Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Ei tässä tarvitse mitään oikeita ja vääriä mielipiteitä etsiä, mietin vain jos minulta on mennyt ohi / voisitko yksilöidä mitkä ovat mielestäsi tuollaisia viestejä?

3 tykkäystä

Markkinoiden mukaan asiat on jo hinnoiteltu talven yli. Olen samaa mieltä kanssasi ja olen täällä karhuillut jo aikani. Muistissani on myös se, että inflaatio ja sähkönhinta lähti jo laukalle paljon ennen ukrainan sotaa.

Siellä on pinnan alla tahmeaa ja haasteita jotka ei ihan hetkessä parane. Odotan erittäin mielenkiinnolla varsinkin Q4 ja ens vuoden tulosraportteja.

1 tykkäys

Juniorianalyytikoille terveisiä, että muistavat ottaa vähän happea. Johdolla on tunnetusti kvarttaalin kestävä muisti ja yleisöllä viikon. Duunari itse muistaa selkänahastaan revityt traumansa vuosia.

Itseä nauratti melkein, miten analyytikkoja pidettiin viime vuonna jumalina. Tänä vuonna jumaluusoppiin mahtuu jo kreikkalaisten jumalien erehtyväisen inhimillisiä piirteitä.

Jos nuo vastoin käymiset ja some-postailut tuntuu kurjilta, muistaa vain keskittyä myös muihin asioihin.

Se oma psyyke ja itsestään huolenpitäminen olisi jokaiselle sijoittajalle tärkeää.

Kyllä nämä asiat tuppaavat unohtumaan, kunhan uuteen kiitoon taas päästään.

21 tykkäystä

@Kunhalvallasaa et sää oikeesti tee tätä mulle. Olen perfektionisti! PRKL 10 snt stna xd. Eivaa, hyvää viikonloppua itse kullekin. Kunhan tässä naljailen. Rennosti aina näin perjanaina. Hyvää pörssitöntä viikonloppua itse kullekin.

7 tykkäystä

Tätäkö kaikki on hehkuttaneet? Mielestäni toimi aika kusisesti.

(Bongattu Tsekistä)

17 tykkäystä

Nyt on kyllä timanttisesti lyhennetty. Itsellä kaikkien yllätykseksi merkittävä positio tätä V anal co:ta :rofl:

17 tykkäystä

Kiitos palautteesta. Yhteisötiimi pohtii varmasti tätäkin osana jatkuvaa kehitystä. Joskus on ainakin väläytetty ajatusta, että tavoitehinta ja suositus jemmattaisiin jonnekin perälle pieneen präntiin.

Luultavasti asettelin sanani (taas) huonosti, sillä ei ollut varsinaisesti tarkoitus puolustautua eikä mennä tämän taakse piiloon, koska sinne ei pääse. Olet tästä aivan oikeassa. Ajatus oli vain todeta, että ennustaminen on tänä vuonna ollut poikkeuksellisen vaikeaa pöydän kaikissa kulmissa sen kummemmin puolustautumatta tai selittämättä mitään.

17 tykkäystä

Model P ilmeisesti kyseessä

Mitä Vokstuuriin tulee, niin bongattu googlesta. Mikä ei kuulu suoraan joukkoon? :sunglasses: :

15 tykkäystä

Tavoitehinnasta tuli mieleen, että oliko Kakkonen vai Sinkko, joka sanoi tavoitehinnoista jotenkin että “no, niitä tulee ja menee. Raporteissa se tieto on”. En kyllä satavarma ole miten jompi kumpi sanoi… vai sanoiko kumpikaan. Miten muuten olette Kauppalehden parhaat listaan suhtautuneet? Siellä nyt ykkösenä Efecte, jossa näen paljon potentiaalia ja joka vaikuttaa erittäin kiinnostavalta. Ja jota olen ostellutkin.

1 tykkäys

Vähän taas kummastuttaa kun aloittelevat sijoittajat alkaa syyttelemään analyytikkoja
pieleen menneistä sijoituksista. Laskumarkkinassa ennen tulosjulkaisua näillä tulevaisuuden
lupausten yhtiöiden tavoitehinnoilla ei ole mitään merkitystä. Niiden perusteella ei kannata ostaa mitään.Sitten vasta ehkä osaa jotain kun näkee muutaman nousu/lasku markkinan.
Muistan kun tällä joku puhui ottavansa 30% vuotuisen tuoton joka vuosi pahimpaan hype aikaan. Täytyy sanoa että kyllä hieman hymyilytti…jo 10% tuotto noin vuosittain 10-20 vuoden tähtäimellä on osalle liian kova pala.

