Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Aijai kun suututtaa tuo Fortum keissi. Vieläkään en tähään päivään mennessä ole keksinyt, miksi ihmeessä sähköverkot myytiin muualle? Sen takia, että voidaan perseillä enemmän? Kyllä nyt valtion yhtiöillä pitäisi olla joku järki päässä ja perusstrategia ettei lähdetä perseilemään, mutta ei kuin ei…kiva olisi kyllä kuulla mitä noissa kokouksissa on käyty läpi kun myyty sähköverkot ja sitten toki vielä tämä Uniper keissi :exploding_head:. Edes omat osaketappiot eivät aiheuta samanlaista tunnetta, kuin tämä valtion “johtaminen”

14 tykkäystä

tässä fortum perustelee päätöstään:
Sähkönsiirtoliiketoiminnan tulevaisuuden vaihtoehdot selvitetään | fortum.fi
aivan ympäripyöreätä pisnesjargonia.

1 tykkäys

Hyvä ja tärkeä huomio - Jukka varmasti saanut erityiskohtelu välityspalkkioiden osalta.

Pakko myös mainita, että jossain välissä Jukan TC-salkun saldo oli noin 30ke, mutta jossain vaiheessa havahduin että se oli laskenut takaisin noin 20ke paikkeille.

En tiedä miten tuon kilpailun säännöt menee (voi olla että rahaa saa nostaa pois), mutta noin pienillä pääomilla sai jo kivasti tuottoa viime kauden IPO-huumasta. Ja kun pääomaa on nostanut välissä pois, niin tuotto% vain paranee noiden erikoistilanteiden avulla.

13 tykkäystä

Ei ihme, että ollaan inflaatiossa, kun ihmisille 200 000e menetys ei merkitse mitään.

8 tykkäystä

https://twitter.com/lostinhist0ry/status/1550715202362290176

19 tykkäystä

Kiitos paljon kehuista, todella mukava kuulla tuollaista! :slight_smile: :pray:

Kuvakaappaus vanhasta viestistäni:


Plugilla itse asiassa tein voittoa aika hyvin, koska myin siitä aikanaan osan pois, suunnilleen saman verran, minkä verran olin laittanut siihen rahaa. Loput myin about samaan hintaan, millä olin ostanut. :slight_smile: Ilman Vernerin pohdintoja, en olisi osannut myydä osaa pois. Tässä kävin ihan hyvin periaatteessa kokonaisuudessaan, mutta onnistuminen perustui tuuriini sekä Vernerin ja jonkun muun varoitteluihin.

Mutta Hyzon… maksoinkohan siitä sen noin 16 dollaria ja myin alle kolmella dollarilla. Saavutus tämäkin! :smiley:

Stockmannissa keskihintani taitaa olla noin 2,5 euroa. Uskon, että tämän sijoituksen kanssa käy vielä hyvin. :tophat:

21 tykkäystä

Asiallisia juttuja luet. Usein tuntuu, että keskiverto suomalainen lukee lähinnä mursu-uutisia iltapulusta :smile: Pyysing otti kans hyvin kolumnissaan esille, ettei mediakaan ole nyt välittänyt esim Orionin uusimman syöpälääkkeen tuomasta posaristakaan, koska mursu on kiinnostavampi. Harvoin iloiset talousuutiset yleensä edes paistavat otsikoissa, mutta sitten kun joku talo lomauttaa 200 henkilöä niin sitten sillä mässäillään koko rahan edestä.

Sen takia täällä onkin kiva roikkua, kun täällä saa lukea oikeasti asiallisia juttuja. Fiksut hakeutuvat fiksujen seuraan.

Tosta tinderistä en kyllä ilahtunut. Mikä tahansa asia mikä liittyy rakkauden löytämiseen tarjoaa lähtökohtaisesti kyllä erittäin surkeaa sijoitetun pääoman tuottoa. No ei. :stuck_out_tongue: Lykkyä!

26 tykkäystä

Jotenkin naurettavan kokoisia nämä TC:ssä jaetut salkut ovat kooltaan. Toki IPO-huuma yms. helpot kotiin muutamien kymppien max. satasten kautta komistamaan (vihreitä) prosentteja

2 tykkäystä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porssirytina-sai-jarkko-ahon-aloittamaan-osto-ohjelman-pitkaan-seuraamassaan-yhtiossa-laatusijoittamisen-puolestapuhuja-kiinnostui-osakemarkkinoista-luettuaan-lehdista-tarinoita-akkirikastumisista/c3bdf5e8-be57-4cfa-a762-87f1785bc123

Mitä yhtiötä Jarkko Aho osto-ohjelmoi?

