Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Martin Paasin kekseliäästi kuvailema “zombi-Exxon” päräytti sitten sellaiset 18 miljardin dollarin vuosineljännestuotot.

36 tykkäystä

Tänään on selvästikin “Voitonpäivä” (kasvuosakkeille) :grinning:
Voitonpäivä
(Zignsecin rakettinousulla ei ole suurta vaikutusta kun positio niin pieni).
Jopa Kamux raketoi (suhteessa edeltävän 6kk normipäiviin)

2 tykkäystä

Rooman tuhosta on vissiin syypäänarratiiveja elintasopakolaisista liialliseen bilettämiseen. Sijoittamisen kannalta on positiivista että ongelma taisi yleisesti liittyä kasvu-uralla pysymiseen resurssien ja teknologian kehityksen ristiaallokossa.

Sitten lopulta sama syytteleekö kahvipöydässä Amiria vai Nallea, jos eteenpäin on mentävä jos haluaa jatkossakin murehtia kupposen ääressä oman navan ulkopuolta.

2 tykkäystä

PANR. LOL.

5 tykkäystä

https://twitter.com/Fred_McFeely/status/1553016402914807808?s=20&t=cPT8a-acapoJziQ01D-7BA

10 tykkäystä

Jolain parempaa tietoa näemmä kuin itsellä, tätä en tosiaan ole harkinnut lisäillä kun tarina ei vaan iske fktojen muodossa minulle, no ensimmäistä kertaa en tosin olisi väärässä :sweat_smile:

Haha, onhan tää Faron vähän kuin seuraisi maalin kuivumista. :grimacing:
Välillä tekisi mieli sovitella aasin hattua päähän kun oon istunut koko viime syksyn ja tän kevään laskun kyydissä. Tosin ei tossa ole vaihtoa sen vertaa että pääsis pois ja mukaan taas miten tahtoo.

En oo vielä hävinnyt niin paljoa ettei voisi vielä hävitä lisää :sunglasses:

:billed_cap:
:horse:

9 tykkäystä

Halusinkin sympatiaa… :joy:

1 tykkäys

Tänään on ollut kevyt olo ja johtunee siitä etten juurikaan tiedä, miten salkullani tänään menee. :upside_down_face:

Toinen mikä tuo hyvää mieltä ja myös mielenkiintoa on uusi tavoitteeni salilla, eli saada hyvä tulos lisäpainoleuoissa. Olen tässä välillä tehnyt sitä hieman ja testasin maksimejanikin vähän aikaa sitten, niin sain ylös 60kg oman painon ollessa noin 70kg. Ensimmäinen tavoitteeni on saada laitettua lisäpainoihin oman painoni verran rautaa ja saada vedettyä niiden kanssa itseni ylös asti. Kovat kaverit vetävät 100 kiloa tai enemmänkin, mutta sellaisista painoista voin vaan unelmoida…

On hyvä mulle, että on muutakin elämää kuin työt ja sijoittaminen. Tarvitsen tavoitteita ainakin välillä, jotka luovat itselleni innostusta ja motivaatiota. Omien tavoitteideni ei tarvitse kuitenkaan olla aina joka asiassa niin järkeviä ja realistisia.

Operaatio Elisa

Suuret projektit ja operaatiot usein nimetään, joten mäkin nimesin sijoitussuunnitelmani erään kauniin naisen mukaan. Mahtipontisuudesta huolimatta, tämä operaationi on vain sijoitussuunnitelma tai -ajatelma, jossa ei ole mitään sen ihmeellisempää enkä tässä tätä sinänsä yksinkertaista suunnitelmaa tarkkaan pura läpi.

Aiemmin jo juttelin, että alan vähän vähentämään rivejä salkussani, koska todennäköisesti salkkuuni on jäänyt kauniisti sanottuna sellaisia rivejä, jotka ei ehkä pidemmässä juoksussa aiheuta kuin surua. Voi olla, että salkustani lähtee pois 4-6 riviä ja siten syksymmällä rivejä on ehkä sen noin10 kappaletta. Käteistä tullee myynneistä ihan kivasti ja korkean säästöasteen sekä ylitöiden ansiosta, niin mulla on mahdollista korjata salkkuni suuntaa suhteessa indeksiin ainakin pitkässä juoksussa. :slight_smile:

Mitään pikavoittoja en hae enkä riskiä tule suuresti ottamaan, jotta en joudu ojasta allikkoon. Seuraan aktiivisesti vähän kaikkia yhtiöitä tai ainakin niitä, joita Inderes seuraa. Toki mulla on vielä sitten erityisseurannassa firmoja, joista joitain ostan todennäköisesti uutena salkkuuni tai/ja sitten lisäilen jo omistuksessani olevia firmoja. Maltillisella ja rauhallisella tasaisella työllä askel askeleeltaan kohti järkevämpää sijoitustoimintaa.

Jännittää kyllä sitten tulevina kuukausina ilmoitella myynneistä ja ostoista, koska mulla on tapana liikutella osakkeita ja jopa kokonaisia markkinoitakin. :smiley:

42 tykkäystä

Ehdin jo luulla että olet ottanut Elisan osakkeen kiikariin :joy:

Kuka tietää, koska et paljastanut tarkkaa suunnitelmaa

12 tykkäystä

Liputin tämän yhtiöketjusta. Millä perusteella kurssi hinnoittelee tuollaista? Jos tulos putoaa 20 miljoonaan niin tulet huomaamaan, että se ei ollut kurssissa “sisässä”.

10 tykkäystä

Kova lisäpainoleuanvetoennätys sinulla👏Minulla tosin sama ennätys joitakin vuosia sitten tehtynä, mutta oma paino oli silloin(kin) yli 90 kg, joten suhteellisesti sinun ennätys selvästi parempi👍

Ostin tänään ensimmäistä kertaa parilla kympillä PYN Eliteä, joten samassa veneessä ollaan siinäkin, kuten Stockmannissakin. Etkö se sinä ole se sijoittaja, jota kannattaa peesata?

20 tykkäystä

Kiitos kehusta! :slight_smile:

Onhan se tällaisena kevyenä kevyempää vetää leukoja, ainakin niitä toistoleukoja. Nopeasti olen joskus selaillut leuanvetolisäpainotuloksia, niin isoilla ja pienillä miehillä on aika yllättävän samaa kokoluokkaa olevat lisäpainot, eli jos tulokseni on kova, niin on myös silloin sinunkin! :muscle:

Olen joskus nostanut painoni yli 90 kiloon (korkein painoni taisi olla 96kg) ja leuanveto oli melkein koko ajan ohjelmassa mukana. Sopivasti oman painon kertymisellä tuli lisää lisävastusta. :wink:

O ou… mä olen pelännyt, että tuhoan PYN Eliten loistokkaan maineen. Stockmannin kurssi alkoi heti temppuilemaan, kun lähdin mukaan matkaan. :grimacing:

20 tykkäystä

Aivan samaa mieltä Sijoittaja-alokas, muutakin elämää on hyvä olla. Mulla ei ole painon nosto vaan golf. Siinä on myös haastetta vaikka toisille jakaa, kuten myös sijoittamisessakin. Koskaan ei ole valmis, aina on opittavaa ja parannettavaa. Tänään oli yksi oman urani paras golffin etuysi 40 lyöntiä. Takaysillä sitten kymmenen lyöntiä enemmän. Eli yhteensä 90 lyöntiä, mikä vastaa omaa tasoitustani. Eli hyvä, mutta olisi voinut olla paljon parempi. Henkisesti olen sinut ollut jo pitkään, että niin sanotusti pää kestää vaikka olisi voinut sanoa, että oli ylimääräistä puristusta loisteliaan alun jälkeen, no ehkä vähän oli ajatuksissa :thinking: Onneksi oli hyvät kaverit mukana, niin hauskaa oli. Välillä ysit voivat olla myös toisin päin. Sitten kun ne molemmat osuvat kodalleen, niin ou jee :rocket:.
Eilisen vetyosakkeiden nousuun jälkeen ytd kirmaisi jo melkein indeksin tasolle. Tänään sitten se sektori punoitti, mutta Stocka ja voxtur vihreänä.
Onneksi leipä ei ole kiinni kummastakaan rakkaasta harrastuksesta!
Hyvää viikonloppua foorumille :sun_with_face:

