Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Näihin on aina hyvä suhtautua suolan kera:

jos foorumaisilta joskus kysytään mitä markkinoilla tulee tapahtumaan, kannattaa aina vastata. lisääntyvä volatiliteetti. olette aina oikeassa.

1 tykkäys

Tsemppiä. Yhteisön piällysmies saa toimia karhumarkkinassa ukkosenjohdattimena…

Harva on juotettu väkisin humalaan ja sama koskee salkun kalapitoisuutta. Krapula on ihan itse aiheutettua. Varmasti kyrsii, mutta ei siitä pidä muita syyttää.

10 tykkäystä

Savo-Solarin H1 tulosta silmäillessä tulee väkisinkin mieleen urheiluun liittyvä lausahdus: Miten voi laukoa 2,1 m etäisyydeltä maalista 2,5 m ohi.

11 tykkäystä

Avasin salkun ja katsoin, että pitkästä aikaa plussaa salkussa. Jes!

Sitten lähdin kauppaan. Kallista bensaa tietysti kului ja sapuskat maksoi 10% enemmän kuin vielä 6kk sitten. Ostin jotain pahuksen katkarapuja pienen pussin hintaan 4,50e. Palasin kotiin huomatakseni, että euribor 12kk raketoi ja viikon sisään tulossa asuntolainan tarkistus.

Klikkasin jälleen itseni Nordnetin sovellukseen ja totesin, että yli prosentin plussa pörssissä on kääntynyt miinukselle. Jenkit avasi myös miinuksella. Salkkuni edellinen vihreä päivä taitaa olla jostain heinäkuulta.

Ja minä olen sentään sitä onnekkaampaa sakkia, jolla on halpa sähkösopimus ja hallittava asuntolaina. Melkoiseen keitokseen on Eurooppa itsensä saanut, eikä jotenkin yhtään ihmetytä, että Jenkit seilaa tästäkin kriisistä pienemmin vaurioin.

64 tykkäystä

Kiitos kysymyksestä! :slight_smile:

Teen aika vähän kauppaa tai no… ostan mä aika säännöllisesti, mutta en erityisen usein. Ajoitukseni ovat olleet varsin mielenkiintoisia ja varmaan mainitsemasi TA:n avulla ehkä tällaiset kummalliset ajoitukseni vähenisivät. Joku muukin muistaakseni vihjasi, kun huomasi mun tehneen useampia ostoja tai myyntejä varsin huonoissa kohdin, että olenko miettinyt hieman TA:n käyttämistä pienenä tukena ja apuna.

Uskon, että teen jotain selkeästi väärin näiden tiettyjen ajoitusteni kanssa ja juuri, vaikka tuota TA:ta opettelemalla noita pahimpia mokia tulisi ehkä vähemmän tehtyä. Toki siis muuten olen pyrkinyt miettimään ja harkitsemaan jonkin verran, että milloin myyn ja ostan, mutta en selvästi tarpeeksi.

Pitää ihan oikeasti miettiä + opetella näitä juttuja ja välillä kysellä ajatuksia muilta. Toki kaikessa muussakin on mulla on paljon opeteltavaa. :slightly_smiling_face:

8 tykkäystä

Alkuun ei tarvitse opetella kuin ihan muutamat perusasiat, joihin kuuluu myös stoploss. Huonot ostot kannattaa lopettaa ajoissa, myyntikulut näyttelee lopulta hyvin pientä osaa kokonaisuudessa. Vastaavasti target kannattaa asettaa aina etukäteen - jos se on loppuelämän holdaaminen, niin sekin on määritelmä. Stoppari huolehtii kuitenkin silloinkin, ettei tappiot pääse lipsahtamaan ohi huomion. Materiaalia on paljon selattavaksi - paperitreidaaminen on aina hyödyllistä. Kirjaat vaikka vihkon kulmaan kohteen ostot perusteluineen, määrittelet stopparit ja targetit. Sitten seuraat, miten onnistuit. Rinse and repeat, kunnes saat ajatuksesta kiinni.

28 tykkäystä

Mulle yksi sijoittaja on korostanut stoplosseja useammassa yhteydessä, rehellisesti sanoen sellaisia mulla ei ole ollut ja niistä olisi varmasti ollut mulle hyötyä.

Jotain kehittymistä olen itsessäni nähnyt, mutta laskisin vielä itseni noviisitasolle, mikä ei varmasti ketään yllätä. Sun vinkkisi ovat yksinkertaisia ja sellaiset sopivat mulle, koska teen vielä yksinkertaisia virheitä eikä perusasiatkaan aina ole ihan hallussa.

