Inderesin kahvihuone (Osa 4)

S20fe täällä.
Monet värinäasetukset on kuitenkin klimpattu yhteen, vaikka onneksi tilanne ei ole “kaikki tai ei mitään”. Esim. mainitsemani screenshot ja soittoääni ovat samassa paketissa eli jos haluat ottaa töissä talteen tulisia sijoitusmeemejä aiheuttamatta värinämelua ympäristöösi, niin soittoäänen on oltava värinättömällä myös.
Näyttökuvat ym. sijaitsevat DCIM-kansiossa (digital camera image media) alakansioissa. DCIM-kansion nimensä mukaisesti pitäisi sisältää vain kameran kuvat. Jotkut äpit, kuten tietenkin samsungin kuvagalleria, osaavat silti erotella kansion sisällön alakansioiden mukaan, mutta jotkut, esim. google varmuuskopiointi, eivät ja varmuuskopioinnin tulos on 200 kamerakuvaa ja kolmetoistatuhatta ryhmäkeskustelumeemiä sulassa sovussa samassa sekasotkussa.

1 tykkäys

En keksinyt tähän hätään muutakaan paikkaa kysyä - saako Helsingin pörssikurssidataa ohjelmallisesti (nykyiset kurssit riittää) jostain virallisesti? Hain ne aiemmin nordnetistä , mutta sivu ilmeisesti korvattiin jossain vaiheessa ja en jaksaisi tehdä uutta epävirallista parseria tuolle uudelle sivulle (html-mönjästä niitten kaivaminen on hieman epämukavaa joka tapauksessa).

AlphaVantagea olen käyttänyt muiden pörssien kursseihin, mutta en ainakaan keksinyt exchange codea jolla Helsingin kurssit sieltä heruisivat.

1 tykkäys

@Damezumari Yahoo Financen API:sta voi kaivella. Python yfinance -paketin sorsasta voi vaikka luntata miten sitä käytetään tai käyttää pakettia suoraan. En muista oliko kurssia suoraan vai saiko tuosta vain bid/ask-hinnat.

2 tykkäystä

Tässä pari ajatusta:

  • myy OST:llä osinko-osakkeet ja osta tilalle sellaisia, jotka eivät osinkoa maksa mutta ovat kuitenkin muuten ‘hyviä sijoituksia’. Tässä suhteessa USAsta löytynee hyviä vaihtoehtoja.
  • perusta osakeyhtiö ja pidä osakesijoitukset sen sisällä. Niin kauan kun et nosta rahaa ulos omasta yhtiöstä (=palkkaa tai osinkoina), et saa tulojakaan. Omia rahojasi (ml. opintolainat) voit kuitenkin tuupata yhtiölle lisää koko ajan.
5 tykkäystä

Kiitos, tuo oli helppo ratkaisu - minulla on vanhat työkalut joilla katson koko salkun tilaa ja tuon APIn päälle niitten siirto ei hirveän montaa minuuttia vienyt.

(Siellä on ticker.info → ‘currentPrice’ kenttä jota käytän; en tiedä mitä se näyttää pörssin ollessa kiinni mutta pitää tutkiskella.)

1 tykkäys

Molemmat https://iexcloud.io/ ja https://unibit.ai/ ovat vastaavia kuin AphaVantage, ja tarjoavat / tarjosivat OMXH kursseja ilmaisilla accounteilla viimeksi testatessani. Itse kaytan atm marketstack palvelua mutta se on 9$/kk. iexcloud oli muistaakseni koht hyva mutta vain viimeisille kursseille, koska historia haku syo kreditit vauhdikkaasti. Unibit oli hyva 100 osakkeeseen asti per kk ilmaiseksi. Molemmat siis API pohjaisia, eli ei tarvitse html kaivamista vaan vastaa JSON/CSV formaateissa.

Kiitoksia kovasti!

Olen tässä pari päivää sydän pakahtumaisillaan, kun poika on ollut niin innoissaan. Ihan mieletöntä, miten tuo juttu lähti leviämään. Sehän on nyt Instagramissa, TikTokissa, Facebookissa, MTV livessä…

En ole edes varmaan löytänyt kaikkia lähteitä ja ovat työstäneet tuota meidän haastattelua useampaan otteeseen.

