Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Sunnuntaipäivänä on aika pohdiskella kaikenlaista. :slightly_smiling_face:

Mulla on viime vuoden korkeimmista tullut alas noin 30 prosenttia, tämä on tavallaan vielä ok, mutta harmittaa erityisesti on se, että on niin paljon hävinnyt indeksille. Mua ja useampia varmasti kyllä mietityttää enemmän se, että ei esimerkiksi tässä indeksitasolla valtavia ole tapahtunut:


Jos oma salkku on tullut alas jo korkeimmista 30 pinnaa, niin mites sitten, jos tämäkin indeksi romahtelee alaspäin oikein kunnolla. Menenkö miinukselle miettien koko sijoitusuraani (no vain viisi 5-vuotias ura), alkaako mahdollisen romahduksen jälkeen piiitkä “mörnimisvaihe”, valitsenko taas useampia huonoja heppoja seuraavalla “nousukaudella”, kun sellainen tulee pitkän ajan päästä… :grimacing:

Leikittelen välillä tällä tavalla ajatuksillani ja kun pohdiskelen, niin mietin ehdottomasti enemmän näitä karhumaisia skenaarioita. Itse ajattelen, että ei indeksitasolla kovin huonosti ole mennyt… vielä, mutta oman salkun kehitys on ollut kehnohkoa, ei tämä vielä tunnu erityisen pahaltta, vaan enemmän jännittää se, mitä lähitulevaisuus tuo tullessaan. :slightly_smiling_face:

Vähän ehkä lapsellista ja epäanalyyttista pohdintaa, mutta uskon joidenkin muidenkin tuoreempien sijoittajien pohtivan tällaisia asioita mututuntumalla (huom. mututuntuma pienellä kirjoitettuna). :slight_smile: Toki asioista tulee luettua valtavasti, mutta tulevaisuutta on mahdotonta ennustaa ja sitä sitten yrittää mennä jonkinlaisilla perusopeilla eteenpäin.

34 tykkäystä

Kiitos tästä viestistä. Tämä luo uskoa itsellekin, että n. 20v kuluttua voisi oikeasti olla mahdollista jäädä eläkkeelle. Eiköhän reilu 20v riitä sijoittamiseen ja reilu 60v iässä voisi olla vuosiakin jäljellä vielä… Osittainen työnteko kiinnostaisi tuossa iässä todellakin.

2 tykkäystä

Koko tallenne tulee tänne arkistoon jossain vaiheessa

Youtubesta löytyy 7 tunnin tallenne lähetyksestä ainakin vielä. Kuvasta puuttuu alalaita, mutta muuten ok. Mukana myös lounastauon väliaikahaastattelut mm. Bill Murray ja Ron Olson.

4 tykkäystä

En oikein löytänyt sopivaa ketjua, mutta onko joku jo haistellut, että saisiko jostain lyhyen koron rahastosta vaihtoehtoa pankkitilitalletuksille?

1 tykkäys

Indeksin voittaminen tai sille häviäminen lyhyellä aikavälillä ei yksinään kerro mitään siitä onko sijoittajalla hyvä vai huono systeemi tai jotain siltä väliltä.

Mutta heitän sulle haasteen:

Käy läpi vaikkapa viimeisten parin vuoden ostot ja katso kuinka aktiivinen (aktiivisuus vs. keskiarvo 2020–22) kuhunkin firmaan liittyvä ketju foorumilla on ollut sinä kuukautena kun olet tehnyt kunkin oston.

Tulokset voivat antaa vihjettä miten voit vielä parantaa syateemiäsi :slight_smile:

11 tykkäystä

Näissä maisemissa uusimman Inderespodin kuuntelu, ai että.

