Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Tässä parin merkittävän ja arvostetun sijoittajan ajatuksia myymisestä. :thinking: :thinking:

23 tykkäystä

Samaistun tähän oikein hyvin. Muutama vuosi sitten kävin yhden perheenjäsenen kanssa keskustelua överiksi menneestä nettishoppailusta ja luottokortin käytöstä, jonka voisi tiivistää Buffetmaisesti: “You are chronically broke, because you buy things you don’t need with the money you don’t have”. No, ehkä korona-ajalla oli asiaan osuutensa ja loppu hyvin kaikki hyvin. :slight_smile:

12 tykkäystä

Tää menee huumorin puolelle, mutta.Olen juossut kutakuinkin sata maratoonia ja sen päälle monia pitkiä suorituksia.Tuskin kukaan on puhki 100 metrin jälkeen, mutta joskus on tullut lähdettyä alussa väärään porukkaan ja hapotus on tullut heti.Mutta jos olet kunnossa, niin hidastelee, jatkaa eteenpäin.Kyllä se yleensä lähtee menemään.
Sijoittajana olen oppinut “sijoittaminen on maratoni laji” Tietysti “hevosten” valinta on tärkeää.
Vaikka sijoittaminen on tällä hetkellä ylivoimaisesti suurin tulolähteeni, voisin laittaa koneen kiinni kuukausiksi.Tai katsoa vain päivän viikossa.
Hevoset on valittu ja ainakin omasta mielestä jaksavat juosta pitkälle hyvin.Aina voi sattua ja tapahtua, mutta ei kaikilta voi “jalka mennä poikki,tai kaatua laukassa”
Mitä pidän myös tärkeänä, ajallinen hajautus.Jos Sulla on kaikki kiinni kerralla, niin sen kanssa ihmettelet.Muuta tuollainen 30% lasku voi antaa hyviä tilaisuuksia lisäillä.
Ensimmäiset osakkeet olen omistanut selvästi yli 50 vuotta sitten.
Mikä on suurin virhe ? Kun Suomessa oli lama ja osakkeita sai “pilkkahinnalla” silloin olisi pitänyt ostaa vaikka rahasta sai korkoa parhaimmillaan 15%. Se korko tuntui silloin paremmalta kuin lähes" tuhoon tuomittu talouselämä"
Kerran olen myynyt kaikki osakkeet, kun Suomessa meni lujaa. MAksoin rapsakat myyntivoiton verot ja odotin.Aloin ostaa takaisin liian hätäisesti. Sitä alinta hetkeä kun oli tai on lähes mahdoton ennustaa.
Olenko oppinut jotain.Olen ja en ole.Olen edelleen liian hätäinen ostamaan.

Joku käy raveissa joku pelaa golfia. MInä pelaan “sijoitusleikkejä” Niin yksinkertaista.

55 tykkäystä

Näistä mikään ei sulje muita pois. Voi valita esim. kaikki nuo mainitsemasi :grinning:

6 tykkäystä

Ennätyksellisen pitkä nousumarkkina päättyi vuoden 2021 kesään ja 2022 alkuun (riippuen mitä indeksiä haluaa seurata). Moni sijoittaja on tälläkin palstalla lähtenyt kansankapitalismiin mukaan tämän mennen nousumarkkinan aikana, ja täten ei ole kokenut aikaisempaa laskumarkkinaa. @Astrix blogia lukeneena tuli mieleen, että aina puhutaan sijoitusstrategian kirjaamisesta muistiin. Tästä heräsi ajatus. Onko kukaan muu ruvennut kirjoittamaan muistiinpanoja tai päiväkirjaa kokemuksista lasku- / karhumarkkinassa? Enkä puhu nyt julkisesti levitettävästä kirjoituksesta, vaan kokemuksista. Laskumarkkina on rysäys verrattuna pitkään nousumarkkinaan. Näihin muistiinpanoihin voisi palata seuraavaan käännyttäessä. Näitä kun tuppaa kuitenkin aika ajoin tulemaan…halusi tai ei. Itse toiminut sijoitusstrategiani mukaisesti, mutta erikoishuomiona korostin toimiala allokaatiota ja käteispainoa.

Edit. Kirjoittelin myös itselleni ylös, että psykologisesti en koe ongelmaa tai painiikkia salkun sulamisesta. En tiedä onko varaa pudota niin paljon lisää, vai onko hyvänä selkänojana sijoitussuunnitelman mukainen pitkäjänteisyys ja halpenevat kurssit lisätä osakkeita edullisemmin hinnoin.

