Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Jenkkipörssi kohtuullisen harvinaisessa 5 päivän tappioputkessa (alle 3% todennäköisyys)

Euroopassa heinäkuinen ralli kostautui kuolleen kissan pompuksi.

6 tykkäystä

Onneksi kissalla on 9 henkeä. Vasta kolmesti pompannut.

9 tykkäystä

Oma veikkaus on että huominen jenkkien payrolls raportti tulee olemaan masentava osakemarkkinoiden kannalta (hyvin vahva) ja koronnosto-odotukset saavat lisää vettä kiukaalle. Jenkkien talous on vahvalla pohjalla kuuman työmarkkinan ansiosta ja luulen että se kestää nykyisellään 4-6% korkotasoa.

4 tykkäystä

Menee. Itse ostin pienivaihtoista lappua ja ostaja MSE. Tästä ei ole kuin muutama päivän aikaa.

2 tykkäystä

Ei mulla tähän oikein mitään sen suurempia viisaita sanoja ole, ainakaan sellaisia mitä ei olisi täällä toisteltu tai moni minua viisaampi kirjoittanut.

Kuitenkin tästä sinun viime aikaisesta tuskasta tulee mieleen elävästi omasta elämästä esimerkki seuraavanlaisesta asetelmasta puuhastelu vs. systemaattinen tekeminen.

Itse ehdottomasti edustan tätä puuhastelevaa osapuolta. Teen vähän turhankin paljon asioista pienen salkkuni ympärillä ja stressaan kaiken maailman asioista, seuraan kursseja välillä vähän liikaakin ja yleensä parhaita kausia ovat olleet ne, kun uskallan vain olla tekemättä mitään ja annan tuottojen juosta. Kuitenkin loppujen lopuksi sijoittamisessa tärkeintä on se sopiva ja stabiili tempperamentti tekemiseen.

Aloitin sijoittamisen joskus 2017 ja silloin työparini oli jo sijoittanut jonkun aikaa. Siitä asti olen seurannut hänen tekemistään ja sijoittamistaan. Hänen tyyli on ollut mielestäni hieman sellainen, että en ole aina ymmärtänyt että millä perusteella hän ostaa mitäkin ja en oikein ole päässyt kiinni koskaan hänen valintoihinsa, vaikkakin meidän salkuissa on tällä hetkelläkin samoja osakkeita ja ideoita on aina palloteltu suuntaan ja toiseen. Kuitenkin nykytilanne on se, että hänen salkkunsa arvo on euromääräisesti ainakin kuusin kertaistunut säästämisellä, hajauttamalla ja sijoittamalla (hänen myyntinsä voidaan laskea yhden käden sormilla). Nyt viime aikoina jopa ne hänen salkkunsa energiasektorin osakkeet joita kovasti ihmettelin vuosien ajan ovat printanneet rahaa ja kurssit korjanneet ylöspäin. Kyseinen salkku vie mennen tullen indeksiä ja vaikkakin sieltä ei löydy mitään ten baggereitä, ei edes one bäggeriä, isoin noussut taitaa olla 50%, niin salkku on historiallisesti 40% plussalla ja joka päivä yield on costit nousee jne.

Eli koitetaan vaan tehdä töitä, säästää rahaa ja ollaan pitkäjänteisiä ja kärsivällisiä. Hyvä tästä tulee.

26 tykkäystä

Tämä toissapäiväinen viesti vanheni kuin laadukas katkarapusalaatti auringossa ja menneisyyden Kapteenille sellaisia terveisiä että ensi kerralla voit ottaa vahvaa näkemystä vaikka maailma-indeksillä kuukausisäästäen.

23 tykkäystä

Sijoitussyksy lähtee selvästi käyntiin kun sijoitushuijarit ovat taas aktivoituneet. Muistakaa olla varovaisia.

+442030975xxx soitti äsken, puhelimessa vilkkui tekstinä Lontoo, mutta ei voi tietää, että mistä Intiasta ym. oikeasti puhelu yhdistyi. Englanniksi kauhean kohinan keskeltä tivattiin, että onko etunimeni se ja se. Näitä puheluita on tullut vuosien aikana jo yli 10 kpl. Aluksi erehdyin puhumaan englantia ja tästä innostuneena soittivat aina vain uudelleen. Nykyään juttelen suomeksi mitä mieleen tulee niin iskevät luurin korvaan melko nopeasti.

