Kommentoinpa minäkin suurkuluttajana näitä ketjujen sulkemisia, lähtökohtaisesti kuitenkin niin, että minä eikä kukaan muukaan tavallisista keskustelijoista voi määritellä sitä, mikä ketju on ensiarvoisen tärkeä koko yhteisölle ja minkälaista sisältöä olisi suotavaa julkaista. Päätös tästä kuuluu yksinomaan foorumin ylläpidolle, mutta toki on asiallista kuunnella erilaisia mielipiteitä. Tässäkin on toki se ongelma, että äänekkäimmät jyräävät ja heidän mielipiteensä saa korostetun suuren arvon.
Ymmärrän hyvin, että “Wuhan” -ja “Euroopan turvallisuustilanne ja Venäjä”-ketjut ovat työllistäneet ylläpitoa jossakin määrin ja molemmat aihepiirit ovat valitettavan alttiita erilaisille foliohattuteorioille, jotka eivät tuo mitään arvoa enemmistölle, joka ei elä salaliittoteoreetikkojen kuplassa. Lisäksi molemmat aihepiirit ovat yleismaailmallisesti tällä hetkellä hyvin vahvojen vaikuttamispyrkimysten kohteena ja todella luotettavan, puolueettoman tutkimustiedon jakaminen vaatii vankkaa asiantuntemusta, jota ei välttämättä kaikilla tällä foorumille ole. Niinpä keskustelu jää tarkistamattomien lähteiden ja mutu-keskustelun pohjalle. Molemmat edellämainitut ketjut ovat kuitenkin olleet sellaisia, joita itse en ole vaimentanut, koska niistä löytyy kuitenkin aina silloin tällöin kultahippuja yleisen kalabaliikin keskeltä. Wuhan-ketjulla on lisäksi sen historian tuomaa uskottavuutta @OldFeki :n aiemman korkealuokkaisen sisällöntuoton ajalta. En kuitenkaan kumpaakaan ketjua ensiarvoisen tärkeänä pidä tällä hetkellä ja pystyn löytämään luotettavaksi kokemaani tietoa muistakin uutislähteistä. Ymmärrän siis hyvin ylläpidon halun ottaa pesäeroa näihin aiheisiin ainakin oman ketjunimikkeen alla.
Mitä taas tulee esim. “Auto - vaurastumisen jarru”- tai “Pilkunviilaus”-ketjuihin, jollei aihepiiri yhtään kiinnosta, niin ketjuthan on helppo vaimentaa, koska mitään oleellista tietoa todennäköisesti ei missaa, tekemällä niin. Toki tässäkin kai ylläpidon ajatus lähinnä oli se, miten ne liittyvät millään lailla sijoitusaiheiseen keskusteluun. Ymmärrän kuitenkin hyvin niitä, jotka pelkäävät foorumin näivettyvän liian tiukkojen arvovalintojen takia.
Vaikeampi tapaus on “Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut” -ketju. Jo ketjun nimikin kertoo, että täysin vakavalla naamalla luettava ketju ei välttämättä ole kyseessä, mutta ehkäpä tuo Hyzon-villitys tällä hetkellä vie hieman liikaa tilaa ja huomiota muiden yhtiöiden kurssikehitykseen liittyviltä huomioilta. Ketju toisi varmasti enemmän lisäarvoa koko käyttäjäkunnalle, kun joka toinen viesti ei liittyisi Hyzoniin. Lisäksi pahimmillaan ketjussa on käyty hyvin lähellä kurssimanipulaatiota, ainakin soisi, että tietyt käyttäjät tekisivät selväksi oman positionsa koon ja sen, onko kyseessä pitkäaikainen sijoitus vai veivauspositio. Jos harrastaa veivailua, niin on oltava erittäin tarkka siinä, mitä julkaisee yhtiökohtaisesti.
@Sijoittaja-alokas meemit ovat varsin hauskoja ja piristävät ainakin minun päivääni, mutta ehkäpä niidenkin paikka on paremminkin “Kahvihuone”-ketjussa, jotta ei valettaisi lisää bensaa “Hyzon”-liekkeihin. Tämä ei ollut missään tapauksessa moite vaan ehkäpä linjantarkastus on paikallaan nyt, kun ylläpito muutenkin on siivoustalkoissa 
Yhtiökohtaisten ketjujen itse soisin pysyvän melko “puhdasoppisina” enkä toivoisi liikaa rönsyilyä aihealueen eli yhtiön fundamenttien ulkopuolelle. Hieman hämmentyneenä luen ainakin itse tällä hetkellä “Sellulove”-ketjun UPM-keskustelua. Toki siitäkin aina aasinsiltoja pystyy rakentamaan vaikka mihin, mutta ainakaan itselleni ei tuo lakkokeskustelu paljon lisäarvoa tuota, mutta hyvä jos edes jollekulle
Hiukan sama tulee mieleen “Nordea”-ketjun viime aikojen rasismikeskustelusta. Mutta meistä kirjoittajistahan kaikki lähtee, kunhan foorumin säännöt ovat takaraivossa, niin sana on vapaa ylläpidon määrittelemissä rajoissa.