Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Olen tässä pohtinut semmoista, että minulla on ollut jo pidemmän aikaa “korvamerkittyä” rahaa käteisenä odottamassa mahdollista Fazerin antia. Näin osakesijoittajana tuntuu jotenkin hölmöltä pitää (etenkin inflaation kiihtyessä) käteistä seisomassa nollatuotolla, etenkin kun a) ei ole tietoa, milloin anti toteutuu (tai toteutuuko ollenkaan) ja b) että osallistunko koko antiin (riippuu kokonaisuudesta).

Jos en muuta keksi niin varmaan “parkkeeraan” osan näistä rahoista osakemarkkinoille, vielä pitää löytää sopiva tapa hoitaa se. Ehkä joku edullinen S&P500-rahasto tai ETF olisi sopiva, pitää miettiä. Nykyisiä papereita ei viitsi ostaa lisää, kun niitä on entuudestaan niin paljon (hajautus ei ole kauhean hyvä tällä hetkellä).

Turhaa panikoitte:
S&P 500 vuosittainen tuotto (osingot ei mukana)

2021: 26.89 %
2020: 16.26%
2019: 28.88 %
2018: -6.24 %
2017: 19.42 %
2016: 9.54 %
2015: -0.73 %

Historiallinen tuotto ollut luokkaa 10,5 %. Ihan jo maalaisjärjellä pääteltynä voisi ajatella, että heikompia vuosia on edessä. Kyllähän se varmaan ärsyttää jos on tullut markkinoille mukaan viime vuosien aikana ellei jopa viime vuonna. Kaikki osaavat sijoittaa nousumarkkinaan.

Pidemmällä aikavälillä nämä ovat “kliseisesti” ostopaikkoja.

Erinäköiset sijoitusryhmät, keskustelualustat ovat hiljentyneet. Ehkä sekin kertoo jostakin.

Minulle eräs sukulainen sanoi, että osakkeilla ei voi tehdä rahaa. Hän itse oli ostanut Nokiaa 2000-luvulla huippuhintaan ja veti katkeroituneena tästä johtopäätökset. Onneksi itse en uskonut ja lähdin mukaan markkinoille suhteellisen nuorena ja ihan hyvin on mennyt.

Tästä harrastuksesta joutuu joskus maksamaan

21 tykkäystä

Toisaalta potentiaalisen annin hinta lienee laskenut viime aikoina?

5 tykkäystä

Fiilikset, kun salkun viimeinen luotettava sotaratsukin kaatuu :cry:

incap

64 tykkäystä

Mitä missasin rapsassa että tämmöinen lahtaus oli tuloksena Incapille? Odotin pientä punoitusta koska eilinen jenkkipulkka ja lievä kannattavuusnotkahdus vaikka kasvu jatkuu kohisten, mutta että tämmöinen rysäys…? Ei voi olla markkinalle yllätys että tässä makroympäristössä tulee kustannuspaineita jotka näkyvät suhteellisessa liikevoitossa.

4 tykkäystä

Inflaation nakerrus on parempi kuin tappiollinen osake + inflaation nakerrus. Mitään ei kannata ostaa. /s

Eipä näinä aikoina sovi vaipua epätoivoon, mikäli lajia aikoo joskus jatkaakin. Itse hirtehisesti olen nauranut kuinka käteiseni ja osakkeideni välinen suhde paranee päivä päivältä. Elämäni kallein vitsi tähän mennessä. :joy:

Nyt luodaan taas uutta “Osakkeilla ei voi tehdä kuin tappiota sukupolvea” kun viimeisellä asemalla mukaan hypänneet syöksyvät suoraan rotkoon. Eivät polot saaneet edes nauttia ylämäestä ennen rotkoa.

17 tykkäystä

Eiköhän tämä ollut tässä tämän nousumarkkinan osalta kun viimeinen luottohevonen on mennyttä.

33 tykkäystä

Me Qt omistajat katselemassa markkinareaktioita.
2B04A695-5CBC-44D5-8619-21C5FDE72152

66 tykkäystä

Itselle ainakin vaikeuksia tuottaa kun osto-ohjelma on päällä paino tällä hetkellä n ~50% käteisessä ja pitäisi ostoja tehdä niin tulee se (deflaatio) ajatus mieleen, mitä jos huomenna saisi taas halvemmalla. Jenkkipörssiin ei tosin ole halukkuutta koskea näillä arvostuksilla.

1 tykkäys

Varmaan ihmisiä stressaa tuo kannattavuuden niiaaminen. Minua ainakin.

Veikkaisin näin, että markkinat pitävät kannattavuuspaineita pidempi aikaisena ilmiönä eivätkä ne koske vain tätä yhtä vuosineljännestä. Kaikista tulevista kassavirroista siis isompi osuus menee kuluihin, joten yritys pitää hinnoitella uusiksi.

Samaa laulua on nähty kaikkialla. Liikevaihto ylittää odotukset ja katteet alittavat odotukset.

Jutin sanoin, nukutaan ja mennään eteenpäin.

