Inderesin kahvihuone (Osa 5)

10/10 kiitos!

Laina-sanalla vaan hain niin en löytäny ketjun äärelle. :slight_smile:

1 tykkäys

Mitä mieltä olette 3m spinoffista? Meinaatteko omistajat osallistua?

1 tykkäys

PI antaa paremmin tukea ja lohdutusta, mutta GI antaa rehellisemmän kuvan. Ero ei ole iso, mutta kun osingot huomioiva OMXHGI on “vain” -12,5%, niin sitä varmaankin tulisi käyttää vertailukohtana, jos siinä oman salkunkin osalta on osingot huomioitu. Ei mitenkään iso eikä tärkeä asia, mutta jos tänne kirjoittamalla saa taas jonkun hoksaamaan PI:n ja GI:n eron, niin kannatti kirjoittaa.

PS. oma siilipuolustus-AOT on -7,07%. 007 olisi kivempi luku, kun on telkkarissa tullut niitä Bondeja. Ai -007,07%? :wink:

8 tykkäystä

"Baltian alueen sähkön hinta ­nousi 4 000 euroon ­megawattitunnilta eli 4 euroon kilowattitunnilta ­torstaina 18.8. kello 17–18. ­Hinta on järjetön.

Mittakaavaa tarjoaa suomalaisille tuttu laskento saunomisen hinnasta. Jos kiukaan teho on keskikokoiselle perhesaunalle sopiva 9 kW, niin kolmen tunnin saunaillan hinnaksi tulisi noin sata euroa ilman juomia, jos siis hintapiikki kestäisi tuon kolme tuntia.

Myös sähköauton lataajan kannattaisi olla tarkkana. Sadan kilometrin hinnaksi tulisi 17 kilowattitunnin kulutuksella noin 70 euroa. Kolmas tapa hahmottaa hintapiikin korkeus on, että vielä kaksi vuotta sitten pidettiin normaalina, että sähkö maksoi neljä euroa – megawattitunnilta."

18 tykkäystä

Hmm, Nordnet / Shareville ei taida näyttää kuin vain PI:n noissa “joka paikassa” olevissa käppyröissään. Ainakaan mistään ei löydy asetuksia mistä vaihtaa. Toki sitten suoraan sen “osakesivulta” näkee erikseen avaamalla:

Oman salkun tarkastelussa voi valita GI:stä joko yleisen tai 25-vaihtoehdon. Harmi vaan, että osakekohtaisessa tarkastelussa näitä vaihtoehtoja ei ole.

PS. Nordnetin äpin osalta ei ole tietoa, kun tulee kännylläkin mentyä suoraan netin yli. Ainakin joskus ennen äpin puutteelliset toiminnot ohjasivat toimimaan näin. Ei ole tullut tutustuttua nykyiseen äppiin.

1 tykkäys

Jengi kirjoitellut pahimmista mokistaan tänne. Mä nyt kerrankin vähän hehkutan pientä onnistumista (tällä hetkellä).
Kontrasin possua SP500:n suhteen, ja voitolla ollaan. :pig: :smile:

2 tykkäystä

Hyvin sanottu. Voidaanko tästä tulkita, että uraanin kanssa aletaan kohtapuoliin olemaan pohjilla? :thinking:

1 tykkäys

Milloin ja millä pisteluvulla? :wink:

1 tykkäys

Samaa mieltä. Twitter on yksi “sotatanner” muutenkin keskustelun tasoltaan, joten sopii hyvin pikku taiston näyttämöksi.
Pidetään kahvihuone leppoisana paikkana ennemmin. :slight_smile:

3 tykkäystä

Pahus kun tarjoat niin hyviä syöttejä, että pakko tarttua…

Mielenkiinnosta, mitä luulet, että millaiset tuon n. 60 000e maksavan auton kuukausilyhennys on, olettaen, että otat sen rahoituksella?

Ellet toki osta autoa käteisellä 2-4v päästä :sunglasses: .

Kysyn siksi, että yritän auttaa hahmottamaan mitä tuon hintaluokan auto todellisuudessa maksaa, ettei synny vääriä mielikuvia!

1 tykkäys

Tämä on erittäin hyvä pitää mielessä. Hintahan on aivan jäätävä ensiauton hinnaksi. Toki saatan ostaa vanhemman mallin tuolloin mikäli hinnat laskevat johonkin max 35k€ tietämille. Sekin on korkea toki, mutta tärkeä auton huolto ja ylläpito looisestikin auttaa pidentämään käyttöikää ja näin hyödyt isosta ostoksesta pidemmän aikaa. Olen toki miettinyt muita autoja myös. Noin puolet halvempi Volkkari Id Buzz on kiikarissa myös. Suunnitelmia ja mielikuva maalailua vasta, että näkökantahan saattaa muuttua paljon uudenlaisten mallien tullessa markkinoille.

