Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Pahimpana WSB maniana tämä ylikuormitus pelasti minulta muutaman tonnin. Olin shortannut Nokiaa vivulla. Jenkeissä osake lähes tuplasi. Aamulla kolkuteltiin knokkia rajaa mutta en saanut myytyä järjettömän trafiikin vuoksi. Sitten Nokia tippui reilusti ja sain myytyä lähes plus miinus nollaan.

2 tykkäystä

Pohjolan -Ekasta NON tili ei tee nonneroa. Mutta NONerot varmasti seuraavat EKAa tarkalla silmällä ja se voi aktivoida NONerot:)

4 tykkäystä

Tyytyväisesti nonnero. :slightly_smiling_face:

Itsellä salkku ylittää tuon 200k rajan, jotta pääsee PB-asiakkaaksi. Kuluistakaan ei enää private banking hinnoilla jaksa valittaa. Yleisesti toimiva palvelu. Asiakaspalvelu vastaa varsin nopeasti silloin harvoin, kun jotain kyselen.

Ymmärrän täysin, että 15€ / kauppa sapettaa. Itsellänikin se närästi, ennen kuin pääsin rajan yli. :unamused:

20 tykkäystä

Olisi kyllä käyttäjälle ystävällisempi, kun olisi vaikka salkun koon mukaan tasot ennen PB. Uusi jäsen nyt saakin alkuun halvemmat kulut, mutta sen jälkeen voisi olla 10 000e jo halvemmat ja vaikka olisi ”nordnet jäsen”. Sitten siitä vaikka 50 000e, 100 000e jne. Missä sitten 200 000e PB. Yli kymmenen kauppaa suorilla osakkeilla on varmaan isolle osalle käyttäjistä jo vaikea saada. Ellei sitten vetele 30% kuluilla verrattuna ostoon.

Nordnet oli ainakin itselleni silloin kaikista luotettavimman näköinen ja varmaan uutena sijoittana googlettaessa aina ensimmäisenä foorumeilla puheena. Sitten verotus oli helpon kuuloinen ja ei ollut vaikea ymmärtää OST/AOT hommaa. Plus varmaan kaikilla on nordnet, jotka tekevät pientä rahastosijoittamista aivan keltanokkana ja muut ovat esim. suositelleet laittamaan edes se 15e kuukaudessa (ja tälle käyttäjäkunnalle tätä paljolti markkinoidaankin).

1 tykkäys

Nordnetin kulut saa minimoitua vaikka salkku olisi vain 10Ke. Itse harrastin vain sen verran että kulut pieneni joka kuukausi (vei 2 minuuttia) paitsi silloin kun oli tiedossa että seuraava kuukausi olisi all in/out-tyyppinen (40 minuuttia).

En nyt julkisesti täällä kerro, tukkivat vaan “porsaanreiän”. Tai ehkä se on siellä jotta houkuttelisi asiakkaita, mistä minä tiedän. Saa toki privamessussa kysyä, toivotaan sitten ettei reikä mene kiinni muille.

2 tykkäystä

Taisi olla niin että NON:lla on Citibank välissä P-Amerikassa, josta syntyy kulunkia.

Tuo vipu on kyllä parasta antia mitä tuolta saa… ja miten helposti ne sen antaa, siksipä sen takia on vaan pidettävä tili auki, koska joskus kun alkaa valo paistaa nii lasautetaan järjetön vipu peliin :joy: Jos vaan uskaltaa…

3 tykkäystä

Jos aloittaisi tuosta:

18 tykkäystä

Totta tuokin :grin: jälki on ollut ihan vakuuttavaa vuodesta 1992, niin ei takerruta pikkuseikkoihin…

Vähän erikoista markkinointia Pienyhtiöt-rahastolta. Vaikuttaa enemmän keskisuurten+ yhtiöiden osakepoiminnalta. Varmaan se todellinen syy, miksi sieltä ei oikein löydy pienyhtiöitä, on niiden osakkeiden likviditeetin puute meidän pörssissä. Yhtään isomman toimijan on vaikea käydä kauppaa sellaisilla osakkeilla.

Tai entä tämä: “Rahaston fokusoitunut salkku sisältää noin 25-30 osaketta.” Hieman kyseenalaista, millä mittapuulla tuo on enää fokusoitunutta. Suurin osa hajautuksen hyödyistä saavutetaan varmaan jo noin kymmenellä osakkeella. Siitä jos vielä lisätään hajautusta, niin voittajienkin vaikutus dilutoituu väistämättä, ja ollaan lähellä indeksisijoittamista. Aika moni rahastoista on vielä todellisuudessa piiloindeksoivia, eli ne eivät tee mitään erityistä valintaa, mutta veloittavat aktiivisen rahaston kulut. Tuo esimerkin rahasto on jonkin verran erottunut indeksistä kuitenkin.

Kovin aktiivisesti ei Nordnet tyrkytä PB asiakkuutta. Olen ollut rajan yli jo useamman vuoden, mutta en muista että olisi kukaan koskaan aiheesta lähestynyt.

2 tykkäystä

Vajaa vuosi sitten (lokakuussa 2021) Hyzonia oli 1899 Nordnetin asiakkaan salkussa, nyt 1968 asiakkaan salkussa. Jännä, että omistajamäärä on korkeampi, vaikka kurssi on tullut alas kuin lehmään häntä.

Voxturia löytyi vajaa vuosi sitten 913 asiakkaan salkusta ja nyt 1245 asiakkaan salkusta.

Orocoa vastaavasti 1020 asiakasta ja nyt 1158.

Viime vuonna palstalla oli jonkin verran pöhinää myös Lion E-Mobilityn, Medexus Pharmaseuticalsin ja CloudMD:n ympärillä, tosin viimeksi mainitut eivät saavuttaneet kovin isoa omistajamäärää.

Lion E-Mobilityn omistajamäärä Nordnetissä on laskenut 462:sta 365:n.
Medexus Pharman omistajamäärä on pysynyt suunnilleen ennallaan muutamassa kymmenessä, samoin CloudMD:n.

7 tykkäystä

Eipä ainakaan itseäni yllätä. Nordnet tuntuu omasta mielestäni firmalta, jolle kelpaa eurot korkeammista kuluista. :grin:
Itse täytynee laittaa viestiä heille, jotta aktivoivat palvelun. Muistaakseni sain sieltä soiton alle 24h sisällä, että palvelu aktivoitu. Kauppasivat siihen sivuun jotain lisäpalveluita, mutta kieltäydyin kunniasta.

6 tykkäystä

Metsä Boardit, Konecranesit, Cargotecit, Wärtsilät ja muut vastaavat eivät kuuluisi tuonne. Rahaston TOP10- listalta löytyy äkkiseltään katsottuna 6/10 firmaa Large Cap- listalta eli mikä ihmeen Pienyhtiö- rahasto tämä muka on?

Yhtenä ongelmana taitaa olla rahaston iso koko. Rahasto ponnahtaa TOP100-listan kärkipäähän isommissakin firmoissa, vaikka omistus ei löydy edes rahaston TOP10- listalta. Siispä varsinaista pienyhtiötä ostaessa rahasto nappaisi melkoisen siivun yhtiöstä mikäli sitä edes jollain uskottavalla painolla salkkuun hankittaisiin.

Nimi on siis mielestäni harhaanjohtava. Kuvauksessa mainitaan myös keskisuuret yhtiöt sekä 2 miljardin raja ostettavien kohteiden markkina-arvossa, mutta nimen saisi siltikin muuttaa paremmin sisältöä kuvaavaksi.

2 tykkäystä

Täytyy vielä kehua tätä H&V jaksoa.

Käsitelty hyvin monia tällä hetkellä askarruttavia asioita, kuten koronnostot, energiakriisi, inflaatio ja niiden vaikutus pörssiin.

Eli vahva katselu/kuuntelusuositus (ei ollut vielä Inderesin sovelluksessa)!

25 tykkäystä

Heikkilä ja Wilen eivät tuossa jaksossa maininneet sanallakaan quantative tightening. Sillä tulee olemaan iso vaikutus myös.

2 tykkäystä

Neurotiede: Unet ovat keino jäsentää edellisen päivän tapahtumia ja tunnetiloja.

Minun unet: Prisman parkkihallissa poliisiuniformuun sonnustautunut Sauli Vilen pysäyttää minut, haluaa selittää youtube-videon avulla mitä on “rakeistaminen” mutta ei löydä videota vaan ainoastaan muutaman sekunnin tiktok-videoita missä Verneri herättyään suutelee hauiksiaan. Sen jälkeen yrittää antaa lapselleni maitoa, mutta kallistaa aina mukia liikaa ja maitoa loiskuu kaikkialle.

Kiitos aivot, nyt jäsennellyin mielin uuteen päivään.

69 tykkäystä

Olet saattanut tuhota kokonaisen tieteenhaaran yhdellä virkkeellä. :smile:

6 tykkäystä

Ai hitto, kiitos tästä tarinasta. Tuli hyvät naurut. :joy:
Omat unet valitettavasti tasoa kävin kaupassa ja ostin leipää, jos niitä edes satun muistamaan. :sweat_smile:

3 tykkäystä

Yleensä minunkin. Ehkä tähän vaikutti, etten saanut unta viime yönä ja nousin yöllä lukemaan eQ:n raporttia.
Edit: Mielestäni Saulin suoriutuminen asetetaan tässä unessa tarpeettomaan huonoon valoon ja en lainkaan yhdy alitajuntani kompetenssikannanottoon, vaan päinvastoin Saulin analyysiin luotan erityisen paljon!

8 tykkäystä

Itse juuri mietin tänä aamuna aivojen ihmeellistä kykyä tuottaa unia ja prosessoida ihmisen omaan kokemusmaailmaan liittyviä tapahtumia. Itse näin pitkään unia eräästä, jo 1990-luvulla tapahtuneesta, itselleni traumaattisesta tapahtumasta ja vasta viime vuosina unet tapahtumasta ovat loppuneet eli vihdoinkin olen saanut purettua tapahtuman omaan lokeroonsa ja olen asian kanssa sinut🙂

Eräs tapa lisätä tietoisuutta unista olisi pitää unipäiväkirjaa, ongelmahan tässä on se, että unet pitäisi merkitä ylös tuoreeltaan, tarvittaessa keskellä yötä, koska harva muistaa niitä enää aamulla herätessään.

Mutta tosiaan, ihmeellinen asia nuo unet, nykyään voi vain todeta aamulla, jos muistaa jonkun unensa: jaahas, tuokin asia tuli sitten käsiteltyä ja asetettua omaan lokeroonsa🙂

10 tykkäystä