Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Kirjasin Muskin omiin muistiinpanoihin että pysyn visusti sijoittamasta hänen bisneksiinsä. Hän on hivenen liian vakuuttunut omasta erinomaisuudestaan ja kattamaton itseluottamus on myrkkyä. Tuntuu johtavan rönsyilyyn ja kas kummaa, yhtäkkiä welhous onkin vaan tyhmyyttä.

11 tykkäystä

kuva

All in?

11 tykkäystä


image


Taidetta.

88 tykkäystä

Ei tarvitse pahoitella! Ei ole mitään syytä. Karhuilu tuo paljon enemmän sisältöä yhtiöketjuihin :muscle:

Olit kaikissa pointeissasi tietenkin aivan oikeassa olivat ne sitten henkilökohtaisia huomioita tai muuta mietintää Wulffista. Koitin omassa kirjoituksessani pohtia, miksi näistä huolimatta kyseessä voi olla hyvä sijoituskohde, tai miten sijoitustarina voi jopa hyötyä hankalasta alasta.

Käytännössä yritin vain kopioida keskusteluun Peter Lynchin ajatuksia aloista, joilla laadukkaat yhtiöt luovat paljon arvoa, mutta kukaan ei silti halua alalle sijoittaa.

Wulffia voisi kritisoida paljon ankarammin kuin teit. Osake on miltei puolittunut vuoden 2022 aikana :grimacing:

4 tykkäystä

Kiitos! :pray:

Hyvin ja kattavasti selostit, luin vastauksesi pariin kertaan ja pohtisin jälkeenpäinkin asiaa. Olen ehdottomasti tyytyväinen saamaani vastaukseen ja aina vaan enemmän pohdittuani asiaa tunnen sisäistäneeni asian, miksi Wulff on pärjännyt loppujen lopuksi aika hyvin erityisesti odotuksiini nähden.

Olen kiinnostunut yhtiöstä eikä tarkoituksena ollut olla hankala, vaan koetin ymmärtää asiaa. :slightly_smiling_face: Mun on vaikea välillä elää asian kanssa, jota en ymmärrä, niin siksi kyselen ja voin kirjoitella ajatuksia, jotta niihin voi tarttua, kuten ketjussa hienosti tehtiin. Kiitos!

1 tykkäys

Ottaen huomioon, miten tutkitusti iso osa pörssiyhtiöistä tuottaa heikosti pörssissä oloaikanaan (ja lopulta kaikki menee konkurssiin omana aikanaan) periaatteessa yhtiöketjujen pitäisi olla varmaan 60-80 % karhumaista argumentointia. :smiley:

Sen sijaan Pörssien suunta-ketjulla on eniten aineksia olla eniten “bullish”-ketju koko foorumilla pitkässä juoksussa.

Toki viime päivinä on posaritkin käännetty negareiksi eli tuollaisessa karhuvellaomisessa ollaan nyt, mutta tarkoitan yleisesti.

12 tykkäystä

Todellakin vielä Muskiin kommentoiden: kaverin kyky myöntää olleensa väärässä on olematon. Jatkaa vaan vääntämistä “miten Ukrainan pitäisi hakea rauhaa”.

Teslan PR-tiimi on varmasti taas onnellista sorttia toimistolla.

10 tykkäystä

Juuh. :slight_smile:

Minun viestini eivät edustaneet sitä timanttisinta karhuilua, vaikka taisin käyttää viesteihini aikaa yli nelisen tuntia sekä luin viestejäni varten kommentit, laajan rapsan ja yhtiörapsan uusiksi sekä tutustuin firman sivuihin jne.

Halusin ennen viestiäni yhtiöketjuun tutkia ja lukea paljon firmasta ennen kuin heitän heiveröiset argumentit, koska tiedän, miten analyytikko ja foorumilaiset ovat nähneet vaivaa asian pohtimiseen, niin en halunnut heittää ketjuun “heittona” jotain mutuilua ilman kunnon perusteita. Koetin argumentoida parhaani mukaan perusteellisesti. :smiley:

Onneksi laitoin viestini ketjuun… nyt olen taas tietäväisempi.

