Inderesin kahvihuone (Osa 4)

No mutta älä ihmeessä tahallasi työnnä kättä ampiaispesään, jopa näihin firmoihin sijoittanutkin sen ymmärtää!
No joo, lähinnä tuosta irtautumis-kommentista sain tuon käsityksen. Kiitos kun selvensit.

1 tykkäys

70-lukuun liittyy eräs iso muutos. Bretton Woods -järjestelmä lakkasi olemasta. Pääsyynä oli järjestelmälle sopimaton liian inflatorinen raha- sekä finanssipolitiikka. Kysyntä dollareille oli valtavaa 60-luvulla. Yhdysvallat otti enemmän ja enemmän velkaa, joka käytännössä oikeutti tiettyyn määrään kultaan, jonka saatavuudella on rajansa. Kultaa ei ollut tarpeeksi suhteessa velkoihin. Kultavarannot kääntyivät laskuun sijoittajien vetäessä rahojaan pois. Yhdysvallat oli tietyllä tapaa vararikon partaalla.

15.8.1971 järjestelmälle sanottiin hyvästit ja dollarista tuli fiat-valuutta. Dollari devalvoitui reilusti.

Mitä devalvointi tekee osakekursseille? (yksinkertaistettuna)

  • Kotimaisen valutaan heiketessä osakkeiden hinnat näyttävät halvemmilta ulkomaisten sijoittajien näkökulmasta.
  • Devalvointi hyödyttää vientiä => talous kasvaa => vahvempi talous näkyy myös osakekursseissa
  • Tekee ulkomaille sijoittamisen vähemmän houkuttelevaksi ts. pääoma pysyy kotimaassa

Osittain selittää myös nuo McDonaldsin huikeat kertoimet (1972) ja tietyntyyppiset kulutusjuhlat taloudessa. Talouden kuumentuessa, valtion velkaantuessa ja rahapolitiikan ollessa edelleen löysää inflaatio seurasi perässä. Öljykriisi nosti inflaation uusiin sfääreihin. (Kuulostaako tältä päivältä?)

Kulutusjuhlat loppuivat ja realismi astui kehiin sulattaen löysät pois osakekursseista.

Kieltämättä historia ei toista itseään, mutta kyllä se suuntaviivoja antaa.

USA BKT:n kasvu:

1969 3,1 %

1970 -0,4 %

1971 3,3 % (dollarista fiat-valuutta)

1972 5,3%

1973 5,6 % (öljykriisi)

1974 -0,5 % (öljykriisi alkoi näkymään taloudessa)

1975 -0,2 %

Vuonna 1976 palattiin vahvalle kasvu-uralle.

Tarinan opetus lienee, että aina näistä töyssyistä selvitään!

16 tykkäystä

On tämä sijoittaminen mukava harrastus. Markkinat antaa oppituntia ja opettaa nöyryyttä. What a time to be alive.

Muuan iätön viisaus taisi olla että tämä on harrastus, josta joutuu välillä myös maksamaan. :slightly_smiling_face:

12 tykkäystä

Onpahan ainakin inflaatiolta suojassa :stuck_out_tongue_closed_eyes:

5 tykkäystä

Mutta missä on @Masse ? Koko foorumi odottaa henkeään pidätellen, että milloin tämä ajoittamisen mestari antaa luvan ostaa!

Masselta kyllä aikalailla täydellinen exit-markkinoilta, nyt odotetaan sisääntuloa :money_mouth_face:

79 tykkäystä

Olisi miellyttävää saada teknisen analyysin mestareilta näkemystä miltä markkina näyttää? varsinkin @DayTraderXL ja @Johannes_Sippola näkemykset kiinnostaisi.

9 tykkäystä

Ei paraatissa ollut mielestäni yhtään ankea tunnelma!

11 tykkäystä

Haluan täten ilmoithaa että tänä Voiton Päivänä 9.5.2022 klo 18.** ovat viimeiset 2 vihreää riviä salkussani muuttuneet punaisiksi.

Kyseessä ovat Sampo ja Neste.