Kiitos vielä paljon vinkeistäsi! :pray: Laitan viestisi kirjainmerkikseni. Täytyy oikeasti ryhdistäytyä eikä toistaa samoja virheitä - ainakaan niin paljoa. Saatan palata vielä tähän keskusteluumme.

8 tykkäystä

Onko jotain dataa että stopparien käyttö on mitenkään järkevää? Miksi se johtaisi pitemmällä aikavälillä hodlaajalla parempaan lopputulokseen? Jostain rullaavasta stopparista puhumattakaan.

Keskon myyminen stopparilla koska walmartilla oli yllättävän paljon kertaluontoisia kuluja ei välttämättä ole järkevää.

Eikö “tuulikselle” olisi järkevämpää vaikka käyttää vain RSI:tä ostojen ajoittamiseen tms., jolloin ei ehkä aina kovimpaan 2vko hypeen ajoita ostojaan? Vaikkei sekään tietenkään mikään hopealuoti ole.

Tottakai, mutta kannattaako hinnan vai arvon olla se mittari?

Jos uskot että jokin yhtiö on hyvä sijoituskohde 10e hinnalla jolla ostat sitä ja sitten sysip***an sentimentin takia se laskee 8 euroon ilman uutisia - kannattaako silloin myydä vai harkita vaikka lisäämistä - jos edelleen uskot että jopa 10 euron hinnalla se olisi hyvä sijoitus?

Eri asia jos fundamentit muuttuu.

26 tykkäystä

Näinhän se menee, kuten kirjoitit. Yleensä laskumarkkinassa oikein etsimällä etsitään syitä, miksi lasku tulee jatkumaan sen vuoden pari. Toiseen suuntaan viittaavat asia tahdotaan sivuuttaa hyvinkin helposti. Vastaavasti nousumarkkinassa asiat nähdään aivan liian optimistisesti.

Konsensus mielipide harvoin taitaa olla hyvä ennustus tulevaisuudesta ja tunteen perusteella harvoin tulee tehtyä hyviä sijoituspäätöksiä.

2 tykkäystä

Olen niin paljon kirjoittanut aiheesta aikoinaan, etten jaksa aloittaa jankkaamaan. Jos olet buy&hold sijoittaja, niin kyllä siinäkin tapauksessa olisi hyvä määritellä kunkin sijoituskohteen osalta perusteet, miksi on ostanut, miksi on lisännyt ja asettaa niille tavoitteet. Myös se tappioraja sitä ajatellen, ettet olekaan täydellinen sijoittaja. Suurin syy päätyä putoavan puukon kohteeksi on juuri se, ettei ole määritellyt itselleen sitä rajaa, missä sijoitus todetaan epäonnistuneeksi. Sillähän ei ole merkitystä, onko se stoploss automaattinen sell order vai teetkö sen manuaalisesti.
Viittasin muutenkin asiassa siihen, että miksi ryhdytään treidaajaksi, jos ei ole treidaajan taitoja ja apuvälineitä. En suositellut sitä tässä yhteydessä kenellekään. Moni on puolihuomaamattaan treidaaja ilman, että sitä on sen tarkemmin miettinyt.

57 tykkäystä

Todella hyvää pohdintaa! Itse lukeudun tuohon joukkoon, jotka toisinaan tekevät liikaa ‘treidejä’, ajattelematta sitä niinkään treidaamiseksi! Hyvin avasit silmiä tekstilläsi :slight_smile:

Mielenkiinnosta, miten itse koet, pitäisikö se 'raja" olla kurssisidonnainen, vai suoritus (funda) sidonnainen? Itse arkailen stoplossin käyttöä juuri tästä syystä: jos koronamonttuun mennessä olisi ollut rajut stopparit ja ne olisi napsahtaneet pohjalla/lähellä sitä, uskon, että olisin missannut suurimmat tuottoni. Toki taas nyt olisi välttänyt isoimmat turskat.

Itselleni muistiinpanoksi, että pitäisi opetella stoppareiden käyttö etenkin kireästi arvostelluissa firmoissa, etenkin härkärallin ollessa kuumimmillaan :sweat_smile:

13 tykkäystä

Eihän sitä määrittele kukaan muu kuin sinä itse ja sen voi tehdä kunkin kohteen osalla vaikka eri perustein. Fundapohjaisesti voi stoploss kurssi määräytyä ihan yhtä hyvin. Olennaista on se, että tappioraja on jotenkin sinulla määriteltynä ja toimit sen mukaan. Sitä ei pidä määritellä siinä vaiheessa, kun kurssihinta muuttuu vaan siinä vaiheessa, kun teet hankinnan ja perustelet sen itsellesi.
Jos se on teknisesti toteutettu valmiina stop sell orderina, olet suojautunut siltä, että yöllä taivas putoaa niskaasi ja aamulla katastrofi on jo ovella.