Tuo juttuhan ei missään nimessä olisi alkanut tuossa määrin kiinnostamaan ketään, mikäli se ei olisi saanut niin paljon tykkäyksiä ja jakoja Twitterissä. Kiitoksia todella paljon siitä! Täälläkin oli paljon väkeä, joka mahdollisti pienelle pojalle onnistumisen hetken, jota hän ei varmasti unohda.

Pieniä juttuja meille, massiivinen juttu kymmenen vuotiaalle.

Vanhemmat voi tehdä vain parhaansa, mutta tässä iässä se on lopulta se kylä, joka kasvattaa.

Tarinahan ei pääty lehtijutun julkaisuun. Haastattelun jälkeen illalla hän päätti, että seuraavana päivänä hän lähtee keräämään pulloja. Aamulla yhdeksän jälkeen (eilen) meidän oven taakse ilmestyi kavereita reput selässä. Siellä se on vieläkin kavereiden kanssa touhuamassa. En ole nähnyt sen koommin. Matka jatkui siis yökyläilyyn asti. Eiköhän sieltä raportti tule.

Meidän omakotitaloalueen Facebook-tilille tuli ilmoitus, jossa toiset pojat myivät pullaa ja kahvia lenkkipolun varressa. Hän olis siis inspiroinut muita. Ei pelkästään se, että näkyvyys on saanut muut lapset innostumaan vaan myös aikuiset. Pari tuntia jutun julkaisun jälkeen kävin alueella kävelemässä. Ei näkynyt. Epäilen, että olivat menneet hyvin kaupaksi. :sweat_smile:

Tämä ei ole mikään itsestäänselvyys. Toiset ei tykkää, että lapset ”kerjää”. Tästähän ei ole kyse vaan tekemisestä ja onnistumisista. Kasvamisesta ja kehittymisestä.

On tullut aika paljon kommentteja siitä, miten aika monen lapsuuteen on kuulunut keskeisesti erilaiset kaupustelut. Tässä hieman pohdittiin myös, olisiko jollekin lasten tapahtumalle kysyntää, jossa lapset laittaisivat myyntikojut pystyyn ja alkaisivat myymään omia juttujaan. Aikuiset eivät saisi puuttua asiaan. Meillä aikuisilla on paha tapa ohjata lapsiamme liikaa, jolloin katoaa se luovuus ja tekemisen ilo. Vähän kuitenkin pelkään, että saattaisi syntyä ongelmia väärinkäytösten kanssa. Ajatus katoaa, jos myyjille jäisi pahamieli.

Se tunne, kun omastakin mielestä fiksu tempaus saa paljon ulkopuolista kiitosta ja tsemppiä.

Se tunne, kun lapsestasi halutaan tehdä artikkeli nokkelana ja inspiroivana tyyppinä.

Se tunne, kun luet kommentti palstaa ja siellä on hurjasti positiivisia kommentteja, ei oikeasti negatiivisia sekä viitauksia Leon Muskiin jne.

On hyvä tunne. :heart::smiling_face_with_three_hearts:

Mutta jo tuossa haastattelussa sanoin toimittajalle, etten halua kauheasti puhua Leon puolesta, sillä tässä on kyse hänestä. Ei minusta!

Vaikka meinaankin pakahtua ylpeydestä hänen vuokseen. :smiling_face_with_three_hearts:

Suurkiitos! Kiitos! Kiitos! Kiitos!
Kaikille kiitos!

87 tykkäystä

Kommentteja lukiessa näyttää usein siltä, että yleisin kielioppivirhe on kansallisuuksien, kielien nimien tmv. kirjoittaminen isolla alkukirjaimella. Tuo tuntuu toistuvan valtavan usein nykyään. Taitaa olla taas yksi niistä monista anglismeista. Noh, tulipas tämäkin mainittua.

16 tykkäystä

Jos volyymi laskee -30% ja hinta nousee 40% niin liikevaihto laskee -2%. Vaikka alemmilla riveillä saattaa näyttääkkin jo sitten jo paremmalta.

4 tykkäystä

SUURI PÄIVÄ MINULLE HENKILÖKOHTAISESTI!

