa pelistä, vaikka se olisi johonkin suojaisaan poukamaan saatu hinattua.

32mC2kXYWCsg0

33 tykkäystä

Tervehdys jälleen kahvihuoneeseen!

Palaan nyt kevennyksenä tähän kitarahommeliin, joka ilmeisesti ainakin onnistui viemään ajatuksia pois synkemmistä aiheista. Kiitokset kaikille ystävällisestä palautteesta! Aika paljon tuli myös oikeita vastauksia, tai moni tunnisti ainakin jonkun. Pitäähän oikeat vastaukset kertoa. Ajattelin samalla taustoittaa hieman, koska enhän minä näitä summittaisesti valinnut. Nuoruuden biisejä kaikki.

  1. AC/DC: Back in Black levyltä Back in Black (1980). On edelleen hurjan kova lätty ja tuohon aikaan ihan käänteentekevää kamaa. Itse tutustuin toki paljon myöhemmin, mutta ihastuin itsekin teinivuosina ja aikoinaan olen nähnyt stadikalla myös livenä 2001. Ja jätkät vääntää ilmeisesti edelleen. AC/DC on erinomaista kitaravetoista rokkia, mikä tekee siitä myös erittäin mukavaa soiteltavaa.

  2. The Offspring: Self Esteem levyltä Smash (1994). Offspring iski aikoinaan nuoreen mieheen ja muistan, että se oli erittäin suosittu mm. lumilautapiireissä, joissa nuoruudessa pyörin. En koskaan nuorena nähnyt Offspringiä, mutta sekin tuli korjattua, kun vanhat ukot kävi heilumassa Suvilahdessa 2019. Ehkä paras kunto oli jo ruostunut, eikä se enää samalla tavalla iskenyt, mutta hyvä oli kuitenkin.

  3. Metallica: Fade to Black levyltä Ride the Lighting (1984). Metallica oli minun nuoruuden ykkössuosikki ja toimii hyvin edelleen. Esimerkiksi tämä biisi kestää minusta hyvin myös ”musikaalisen kritiikin”, eikä ole pelkästään voimaa ja nopeutta, mikä Metallican alkuaikoja kuitenkin leimasi. Riffejä on riittää, on akustistakin kitaraa, kaikenlaista jännää. Uppeeta.

  4. Dire Straits: Money for Nothing levyltä Brothers in Arms (1985). Dire Straits on hieno bändi ja siellä on katalogissa upeita biisejä, mutta ei varsinaisesti ole minun suosikkeja ollut. Tämä sen sijaan oli ”sanomaltaan” sopiva Inderesin alkuaikoina, kun joskus ruvettiin saamaan edes jonkinlaista palkkaa meidän harrastuksesta. Muistan että jollain AMB:llä on tätä fiilistelty @Mikael_Rautanen kanssa, ja Inderes House Bandin ekalla ”keikalla” tämä kuului settiin. Tietysti tässä on myös hieno riffi.

  5. Sentenced: Noose levyltä Down (1996). Sentenced oli aikoinaan minulle kotimaisen ”metallin” kuninkaita. Vuonna 2005 kävin Oulussa jäähyväiskeikalla fiilistelemässä viimeistää kertaan. Siitäkin on muutama vuosi jo vierähtänyt, eikä ole tullut kauheasti kuunneltua. Mutta kova se nuoruudessa oli kuitenkin!