3 tykkäystä

TietoEvry mainittu jutussa. Käsittääkseni on ostanut myös Nokian Renkaita mutta sitä ei tuossa jutussa sanottu.

10 tykkäystä

Aho kertoi IS:n jutussa, että oli mukana esim Fortumissa ja Nokian Renkaissa ennen sotauutisia. Sen jälkeen on lisännyt ainakin TietoEvryä ja Nokian Renkaita. Venäjälle sijoittaminen on toki pieni miinus, mutta Ahoa täytyy arvostaa siitä, että hän kertoo monissa arvioissaan, että millä hinnalla aikoo aloittaa osto-ohjelmansa. Lisäksi löytyy laskelmia osakkeen arvosta eri skenaarioissa. Tykkään juuri hänen kaltaisistaan “osakeguruista”. :slight_smile:

17 tykkäystä

Käykö joku landessa vielä Löytötexissä tai onko edes kuullut semmoisesta? :smile: Katselin huvikseni taloustietoja niin melkein voisin veikata, ettei tätäkään yritystä enää 5 vuoden sisään katukuvassa näy, mikä tietenkin olisi sääli.



Olen ollut töissä kyseisessä yrityksessä. Siitä on aikaa yli 10 vuotta, olin joku 15 kesäinen. Sopimus kantoi nimeä ”tutustu ja tienaa” ja kesti 2 viikkoa. Tosin harmillisesti kumpikaan noista sopimuksen elementeistä ei toteutunut, sillä en tutustunut enkä edes tienannut. Palkka oli nimittäin 300 euroa koko ajalta ja päivät olivat täydet 8 tuntia, joten tuntipalkaksi muodostui runsaat 3,75 euroa. Kai tuosta joku vero vielä lähti. Työ taas oli lähinnä ruohonleikkuuta ja siivoamista, eikä varsinaiseen yritystoimintaan liittyvää työhön tutustumista.

Se olikin hienoa. Tämä paikka säästi ilmeisesti kiinteistönhoitokuluissa, sillä se ”nurmikko” taloa ympäröivällä isolla piha-alueella oli tosiasiassa villiintynyttä heinää, jota ei oltu varmaan ikinä ajettu. Sitä sain sitten ajaa semmosella perinteisellä työnnettävällä vanhalla paskalla, jonka löysin jostain nurkasta pölyttymästä, ja joka sammui puolen metrin välein kun terät menivät jatkuvasti tukkoon. Hellepäivä, ei vettä ja tupakatkin olivat jääneet kotiin.

Siivosin myös taloa sisältä (tästäkään ei mainittu etukäteen). Talo säästi luultavasti myös siivouskustannuksissa pölyn määrästä päätellen ja siitä, että minä edustin yksin koko talon siivousvahvuutta. Väki laittoi minut johonkin kellariin siivoamaan miesten sosiaalitiloja. En usko, että se kyseinen tila oli edes käytössä, sillä nurkat olivat kammottavassa, vuosikymmenien pölyssä. En kertaakaan nähnyt kenenkään menevän tai tulevan sieltä tilasta.

Kerran mestari, tavallaan ihan rento kaveri, ei keksinyt minulle tekemistä, joten hän lähetti minut rekkakuskin matkaan viemään tavaroita Suomen tavarataloihin. Lähdettiin joskus puoliltapäivin ja oltiin takaisin kotkanpesässä keskiyön jälkeen. Ei taukoja, söin koko päivän aikana ruisleivän minkä olin ottanut mukaan. Kuski ei halunnut pitää taukoja. Ei maksettu ylitöistä, ei yötyöstä. Seuraavana aamuna takaisin hommiin. Pomo ei edes tiennyt, että olin oikeutettu vapaapäivään tuommoisen jälkeen, jos minulle ei oltu maksettu mitään.

Olihan se henkilöstökin osin vähän omalaatuista. Yhden kaverin en nähnyt puhuvan kenellekään mitään koko sen työoloni aikana. Tavallaan surullista. Oli siellä tosin myös mukavaakin porukkaa. Ehkä vain hyvä, ettei tätä työpaikkaa ole enää olemassa.

Mutta oli sekin yks kaksviikkoinen. Röökiä paloi varmaan enemmän kuin ehdin tienata. Kertaakaan en ole hyötynyt tästä ”työkokemuksesta” kun olen sen jälkeen töitä hakenut. Katsokaa nyt jumalauta kun laitatte lapsianne noihin ”tutustu ja tienaa” härpäkkeisiin että mihin he oikeasti menevät menettämään luottamuksensa työnteon järkevyyteen.


