Kovat näytöt Alahuhdalla. Jos ei ehdi Johtajuus-kirjaa heti lukemaan, niin Tero Luoman blogista löytyy laadukas referointi teoksesta.
Tässä tuotekehityksessä UltraRope taisi olla myös tärkeässä asemassa. Raimo Pelto-Huikon kehittämä superkevyt UltraRope™ nostoköysi on myös nostettu esille teknologisena läpimurtona teoksessa Hitt-Ireland-Hoskisson: Strategic Management: Concepts and Cases.
Ihan kiinnostava teksti, joka on kokonaisuudessaan luettavissa tästä linkissä. Case 8 - Kone - Case 8 - Kone strategic management VRIO analysis - C-104 Part 4: Case Studies CASE - Studocu
Voi tietysti jälkeenpäin pohtia, kuinka suuri merkitys Pekka Herlinin 1974 tekemällä rohkealla Westinghouse-kaupalla tässä kehityksessä on ollut. Nytkin KONEen sivuilla todetaan, että Westinghousella oli asiantuntemusta pilvenpiirtäjistä, mitä KONEelta puuttui.
Myös John Simonin teoksessa Koneen ruhtinas (2009) (s.108-112) on kuvattu Westinghouse-kauppaa.
- Otis ja Schindler eivät voineet ostaa kilpailuviranaomaisten takia. KONE oli ainoa tarpeeksi iso ostaja, joka pystyi Westinghousen ostamaan.
- Pilvenpiirtäjätkaupat menivät kilpailijoille, joten ei ollut mahdollista kasvaa suureksi ilman näitä hissejä. Oma tuotekehitys alusta alkaen olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi.
- Westinghousen Ranskan yhtiön kaikki osakkeet vaihdettiin Koneen osakkeisiin. Belgian yhtiöstä 1/3 osakkeista vaihdettiin ja loppu maksettiin käteisellä. Westinghouse antoi Koneelle 5 miljoonan dollarin lainan. Kone laski liikkeelle 26 miljoonaa markkaa annin ja myi tekstiilibisneksensä 5,25 miljoonalla markalla.
Kaupan jälkeen Pekka osallistui ainoastaan Westinghousen Ranskan-yhtiön ensimmäiseen kokoukseen (s. 112), jossa antoi käskyn “MAKE CASH”.
Aluksi Westinghouse oli kaataa koko Koneen , mutta 1980-luvulla se kääntyi menestykseksi.