SUURIN ESIKUVANI RIHANNA ON NYT YHDYSVALTOJEN NUORIN OMIN AVUIN ITSESTÄÄN TEHNYT NAISMILJARDÖÖRI!

On kunnia tehdä musiikkia ja kävellä näiden jättiläisten jalanjäljissä myös tilanteeseen jossa olisi miljonääri itse tehdyllä musiikilla. Vetää nöyräksi…

Kim Kardashian on myös suuri esikuvani. Tiedostan sen että esikuvillani on kilpailua keskenään väistämättä.

5 tykkäystä

Mitään Rihannalta pois ottamatta, hän on siis nuorin nainen tuossa sarjassa. Alla linkki uutiseen, jossa nuorin on 25v. Tosin nuokin toki riippuu siitä, lasketaanko osakkeiden arvostuksen kautta tuleva varallisuus, kumulatiiviset tulot, rahat tilillä vaiko miten laskenta tehdään.

@Musti Korjasin viestiäni. Tiesin jutun, mutta en tajunnut lisätä sitä tuohon minun viestiini. Nyt lisätty.

1 tykkäys

Tämä iPhone/Apple-keskustelu oli vähän samanhenkistä kuin mitä se on ollut vuodesta 2007 alkaen. On lähinnä keskitytty hardis-ominaisuuksiin ja millainen puhelin se on ja sitten ihmetellään et miksi kukaan ikinä ostaisi sellaisen kun tässä nokialaisessahan on paljon parempi kamerakin jnejne.

Jos tosiaan vertailee ”tekniikan maailma -tyyliin” ominaisuuksia niin ei varmaan kauheasti eroja olekaan eri valmistajien malleilla (anekdoottina muistan muuten miten vielä joskus 2012/2013 TMn testissä iPhone sai miinusta kun siinä ei ollut muistikorttipaikkaa :man_facepalming:)

Se juttu on softapuolella ja siinä saumattomasta käyttökokemuksessa. Tästä ei pääse nauttimaan kuin pienestä osasta jos omistaa pelkän puhelimen ja todennäköisesti on vaan hankalaa jos esim on iPhone mutta PC-kone jne ei Apple-vehkeet. Mutta kun kaikki elektroniikka on Applea niin ei sitä voi kuin ihmetellä miten hankalaa asiat voi olla kun joskus joutuu jonkun muun vehkeen kanssa tappelemaan, niin saumattomasti nämä kaikki pelittää yhteen. Kyllä niillä ylimääräisillä Apple-preemioilla mitä on tullut maksettua on ainakin omaa elämänlaatua nostettu ja niin monelta taisteluita vältetty että mielelläni olen kaiken maksanut. Nämä on kuitenkin vehkeitä joiden kanssa käyttää niin paljon aikaa ettei paljon viitsi ruveta penniä venyttämään ja virittelemään vaikka osaamista olisikin.

EDIT: lisätään vielä, että arvostan Applen toimintaa yksityisyydensuojan saralla. Kun käytän Applen palveluja, tiedän, että tietojani ei myydä eniten tarjoavalle. Maksan mieluusti hieman ekstraa tuotteesta kuin olen itse se tuote (vrt. Google, Facebook jne)

37 tykkäystä

5v Huawein ja Xiaomin käytön jälkeen puoli pakolla siirryn takas Samppaan. Noin kuukauden käytön jälkeen totesin ettei tarvetta vaihtaa takas kiinalaisiin. Ne kyllä toimi osittain paljo paremmin mutta taas toisaalta oli hyvin bugisia.