Huomenna liksapäivä :heavy_dollar_sign: TOONK :heavy_dollar_sign:

22 tykkäystä

OMXH25 on ainakin pre-koronatasoilla, vaikka tulokset ovat kasvaneet varmaan jotain 5-10 % eli halvempaa nyt on kuin ennen koronaa. SP500 on näemmä kaukana pre-koronatasoista (4000p vs 3350p, mutta toisaalta tuloksetkin kasvaneet varmaan jotain 10-15 % eli ei ole kovinkaan iso ero enää tuohon.

19 tykkäystä

Löytyykö jotain ekonomistanäkemystä minkä takia viittaat juuri kyseiseen ajan kohtaan? Vai onko joku muu rationalinen yhtäläisyys?

Ilman sen kummempaa perustelua huutelusi saa jo vähän trollimaisiafiboja aikaan.

3 tykkäystä

Heh, ytd-tappio salkussa on suurempi kuin ytd-nettopalkat. Alkuperäinen ajatus oli, että osakesijoitusten myötä on varaa tehdä vähemmän töitä, mutta tämä taitaa kääntyä niin että pitää tehdä enemmän töitä että on varaa osakesijoittaa. Mutta indeksi voitettu :smiling_face_with_tear:
(Silti tykkään karhumarkkinasta enemmän kuin tuosta inhottavasta permanently high plateausta, joka ei meinannut loppua millään)

47 tykkäystä

@Laatumies Ei karhuilussa ole mitään pahaa. Enkä minä näe ainakaan vielä yhtään katkeroitunutta sijoittajaa tällä foorumilla? Teidän tapa käydä tätä keskustelua on usein kieltämättä provosoiva tai jopa trollaava, joten on ehkä teidänkin syytä miettiä että miksi te olette aiheuttanut niin paljon ikävän sävyisiä vastauksia viime kuukausina. Tämä siis vaikkapa verrattuna “karhuileviin” nimimerkkeihin @musa_2 (jota itse “ihailen” suuresti!) tai @Pohjolan_Eka (joka on mielestäni yksi foorumin merkittävimmistä nimimerkeistä).

48 tykkäystä

Laitetaanpa tähän väliin yksi päivän tunnelmia kontraava huomio:

Kukaan ei oikeasti tiedä onko Helsingin pörssi nyt laskumarkkinassa joka alkoi 6.9.2021 vai nousumarkkinassa joka alkoi 7.3.2022.

44 tykkäystä

@Laatumies Kyllä täällä moni varmasti tappion kestää ja toivotaan tosiaan että moni ei tulevista laskuista katkeroidu ja lopeta sijoittamista. Nämä laskumarkkinathan ovat netto-ostajan kulta-aikoja :slight_smile: . Lähinnä viesteissäsi eri ketjuissa tuntuu lähiaikoina toistuvan sama mantra “nähdään kun pörssi on PE 8” tai “katsellaan 50% alempana” tyylillä. Täällä on moni myös varoitellut korkeista kursseista ja tuonut paljon dataa sen tueksi, paljon ennen sinua. Karhumarkkinassa täältä foorumeilta tuppaa aina löytymään muutama “mä olin oikeassa” sijoittaja jotka nauttii muiden “epäonnistumisesta” :slight_smile:

59 tykkäystä

Ei tiedä ei, mutta kyllä tässä vahvasti omakin tuntuma alkaa kääntymään että oikeaan laskumarkkinaan ollaan menossa. Tätä en perustele niinkään millään makrotalouden datapisteillä, vaan psykologialla. Nyt alkaa näkymään lähipiirissä (ja somessa), että ihmisten mentaliteetti on kääntynyt tasolle “ei kannata tänään ostaa kun huomenna laskee lisää” ja “jokainen nousupäivä on myyntipaikka”.

Tähän kun summaa vielä sellaisen pienen yksityiskohdan, että keskuspankit eivät pääse likviditeetillä tukemaan markkinoita tällä kertaa, niin vaikea nähdä muuta kuin karhumarkkinaa. Kestosta, syvyydestä ja muusta ei mitään hajua, mutta eiköhän SP500 saada myös karhumarkkinaan monen muun indeksin tavoin.

15 tykkäystä

Kukaan ei ihan oikeasti jaksa kuunnella sitä “Minähän sanoin” tyyppiä. Helppo se on tietysti olla jälkiviisas. Itse en ainakaan ole katkera, mutta sinun postaukset ihan oikeasti alkaa jo vituttamaan. Jos sulle ei oo mitään järkevää kirjoitettavaa, niin ei tarvitse kirjoittaa.

11 tykkäystä

Bumtsibum firmoja tosiaan löydään.

11 tykkäystä

Kurssien muutokset herättävät kovasti tunteita, euforiasta epätoivoon. Itse olen pyrkinyt jo vuosia vähentämään kurssien seuraamista, juurikin vähentääkseni tunnetilojen kuohuntaa, olen huomannut, ettei minulla ole mitään oikeaa osaamista markkinoiden ajoittamisen kanssa niin turha vaivata päätänsä moisella.

Lyhyen aikavälin muutokset ja odotusten seuraaminen yhtiöiden lukujen sijaan hämärtävät helposti kokonaiskuvaa. Esim. vaikkapa salkkuni suurin yhtiöpoiminta, Harvia - yhtiö teki todella kovan tuloksen, on nostanut osinkoaan ja tulevaisuuskin näyttää hyvältä tulosinfon mukaisesti (ja osakekurssikin on satoja prosentteja plussalla neljässä vuodessa). Jos katsoo vain ns. kovia faktoja niin yhtiön toiminta näyttää ihan hyvältä. Yhtiön ympärillä tuntuu kuitenkin olevan kovasti pettymystä ilmassa, kun yhtiön toimintaa peilataan odotuksiin, mitä eri ihmiset ovat arvailleet tulevasta. Ja kun nämä arvailut ovat olleet ristiriidassa todellisuuden kanssa, osakekurssi on reagoinut selvästi (kurssi on laskenut huipuistaan kymmeniä prosentteja). Jännä, miten tunnelma yhtiön ympärillä on elänyt, kun yhtiö itsessään on ollut nousujohteinen, kannattava ja kasvava yhtiö.

Markkinoiden käänteistä voisi sanoa, että ainakin minulle ne ovat olleet jälkikäteisiä yllätyksiä (vasta jälkikäteenhän nähdään, missä pohjat oikeasti olivat). En itse maaliskuussa 2009 nähnyt mitään, mistä olisi voinut päätellä sen olevan pohjakosketus, josta alkaisi pitkä nousu. Sama kaikissa muissakin romahduksissa, vasta pidemmän ajan päästä nähdään, missä kohtaa käänne tapahtui. Emme me nytkään tiedä, jatkuuko lasku vai alkaako nousu vai mitä markkinoilla tulee tapahtumaan. Tästä epävarmuudestahan meille “maksetaan”.

Jos edes jotain olen oppinut tässä melkein neljännesvuosisadan aikana on se, että maailma osaa yllättää. Ja jälkikäteen on usein sellainen fiilis, että “olisihan tuo pitänyt tajuta etukäteen”. Itse olen sijoituksiini ihan tyytyväinen, hajautusta pitää vielä vähän parantaa, sitten salkussa on kaikki hyvin. :slight_smile:

45 tykkäystä

Lihavoidun kaltaiset heitot on niitä, joiden takia saat trollin viitan kannettavaksi.
Vaikka tällähetkellä näyttää erittäin todennäköiseltä, että pulkkailu jatkuu, niin ei kannattaisi välttämättä olla ulosannissaan ihan niin ehdoton. :man_shrugging:
Eihän täällä kukaan ole esim @musa_2 ta “lynkkaamassa”, vaikka karhuileekin.
Turha ylipäätään karhuille olisi asiasta suuttua. Eihän yksittäiset huutelijat pysty osakkeiden arvostuksiin pahemmin vaikuttamaan. :thinking:
Itseäänhän tässä saa syyttää, ettei tajunnut tehdä peliliikkeitä oikeaan aikaan. :unamused:

10 tykkäystä

Kyllä tuo on minunkin veikkaus.

Toisaalta suuret pörssivarallisuudet luodaan yleensä niin että

  • suodatetaan mahdollisimman huolellisesti pois kaikki arvailut pörssin suunnasta
    ja
  • ostetaan palasia hyvistä firmoista järkeviin hintoihin
    ja
  • vaurastutaan pitkäjänteisellä omistamisella.
60 tykkäystä