Inderesin kahvihuone (Osa 5)

En saa kiinni tästä boogiesta.

Solteqin tapauksen ongelma oli se, että TJ ei suoraan kertonut lähes vuoden aikana todellisia ongelmia. Kun uusi TJ kertoi niistä avoimesti oli se “järkytys” markkinoille
Nykyään laajasti käytetään jatkuvan kehittymisen iteratiivista mallia, johon perustuvat Scrum, SAFe, Lean, ITIL/Problem management jne.

Periaatteena on, että on täysin normaalia ja hyväksyttävää tehdä virheitä, mutta jos virhe toistuu jatkossa, on se ongelma. Kehityskohteiden tunnistaminen on päinvastoin hienoa asia, koska se mahdollistaa kehittymisen.

Käytännössä iteraatioissa pyritään tunnistamaan kehityskohteet ja parantamaan niitä siten, että ne eivät jatkossa toistu.
Tässä ei arvostella ketään vaan tämä on normaali arkipäiväinen prosessi.

Tämän käänteinen on vanhakantainen malli, jossa pyritään löytämään konsensus sille, että missään ei ole mitään parannettavaa. Tällöin myös kehityskohteiden tunnistaminen koetaan arvosteluna. Kyse on kulttuurimuutoksesta

Iteratiivisen mallin mukaan nyt vain on pohdittava, onko mitään keinoa, jolla olisi saatu ajoissa tietoa sijoittajille Solteqin todellisista ongelmista.
Mikäli jotain kehitettävää löytyy voi sitä hyödyntää myös Tecnotreen ja muiden osalta.

1 tykkäys

Joo mä huomaan et puhut ihan eri asiasta kuin minä :smiley: Ihan hyvää settiä silti, ei hätää.

Liz Truss joutuu tekemään äärimmäisiä toimia pysyäkseen vallassa. Estääkö tämä tulevat paskamyrskyt?

14 tykkäystä

Hold your horses, ei sovita! Ajattelin tehdä vielä tulevina kuukausina ostoksia ja mielellään halvalla :wink:

37 tykkäystä

Vastaan tänne kun en tunne OmaSp:a riittävästi ottaakseni siihen kantaa.
Pankkialalla tuo resepti on usein johtanut lopulta pahoihin vaikeuksiin. Kasvun hakeminen vaatii tietysti riskinottoa, mutta jos ne riskit realisoituvat niin jälki on rumaa. Pankkialalla kun kovempi kasvu tarkoittaa usein lainanantokriteerien höllentämistä.

Korostan vielä, etten tunne OmaSp:a, joten tuo on ihan yleisellä tasolla.

1 tykkäys

Näyttää eurooppalaiselta versiolta robinhood.com:sta. Juttujen mukaan yhtiö esti aikoinaan GME-kaupankäynnin, kuten Robinhood.

Omalla kohdalla kiinnostus loppui siihen, että alustalla voi näemmä tehdä myös kryptokauppaa. No, en tosin muutenkaan tekisi kännykällä kauppoja. Taustavoimat vaikuttavat olevan Saksassa (eikä esim. itänaapurimme terroristivaltiossa).

2 tykkäystä

Robinhood esti kaupankäynnin kun heillä ei ollut varaa yhtäkkiä muutamasta prosentista 100% nousseeseen clearing housen vakuusmaksuun. Toisaalta tämä ei ole yhtä raflaavaa tarina kun vaihtoehtoiset.

13 tykkäystä

Hienoa että saadaan kilpailua. Toivon mukaan kilpailu palveluntarjoajien välillä johtaa matalampiin kustannuksiin ja parempaan palveluun :+1:

Sitä odotellessa että 2020-luvulla osakkeiden myynnistä rahat saisi heti, eikä parin päivän päästä ja osinkojen selvittelyssä ei menisi paria päivää.

19 tykkäystä

Tämä olisi ihan hieno mutta ei johdu välittäjästä.
Nordnet sentään antaa käyttää näitä rahoja uusiin ostoihin kun niitäkään rahoja ei oikeasti olla ennen selvityspäivää(t+2)

Tosin vain sellaisiin ostoihin jotka myös selvitetään 2pv päästä. Mutta jos veivaa vain osakkeita niin tällä ei ole väliä.

1 tykkäys

Nykyään olen itse hieman skeptisempi tuohon “Saksalaisuuteen”, sattuneesta syystä… :wink:

Taustavoimat vaikuttavat olevan Saksassa (eikä esim. itänaapurimme terroristivaltiossa).

9 tykkäystä

Suomalaiset poliitikot keskustelevat Brysselissä, kuinka metsiä pitäisi hoitaa

55 tykkäystä

Ruotsin puustosta kartta antaa kyllä kohtuullisen harhaanjohtavan kuvan.

27 tykkäystä

Vihreä siirtymä ja euronielu…eikun hiilinielu.

3 tykkäystä

Voisko tälle välityspalvelulle avata oman ketjun?

Olen aiemminkin tätä pohtinyt, onko teillä joku yhteinen salkku? :smile: Teillä on ennenkin ollut näitä yhteisiä liikkeitä. :thinking:

KC on tällaisten kovempien tyyppien vaihtoehto. :sunglasses:

7 tykkäystä

-Onko nämä oikeasti vaihtoehtoja jos tekee luokkaa satoja kauppoja vuodessa, veroraporttia ajatellen, työlästä jostain listasta itse tehdä selkokielelle Verottajalle. OST:tä ei taida olla tarjolla myöskään.
Minkälaiseen käyttöön nämä ‘ilmaisvälittäjät’ sopii?

1 tykkäys

Toimiston Tiku ja Taku: aina valmiina ostamaan huipulta ja myymään pohjilta! :smiley:

Istutaan useimmiten vierekkäin miksi varmaan tulee semi samoja liikkeitä usein. :smiley:

97 tykkäystä

Näitä alkaa tippumaan. Vaihtoehtoista energiaa.
Lukihäiriöinen luki ensin “höyryturbaani” Intiasta :smile:

4 tykkäystä