Ainakin tämän hetken suojaukset pyörivät 2023 alhaisempina kuin 2022. Ei nyt ole lähdettä käsillä, mutta muistan siitä täällä foorumilla lukeneeni. Suomeen kuitenkin nousee tänä aikana OL3 kaupalliseen käyttöön.
Jos hyvin käy niin nyt 2022-23 välisenä syksynä ja talvena tulee maximum pain. Jos (kun) sota päättyy niin Venäläinen kaasu alkaa taas kelvata Euroopassa.
mun helenin sopparis lukee et jos peruu enne määräaikaa, niin 50e maksaa (alle 10000 kWh vuodessa). En tiiä onko uusissa soppareis sama ulosostohinta, ku oma on vuode vanha 24kk määräaikane
Et usko että 2022 - 2023 välillä, siis tästä hetkestä 1v 4kk aikaa, OL3 saadaan tuotantokäyttöön vaikka se on kansantalouden kannalta NATO jäsenyyden ohella yksi lyhyen aikavälin kriittisimmistä hankkeista?
Meillä on ehkä vähän eri näkemys mitä bullero tarkoittaa. Ymmärtäisin kuittailun jos odottaisi vuoden vaihteeseen mennessä varmaksi…
Soittivat minullekkin ja tarjosivat samaista sopimusta nykyisen jatkoksi alkamaan ensi vuoden marraskuussa.
Näiden tarjousten takia olen erittäin luottavainen sähkön hinnan laskevan vuoden sisään koska ikinä ennen ei ole tarjottu sopimuksia alkamaan vuoden päästä…
En ainakaan itse keksi yhtään syytä miksi sähköyhtiöt haluaisivat minun parhaakseni myydä agressiivisesti sähköä parin vuoden päähän mikäli odottaisivat hintojen pysyvän tällä tasolla tai jopa nousevan?
Vaikka todetessani ei kiitos onkin myyjän vastaus kuulunut aina:
Mutta ensi vuonna sähkö maksaa jo xx senttiä enemmän…
Älä käsitä väärin, sanotaanko että itselläkin on melkolailla paljon pelissä siinä että tuo laitos valmistuu ja todellakin toivon sitä. Ja sitä on odotettu kuin kuuta nousevaa - alkaa vaan välillä tuntumaan ihmeelliseltä kun niitä osia juuri “hitsailtiin” kiinni sinne höyryn ohjaimiin ja laitos seisoi todella pitkään niin eikö näitä automaatiopäivityksiä voitu tehdä samalla. Kuulostaa vaan omaan korvaan hiema oudolta.
Sama viesti tuli tännekin vähän ennen kahtatoista. Loppuu tammikuussa nykyinen, taidan katsoa miltä tilanne näyttää marras-joulukuussa. Eipä tosin kerrostalossa ole paljoa sähköä mennytkään.
Kysymys: “Pääset tasolle 2, mikäli olet tehnyt edellisen kalenterikuukauden aikana 11-50 toteutunutta toimeksiantoa.” Sisältäähän Nordnetin käypankäyntitaso muutos ohjeessa ilmoitettu “TOIMEKSIANTOA” Osto ja Myyntitoimeksiannot yhteensä? Silloin ei tarviis tehä mitään mutta jos taas pelkät ostot, niin pitäs pari ostoa(veivausta) tehdä että nousis tuolle tasolle.
Tarkoittanee ylipäätään mitään tapahtumaa. Itse mm. pääsin kahden tapahtumattoman kuukauden jälkeen tasolle 3, vaikken ollut siis edellisenä 2 kuukautena tehnyt yhtään minkäänlaista kauppaa Nordnetissä. Osinkoja oli kuitenkin tullut tuona aikana.
Itse joskus tullut kanssa haastatelluksi muissa yhteyksissä kuin sijoittamisessa. Esimerkiksi kun meitä on kaveriporukassa haastateltu ollaan yhden meistä mielipide oiottu koskemaan kaikkia, vaikka muut olemme nostaneet aiheesta toisenlaisen näkökulman.
Joskus opiskeluaikana tuli voitettua suunnittelukisa, joka tuotiin päivälehtiin. Selostimme aihetta ehkä liian teknisesti (aiheena oli aurinkoenergia) niin toimittaja toi lehteen näkökulmia, jotka oli lukijakunnalle ehkä helpommin omaksuttavia, mutta eivät kertoneet oikeastaan ollenkaan siitä, mitä oltiin selitetty aiheesta aikaisemmin. Tulkitsimme tilanteen siten, ettei toimittajalle itselleen olleet tekniset tulokulmat tuttuja tai koki, ettei ne kiinnosta lukijakuntaa.
Moni muistaa ehkä tämän pojastani kesällä tehdyn jutun:
Oli oikeasti tosi ihana ja juuri niinkuin juttelimme. Haastattelutilanteessa meidät vain yllätettiin täysin, kun aiheesta piti tulla vain pieni puhelinhaastattelu ja luultiin, että siitä kirjoitetaan joku pieni nettilehtijuttu.
Haastattelutilanteessa sitten vasta selvisikin, että siitä tehdään ihan erilaisia videoitakin, jotka levisi ympäri somea. Tykkäsihän tuo poika, mutta jos olisimme tienneet, olisihan tilanteeseen eri tavalla varautunut.
Itse myös juttuja lehteen kirjoittaneena tuli koettua päätoimittajan vaikutus kirjoittamiseen. Saatat olla itse tehnyt koko haastattelun ja itselläsi on aiheesta mieli muuttunut ja saanut uutta tietoa haastattelun yhteydessä. Päätoimittajalla on oma tahtotila, miten asiat voisi mennä pitää joko kirjoittaa, miten päätoimittaja haluaa tai pitää puolensa siitä, mitä juttuun kirjoitetaan. Se, mitä tulee ulos, on hieman toimituksen persoonoista kiinni.
Miten kun sähkösoppari on maaliskuulle, niin jos ei vaihda/uusi, niin onkohan ne yleensä toistaiseksi voimassa vai onko niissä joku jatko korkeammalla hinnalla. Yleensä? Ps. Halpa stoppari maaliskuun loppuun saakka vielä
eiköhän se vaihdu sitten toistaiseksi voimassaolevaksi.
maaliskuuhan on mitä paras aika, saat nauttia määräaikaisesta nyt kalliit talvikuukaudet vamrasti erittäin halpaan hintaan, ja ehdit sitten silloin miettiä mikä on paras ratkaisu.
Ostoja tai myyntejä joista on mennyt välityspalkkio. Ei laske mitään muita tapahtumia (osinkoja, nollakulujen sertti/turboveivailuja, kuukausisäästöjä jne missä ei ole välityskuluja)
Nyt ei varmaan kannata kuunnella ainakaan liikaa muitten mielipiteitä, kun kukaan ei osaa ennustaa edes vuoden päähän missä mennään energian suhteen. Saatika kahden vuoden päähän. Se tiedetään että pörssisähkö tulee olemaan paikoitellen älytön, mutta onko pitkään ensi talven jälkeen.