  6. Linkin Park: In the End levyltä Hybrid Theory (2000). Linkin Park ei ole kitaristin valinta ja tuokin ”riffi” soitetaan oikeasti syntikalla, mutta kai sen pystyy kitarallakin vetämään. Pakko tämä oli kuitenkin ottaa kattaukseen, koska tuo oli aikoinaan tajunnanräjäyttävä ja se kuunneltiin kyllä puhki. Muovasi myös minun musiikkimakua paljon. Tiedän että myös @Sauli_Vilen on tätä fiilistellyt. Olen iloinen, että näin Linkin Parkin livenä Rock Am Ring-festareilla 2007. Nythän se ei ole enää mahdollista :frowning:

  7. Metallica: Enter Sandman levyltä Metallica (Black Album, 1991). Joidenkin mielestä Metallica oli pilalla tämän levyn jälkeen, mutta minulle se oli vain kypsynyt aikaiseksi. Legendaarinen levy täynnä huippubiisejä. Enter Sandman ei ole niistä paras, mutta mukava soiteltava. Tämä oli minulle myös ”ensimmäinen” Metallican levy, minkä jälkeen lähdin tutustumaan vasta vanhempaan kamaan.

  8. Metallica: Seek & Destroy levyltä Kill ’Em all (1983). Metallicaa vielä lisää legendaarisen riffin mukana. Ei tähän tarvitse varmaan muuta sanoa, mutta edelleen toimii.

  9. Nirvana: Smells Like Teen Spirit levyltä Nevermind (1991). Kaikkien tämäkin legenda pitäisi tietenkin tietää. Tuo 1991 oli muuten hurja vuosi musiikille. Tämäkin oli aikoinaan melkoinen tajunnanräjäyttäjä, ja muokkasi omaakin musiikkimakua paljon. Kurtin tarina ei lopulta kovin kauaa kestänyt, mutta rumpali Dave Grohl perusti onneksi Foo Fightersin ja sanoi ”I’ll stick around” (suunnattu kylläkin Courtneylle). Hieno bändi sekin, ja jos tätä jatkaisi ajankaaren mukaisesti, niin varmaan pitäisi jotain sieltä soitella.

Se täytyy sanoa, että paljon jäi myös riffejä soittamatta. Jos olisin jaksanut numeron 10. lisätä, niin se olisi ollut Green Dayn Dookie -levyltä (1994). Se kuului kyllä ehdottomasti nuoruuden soundtrackiin, ja American Idiot-levyn osalta Green Daytä on tullut kuunneltua myöhemminkin.

Toivottavasti meni vastaukset ja infot oikein, kai tuo oikea järjestys oli. Pitäisikö tehdä kesällä uudet arvoitukset? Kesällä voisi olla enemmänkin aikaa kikkailla. Toivottavasti tämä toi jollekin muullekin nostalgisia ajatuksia :smiley:

53 tykkäystä

“Kun osakekurssi laskee, sijoittajat muistavat aiemman korkean kurssin ja ajattelevat, ettei se voi enää tippua paljon nykyisestä. Pitäisi kuitenkin muistaa, että vaikka osakekurssi laskee 50 prosenttia, se voi sen jälkeenkin puolittua vaikka kuinka moneen kertaan.”

33 tykkäystä

Lohduttavaa on kuitenkin se että tuo toiseen kertaan tippuva 50 %:a on enää -25 % alkuperäisestä :nerd_face:

13 tykkäystä

"Vihaan inflaatiota. Se on minulle uusi tuttavuus, mutta vihaan sitä silti.

Inflaatio eli hintojen nousu syö säästöjeni ja palkkani ostovoiman. Se on epäreilu ilmiö, joka iskee eri tavalla eri ihmisiin.

Inhoan inflaatiota enemmän kuin taantumia. Taantumat ovat osa talouden kiertokulkua, jossa nousu- ja laskukaudet seuraavat toisiaan. Sen voin hyväksyä. Rahan arvon pitäisi kuitenkin kestää näiden nousujen ja laskujen läpi. Käsistä ryöstäytynyt hintojen nousu tarkoittaa sitä, että joku on mokannut pahasti."

3 tykkäystä

Toiseen kertaan -50% on -25%, kun ei osta lisää kun kerran halvalla saa / ota talteen kun nonnerot/paperikädet panikoi / lisää osto-ohjelman (tai unohtuneen toimeksiannon) mukaisesti / laita touhutonnia kokeeksi / ole “oikean salkun” ulkopuolista viihdettä…

:grin: Toki jos edellä mainittu tapahtuu ja pomppaakin sillä janalla vain ylöspäin tai jopa lähtöhinnan yli, kyse on timanttisesta Buffett -inkarnaatiosta ennenkuin edellinen kerkiää edes alta pois.

