Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Tässä aloittelevan sijoittajan pohdintaa sijoittamisen opiskelusta vuoden ajalta

Hän: Noh, mitä aloittelijalle kuuluu? Näköjään olet ainakin yrittänyt ahkerasti oppia?

Minä: No joo, joka päivä vuoden ajan foorumilla - ei kai niin hyvä asia?

Hän: Hmm… No ei välttämättä, mutta olet kai oppinut taas paljon uutta?

Minä: No tuota, luullut jo välillä jotain oppineeni, mutta en ehkä sittenkään.

Hän: Niinkö?

Minä: Noh, ymmärrän kyllä, että pitäisi tutkia huolella fundat ja faktat ennen ostopäätöstä. Ymmärrän, että pitää ostaa halvalla ja myydä kalliilla. Ymmärrän, että pitää hajauttaa. Ymmärrän, että omistaminen kannattaa, mikäli yritys onnistuu suorittamaan suunnitelmansa mukaisesti. Ymmärrän, että laskeva kurssi voi olla hyvä ostopaikka. Ja kaikkea tätä.

Hän: Tuossahan on jo paljon tullut opittua. Mitä sitten et ole vielä oppinut?

Minä: Hmm. Noh, korkoa korolle - salkku vihertää - pääoma plussalla - kotiuttaa voittoja - keventää ylituottoa - veivata jättämättä pitkään pitoon

Hän: Niin. Oppimista on siis vielä jäljellä. Noh, sijoittaja ei olekaan koskaan valmis - eikä koskaan tule oppimaan kaikkea. Ja onhan tämä on mielenkiintoinen ja joinakin aikoina tosiaan - kallis harrastus.

Minä: No joo, vuosi sitten sanoin että tavoitteenani sijoittamisessa oli yksinkertaisesti voittaa pankkitilin korko. Sen oli tarkoitus olla nöyrä ja humoristinen tavoite. :sweat_smile:

Hän: :yellow_heart:

Minä: Mutta - Öö, tuota, tarmoa tämä edelleen vaatii. Eikä tarmokkuus ole vielä vaihtunut toiveikkuudeksi. Ja foorumilla kirjoitteleville niin kiitollinen - auttavat nimittäin tarmon ylläpitäpitämisessä :pray:

36 tykkäystä

Arvasin että tulee sanomista :sweat_smile: En väitä tietäväni Voxturista muuta kuin toimialan ja kirjoitinkin tämän vuoksi tuon disclaimerin. Myös esim. Boreon koko liiketoimintamalli on muuttunut juuri tuota edeltävästi, joten kaikkea ei voi kuitata pelkällä kuplalla. Mutta pidän näiden 2020 käänneyhtiöiden runsasta lukumäärää epäilyttävänä.

3 tykkäystä

Mitä yhteistä on sijoittajalla sekä lätkäfanilla?

Kumpikin puhuu historiasta kuin olisi ammattilainen.

1 tykkäys

Mä mietin eilen jonkun Ranskan lämpöennätys uutisoinnin tiimoilta, että mitä yhteistä on jääkiekolla ja ilmastonmuutoksella. Algoritmit seuraa uutta lätkäkautta ja analysoi sitä suhteessa kattavaan historiadataan edellisistä kausista joukkue ja yksilötasoilla. Joka kausi tulee ihmeellisiä ennätyksiä jossakin asiassa. Ilmaston suhteen samalla menetelmällä näyttäisi kokoajan tulevan ennätyksiä jossakin päin maailmaa jollain tarkastelujaksolla jossakin suhteessa.


:upside_down_face::upside_down_face:

33 tykkäystä

Kuuluuko suunnistus foorumilaisten lajivalikoimaan? Tänään ja huomenna aikaisin aamulla juostaan Jukolan viestit. TV2 näyttää Venlojen viesti alkaen klo 14 ja Jukolan viesti alkaen klo 23.

  • Kyllä. Joka vuosi Jukolassa tai Venloissa
  • Katon TV:stä
  • Mikä suunnistus? Onko sillä pieni PE?

0 voters

8 tykkäystä

Sanotaanko näin amatöörinä, että oma sijoitussuunnitelma on tiukoissakin tilanteissa helpompi pitää kuin suunnistussuunnitelma Jukolassa, jossa vaatii aika kovaa kanttia jättäytyä pois letkasta… :grinning_face_with_smiling_eyes:

13 tykkäystä

OP on tuonut usa osakkeita analyysiinsa. onko kukaan tutkinut niiden laatua?

Tulee ihan OG Chad & Jenny -vibat :smiley:

3 tykkäystä

Nykytelevisioinnissa on hieno kun näkee GPS-kartalla kasan pisteitä etenemässä metareittiä. Sitten joku ottaa rohkean näkemyksen (tai veikkauksen) josko maasto olisikin suotuisampi vetämällä eri reittiä.

Pilvisenä yönä on vielä hienoa kun valtava massa lähtee pimeyteen samalta viivalta, otsalamppujen valopistemerenä.