1 tykkäys

Lynchimäinen kahvihuoneelle sopiva huomio Wulffista:

Muutama viikko sitten törmäsin yhtiöön ensimmäistä kertaa Inderesin foorumin ulkopuolella, kun yhtiön mainokset ilmestyivät sosiaaliseen mediaan. Olin nanosekunnin innoissani kun näin firman logon mainoksen laidassa. Tunne kääntyi nopeasti kun tajusin mitä yhtiö markkinoi: laskimia. Aurinkokennolla latautuvia Casioita. Hirveän kalliilla. Harvoin tulee mistään firmasta noin 90-lukuinen olo!

16 tykkäystä

Ottamatta kantaa muuten itse keissiin, on huomioitava syksyn ylioppilaskirjoitukset. Firma saattoi olla juuri oikeaan aikaan liikenteessä mainostamalla näitä kalliita laskimia. Et vain ehkä ollut kohderyhmää :sweat_smile:

5 tykkäystä

Amerikkalaisia ei juuri kiinnosta, mitä kaukana Euroopassa tapahtuu. Kiinan ja Taiwanin tilanne on heille paljon tärkeämpi. Jopa Lähi-Itä on paljon Ukrainaa korkeamalla tasolla.

Se, että Putin hyökkäilee naapurimaahan on samankaltainen ja arvoinen tapahtuma perusjenkille kuin joku Yemenin sisällissota. Eli ei kiinnosta.

Musk katsoo amerikkalaisesta näkökulmasta asiaa samoin kuin Teslan pääomistajana. Sota ja energiakriisi Euroopassa on huono asia autobisnekselle. Köyhyvät eurooppalaiset eivät saa ostettua Tesloja. Siksi Muskin näkökulmasta välirauha, hinnalla millä hyvänsä on hyvä asia.

En usko, että Musk välittää, mitä twitter-kansa itkee hänen mielipiteistään.

3 tykkäystä

Ottamatta kantaa itse yhtiöön enää missään määrin, muistaakseni ylppäreissä ei saa fyysistä laskinta enää käytää? Voin toki olla väärässäkin :sweat_smile:

3 tykkäystä

Laskin kyselysi vaihtoehtojen eli laskuprosenttien keskiarvon vastausluvuilla painottaen äsken 390 vastaajan kohdalla. Tulokseksi tuli 14%. Voimme x kuukauden päästä katsoa mikä oli foorumin parviälyn ja -tunteen ennustusvoima. Jos vastaukset tulkitaan kannanotoksi SP500 indeksiin, sen pohja olisi n. 3200. Mielenkiintoista nähdä miten osuu.

5 tykkäystä

Mä olen toivonut jotain tällaista jo pitkään! :slight_smile:

Sarjan toteutuksesta ovat vastanneet @Antti_Jarvenpaa ja @Kaisa_Vanha-Perttula.

Inderesin Analyysikoulu on uusi osakeanalyysiin keskittyvä kirjoitussarja. Analyysikoulun tarkoituksena on tarjota osakeanalyysin perusoppien lisäksi sijoittajalle syvällisempi tietopohja ja ymmärrys paitsi analyysien arviointiin myös niiden omakohtaiseen tekemiseen

21 tykkäystä

Se olisi taas hurja nousupäivä tulossa, jolloin ostellaan kovasti ja loppuviikolla ihmetellään työttömyys/työllisyyslukujen myötä laskua taas?

16 tykkäystä

Piti vähän hieraista silmiä :sweat_smile:

En ole omistaja, enkä seuraa yhtiötä…

6 tykkäystä

Ilmeisesti bugi on ensivilkaisulla toi prosentti

Tollasta päivänousuahan me kaikki haetaan joka päivä tietenkin… :smiley:

2 tykkäystä

Huh huh mikä härkämarkkina :rocket: Koko vuoden tuska unohtuu, kun salkku on ainakin hetkellisesti yli +2% nousussa :smiley:

27 tykkäystä

Ei ihan vielä… Olisiko kuolleen kissan pomppu?

4 tykkäystä

Reverse split ja tuo lukema ei sitä laske mukaan.

1 tykkäys