Toinen puhelu tuli muutama viikko sitten. Suomalainen puhelinnumero ja suomea puhuva mies, tarjottiin mahdollisuutta lähteä treidaamaan valuuttakauppaa ulkomaisten “asiantuntijoiden” avulla. Rahat tulisi siirtää ulkomaisen firman tilille. Puhelun tarkoitus oli kartoittaa, että olenko hyväuskoinen typerys, jonka puhelinnumero annetaan sitten tiedoksi ulkomaille päähuijarille. Suomalainen alihankkija siis teki alustavaa kartoitustyötä, jotta ulkomainen huijari voi keskittää työaikansa potentiaalisimpiin huijattaviin. Yritin selvittää suomalaisen puhelinnumeron omistajaa, mutta salainen numero oli tietty kyseessä.

Vuositasolla Suomestakin valuu miljoonia euroja ulkomaille näissä kusetuksissa, harmittavasti hyväuskoisia höynäytettäviä, äkkirikastumisesta unelmoivia aina riittää. Moni amatööri lähettää rahansa ulkomaille kun “sijoitusguru Lontoosta” soittaa ja haluaa auttaa juuri sinua rikastumaan. Hohhoijaa…

15 tykkäystä

Kuvailit tuossa juuri syyn sille, miksei nykyään juuri kukaan vastaa puhelimeen, ellei numero ole ennalta tiedossa.

31 tykkäystä

Paljonkos yrityksesi sähkövero on verrattuna kuluttajaan?

mut hei jotkut tienaa tällä :slight_smile:

10 tykkäystä

Koko ajan on ollut pienempi kuulun 2. veroluokkaan. En missään nimessä väheksy kuluttajan ahdinkoa tässä tilanteessa, päinvastoin. Tämä hallituksen ratkaisu on lyhytnäköinen ja pelkään, että kuluttajille koituu yritysten unohtamisesta huomattavasti suurempi lasku. Olisin todella mielelläni väärässä tässä. Ja hei olenhan itsekin kuluttaja ja sähkölaskuni nousi juuri 0,04 sentistä 0,29 senttiin. Oma yritykseni ei ole menossa nurin, ei ainakaan tietääkseni, joten en tässä marmata oman yritykseni puolesta, vaan niiden lukuisten konepajojen ja muiden sähköä paljon käyttävien yritysten puolesta, joilla kannattavuus on ollut sen verran kireä, että tämä saattaa olla viimeinen niitti. Tiedän tuttavapiiristäni jo muutaman työllistäjän, jotka laittavat luukun kiinni vuoden lopussa.

Edit: Ei pidä aliarvioida yrittäjien hulluutta. Moni työllistävä yrittäjä tekee ympäri viikon töitä ja maksaa itselleen tästä riemusta muutaman tonnin kuussa, muuhun ei ole varaa. Ajatus siitä, että homma lähtee kohta rullaamaan pitää hullun sorvin ääressä. Näille firmoille tämä on lopun alkua ja samalla menee tuhansia työpaikkoja. Tiedän tämä hyvin, koska samanlainen hullun kiilto silmissä tuli tehtyä töitä yli 10 vuotta. Onneksi minulla homma lähti rokkaamaan ennen tätä päivää.

20 tykkäystä

Tässä aloittelijan pohdintaa sijoittamisesta karhumarkkinassa

Hän: Noh, mitä kuuluu aloittelijalle? Onko salkussa kova alamäki menossa?

Minä: No joo, ihmettelen tosiaan sitä, miten tuottoprosentti voi laskea, vaikka laitan joka kuukausi uutta rahaa salkkuuni.

Hän: Hmm. Vai niin.

Minä: Onkohan mun salkun laskurit rikki tai jotain?

Hän: Hmm. Kyllä ne laskurit taitavat olla oikeassa. Oletko ostellut lisää laskeviin kursseihin?

Minä: Näin olen tehnyt. Usein. Mutta. Kun ne kurssit laskevat taas ostoni jälkeen lisää.

Hän: Niin, kyllä. Se on todennäköistä tässä vaiheessa.

Minä: Niin ärsyttävää. Meinaa välillä tarmokkuus loppua.

