Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Onko olemassa jokin sääntö että EPS-lukemat pitää ilmoittaa sentin tarkkuudella, eikä sen alle saa mennä? Nokian raportoitu Q1 EPS esim tältä aamulta 0.04 €. Tämä voi tarkoittaa mitä vain [0.035,0.045) väliltä jolloin välin päädyissä on 29 % eroa. Miksi edes ilmoittaa tällaista lukua?

4 tykkäystä

YTD -70 % alkaa olla tosiasia Netflixin kohdalla. Tosin Netflix kuuluu niihin moniin kannattaviin kasvuyhtiöihin, joita ollaan vedetty kölin alta ihan urakalla kaikkien tappiollisten DocuSignien ja Teladocien tapaan. Esimerkkeinä toimii varmasti hyvin PayPal ja Zoom, joilla on ihan varteenotettava markkina-asema kuitenkin omissa segmenteissään. Ei Netflixin tie tule jatkossa olemaan mitenkään helppo, mutta toteutuneella tuloksella mitään supervaloisaa tulevaisuutta ei kurssiin enää oikein hinnoitellakaan (TTM P/E 17).

3 tykkäystä

Siellä on varmaan punnittu asiaa tyyliin mainehaitta pakotteiden kiertämisestä vs. tuloksen romahtaminen. Ja kun johdon bonukset on todennäköisesti sidottu tuloksentekoon niin kiusaus ottaa mainehaitta ja varmistaa hyvä tulos on suuri. Inhimillistä mutta väärin…

Tämän vuoksi tarvitaan “ylhäältä päin” voimakasta ohjausta asioihin.

1 tykkäys
12 tykkäystä

Ylitykset olivat kuitenkin varsin mitättömiä. Kyllähän tässä ihan luottavaisin mielin pysyy omistajana, mutta en ihan oikeasti yllättäisi yhtään, vaikka tämä ei riittäisi sijoittajille. Varsinkaan seuraavaan osariin asti kestävä vaakalento tai alakulon jatkuminen ei tulisi minkäänlaisena yllätyksenä. Osari ei näyttänyt kuitenkaan siltä, että tästä lähtisi jokin rakettinousu käyntiin. Mitään yllättävää positiiviseen suuntaan ei kuitenkaan tapahtunut. Olisi tietysti kiva olla väärässä. :slight_smile:

4 tykkäystä

Kuka sijoittaa tälläiseen firmaan?

75 tykkäystä

Ennen vanhaan tuollainen saisi FIVA:n varmaan liikkeelle, mutta nykyään ne miettii et minkälaista viineriä tänään syödään. SEC on ihan samaa roskaa lätäkön toisella puolella.

8 tykkäystä

Yllättävän moni…

8 tykkäystä

Tiedän Mika Heikkilän urasta ja ajatusmaailmasta tosi pintapuolisesti. Inderesin sisältöjen kautta epäilemättä saisi monipuolisen kuvan.

Joka tapauksessa mielikuvani on että fiksu mies, tosi hieno ja solidi ura. Ei pahaa sanottavaa sen perusteella mitä laikukkaasti olen lukenut.

Tänä vuonna on silmiini osunut pari haastattelupätkää joissa ekaksi:

“En odota romahdusta. Jos odottaisin, olisin myynyt osakkeet pois.”

“Venäjän hyökättyä Ukrainaan mietin minuutin myydäkö kaikki pois.”

Tästä tuli mieleen se mikä mua sijoitusmaailmassa aika paljon ihmetyttää.

Tosi usein kuulen että sijoittajat joiden koen olevan itseäni fiksumpia, tuovat esiin sellaista ajatusta että ehkä joskus voisivat olla valmiita tekemään jonkin todella dramaattisen salkkuliikkeen.

Vaikka mielestäni viime vuonna oli aivan poikkeuksellinen kupla, hyvin rajut salkkuliikkeet olivat kuitenkin täysin poissuljettuja.

Olenko siis loppujen lopuksi bullero kun en missään tilanteessa voisi kuvitella laskevani osakepainoa edes 30 prosenttiyksiköllä?

41 tykkäystä

Huhu on tämäkin saaga saatettu finaaliin. Viime päivinä otettu ”vähän näkemystä” evosta. Tuli nukuttua vähän huonosti viime yönä mutta tänään hymyilyttää.