15 tykkäystä

Kiitos vastauksesta! Ehdottomasti haluan oppia lisää aiheesta, ja varmaan jotain harjoittelukohdetta alan käyttämään, kunhan vähän enemmän tutustunut teoriaan ja tasoihin, joihin linjan vetää:)

1 tykkäys

Venäjän sota on aiheuttanut henkisen ongelman mulle. Olen iloinen jokaisesta pienestäkin voitosta, jonka Ukraina saavuttaa ja siis venäläisten kuolemasta. Ja sitten taas toisaalta muistan että venäläisetkin on ihmisiä, sitten taas muistan ne kauheat teot, joita venäläiset on tehnyt. Ja taas toivon venäläisten kuolemaa.
Voi kun tää sota jo loppuis.

20 tykkäystä

Pitää koittaa muistaa ikävinäkin aikoina, että sivistynyt ihminen ei koskaan toivo toisen ihmisen kuolemaa. Ja toivotaan yhdessä, että sota loppuu pian.

2 tykkäystä

Kiitos ajatuksistasi! :slightly_smiling_face:

Itse asiassa olen myynyt tosi vähän sijoitusurani varrella, ehkä jopa liian vähän, vasta viime aikoina olen myynyt vähän enemmän, eli ns. venkslailuja en ole harrastanut, mutta “tyhmäilyä” kyllä.

LeadDeskiä ostin listautumisannista (onneksi myin satsin hinnan ollessa yli 30 euroa) ja lisäsin sitten sitä myöhemmin, mutta nyt myin noin puolet pois. Digiaa ostin ensimmäisen kerran sijoitusurani alussa ja lisäilin sitä sitten myöhemmin, mutta nyt myin puolet pois. :slight_smile: Orthexia ostin joskus viime vuonna ja aika paljonkin, mutta nyt myin puolet pois siitä useammasta eri syystä.

Vetyosakkeet on sitten oma tarinansa ja niitä en enää omista. :smiley:

Mitä olen eri sijoittajien kanssa jutellut aiheesta ja itsekin ajatellut, niin mun olisi pitänyt muistaa myyntinappi vähän paremmin, olen antanut tappioiden juosta ja tilanteissa, jossa asiat ovat muuttuneet. Olen vähän kynsin ja hampain pitänyt firmoista kiinni, vaikka joskus olisi ehkä ollut paikka luopua. Ostonappia painan useammin ja säännöllisesti, mutta en minä kovin usein ostakaan, vaan sillai tasaisen säännöllisesti.

Olen pyrkinyt ainakin viime aikoina oikeasti käyttämään tosi paljon aikaa lukemiseen ja tutkimiseen ennen kuin ostan, toki analyysieni ja päätelmieni taso on, mitä on. Minulla on vielä todella paljon opeteltavaa ja sain tänäänkin @DayTraderXL :ltä lisää ajateltavaa ja opittavaa. Sitten privaviesteissä jumppailen ajatuksiani itseäni fiksumpien sijoittajien kanssa… ihme, että haluavat ja jaksavat vielä kirjoitella kanssani - kiitos vaan heille! :smiley:

Inderesin materiaalit ja Foorumi ovat kyllä uskomattoman tärkeitä tietolähteitä tällaiselle sijoittajalle. :slight_smile:

15 tykkäystä

Älä kuitenkaan koske Fortumiin tai sitten Olkiluoto 3 saadaan käyttöön vasta 2100-luvulla. :astonished:

12 tykkäystä

Kiitokset omastakin puolestani loistokkaista meemeiltä @Sijoittaja-alokas. Välillä kun on ollut vähän stressaava päivä sorvin äärellä, niin näillä saa itsensä vähän rennommaksi. :grinning:
Hienosti keksit materiaalia. Muutenkin hyvä ketju! Vahva suositus (tosin sieltä ei kande sijoitusvinkkejä etsiskellä). :wink:

12 tykkäystä

Kyllä meidän Kamux myy paskoja vehkeitä…

https://www.kamux.fi/cars/bmw/ix/ozj-982

1 tykkäys