1 tykkäys

Vahvasti samaa mieltä. Kaikki alkoi pöytäkoneesta toimistoon. Pariin kertaan olin 4 vuoden välein vaihtanut hajoamisen takia värkit ja aina kaikki asennettava uudestaan, asennusvaiva ei tosin ollut PC:n vika, mutta jotenkin ne tulee tosta Time machinesta nyt todella kätevästi ja kone on täysin sama kun edellinen. Tosin en ole toimiston konetta vaihtanut 7 vuoteen ja vieläkin pelittää. Siitä seuraavana sitten puhelin ja Ipad, viimeisenä kello. Yrittäjänä arvostan todella paljon näiden saumatonta yhteistyötä ja onhan se nyt helppoa kun kellossa on henkilökohtainen maksukortti ja puhelimessa yrityksen. En edes muista koska olisin kaivanut viimeksi pankkikortin lompakosta. PDF toiminnot on Applen laitteissa leivottu todella hyvin sisään ja helpottaa kummasti yrittäjän arkea ( nykyään taitaa toimia melko hyvin myös PC:llä. ) Kivaa on myös kun kaikki kuvat ja muut tiedostot on samalla istumalla kaikkien laitteiden käytössä. Kirjanpitäjälläkin Apple niin menee laskut kätsästi suoraan muistiinpanojen skannaustoiminnolla hänelle kun tiedosto on jaettu. Omat mieltymykset vaikuttavat tietysti paljon, mutta en kyllä itse vaihda enää PC/Anroid maailmaan.

6 tykkäystä

Kaipaisin nyt ihan jotain konkreettista siitä ylivoimaisuudesta softapuolella, juuri yöllä annettiin suoria esimerkkejä missä iphone ei toimi.

Tässä vielä linkki siihen viestiin muillekin. Inderesin kahvihuone (Osa 4) - #10098 by Letkajenkka

Minä voin ottaa vaikka männynkävyn puhelimeksi, jos se on ominaisuuksilta itselle sopiva, siitä ei ole kyse.
Tuo yksityisyydensuoja on iso plussa kyllä Applella, myönnetään.

Vielä lisäyksenä minulla on ollut Nokiaa, Htc, Samsungia, nexusta ja one plussaa nyt ainakin, joten en ole mitenkään merkkiuskollinen.

Häpeäkseni voin tunnustaa, että käytän puhelimen valintaan helposti aikaa 10 tuntiakin, joten en minä huvikseni tuosta iphonesta kysele. Toki puolustelen tätä sillä, että esim nykyluurilla on takana vähintään 5000 käyttötuntia, niin kyllä sitä haluaa sellaisen kapulan joka vastaa omia tarpeita eikä sen käyttö ärsytä joka päivä. En ole myöskään enää yhtään innokas itse testailemaan ja vaihtelemaan puhelimia, vaan ostan sillä ajatuksella että tällä mennään niin kauan kuin toimii. Edelleen one plus tuntuu parhaalta omaan käyttöön.

1 tykkäys

Minulla on ollut ainakin yli 5 vuotta Doogee merkkinen puhelin,maksoi 134 €,hyvin on pärjännyt,sitten vaihdan kun hajoaa tai akku tekee tenkkapoon,kiinan ihme ja kumma.No ei oo kyllä kummoinen vaatimustasokaan,kamera aika paska kyllä.

1 tykkäys

Poimin tämän tähän, koska se toistaa ytimekkäästi omat kokemukset kaikista Applen tuotteista.

Perusjampalle ihan hyvä.

Toisaalta perusjampalle saa 200€ ihan hyvän androidin. :man_shrugging:

Liian suljettu ekosysteemi on todellakin ahdistava. En ihan kauhean hyvin tosin tunne kaikkia Applen järjestelmiä, koska oma turhautuminen kaikkien kodin laitteiden yhdistämisen vaikeuteen tai mahdottomuuteen teki tästä iLuuriin harhautumisesta lyhytikäistä. Palattuani Androidiin, Google Homeen sujahti lähes kaikki kodin laitteet täysin vaivattomasti, parin laitteen kanssa meni hetki enemmän. Applen systeemiin sen sijaan ei parin kk aikana löytynyt sen sijaan ratkaisuja liittää näitä ollenkaan, vaikka käytin asian tutkimiseen tunteja ja tunteja. Huh huh. Onneksi se on ohi ja on kesä :sunglasses:

6 tykkäystä

Nytkö se karhumarkkinaralli alkoi? Koko salkulle +4.9% tänään ja YTD -2.25%

Harvinaista herkkua kun suurinosa omistuksista on laajoissa etf papereissa.

20 tykkäystä

Kännykkäkeskusteluun: paras value kännyköissä, minkä itse olen löytänyt on Swappielta vanhanpuoleinen iPhone. Hintaa ~200€ muistin määrästä riippuen ja kesto on ollut moitteettomasti tähän mennessä 3-vuotta.

3 tykkäystä