Myös osarilotto että ostaa ko. osakkeita ennen osavuosikatsausta lähinnä
lottoa…ei kannata yleensä. Puhumattakaan siitä että roikotetaan kuukausi tolkulla jotain ostomääräystä pörssissä…ainoastaan aloittelijat tekee tuon.

Muutenkin taitaa tulla arvosijoittajan vuosi…itsellä Sampo salkun suurin.
Muutamalla meemi/hype lapulla hävitty muutama tonni tosin vain 0-0,5 % salkusta.

14 tykkäystä

Tarkoitat varmaan inderesin parhaat listaan?

Ei kai tuolle paljoa arvoa kannata sijoituspäätöstä tehdessä antaa (ennemmin kontraa???), mutta kelpo tapa löytää omalle short listille yhtiöitä. Yhtiöiden yleisarvosana varmaan kulkee jonkin verran kurssin kanssa samaan suuntaan.

1 tykkäys

ei suurin osa syytä analyytikoita ennusteista. tottakai rahojen menettäminen herättää tunteita. minusta on aivan paikallaan huomauttaa mallisalkun negarisumasta. itse koen sen osittain jopa helpottavana että protkin kämmää. Buffett sanoo tekevänsä virheitä koko ajan. tää on vaan helkkarin vaikeeta hommaa kaikille.

1 tykkäys

Pitäisi aina muistaa, että itse tekee sijoituspäätökset. Vastuuta ei ole syytä ulkoistaa analyytikoille.

2 tykkäystä

Kaikki tekee ammatilaisia myöten virheitä mutta harmittaa
se että aloittelijat laittaa kaiken näihin hype lappuihin ja häviää rahansa.toivottavasti vasta
pieniä rahoja ja toivottavasti ottaa opiksi.
Osalla tämä “sijoittaminen” tais mennä lotoksi eli haetaan
1-10k panoksella sata kertaistujaa… yksi miljoonasta ehkä onnistuu mutta se ei ole sijoittamista vaan lottoa. Lyhyt jännityisyys myös havaittavissa…ostetaan lappuja ja jos ei nouse eka kuukausi 30% vähintään niin myydään pois. Toinen mitä ihmettelen on että mistä tietämys ko, yhtiöön kun ostetaan Kiina/Jenkki ym… pieniä yhtiöitä…

1 tykkäys

Googlettamalla löytyy myös ilmaisia excel pohjia. Itse tehnyt jo 2 vuotta sellaisella toiminimen koko kirjanpidon. En muista vaan yhtään minkä noista latasin, mutta hyvin on toiminut :sweat_smile:

2 tykkäystä

Näin Kempowerin ja Kamuxin osakkeenomistajana salkussa on käyty nyt muutaman päivänä kova paini nollakehityksen tienoilla. Kempower alkaa ottaa kuitenkin niskalenkkiä. Viikonloppuja kaikille!

3 tykkäystä

Se pitää muistaa että ei analyytikoillakaan ole mitään kristallipalloa tulevaisuudesta…
vaatisi pokkaa laittaa esim Harvia/QT hype aikoihin tavoitehinta 1/3 osaan…tai jopa 1/10 osaan hypen ollessa kovimmillan. .Esim. Itse hävisin hieman Nokian osakkeella kun hype aikaan hinta oli 60e ja sitten tippui 9e ja ostin.Sitten pahimmallaan hinta tippui pahimmalla joku 1,5e…Esim palstan meemiosake Hyzon voi mennä konkkaan tai sitten sillä on ehkä loistava tulevaisuus… 0,0001 - 1000 talaa välillä mutta lottoa
kuitenkin…

2 tykkäystä

Älkää nyt kumminkaan tehkö niin. Mun mielestä Inderesin analyytikkotiimi on tehnyt hyvää työtä, ja tosi selkeästi olette kertoneet, mihin ennusteenne ja arvionne perustatte. Osakesijoittajan pitää ymmärtää, että sijoitukset tehdään omalla vastuulla, ja jos joku kuvittelee asioiden olevan niin simppeleitä, että vilkaistaan vain äkkiä suositus ja tavoitehinta ja oletetaan niiden lähtökohtaisesti toteutuvan, rahansa joutavatkin siirtyä fiksumpien haltuun.