22 tykkäystä

Eipä noita etukäteen voi ennustaa. Laitan tähän kuvan Nordnetin historiastani viimeisen 14 vuoden ajalta:

Siitä näkee, miten finanssikriisin jälkeen salkku nousi nopeasti, sitten tuli eurokriisi ja kova alamäki. Tämän jälkeen 2012-2015 tasaista, kivaa nousua, sitten useamman vuoden ikävä “mörnintä” ja nyt lopuksi todella kova nousu ja sen jälkeinen takapakki. Vuoron perään kivaa ja vähemmän kivaa :smiley:

Eli aika satunnaisesti ainakin minulla on mennyt mutta lopputuloksena tuotto (yli +700%) on ollut varsin mainio kaikista matkan varren ikävyyksistä huolimatta. Harmi, kun aiemmasta kehityksestä (1998-2008) ei ole samanlaista graafia, sillekin aikavälille mahtui kaikenlaista.

En tiedä lohduttiko tämä yhtään mutta ainakin itse olen todennut, että tällaista tämä sijoittaminen vaan on, heiluntaa ja arvaamattomia käänteitä. Ja pitkässä juoksussa varsin kannattavaa puuhaa.

48 tykkäystä

Samanlaisia fiiliksiä on myös minulla ja samoja ajatuksia on pyörinyt minunkin päässäni, oli ne sitten lapsellisia tai ei. Kirjoitin pitkän vastauksen, mutta se meni niin filosofiseksi ja hötöksi, että koitan nyt rautalankamallia :smiley:

Viime vuosina me sijoittajat olemme oppineet arvottamaan suorituksiamme kurssigraafin nousulla. Kun osto on tehty ja kurssi on sen jälkeen noussut 25%, tietää onnistuneensa. Toisin sanoen oman onnistumisen ovat määritelleet muut sijoittajat ja sentimentti, jotka kurssia liikuttelevat.

Jos markkina laskee tai mörnii paikoillaan, näin ei voi enää tehdä ja tässä on juuri se ongelma. Minunkin pitää opetella uusia ja hyviä tapoja. Jatkossa ei pidä murehtia ja tuijottaa tuottoja. Vaikka kurssit laskevatkin, voi miettiä, että tässä kuussa omistan taas isomman siivun siitä bisneksestä, jonka tiedän olevan hyvä.

Jatkossa kurssigraafit eivät enää palkitse sijoittajaa tai vahvista hänen näkemyksiään. Pitää olla itsenäisempi ja itsevarmempi. Pitää asettaa sijoitukselle omat tavoitteet, seurata miten yhtiö niissä etenee ja siten onnistua. Suurin rahallinen palkinto voi tulla sitten vuosien päästä, kun likviditeetti taas nousee eikä laske.

Ainakin toivossa on hyvä elää!

21 tykkäystä

Kiitos, hyvistä ajatuksista. :slight_smile:

Tuossa “haasteen” pointissa on ajatusta, jota olen tavallaan jo pohtinutkin ja tulee pohtia lisää. On monta asiaa, mitä olen tehnyt väärin, miten olen ajatellut väärin etc. Erilaisista hyvistä pienistä ajatuksista, opeista ja teoista yhdessä tulee pitkässä juoksussa mahdollisesti ihan kivat hyödyt.

Kiitoksia, kyllä tämä hieman lohdutti. :slight_smile: Itse ajattelen sijoittamista periaatteessa kymmenien vuosien tähtäimellä, joten kyllä tässä saa sukellella välillä. :+1:

Kiitti vastauksesta! Olet hyvä kirjoittamaan, joten ei olisi haitanut pidempi filosofisempi vastauskaan. :wink:

Annoit taas ajateltavaa; kyllä tuossa tuli vähän sijoituspsykologiaa ja sitä, että kannattaa keskittyä olennaisiin asioihin sekä katsoa pitkälle. :thinking:

Oma vilpitön vinkkini kaikille, joilla ei ole yllä olevan kuvan porukan tarjoamaa Premium-pakettia, tilatkaa se. Pitkässä juoksussa varsinkin sen tuomat hyödyt pitäisi maksaa itsensä takaisin… näin ainakin itse uskon hyvin vahvasti. Verovähennyksiinkin se kannattanee laittaa.

Mukavaa, kun sain ajatuksia ja vastauksia pohdintoihini. Onhan omat tavoitteet pitkällä tulevaisuudessa, niin ei pitäisi liikaa stressailla nykyhetkestä ja toivon sitä, että kova työ palkitaan ainakin ajan kanssa. Pitää katsoa peiliin, oppia ja olla avoin!