Varmasti hienoja analogioita saisi suunnistamisesta ja sijoittamisesta. Molemmissa yritetään nähdä tulevaisuuteen, muita nopeammin edeten ja vain menneisyyteen pohjautuva pala karttaa matkaoppaana. :grin:

13 tykkäystä

Suomalaisen sijoittajaraamatun kirjoittanut Seppo Saario on taustaltaan myös todella kova suunnistaja, jolta näitä varmasti löytyisi. Mutta ei tainnut kirjaan asti näitä tuoda. :grinning:

5 tykkäystä

Foorumin hyvinvointikysely auki viellä tämän ja huomisen päivän käy vastaamassa mikäli et ole jo!:grin: Suuri kiitos jo kaikille vastanneille. Puran vastaukset alkuviikosta tuolla foorumin hyvinvointi ketjussa.

14 tykkäystä

Jostain syystä pelkään että seuraavat tulosvaroittajat ovat Kamux ja Harvia. Molempia olen ostanut lähiaikoina ja Harvia tuli salkkuun takaisin uutena. Erikoinen tunne kun toinen on mielestäni järkyttävän halpa ja toinen on halpa muuten vain ja silti tulosvaroituksen pelko on takaraivossa.

1 tykkäys

Voihan niitä tulosvaroituksia tulla. Itse uskon että Harvialta ei sellaista saada. Tavoitteet on asetettu Harvialla niin alas, että uskon yhtiön ne saavuttavan. Eri asia on, kelpaako tulos sijoittajille, vaikka se yhtiön ennusteissa pysyisikin.
Kamuxilla onmieleatäni haastavammat tavoitteet.

15 tykkäystä

Olen tota Kamuxia ostanut oikeastaan empiirisiin havaintoihin perustuen, eli aika hatarin perustein oikeiden sijoittajien näkökulmasta. Kaikki jotka tunnen pitävät tällä hetkellä kiinni vanhoista pirsseistään, kaikki samasta syystä: eivät oikein tiedä mitä pitäisi ostaa. Mihin suuntaan menee polttoaineen hinta, onko hybridi joku välimalli ,koska kannattaa ostaa tai on varaa sähköautoon. Porukalla autokanta vanhenee ihan käsiin, etenkin tietyssä sosioekonomisessa tasossa. Ihan ennenäkemättömällä tavalla mun elinaikana. Monet autointoilijat jotka ovat vaihtaneet autoa kuin paitaa, eivät vaihda nyt. Jossain kohtaa tää lähtee purkautuun isoa lujaa. No, Kamux on tehnyt liikevaihtoa, nimeä ja näkyvyyttä, mutta ei vielä hyvin liikevoittoa. Pidänkin aiempaa voittoa tärkeämpänä tässä kohtaa, että kun porukka lähtee kaupoille, niin on sitä näkyvyyttä ja on toimipisteitä. Se voitto tulee isommasta volyymista tai jotain tehdään toisin, pääasia, että päästään siihen sesonkiin isosti kiinni.

Olen samaa mieltä tulosvaroituksen mahdollisuudesta. Ajat ovat todella ankeat, lienen itsekin Kamuxissa kiinni vähän liian aikaisin liian isolla. Mutta tein ostot mm. ennen energiakriisiä. Toivottavasti olen väärässä.

4 tykkäystä

Mihin viittasit kun sanoit lukeneesi 100-baggerssia?

Perustelisitko näkemyksesi pyramidihuijauksesta.

1 tykkäys

Keskustelun taso pitää pitää hyvänä Kahvihuoneessakin.

11 tykkäystä

Itse pidän tässä markkinatilanteessa tärkeänä, että Kamux pystyisi jatkamaan kasvuntiellä, vaikkakin liikevoiton kustannuksella. Markkinaosuuden voittaminen on pitkässä pelissä tärkeää ja isona toimijana on edelleen helpompi ajaa kiinteiden kulujen suhdetta liikevaihtoon pienemmäksi, joka johtaa väistämättä parempaan tulokseen.

Allekirjoitan ajatuksen, että autoilun käyttövoiman murroksessa on haastavaa löytää ostettavaa. Itsellä sama tilanne. Olen vaihtamassa autoa ja ajatuksessani on vaihtaa alle 20.000€ auto. Hybrideissä ei löydy juuri valinnan varaa sähköautoista puhumattakaan. Hybridit on keskimäärin +150.000tkm ajettuja, eikä oikein osata vielä sanoa millaisia vikoja näissä alkaa ilmentyä. Parhaillaan saat molemmat polttomoottori- ja sähköauton viat. Uskon kuitenkin, että auto vaihtuu kesän aikana. Varmaan valtaosa autonvaihtajista ymmärtää, ettei tämä asetelma merkittävästi muutu parissa vuodessa. Loppujen lopuksi käyttäjän täytyy tehdä valitan, että hyväksyykö korkeat polttoainekulut, ottaako riskin hybridin vikojen kanssa vai nostaako budjettia sähköautoa varten.

4 tykkäystä

Ihan mielenkiintoista pöhinää kryptoissa :sweat_smile:

6 tykkäystä