1 tykkäys

“Jos kiukaan teho on keskikokoiselle perhesaunalle sopiva 9 kW, niin kolmen tunnin saunaillan hinnaksi tulisi noin sata euroa ilman juomia, jos siis hintapiikki kestäisi tuon kolme tuntia.”
Tuskin kiuas “käy” tuolla 9 kW:n huipputeholla koko aikaa. Perhesaunassakin on lämpöeristykset, sekä ns. termostaatti, joka alkaa lämpiämisvaiheen jälkeen säätämään kiukaan tehoa, niin että saunan sisälämpötila pysyy halutussa arvossa (ehkä n. 80 C).
Jos ette usko, niin kokeilkaa oikosulkemalla termostaatti ja poistakaa kiukaan ylilämpörajoitin ja kutsukaa palokunta.

15 tykkäystä

Sä kysyt vaikeita, tarkoitatko SP500:n pistelukua?
Sitä en ottanut ylös, mut eiköhän se ollut about 4300 silloin ja siis aloin ostamaan tammikuussa, ja nyt 7,1% voitolla. Ostot heinäkuusta alkaen holdissa, odottelen syksyn droppeja.

1 tykkäys

Olen jo vuosia kutsunut itseäni nimellä ”Sijoittajanero beta”. Vaikka olen historialtani melko keskinkertainen piensijoittaja, olen jo pitkään ollut sillä hilkulla, että minusta tulee syklien yli 20% keskimääräistä vuosituottoa takova sijoittajanero, uuden sukupolven Buffett. Miettikää kuinka rikas minusta sitten tulee kun ränta på ränta alkaa jyllätä? Se alkaa tämän vuoden lopulla, tunnen sen luissani.

Palkkasin aikoinaan Yhä musa soin päävalmentajakseni johdattamaan minut sijoittajaneroksi. Silloin 2015 luulin että se on hirveän helppoa, nyt viimeisten parin vuoden aikana olen paremmin oivaltanut että se onkin hirvittävän vaikeaa. Mutta olen oppinut ja kehittynyt matkan varrella niin paljon, että hetki on käsillä. Kukaan lähipiiristäni ei usko minuun, heidän mukaansa kertakaikkiaan mikään ei viittaa siihen että alkaisin takoa jatkossa kovia tuottoja. Olen muistuttanut heitä, että monet lupaukseni ovat lopulta pitäneet, vaikka aikataulut ovat heittäneet. Olen luvannut viedä roskapussin tänään, ja toteuttanut sen huomenna.

Yhä musa soikin suli paineeni alla, ja päätimme yhteistyömme hyvässä hengessä kesällä. Joskus vuosia sitten olisin pitänyt sitä isona menetyksenä, mutta nyt prosessi alkaa olla niin valmiilla tasolla, että vien siirtymän maaliin omin neuvoin.

51 tykkäystä

Ei Hyzon tuossa kohtaa lähtenyt vielä nousuun. Tai ehkä en vain vielä osaa aidosti kohdata sisäistä vihaani?

4 tykkäystä

Pyysingillä oli taas hauskaa sanailua :slightly_smiling_face:

Ja lisättäköön harmitus, kun @Sauli_Vilen meni analysoimaan eQ:n kurssia ylös juuri kun olisin ollut ostoaikeissa :grinning:

21 tykkäystä

Oli kyllä hyvä artikkeli jälleen Pyysingiltä, herra jonka juttuja jaksaa kuunnella loputtomiin.

Tosin olipa hermostuttavaa olla pilkattavana lähes koko matkan kun sitä luin, näin itseäni nimittäin monessa kohdassa… :sweat_smile:

Ehkä pitää huomenna taas nostaa hieman osakepainoa niin voi edes esittää olevansa isojen poikien puolella. Indeksi ETF/rahastoista on tullut nimittäin kevenneltyä huolella tähän ““karhumarkkinaralliin””

11 tykkäystä

Nimimerkki @musa_2 kirjoitteli Pörssien suunta -ketjuun seuraavaa:

“Pidän siis tavoitehaarukan ylälaidan S&P 500:lle 3000 pisteessä. Korjataan tavoitetta aina ylöspäin inflaation mukana.”

Kun näinkin tarkasti ennustetaan tulevaa, niin mielelläni näkisin, että avaisi myös omaa myös omaa sijoitusastettaan pörssiosakkeissa. Arvostan forum-kirjoittelijoita, jotka ovat mallia “put your money where your mouth is”, Haluaako siis nimimerkki @musa_2 avata, että onko salkku myyty jo tyhjäksi vai miten Sepen 3000 pisteeseen on varauduttu?

9 tykkäystä

https://viinilehti.fi/viinit/torres-purgatori-2016

On kyllä hyvä viini tämä. Oikein sopiva maanantai illaksi.

8 tykkäystä