Tässä on tietynlainen käänteinen analogia sääennustuksiin. Vanhaan hyvään aikaan Ilmatieteen laitoksen sääkartoissa oli aina merkittyinä säärintamat, painekäyrät ja sääilmiöt, ja sanallisessa ennustuksessa kerrottiin, että nyt se kylmä rintama sateineen lähestyy tuolta tuoden mukanaan sille tyypillisiä sääilmiöitä, ja tekstistä ja kartasta pystyi täysjärkinen, hiukankin valistunut kansalainen arvioimaan todennäkööisyyksiä ja vaihtoehtoisia kehityksiä. Säätilan seuraaminen omien havaintojen kautta ammattilaisten ennusteisiin peilaten oli loogista ja loi jonkinlaisen kokonaiskäsityksen, mitä tapahtuu ja miksi. Sitten tuli kaupallinen kilpailu, ja kaupalliset toimijat viihteellistivät ja yksinkertaistivat ennusteet niin, että kartalla näkyy vain pilvi tai aurinko, eikä mitään tietoja, miksi niin. Tämä ilmeisesti oli se, mikä parhaiten myy, ja niinpä nykyään Ilmatieteen laitoskin näyttää lähinnä sääennusteita blondeille, ja yleiskuvan kaivamisen eteen saa nähdä vaivaa.

Inderesin analyysit eivät ole pelkkiä analyysejä blondeille, mutta onhan se nyt kumminkin jonkinmoinen ammattitaidon osoitus, että osaa ja uskaltaa siihen etusivulle piirtää auringon tai sadepilven ja lämpötilan ja tuulenkin, jotka edustavat ammattilaisen valistunutta arvausta ja näkemystä. Siitä voi sitten blondille vaimolle näyttää, että tuonne ne sun saapasrahat pantiin korkoa kasvamaan, kun nyt on aurinkoista ja lämpenevää ennustettu, jos joku on onnistunut blondin vaimokseen saamaan.

13 tykkäystä

Kappas! Kun ei osaa lukea niin ei osaa! No mutta miksi Efecte ei juuri herätä keskustelua täällä vaikka piikkipaikalla tällä hetkellä on?

Olen aika paljon kuunnellut ja lukenut Inderesin historiasta esimerkiksi siitä, miten @Juha_Kinnunen, @Mikael_Rautanen ja @Sauli_Vilen ovat hiljalleen kehittyneet analyytikkoina. Mikael ei enää niitä hommia tee, mutta Juha ja Sauli edelleen painivat analyysiensa kanssa.

Mikael teki ensimmäisen raporttinsa yli 20 vuotta sitten, jollaista en kykenisi nytkään edes tekemään:

Ymmärrykseni mukaan alussa analyytikkohommia tehdessään nämä Tupu, Hupu ja Lupu tekivät ihan hyvää työtä, mutta silti nykyiset analyysit ovat laadultaan ja sisällöltään aivan toista luokkaa. On paljon erilaisia syitä, miksi Inderes on jatkuvasti kehittynyt ja tuottaa varsinkin nykyään jatkuvasti laadukasta analyysia, mutta ratkaisevassa roolissa näissä asioissa on ollut varmasti se, että heillä on varmasti ollut jatkuva terve itsekritiikki ja kehityshalu, joka koskee kaikkia nykypäivän Inderesin työntekijöitäkin.

En ole huolissani ollenkaan Inderesin analyysien tulevaisuudesta, koska oletan hyvin vahvasti, että Inderes on haluttu työpaikka ja tiedän, että Inderes osaa hyvin rekrytä juuri sopivia tyyppejä analysoimaan firmoja, eli sopivaa väkeä löytyy jatkossakin. Olennainen seikka analyysien kehittymisessä on se, että Tupun, Hupun ja Lupun ajoista lähtien on suhtauduttu kehitysmielisen itsekriittisesti omaan tekemiseen sekä virheistä on otettu opiksi ja hyvät asiat on otettu tavoiksi.

Jo tuoreet analyytikot opastetaan opeilla, jotka ovat jalostuneet vuosien myötä virheiden ja hyväksi havaittujen asioiden myötä. Nykyiset tuoreet analyytikot ovat varmasti entistä valmiimpia, mitä em. trio aikanaan ja se kertoo siitä, että Inderes on onnistunut monilla tavoin.

Inderes saa jatkuvasti hyvää palautetta, kehittävää palautetta ja kritiikkiä… näitä kaikkia ihan aiheesta. Mitä tekee Inderes? Kuuntelevat aidosti avoimina ja vastaanottavina sekä kehittyvät, mutta se on varmaa, että analyyseja tulee jatkossakin menemään välillä pieleen. :smiley: Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokaisesta analyysista on paljon apua, jos sen jaksaa maltilla ja rauhassa lukea.

Ja fakta on se, että Inden materiaalit eivät olisi tämän laatuisia, jos Foorumia ei olisi. Foorumilta indeläiset saavat varmasti paljon tietoa, palautetta ja kaikkea muuta työnsä tueksi.

Kiitos, jos jaksoit lukea loppuun asti! :slight_smile:

31 tykkäystä