2 tykkäystä

Sain nyt vasta tietää että JP Morgan on pankin lisäksi myös ihminen. Ei siinä sen & kuistille ajautumisen.

Tämä ei ole edes vitsi. En seuraa yhdysvaltain pankkijuttuja lainkaan.

1 tykkäys

Lähes kaikki nuo jenkkilän vanhat isot pankit ovat nimetty perustajien mukaan.

2 tykkäystä

Goldman & Sachs oli Marcus Goldmanin perustama pankki ja Sachs oli hänen vävynsä, joka tuli mukaan muutama vuotta myöhemmin. Lehman Brothers oli 1850 nimensä mukaisesti Lehmanin veljesten perustama jne. Kuten @Vodel1 mainitsi, taitaa olla tyypillistä jenkeissä.

Mm. Wikipediasta löytyy näitä taustoja eri pankeille, jos niitä haluaa googlailla.

Suomessakin tällaisia perustajien nimeä kantavia yrityksiä taitaa vielä löytyä jonkin verran, vaikka erilaiset fuusiot on historiaa jonkin verran saattanut hälventää. Löytyykös foorumilaisilta jotain knoppitietoesimerkkejä lonkalta?

e. Ainakin Finlayson oli wikin mukaan 1820 James Finlaysonin perustama.

1 tykkäys

Onko sillä suomalaiset juuret, kun JP on Jari-Pekan lyhenne?

4 tykkäystä

Kärkkäinen, lol, merkki.

4 tykkäystä

Tässä jutussa ei kerrota, miten inflaation voi päihittää, koska inflaation runnomassa taloudessa on vain häviäjiä. Kyse on selviytymisestä.

En ihan allekirjoita väitettä, että tässä olisi vain häviäjiä. Kiinnittäisin huomiota nyt sektorirotaatioon. Muutokset tulevat nopeasti.

1 tykkäys

Näin on. Hieman vielä jos lisäämme yksityiskohtia, uskon että Naton kannatus Suomessa nousi kolmessa eri vaiheessa:

  1. kun Putin esitti vaatimuksensa lännelle vetää joukkonsa Itä-Euroopasta, palauttaa Naton-jäsenyydet vuoden 1998 tilanteeseen ja olla laajenematta enää itään.
  2. kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan
  3. kun Biden ja Stoltenberg vakuuttivat, että Nato puolustaa vain jäseniään

Tuosta laskee yhteen 1 + 2 + 3, ei voinut jäädä epäselväksi, mitä Suomen pitää tehdä.

6 tykkäystä

Sopisiko paremmin sijoitusvirheet ketjuun :thinking:

81 tykkäystä

EVOA VEIVIIN
:grinning: (Laittakaa tänne parhaat meemit sijoittamisesta! - #7 by CarriE)

7 tykkäystä

Mitä mieltä ihmiset ovat täällä yritykseen sijoittamisesta, joka on oman työpaikan yrityksen kilpailija?
Ei ehkä sinänsä fiksuinta riskienhallinnan näkökulmasta, jos alalla alkaakin mennä huonosti. Eettisiä ongelmia? Jotain muuta?
Tuli mieleen, kun työpaikan yritys ei pörssissä ole, mutta kilpailijoita olisi.

Mä en näe tuossa ongelmaa, ellet sitten osta sellaista määrää osakkeita, että se muodostuisi eettiseksi ongelmaksi eli vaikuttaisi tavalla tai toisella työpaikkaasti/-tehtäviisi.

7 tykkäystä

Olisiko tuo vain järkevää hedgeämistä siltä varalta, että oma työnantajasi ei pärjää kilpailutilanteessa ja menetät työpaikkasi, mutta uskot kuitenkin toimialaan?

7 tykkäystä