6 tykkäystä

Tein taannoin tällaisen kyselyn Sijoittamisen prosessit-ketjuun. Se koski pääasiassa yhtiöitä, mutta ajaa ainakin osaksi saman asian. Noin puolet tuntuu pitävän päiväkirjaa.

2 tykkäystä

Hain enemmän psykologista oppia ja muistiinpanoja siitä. Eli käytännössä ääripäät markkinasyklistä, kun mikään ei ole enään järjellä perusteltavissa.

Edit. Yhtiökohtaisuus muistiinpanoissa on melkoymmärrettävää, koska silloin saa hyvää selkänojaa siihen, mitä esim yhtiön johto on kommentoinut. Näitä tarvitsee useammin. Laskumarkkinan psykologiaa ei välttämättä muista tai tunnista…tai myönnä itselleen.

2 tykkäystä

“No myöhäistä niitä nyt on enää myydä, vittu kun on -80% turskalla vitun kusetus markkinat ja kriisit saatana” On tää sitten aito vuodatus tai tietoisesti kirjoitettu "trolli"kommentti niin tämä kyllä osuu joka kerta omaan nauruhermoon voimakkaasti :joy:

Sijoittaminen on tunteita täynnä varsinkin foorumeilla, vaikka niin ei pitäisi sijoituspäätösten kohdalla olla. Mitä enemmän viettää aikaa foorumeilla ja kaikenlaisten sijoitusjuttujen äärellä, sitä enemmän ärsykkeitä aivot saa tehdä jotain liikkeitä. Esimerkiksi myin/ostin-ketjun jatkuva pänttääminen on hyvä keino aiheuttaa fomoa ja myyntipäätöksiä itselle turhaan. Kyllä tämä tästä taas iloksi muuttuu, pitkäjänteisyyttä peliin!

20 tykkäystä

Tätä pitäisi jokaisen itse pureskella ensin. Seuraan itsekin kyseistä ketjua päivittäin. Itse kuitenkin jään miettimään miksi joku tekee tietyn toimeksiannon jollekin yhtiölle. Kaikkia yhtiöitä en seuraa tai edes tunne. Edes tietty nimimerkki ei välttämättä enään saa itseäni tutustumaan yhtiöön…oli sitten kuinka hyvä sijoitus tahansa. Muistiinpanoissa löytyy lista yhtiöistä, jotka on sillä hetkellä kiikarissa. Tällä hetkellä on uusia toimialojakin, joiden kanssa pidän kyllä jarrua päällä, koska en ole vielä tarpeeksi hyvin perillä toimialasta. Sen jälkeen vasta kiinni sen alan yhtiöihin suurennuslasin kanssa.

2 tykkäystä

En kyllä ymmärrä perussijoittajille stop-lossin syöttämistä. Esimerkiksi koronakriisissä oli helposti tilanne, missä hypoteettisesti 10 eurolla ostettu osake oli hyvä sijoitus vaikka osake vielä sukelsi 30 prosenttia. Siinä kohtaa stop-lossilla saatiin vain missattua tuotot ja maksimoitua tappiot. Terveellä kassanhallinnalla ja hyvällä hajautuksella stop-lossia ei kannata käyttää.

Stop-loss on lähinnä päivätreidaajien ja isolla riskillä operoivien työkalu. Toki sitä voisi käyttää myös niin, että jossain kurssikohdassa käydään vielä tiukempi analyysi yhtiöstä läpi. Jos se vaikuttaa edelleen vähintään yhtä hyvältä ostokohteelta kuin ensimmäisellä kerralla ja kassa antaa myöden, ostetaan lisää.

37 tykkäystä

Itse olen alkanut kirjoittelemaan ylös pohdintoja päiväkirjamaisesti omasta strategiasta, miten koen markkinan vaikuttavan seuraamaani yhtiöön ja mikä johti osto- tai myyntipäätökseen. Tällä tavalla pyrin vähentämään tunteiden roolia päätöksenteossa. Sitä ei toki voi koskaan täysin poistaa vaikka herkästi niin kuvitteleekin. Varsinkin jälkikäteen on helppo perustella kaikkien päätösten olleen rationaalisesti tehtyjä.

Sitten muistiinpanot yhtiöiden tulosjulkkareista yms on erikseen.

6 tykkäystä

Tulikohan Mellanon toimitusjohtaja paljastaneeksi samalla, että yritys tekee tappiota. Vaikea ymmärtää miten yrityksen sähkön hintaan ALV alennuksella olisi mitään vaikutusta. Toki tappiota tehdessäkin vaikutus olisi vaan kassavirtaan. Tappiot saa vähentää luonnollisesti seuraavissa tilinpäätöksissä. Alv-alennus riittämätön keino kertoo toimitusjohtaja Lehtonen Iltalehdessä.

"Hallituksen päättämä sähkön arvonlisäveroalennus ei vaikuta Lehtosen mukaan paljon ollenkaan hänen yrityksensä sähkölaskuun.

– Nyt kun sähkön hinta on noussut viisinkertaiseksi, niin alvin alennus 10 prosenttiin on aivan väärän mittaluokan työkalu, Lehtonen sanoo."

Kiitos ajatuksestasi! Tämä on mielenkiintoinen aihe!

Ja ajatteles, miltä meidän päiväkirjamerkintämme näyttävät - meidän - jotka emme ole vielä kokeneet mitään muuta kuin tätä tuottojen laskua?

Esimerkiksi minun yksityiset päiväkirjamerkintäni sisältävät viimeisen vuoden ajalta melkoista itsekritiikin ja epäonnistumisen kuvausta - tarmokkuutta kuitenkin uhkuen :blush:

Olen muuten toivonut näitä tunnelmia ja omia kokemuksia kirjoitettaviksi tähän ketjuun

jotta niihin voisi aina jälkeen päin palata - opiksi ja inspiraatioksi

Mutta ehkäpä se on niin, että ainakin näitä laskumarkkinan tunnelmia on mukavampi kirjoitella julkisesti vasta siinä vaiheessa, kun on selvinnyt, kuinka tässä kenellekin käy.

5 tykkäystä

Olen tänään jälleen kerran pohtinut yhtiön hallituksen ja johdon omistuksia yhtiöstään. Näistä(kään) ei voi yleisesti ottaen tietysti vetää mustavalkoisia ja varmoja johtopäätelmiä, mutta kyllä aina hallituksen ja johdon omistukset tai “omistuksettomuudet” mietityttävät enemmän tai vähemmän.

Myyntien syitä ei voi tietysti oikein tietää ja ostot vastaavasti antavat lähes aina positiivista signaalia, tietysti jos joku lisäilee tonnilla firmaansa, josta omistaa miljoonia, niin se ei kauheasti vielä mitään kerro… tai laittaa ehkä jopa epäilyttämään. :smiley:

Tutkin erään yhtiön sivuilta hallituksen ja johdon omistuksia, mistä huomasin ettei johto omista juuri ollenkaan yhtiötään, jota he edustavat. Kovin tuoreita henkilöitä en nähnyt hallituksessa ja johdossa, koska mietin sitäkin ettei tuoreen tyypin omistuksista kannata vielä vetää valtavasti johtopäätelmiä, koska tuore tyyppi firmassa voi esimerkiksi pyrkiä ajoittamaan ostojaan omasta mielestään sopivaan ajankohtaan ja/tai tehdä ostopäätöksiään tutustuttuaan syvemmin firmaan oltuaan siellä jonkin aikaa. Tässä yhtiössä konkarit eivät juurikaan omistaneet yhtiötään ja jotkut olivat firman ex-omistajia, eli olivat myyneet kiivaasti osakkeitaan pois vuosien mittaan. :thinking:

Tuli sellainen olo firmasta, että hallitus ja johto eivät itse usko omaan firmaansa eikä se lisännyt luottamusta, kun johdon edustaja oli myynyt kaikki omistuksensa pois. Se olisi mielestäni ihan ok näin sijoittajan näkökulmastani, jos olisi myynyt osia omistuksiaan jostain syystä esim. varmistellakseen voittoja tai putkiremppaa varten, mutta se mietitytti, kun oli kaikki myynyt. :slight_smile:

Benjamin Graham erityisesti korosti ja monet muutkin ovat korostaneet sitä, että jos johto pitää firmaansa hyvänä… se hankkii yhtiönsä osakkeita. Ainakin itsessäni se herättää varsinkin luottamusta, jos johto tankkailee suhteessa kokonaisomistuksiinsa osakkeita merkittävissä määrin. Myynnit eivät aina itseäni huoleta, jos myyvät vain osia omistuksistaan, eli jäävät edelleen isoiksi omistajiksi myyntiensä jälkeen. Mielestäni on yleisesti ymmärrettävää, jos johto myy omistuksiaan, mikäli yhtiö on noussut paljon varmistaakseen hieman voittoja itselleen ja muutenkin ainahan niille rahoille voi olla löytyä käyttöä esim. rakentaessaan perheelle taloa etc.