@RahatonMies olet täysin oikeassa, ja tavallaan hauskoja kokemuksia noi on jälkikäteen ajateltuna :slight_smile: ja perspektiiviä nuo tuommoset kummasti tuo asioihin.

62 tykkäystä

Onhan tuosta hyötyä, tosin eri tavalla mitä ajattelisi. Tuskin valitat tänä päivänä jos joku päivä työstä ei ole tarkkaan sitä mitä oletit, tai että päivä menee joskus pitkäksi. Vaikka nuo ovat aika kylmiä suihkuja työelämään, niin sen jälkeen ei ihan pikkujutuista hätkähdä ja osaa itse oikeasti perehdyttää ihmisiä työhön.

@Kimi.Heikkila En siis missään nimessä toivo, että kenenkään työelämä noin alkaa, mutta jos pääsee huumorilla noista yli, niin onpahan muisteltavaa :smile:

14 tykkäystä

“Tienaa tonni” 2viikkoinen itsellä joskus 16-17 kesäisenä, tosin tuo oli markoissa. Mutta kun asut porukoillasi ja kesälomaa kuukausikaupalla niin tuohan oli aivan loistavaa. Veroja tuosta tuskin joutui maksamaan🤔.

5 tykkäystä

Treidaamisessa, ja sitä kautta pienessä hajautuksessa vaarallisinta lienee tuo varianssi, eli perinteisesti ”riski”. Sulla voi olla näin:
-2017 +20%
-2018 +30%
-2019 -7%
-2020 +20%
-2021 -50%
-2022 -50%

ja tässä vaiheessa oletkin jo poikki (-50%). Jos treidaa sadalla osakkeella niin sit ei mee poikki, mut ei siinä ylituottoakaan tehdä kun ”treidaa indeksiä”.

Buffet joskus tarinoi, että sijoittamisessa tärkeintä on, että koskaan ei mene poikki (=joudu aloittaan nollasta).

2 tykkäystä

Tuollaiset kokemukset kasvattaa. Mainoslehtisten+ilmaisjakelulehden jako Suomen isoimmista jakelualueista 15 (8lk) vuotiaana opetti kyllä arvostamaan aikaa.

Arvioitu 3 tuntia riittänyt mihinkään. Lajitteluun meni jo se 2-3 h, jos oli vähän apua. Ilman apua vähän enemmän ehkä. Oli hidasta puuhaa lajitella niitä kasoihin. Jakeluun lisäksi oma aikansa Kolmelta kotona koulusta ja kympiltä valmista. Joskus myöhemmin, jos ei päässyt johonkin eka yrittämällä sisään. Joutui palamaan takaisin myöhemmin. Olettaen, että aamulla teki jo vähän.
Sellainen oli 1000 jaettavaa kohdetta, joista noin 200 oli ei mainoksia. Parhaimmassa oli yksi asunto jossain 7 kerroksessa ja välissä kolme kerrosta ei mainoksia. Piti se sinnekin kiivetä, kun hissit usein rikki. Palkka oli jossain 8-9cnt asunto eli noin 85€ kierros. Jaot oli keskiviikkona ja lauantaina. Vielä kun ovista ei päässyt sisään, kun mitään ovikoodeja silloin tunnettu ja yleisavainta saanut. Siinä sitten soittelet ovisummereita, josko joku painaisi.
Hyvällä onnella joku sattui ovesta ulos.
5 kuukautta sitä jaksoi koulun ohella. Erehdyin vielä kuukaudeksi ottamaan tuon jälkeen pienemmän piirin, mutta vähän pidemmältä niin kävelyyn tuhrautui heti vartti eikä päässyt heti kotiovelta jakamaan lehtiä.

Silti opettava kokemus kuitenkin. Kuten yllä oleva löytyötexikin varmasti.

22 tykkäystä

Onko se vain minun algoritmini vai tuleeko muillakin Youtubessa nykyään Inderesin videoita katsellessa mainoksia ennen videoita? Kesälomaa tässä vietelty muutama viikko mutta melko varmasti videoita ei tuolla kanavalla tullut aiemmin ennen. Uusi bisnesmalli hivutettu vihdoin sisään?

Mun mielestä niitä mainoksia tulee saman verran ihan sama mitä katsoo? Lähde vain oma käyttäjäkokemus.

Joo kyllä olen huomannut saman ja se koskee myös muita tahoja joilla ei aikaisemmin ollut mainoksia.

2 tykkäystä

Nyt kannatfaa laskea vielä uudestaan lopputulos.
1.2 * 1.3 * 0.93 * 1.2 * 0.5 * 0.5 = 0.4352.

4 tykkäystä