Hän: Noh, niin, oletko pysynyt sijoitussuunnitelmassasi?

Minä: Olen kyllä ollut sinnikäs. Ostelen edelleen kasvua. Ja tuntuu, että etenen aikamoisella riskillä vastavirtaan.

Hän: Siltä se nyt varmasti tuntuu, mahanpohjassa ja sormenpäissä.

Minä: Mitenköhän tämä tarinani vielä päättyy?

Hän: Se jää nähtäväksi. Jos maltat olla pitkäjänteinen, jännittäviä vaiheita on varmasti vielä edessä.

Minä: Odotan niin sitä, että tarmokkuus vaihtuisi jo toiveikkuudeksi. :yellow_heart:

Hän: Malta mielesi, kyllä se joskus vielä vaihtuu.

25 tykkäystä

On jotenki tuskallista todeta, että prosentuaalisesti paras sijoitukseni tällä hetkellä oli ostaa vuosia sitten 1lk. Postimerkkejä. Niitä jäi jokunen sata käyttämättä. Tämän kuun lopussa posti nostaa kotimaan kirjeen hintaa 2.10€. Meikälainen taisi maksaa 1.30€ niistä. Vaihtoehtoisia sijoituskohteita kukin tyylillään😅

47 tykkäystä

Kursseja tullut seurattua sen verran tiiviisti, että Niskat on välillä jumissa. Ongelmaan on onneksi helpotusta tulossa, joka ei maksa liikaa.

Tämä sopii varmaan @Sijoittaja-alokas viikkobudjettiinkin :slightly_smiling_face:

11 tykkäystä

Kiitos vinkistä! :smiley:

No just piti päivittää, että ei se mitään, kun on YTD miinus uusi perheauto… mutta se harmittaa, kun viikon päivittäistavarakauppaostoksiin menee jo 30 euroa viikossa. :scream: Inflaatio koskee siis Alokastakin. :angry:

Ostin tyhmyyttäni vielä toisiksi halvinta kinkkua, jonka kilohinta oli melkein 0,4 euroa enemmän kuin halvimman. :frowning:

Onneksi on suhteellisuudentaju vielä kunnossa. :upside_down_face:

EDIT: @Omavaraisuushaaste on juuri sopivasti kirjoittanut ruokabudjetista. :slight_smile:

19 tykkäystä

Joo tuossa naureskelin, kun salkku näyttää miinusta ehkä jotain 60 kiloa ja kauhistelen tulevia sähkölaskuja :smile:. Toisaalta onpa tässä tullut noustua useampi satatonnia viime vuosina, mutta ei se aiheuta tuntemuksia juuri sen enempää. Salkku elää omaa elämäänsä ja se heiluu kumpaankin suuntaan voimakkaasti

Enemmänkin tuntuu, että se on se kassavirta mitä tuijottaa. Hieman kun korot nousevat, olet hoitovapaalla, polttoaine maksaa, nuo ipanat syövät tolkuttomia määriä ruokaa jo ennen teini-ikää jne niin tili tulee ja menee. Tarhassakin muutama vanhempi harmitteli kuinka pitää viedä lapsi sinne suunniteltua aikaisemmin, mutta sellaista se on

13 tykkäystä

Koitin harrastaa small talkkia kaupassa puolitutun kanssa (ahdistavaa, mutta olin pakotettu siihen) ja se siinä tarinoi miten on säästänyt ruokaostoksissa nyt hyvin kun ostanu perheelle ruokia fiksummin. Ymssi ämssi, tarinoi oikein mielellään.

Sitten kyseli että miten itse olen säästänyt ja vastasin vaan:
“En hankkinu lapsia…”

Vähä viileni se small talk siihen. Oli se sellanen kokemus se.

73 tykkäystä

Taas kun epätoivo tuntuu valtaavan markkinat niin tehdäänpäs tämä kysely uudestaan:

Missä mennään?
  • Complacency
  • Anxiety
  • Denial
  • Panic
  • Capitulation
  • Anger
  • Depression
  • Disbelief

0 äänestäjää

5 tykkäystä

Sillä välin Moskovassa

46 tykkäystä

Pistäkää nyt tuonne “disbeliefiin” kaikki niin nähään huomenna hieno puolen minuutin nousu heti pörssin alkuun… :older_man:

4 tykkäystä