Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Muistelisin, että olen saanut muovisesta leikkilapiosta päähäni – todennäköisesti ihan aiheesta. Muistelen myös, että se sattui. Mutta lesoavatko nassikatkin nykyään 3D-tulostamillaan nyrkkiraudoilla…

No, maailma muuttuu. Muutaman asian suhteen olen jo antanut periksi. Yksi jännä on tämä pronominijuttu. Siis, että pitäisi esitellä itsensä, että “Terve, olen Pekka” ja “he, him, his” tai jotain sellaista. Se on jo vähän liikaa, vaikka liberaaliksi itseni katsonkin. Maailmasta piti tulla vuosi vuodelta parempi, mutta siitä tuleekin vuosi vuodelta kahjompi.

9 tykkäystä

Tuli mieleen Inden profarin jälkeen, että mikäli vielä tulee noita “Mistä eniten turskaa?” videoita Inden henkilökunnasta, niin onkohan kaikkien vastaus seuraavassa jaksossa “Indereksestä”? :smiley:

17 tykkäystä

Tulee vain mieleen nyrkkiraudasta, kun tein itse alakoulun verstastunneilla itsekkin aikoinaan :smiley:

Erona ehkä on kuitenkin käyttö. Oma tuli täysin hyllykoristeeksi. En tiedä mistä hain sillon inspiraation/mallin siihen, mutta siitä tein hieman sellaisen mad max tyylisen. Oli täysin metallinen, rystyspiikit ja hieno sileäksi hiottu pintakin. Nykyään ei varmaan saisi millään tehtyä ja vietyä kotiin mitään terävää, mutta silloin kävelin se taskussa kotiin ja esittelin vielä äidille :smiley:

Ei ollut todellakaan mikään huonon alueen koulu tai huono opettaja. Enkä mikään hulivili ole koskaan itsekkään ollut. Tehtävänä oli suunnitella ja tehdä itse jotain, ja niin porukka teki. Ihan innolla vielä näytettiin, että näin saat hiottua siistimmäksi. En anna nyt mitään henkilökohtaisia tietoja foorumille, mutta ei tuostakaan ole kauhean paljoa aikaa, niin on ilmeisesti hieman maailma muuttunut. ”Taide” projektina nähty asia (joka on kyllä jälkeen päin ajateltuna ihan ase :smiley: ) olisi nykyään hieman eri.

7 tykkäystä

Itse taoin yläasteella reilu metrin mittaisen miekan, voi olla että ei menisi sekään tänä päivänä läpi kelvollisena oppilastyönä :joy:

Kyseinen miekka on muuten edelleen tallessa eikä parinkymmenen vuoden aikana vieläkään ole tehnyt mieli testata sitä koivua eläväisempiin asioihin.

18 tykkäystä

Mä jatkuvasti vaan tulen entistä enemmän uhriutuvammaksi boomeriksi :(, mutta onneksi nuoriso kehittyy ja he ovat entistäkin kiinnostuneempia taloudesta ja sijoittamisesta! :slight_smile:

36 tykkäystä

Sinuna toivoisin, että kirjoittaisin tuosta firmasta ennemmin kriittisesti. :smiley:

Harvoin kirjoitan kriittistä analyysia mistään firmasta ja aina, kun teen niin ne antavat posarin. Esimerkiksi Tulikivestä kirjoitin aika kriittisen tekstin ja ei mee ku viikko tai pari, ni kunnon posarihan sieltä paukahti. :exploding_head:

3 tykkäystä

Onko tuossa ROAST videossa joku kasvojenblurraus filtteri päällä Vernerin osalta, ettei @Sijoittaja-alokas pääse ottamaan uusia screenshotteja meemeihin? :smiley:

36 tykkäystä

“Hei, nimeni on Verppu ja olen sijoittaja”

4 tykkäystä

Pitkään etsin, miksi markkinat taas suli alta iltapäivällä. Taisi syy löytyä.

Edit: Perään vielä keskuspankkiirin ajatuksia tästä.

https://twitter.com/alifarhat79/status/1574783869848621059?s=20&t=9Dc1OYIK3nN9iucIB2E-5g

30 tykkäystä

Inderesin tarjoamista parasta antia itselleni edustavat laajat raportit ja yhtiöraportit. Näitä luen usein aikaisin aamulla, myöhään illalla, yöllä tai sitten pitkin viikonloppua.

Jatkoin tässä illalla Anoran laajan raportin lukemista ja itselleni paras tapa tutustua firmaan on lukea siitä laaja raportti. Tätä tapaa voin suositella ja tulee muistaa, että laajat rapsat ovat kaikkien luettavissa. Siinä saa yhdestä rapsasta tosi kattavan ja perusteellisen käsityksen firmasta - kätevää. Premiumin omistajana luen yhtiörapsat vähintäänkin yhtä suurella mielenkiinnolla, koska ne ilmestyvät huomattavasti useammin ja niistä pääsee kattavasti käsiksi firman sen hetkiseen tilanteeseen.