15 tykkäystä

Ja tähän mennessä yritysten tuloksissa ei ole hirveästi edes nähty laskua. Lähinnä on junnattu paikallaan, koska liikevaihdon noustessa katteet laskevat.

Saa nähdä, millainen meininki on markkinalla, kun tuloksetkin ovat laskeneet ja vieläpä pari kvartaalia putkeen. Siihen vielä likviditeetin kuivuminen, niin meillä on edessä todella mielenkiintoiset ajat osakemarkkinoilla. Tässähän alkaa innostua!

12 tykkäystä

Olen miettinyt, että mitä lyhyemmän aikaa on ollut sijoittajana, sitä suuremman painoarvon antaa lyhyen aikavälin kurssimuutoksille (niin nousuissa kuin laskuissakin). Kun on ollut pidemmän aikaa markkinoilla kokee enemmän nousuja ja laskuja ja lyhyemmän aikavälin muutokset eivät tunnu niin merkityksellisiltä.

Tämän ilmiön olen huomannut itselläni siinä, että jos ostan jotain uutta osaketta/rahastoa tulee sen kurssimuutoksia helposti alkuun seurattua tarkemmin kuin vanhojen omistusten. Sitten ajan kanssa mielenkiinto vähenee. Nyt, kun en ole tehnyt yli vuoteen yhtään kauppaa tuntuu, ettei lyhyen aikavälin kurssimuutoksilla ole enää hirveästi väliä.

Minulle riittää, että Harvialla menee mukavasti ja että kahta omistamaani aktiivista rahastoa hoitavat puolestani kokeneet, ammattitaitoiset ja omalla rahallaan sitoutuneet salkunhoitajat. Harvian suhteen pidän silmällä yhtiön tiedottamista (osavuosikatsaus yms.), rahastojen suhteen ei periaatteessa tarvi tehdä mitään. Hieman laiskana ihmisenä yritän ottaa sijoittamisenkin rennosti. :smiley:

27 tykkäystä

Sehän tässä huolettaa että pörssi on oikeassa jolloin tulokset lähtee oikeasti laskuun Q2 tai Q3 aikana (pörssi ennakoi 6-12kk yleensä).

Moni saattaa ajatella että oho ennätystuloksia ja P/E:t laskee minäpä ostan. Kun oikeasti syklin heikentyessä ne tulokset sulaa käsiin.

30 tykkäystä

En ihan sentään :wink:

Pakko myös todeta tämä: olen itsekin karhuillut pitkään, mutta kun viimeksi keskustelimme, sinä olit enemmän oikeassa kuin minä. Vaikka 70% laskua ei tulisikaan markkinan tasolla, niin olit varmasti meistä lähempänä totuutta.

12 tykkäystä

Tälle minäkin irvistelen usein.

Täällä foorumillakin lukee usein kommentteja, että no jos Heiskanen Oy:n kurssi puolittuu, niin P/E on 7 ja minä olen vain kiitollinen, kun pääsen niin halvalla ostamaan. Todellisuudessa se E saattaa kurssin puolittuessa vaikka tippua 25 prosenttiin entisestä, jolloin P/E itseasiassa nousee.

12 tykkäystä

Vaikka olen karhu niin en suinkaan noin karhu. Ehkä olen Panda. 30-40% on omissa arvioissa ihan mahdollinen. Eikä Martinin heittoja kovin tosissaan tosiaan kannata ottaa. Niissä on aina vähän värikynää että myy paremmin lehtien ja youtuben sivuilla.

11 tykkäystä

Harvinaista, joskin mahdollista. Yleisempää taitaa olla se, että laskun alussa kurssit tippuvat tuloksia nopeammin (kuten @Verneri_Pulkkinen tuossa ylempänä muistutti, pörssi ennakoi), mutta tulosten tippuminen sittemmin kiihtyy ja P/E:t nousee. Varsinkin sykliset tuppaavat menemään tappiolle heikompina aikoina.

Mutta nythän kurssit taas vihertävät, eli Mr Market ennakoi taas vaihteeksi toiseen suuntaan :grin:

4 tykkäystä

No kiitos, tosin meilläkin turskainen alkuvuosi Venäjä-riskien myötä. Pitää vain jatkaa matkaa ja pitää riskitaso sellaisena että voi pysyä leppoisana. Et kai sinä nyt rotkoon ole pudonnut?? Muistaakseni sinulla on hyvin laaja hajautus, Emerging valueta jne.

Rocky Balboa selitti pelin hengen vuonna 2006 pojalleen:

”Let me tell you something you already know. The stock market ain’t all sunshine and rainbows. It’s a very mean and nasty place and I don’t care how tough you are, it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as Mr. Market. But it ain’t about how hard ya hit. It’s about how hard you can get hit and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That’s how ränta på ränta is done! Now if you know what you’re worth then go out and get what you’re worth. But ya gotta be willing to take the hits, and not pointing fingers saying you ain’t where you wanna be because of him, or her, or anybody! Cowards do that and that ain’t you! You’re better than that!”

(Saatoin peukaloida muutamaa sanaa…)

67 tykkäystä

Niin, käytännössä nettovelaton (ilman vuokrasopimusvastuita) kasvuyhtiö Kamux: