Saan kirjastosta lainaksi noin viikon päästä Saarion teokset Näin sijoitan pörssiosakkeisiin - opas nuorelle - ja Miten sijoitan pörssiosakkeisiin -kirjat. Olen jo nämä lukenut aiemminkin, mutta tapani on ollut sijoitusjuttujen(kin) osalta aina palata tuttujen hyväksi havaittujen kirjojen ja kirjoitusten pariin. Sijoituskirjoja on tullut luettua vasta vajaa parikymmentä, mutta muutamia teoksia olen lukenut useampaan otteeseen. Uskon, että useammille toimii sama, eli jonkun hyvän perusteoksen lukeminen useampaan otteeseen, vaikka sitten vuosien mittaan.
Käyn monta kertaa viikon aikana lukemassa juttuja Inderesin Sijoituskoulusta (Sijoituskoulu | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus), että sisäistäisin perusasiat luihin ja ytimiini. Käyn usein myös ihan huvikseen katsomassa eri osakkeiden arvostuskertoimia ja tunnuslukuja (Inderes osakevertailu | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus), sokeasti en näitä tuijottele, mutta kyllä näistä ajateltavaa saa. Jos ihmettelen jonkin vieraamman firman tai alan lukuja, niin koetan tutkia miksi näin on etc. Joillekin muillekin sijoittajille nämä tapani voivat toimia, varsinkin ehkä tuoreemmille sijoittajille.
Joka päivä viihdyn täällä Foorumilla tunteja, aika usein tulee luettua samoja kirjoituksia ja muutenkin palattua ajassa taaksepäin esim. koronadipin aikoihin. Inderesin tuottamia materiaaleja tulee paljon luettua sekä selattua. Seuraan myös perinteistä talousmediaa + olen aina seurannut paljon ajankohtaisia aiheita, joka varmasti auttaa myös hieman ymmärtämään tätäkin maailmaa. Vaikka Inderesin materiaaleista ja tästä Foorumista saa todella paljon, niin on hyvä omasta mielestäni lukea ja seurata muualtakin juttuja.
Hieman vaikeaa on sanoa, mikä itselle on vaikeinta, mitä tulee sijoittamiseen, mutta sanoisin ehkä asioiden sisäistämisen ja psykologisen puolen. Sisäistäminen ja oppiminen ovat aina olleet asiassa kuin asiassa haastavia, oli kyseessä sitten kädentaidot, kielten opiskeleminen, uuden sovelluksen opettelu, liikunnalliset jutut jne., mutta saan todennäköisesti kesän jälkeen apua näihin haasteisiin.
Kaikkia sijoitushölmöilyjäni tai -sattumuksia en tänne jaa, mutta mainiolle @TJT:lle laitoin privana viestiä, miten about aika tarkalleen olin ostanut (taas) jotain suuresti about ATH-lukemista. Ostokseni aika pian tais tippuakin jotain 20 pinnaa. Tässäkin casessa oli varmaan mukana sekä sattumusta että hölmöilyä.
No niin… nyt on aika päättää sekava tajunnanvirtaviestini, mukavaa ja ennen kaikkea stressitöntä viikonloppua!