Foorumi on myös tärkeässä roolissa, sillä yhtiöketjuihin on jaettu usein erilaisia tiedotteita sekä uutisia muista medioista sekä foorumilaisten omia ajatuksia että myös analyyseja firmoista. Foorumilaiset tuovat myös sellaisia asioita esille, mitä analyytikot eivät ehkä ole osanneet miettiä ja sitten voivat vielä sopivasti haastaa analyytikkoja sekä tehdä hyviä kysymyksiä… näistä saan ainakin itse tosi paljon irti. :+1:

Koetan myös lukea kirjoja sekä seurata sijoittamiseen ja talouteen liittyviä uutisia eri medioista. Seuraan myös somessa näitä juttuja, mutta sieltä tulee välillä kaikkea muutakin vastaan, minkä mielellään ohittaa äkkiä. :smiley:

Tykkään yleisestikin lukea kaikenlaista ja seurata ajankohtaisia aiheita, mitkä omalta osaltaan varmaan auttavat myös sijoitustoiminnassa, kun ymmärtää esimerkiksi miten yhteiskunta pyörii tai mitä maailmalla tapahtuu.

MUTTA tällä hetkellä mua eniten harmittaa ja mietityttää tämä:

image
Miten tällaisesta sumunaamasta tekee meemin!?! :rage:

20 tykkäystä

Elokuussa:

Syyskuussa:

Toivotaan että kauhean monta samanlaista turistia kuin briteissä vieraili hermomyrkkyineen ei ole nyt jo tullut eurooppaan.

Perjantainen Putinin puhe tulee olemaan mielenkiintoinen, toivotaan parasta.

4 tykkäystä

Mitä indexejä seuraatte osakemarkkinoiden yleisen tason haistelussa? Itse tulee lähinnä katsottua yleistä tasoa SP500 ja OMXH kautta, mutta varmaan voisi laajemminkin seurailla.

SP500 taitaa tosin kattaa itsessään jo aika ison koko maailman market capista, kun on luokkaa 75-80 % USAn pörssin market capista.

2 tykkäystä

Sain tänään sellaisen “Impending Doom” tunteen salkun päätyessä Indeksiä enemmän pussalle, että salkussa tulee tapahtumaan jotain synkkää tällä viikolla :grimacing:. Etukäteis osanotot niille, joiden salkussa Kamux, Sampo, Embracer, Stockmann, Dovre tai Incap on isolla painolla.

14 tykkäystä

Isot jenkki-indeksit Sepe, Nasse ja Dow. Ne liikuttavat käytännössä muita markkinoita joten ne ovat ne tärkeimmät. Euroopan sisältä Saksan dax on se mitä tulee välillä vilkuiltua.

2 tykkäystä

Kerrankin aivan loistavaa vanhojen kaivelua useamman kappaleen verran.

Tähän voi kirsikaksi katsoa Halla-Ahon kuitin eräästä putkea koskevasta keskustelutilaisuudesta…

23 tykkäystä

Jenkeissä Subversive Capital näköjään tuomassa markkinoille ETF:iä, jotka seuraavat politikkojen treidejä. Tickerillä ”NANC” pääsee kiinni Demokraattien veivauksiin ja ”KRUZ” taas avaa portin Republikaanien treideihin. Pakko sanoa, että pidän tätä vieläkin läppänä vaikka lähteenä Economist.

Kukakohan toisi Suomeen samanlaisen tuotteen? Olisihan se huikeaa jos voitaisiin sitten ostaa Timo Harakan tai Maria Ohisalon salkkuja seuraavaa rahastoa.

5 tykkäystä

Näiltä kahdelta somepersoonalta löytyy huippuviisauksia, laittakaa heidän Twitter-tilinsä seurantaan. :sunglasses:
@JHeiskanen ja @Mauri

23 tykkäystä

Ei välttämättä mikään hyvä merkki, kun Applekin alkaa kertomaan huonoja uutisia :cold_face:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-28/apple-iphone-14-sales-not-strong-enough-to-trigger-production-boost

12 tykkäystä
20 tykkäystä

Shah oli edistyksen perikuva verrattuna nykyiseen johtoon. Ottomaanien valtakunnan entisillä alueilla ei läntinen demokratia toimi. Jordania on ollut alueen rauhallisin maa ja maa on kunkun tiukassa, mutta verrattain liberaalissa otteessa. Parempaa valtiojärjestystä ei tuonne alueelle ole oikein toivoa saada kuin länsiystävällinen kuningas, joka nyt ei ole ihan täysi tyranni.

Gaddafista voi olla montaa mieltä, mutta hän piti terroristit aisoissa. Se, että USA ja Ranska menivät poistamaan hänet on ollut alueen kehityksen kannalta todellinen katastrofi.

4 tykkäystä