Tuli tänään taas tutkittua eri firmojen johdon sekä hallituksen omistuksia ja kyllä tälläkin kertaa totesin saman ettei mitään suoria päätelmiä voi tehdä omistuksista, mutta kyllä keskimäärin ja yleisesti ottaen jonkinlaisia yleistyksiä voi tehdä asiaan liittyen, vaikkakin niinkin on paljon käynyt, että johto on tankkaillut ja kurssi on syöksynyt entisestään sekä päinvastoin.

Mitä enemmän olen tutustunut sijoittamiseen ja yhtiöihin, niin sitä enemmän olen tajunnut, kuinka vähän tiedän ja kuinka paljon on erilaisia asioita, mitä kannattaa ja voi seurata. Pelkästään erilaisia arvostuskertoimia ja tunnuslukuja voi pohtia monin eri tavoin sekä käännellä että väännellä, mutta on myös paljon muitakin erilaisia muuttujia ja asioita, mitä seurata. Näistäkin asioista johtuen pidän kovin kattavista Inderesin analyyseistä ja foorumilaisten kirjoituksista. Olenkin pyrkinyt varsinkin viime aikoina katsomaan yhtiöitä monesta eri näkökulmasta ja monin eri tavoin sekä välttänyt tekemästä esimerkiksi johtopäätelmiä “kevyiden” karhuisten tai härkäisten kommenttien perusteella.

Tässä oli taas oppitiensä alkupuolella olevan sijoittajan pohdintaa, joka oli kuin progressiivista musiikkia, eli vaikeaselkoista ja haastavaa. :cowboy_hat_face:

EDIT: Premium-jäsenillä on käytössä kätevä “työkalu”, josta näkee ja voi etsiä yhtiöiden sisäpiirikauppoja:

22 tykkäystä

Näköjään hallituksen edustajatkin lukevat Inden foorumia :smile:. Ei ihan pilkulleen mennyt niin kuin ehdotin, mutta aika lähelle kuitenkin.

17 tykkäystä

HJK 110 - HIFK 90

:rofl: :rofl: :rofl:

6 tykkäystä

Käytin 38 minuuttia tämän uudelleensanoittamiseen, enkä kadu hetkeäkään!

Sävel: Hengaillaan/Kirka

Kakskytkaks, on vuosi tää
Historiaan kuplan puhkeeminen jää
Eeveesales, ei ollutkaan
Uusi p/e kuitenkaan

Foorumilla ollaan vaan ja hengaillaan
syvällä kalastetaan
Salkun ytd:tä vertaillaan
Dippiä ostetaan

Se viimeinen dippi mun salkun vei
Maistuisko vipu, no miksi ei
Rotkoon vetyrekalla iloisina ajellaan

Harvia, ja Kamux myös
Tuottokäyrän salkusta, ne kaakkoon syös
Oksettaa, mut en mä myy
Vaik arvostus vaan tervehtyy

Foorumilla…

Iloa ei salkusta pilanne
Ees ylilainoitustilanne
Eihän Powell antais
Tämän täysin romahtaa?

Tietäispä, ees turskan syyn
Alokas kun ostaa, niin minä myyn
Siltikin, näin turskalla
Tää kusetusmarkkina!

98 tykkäystä

Eikö tämä valtion rahoitus ole samanlainen mitä esim. fortum myönsi uniperille tammikuussa, eikä mikään laina millä perustetaan jokin hintakatto tms., vaan raha menee vaan johdannaismarkkinoiden vakuusvaatimuksiin, jotka sitten palautuvat yrityksille jos/kun toimittavat tuotteen (sähkön) asiakkaille?

1 tykkäys

Kyllä, ei mennyt pilkulleen niin kuin ajattelin. Puhutaan kuitenkin valtion takauksesta rauhoittamaan johdannaisista johtuvaa tilannetta. Laina sikäli, että se olisi maksettava takaisin. Selkänojaa tässä kai tarjotaan äärimmäisessä tilanteessa, jossa maksukyky on heikentynyt. Yhtä kaikki markkinaa niillä on tarkoitus rauhoitella. Näkyykö tämä sähkön hinnassa, en tiedä.

1 tykkäys

mä ymmärrän tuon niin, että jos fortum ei saa omistajiaan oman pääoman ehtoiseen järjestelyyn (osakeanti/hybridilaina) tai vieraan pääoman (pankkilaina, jvk) niin valtio lainaa vieraan pääoman ehdoilla. tämä on ihan reilu tapa.

1 tykkäys