37 tykkäystä

Sama juttu itselläni. Tosin omalla kohdallani johtuu ihan siitä tosiasiasta, että en ole lähelläkään näiden arvostamieni gurujen (esim. Warren Buffett, Anders Oldenburg, Petri Deryng jne.) tasoa. Eivätkä hekään tee dramaattisia markkinoilta poistumisia.

Olen tyytynyt kohtalooni olla isolla osakepainolla osakesijoittajana ja tunnustan rajani. Jos osaisin ajoittaa oikein tuotot olisivat toki paljon parempia, mutta kun nämä em. henkilötkään eivät oikein osaa ajoittaa niin minun ei kannata siihen “peliin” lähteä mukaan. :smiley:

4 tykkäystä

Toki mainitsemillasi henkilöillä possat on “vähän” isompia. Tekee muutokset painotuksissa hieman haastavimmiksi.

Tai enhän minä tiedä sinun possasi kokoa :thinking:

1 tykkäys

Heh, itselläni puhutaan taskurahoista. Mutta näistä vain Buffetilla on sen kaltaisia omistuksia, joista ei kohtuullisessa ajassa pääse eroon (esim. yli 5% omistusosuus Applesta). Muutamien miljoonien liikkeet onnistuvat kyllä nopeastikin (ihan pienimpiä firmoja lukuunottamatta). Mutta tosiaan nämä tekevät ajoitusta todella vähän, eivät isoja liikkeitä.

Joo, totta. Tosin kuinka likvidi markkina on Vietnam?

Ajatellaan että summa X on arkielämässä sen kokoinen että sijoittaja Y ihan todella jo noteeraa sen – ei suhtaudu kepeästi laittaako sen summan menemään. Miettii mitä saa vastineeksi.

Ja varallisuuden kerääminen monesti vaatii sitä että arjessa katsoo ainakin jonkin verran mitä saa mistäkin vastineeksi.

No sitten kuitenkin on periaatteessa valmis sellaiseen dramaattiseen salkkuoperaatioon jossa jo pelkät komissiot ja spreadit (veroista puhumattakaan) ovat monta kertaa sen verran minkä summan arjessa ihan todella noteeraa.

Hätkähdyttää mua.

7 tykkäystä

Auts. Osui ja upposi!
Kun ajattelen omia hölmöilyjäni pörssissä ja sitten käyttäytymistäni kaupassa…
:joy:

6 tykkäystä

Pari viikkoa pitänyt hieman taukoa markkinoista ja täällä ja muuallakin on sekasorto päällä, kun viestejä lukee. Tää on rakas harrastus, mutta jatkossakin pitää ottaa useammin etäisyyttä markkinoihin. Tää on niin hektistä kuitenkin, että stressin täyttämään oravanpyörä-kuvio voi olla valmis melko nopeastikkin.

Ja tärkeimpänä salkun arvo oli muuttunut 500 euron tän muutaman viikon vähemmän seuraamisen aikana :smile:

8 tykkäystä

Warren Buffett ei juuri hektisyyden takia muuttanut finanssikeskukseen, New Yorkiin vaan jäin kotikaupunkiinsa. Sanoi, että Wall Streetilla tulee aivan liikaa ärsykkeitä, jotka haittaavat ajattelua. Nykyään infoähkyltä ei ole turvassa edes perähikiällä, kun netti tuo infotulvan joka paikkaan. :smiley:

4 tykkäystä

Fortumia ja muita Venäjä -kytköksisiä firmoja laitetaan laitaan esg-syistä.

Muutunko minä tai Fortum vastuullisemmaksi, jos myyn osuuteni? Eikö minun omistajana pitäisi pyrkiä vaikuttamaan firman toimintaan eikä vetätyä?

Sellainen kahvihetkipohdinta.

7 tykkäystä

Samaa mieltä. Myyjää on aina vastassa ostaja. Ostaisitko itse lisää tässä tilanteessa? Tuskin kun pohdit myyntiä. Myymällä osakkeesi myyt ne lähes varmasti jollekin, jota tämä esg näkökulma kiinnostaa huomattavasti vähemmän.