12 tykkäystä

Mietin tuossa, kun oma “sijoitusurani” on tässä 24 vuoden kohdalla toivon mukaan about puolivälissä että mitä neuvoja olisi ollut kiva kuulla aikoinaan, kun tätä hommaa aloittelin 90-luvun lopulla. Heti tulee mieleeni pari ideaa:

  1. Lue ja mieti ensin ja tee vasta sitten. Ja lukemisessa panosta laatuun, muutama hyvä kirja pariin kertaan ajatuksella luettuna auttaa alkuun
  2. Älä yritä olla hyvä kaikessa. Opettele asioita ja keskity siihen mitä ymmärrät parhaiten. Kun alkuun ei kuitenkaan ymmärrä juuri mitään kannattaa tukeutua indeksirahastoihin, jotta on kuitenkin mukana markkinatuotossa
  3. Säästä säännöllisesti, varallisuus kertyy huomaamatta
  4. Ymmärrä, että usein joku markkina on ihan syystäkin kalliimpi kuin toinen. Hukkasin ison määrän aikaa ja vaivaa (ja potentiaalisia tuottoja) kun välttelin Yhdysvaltain markkinaa sen takia, että se oli “kalliimpi” kuin Eurooppa tai Japani. “Halpuus” tai “kalleus” ovat suhteellisia juttuja
  5. Sijoita vain ja ainoastaan siihen, mitä a) oikeasti ymmärrät ja b) mihin oikeasti uskot. Molemmat puolet pitää olla kunnossa.
  6. Jos sijoittaa pitkällä, vuosien/vuosikymmenten horisontilla kannattaa keskittyä laatuun. Pitkässä juoksussa sijoittaja saa suunnilleen sen tuoton, mitä yhtiö ihan oikeasti tekee tulosta. Arvostusten merkitys vähenee ajan pidentyessä ja yhtiön oikea suorittaminen on se, mikä ratkaisee

Aikoinaan toki sain onnekseni aikaisessa vaiheessa paljon hyviä, ajattomia neuvoja mm. markkinoiden tehokkuduesta ja kulujen merkityksestä. Perusasiat ovat tärkeämpiä kuin lyhyen aikavälin markkinaennustukset tms.

Ikinähän tässä ei “valmista” tule, vaan koko ajan oppii lisää ja kokemusta kertyy.

75 tykkäystä

Samaa mieltä jos pitkän tähtäimen suunnitelmat.

33 tykkäystä

Hetkinen! Suositteliko Elon juuri ostamaan Hyzonia?! Tai ainakin holdaamaan…:sweat_smile:

11 tykkäystä

Kenties, mutta sinä päätät. Ainakin oppii omista virheistä paljon paremmin kuin muiden :sweat_smile:

4 tykkäystä

“Kukakohan” on myynyt Teslaa lähiaikoina :thinking::shushing_face::face_with_hand_over_mouth:

9 tykkäystä

Siihen on varmaan jokin syy :smile:

4 tykkäystä

Moi. Tarvitsisin vastauksia lukion kurssilla tekemääni tilastotutkimukseen osakesijoittamisesta. Kysely on anonyymi, eikä sen vastaamiseen mene kuin 20 sekuntia. Olisin kiitollinen, jos ehtisit vastata. :grin:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe8jypeM6xFilghykTcvoN8EvMaIL3GooTGJN91Ajm6ROoG2g/viewform?usp=sf_link

13 tykkäystä

20 vuoden kuluttua osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen ikäraja saattaa olla lähemmäksi 70 vuotta tai koko systeemi lopetettu :grimacing:

4 tykkäystä
25 tykkäystä

Olli Vilppo se työn juhlapäivänäkin vääntää raporttia iltaa myöten :grin:. Ensin tokmannista yhtiörapsa ja perään vielä Sievi-kommentti. Nostan hattuani.

27 tykkäystä


Ihmeiden aika ei ole näköjään ohi kun tätä Koneen suositushistoriaa kattelee. :smiley:

72 tykkäystä