18 tykkäystä

Kapitalistin kannattaa maksaa duunarille juuri sen verran, että se pysyy hengissä ja että se pystyy tuottamaan jlälkeläisiä kapitalistille töihin.

1 tykkäys

On mullaki elämää sijoittamisen lisäks. Luen kahvihuonetta :smile:

61 tykkäystä

Ehkä kirjoitin jo joskus jossakin, mutta tuttu yrittäjä kertoi haaveekseen, että pystyy joskus maksamaan itselleen saman kuin parhaalle työntekijälleen. Molemmat ammattilaisia, toinen vain tekee toisen työpäivän iltaisin kotitoimistolla.

28 tykkäystä

Kukas ostaa tuotteet jos on mahdollisuuksia vain välttämättömyyksien hankkimiseen?

1 tykkäys

Noinhan sen pitääkin mennä. Jos työntekijä on työnantajalle pelkkä kulurivi, on myös työpaikka työntekijälle vain paikka jossa käydään töissä.

Maalaisjärjellä toimiva itseohjautuva työntekijä on kultaakin kalliimpi, valitettavasti usein törmää firmoihin jossa johtoporras tuota ei ymmärrä. Tuijotetaan vain palkkakuluja miettimättä mitä maksaa jatkuva rekry, koulutus ja se ettei ketään kiinnosta tehdä tuon jälkeen oma-aloitteisesti mitään.

40 tykkäystä

Juurikin näin!

Minulla on palkkaneuvottelut menossa erään kunnan kanssa (sote-ala), kuntasektorista siis kyse. Perus palkkausmalli mitä tarjotaan on kiinteä palkka + lisät + 1 vuodesta X suuruinen “sitoutumisbonus”. Tämä sitoutumisbonus ollaan valmiita maksamaan vain kertaalleen samalle henkilölle, mutta se on kuitenkin budjetoitu joka vuosi budjettiin. Eli jos 5 eri henkilöä olisi viitenä eri vuonna töissä tässä työssä, niin kaikki he saisivat tuon bonuksen ja kunta/kuntayhtymä maksaa 10k x 5 = 50 000e. Samalle henkilölle tätä ei kuitenkaan olla valmiita maksamaan, vaikka se olisi kunnanki etu että henkilö olisi koko ajan sama ja kiinnostunut tulemaan pitkällä aikavälillä.

Paikkakunta on sellainen, että se ei herätä minun alan hakijoissa mitään kiinnostusta, sen verran syrjässä tämä paikka on eikä muutenkaan perus työnhakijalle houkutteleva (minulla on omat syyni miksi kiinnostaa). Paikat on ollut täyttämättä jo vuosia ja tilanne vain paheni viime vuonna kun eräs henkilö eläköityi. Hirveä tilanne siis työnantajalle.

Vaikka siis tämä työ ei ketään houkuttele, niin eivät ole juuri valmiita maksamaan enempää mitä naapurikaupungissa, jossa työn houkuttelevuus on jo ihan eri tasoa eikä sinne olekaan pulaa saada työntekijöitä. Bonustakin valmiita maksamaan vain kertaalleen, mutta eri henkilölle ollaan valmiita maksamaan vuosittain.

Ei taas mitään järkeä tässä sote-alan touhussa.

54 tykkäystä