Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Aloin miettimään myös miten paljon kerrostalo asujiin muutokset tulevat vaikuttamaan. Jos ajattelisi, että pienen kerrostaloyhtiön kiinteistösähkön kulutus on n. 50 000-80 000 kWh. Tuommoinen 20c hinnan nousu +14 000€ kuluihin. 70 asunnolla n. +200€/vuosi/asunto.

Lisäksi oma sähkönkulus voisi arvioida 1500-3000kWh +400€/vuosi/asunto.

Jos molemmat laskisi yhteen niin n. 50€/kk kulutuksen nousua (ja tämä nyt ei laskettuna huonoimman tilanteen mukaan)

Mielenkiintoista tuleeko vaikuttamaan vuokraus/asuntomarkkinoihin. Luulisi ettei ainakaan kauheasti varaa olisi vuokralaisille maksuja siirrellä :thinking:

2 tykkäystä

Isovaihtoisissa ei iso ongelma, mikrovaihtoisissa isompi ongelma ja isohko riski. Aloitin kuitenkin projektin.

Varsinaisesti tiliä ei kai kannata sulkea verosyistä kuin vasta joulukuussa. Silloin tietää onko jotain mitä vähentää - ja optimoida niin ettei tule tappiovuotta milloin en vissiin voisi vähentää kotitalousvähennyksiä verotuksesta (pokerinpelaajalla ei ole verotettavia ansiotuloja).

Voisiko jopa olla järkevää odotella OST:n sulkemisen kanssa hyvää plussavuotta jolloin verovähennys leikkaa 34% mukaan?

2 tykkäystä

Kerrostaloiss tosin taitaa suora sähkölämmitys olla melko harvinainen tapa lämmittää. Tällaisen lähteen löysin kerrostalojen lämmitysmuotojen jakaumista: Lämmitysmuodot Suomessa - Koutsi - HSY:n verkkokurssit

Nyt toki maalämpö yleistyy ja siten sähkönkulutus kasvaa, mutta ainakin omassa taloyhtiössä sähkön osuus ja projisoitu sähkön osuus taloyhtiön kokonaiskustannuksista on melko marginaalinen.

Ja niissä missä on suora sähkölämmitys, lienee olisi nyt viimeistään siirtyä johonkin älykkäämpään ohjaukseen ja lämmittää yösähköllä ja muutenkin kysynnän ollessa alhainen. Mitä isompi talo sen suurempi massa ja siten paremmat mahdollisuudet hyödyntää tuota mahdollisuutta (vähemmän heilahtelua sisälämpötilassa).

1 tykkäys

Ai ostaisit omat osakkeet? Ei kai tuon pitäisi olla sallittua millään välittäjällä.

2 tykkäystä

Tietääkseni putkien pintalämpötila ei voi olla liian korkea ja on säännelty - jos korkea täytyy eristää. Isännöitsijän pitäisi puuttua asiaan ja tuntea alan standardit.

Varmaan nuo pystyputket ovat paksumpia kuin milli, mutta eniwei. Ylimmän arvon tyyppi oli jäljillä. Nykyiset asunnot ovat hyvin eristettyjä ja tiiviitä, joten lämpöhäviöt ovat pienet. Ilmanvaihto on niin pientä, ettei se auta asiaa mainittavasti vaikka se tulisi nolla asteisena sisään. Lisäksi ilmaislämpöjä tulee jonkin verran esim. suuri taulutelevisio.
Nuo pystyputket vievät lämpimää vettä ylimpiin kerroksiin. Aivan ylimmässä kerroksessa on ulkoilmaa vastassa muista huoneistoista poiketen yläpohja eli vesikatto. Siellä tarvitaan enemmän lämmitystä. Ehkä siellä lämpöpatterit ovat samanlaisia tai vain hieman isompia kuin alimmissa kerroksissa, koska niiden tila on rajoitettu tai ulkonäköseikoista johtuen. Näin ne tarvitsevat enemmän ja lämpimämpää vettä kuin muut asunnot. Tämä johtaa pystyputkien suureen lämpötilaan, mikä lämmittää asuntoja. Joku jo tuossa aiemmin mainitsikin pystyputkien eristämisestä Bilteman tms. eristeillä. Sen olisi jo rakennusliikkeen pitänyt tehdä. Putkille voi tehdä myös eristetyn koteloinnin.

“Viimein taloyhtiöön saatiin lupa asentaa ilmalämpöpumppuja. Laitettiin pelkästään viilentävä malli, koska lämmitystä ei tarvita ikinä. Mikäli pumpun jättää nytkin pois päältä niin lämpö nousee nopeahkosti sinne 22-24 asteeseen, vaikka tuloilma on kylminä öinä alle 15 astetta.”
Ulkoseinät kuumenevat auringossa helposti 40-60 C-asteeseen. Eristyskään ei auta, koska lämpö hiipii pikkuhilja päivän kuluessa myös eristyksen läpi. Tuloilman määrä on pieni, joten sekään ei jäähdytä paljoa (5-15% ILP:n tehosta). Jos ympäröivät huoneistot ovat kuumempia, niin väliseinien läpi tulee myös lämpöä.

3 tykkäystä

En puhukkaan tässä lämmityksestä ollenkaan vaan muusta sähkönkulutuksesta.

Myin puolet viime viikolla ja johto aloitti sen jälkeen tankkaukset, vähän sama kuin LeadDeskissä. :sunglasses:

Pyn Elitekin tippui heti ostoni jälkeen merkittävästi, eli mulla on vaikutusvaltaa Aasiassakin ja vaikutukseni jenkkimarkkinoihinkin on huomattu. Vuoden sijoittajavaikuttaja Suomessa oli @Verneri_Pulkkinen, mutta ehkä mä olen sitten maailmassa, tahtomattani. :smiling_face_with_tear:

Mä liikuttelen osakemarkkinoita kuin Elon Musk, jos jengi kiusaa mua mun YTD:stä, niin harkitsen kiusaajien osakkeiden ostoa. :sunglasses:

94 tykkäystä

En millään muista, mutta muistaisiko joku teistä kenen kynästä tämä kaunis ja rohkaiseva ajatus on vai pistänkö heti omiin nimiini?

Sijoittaja on allapäin nähdessään omistamansa yhtiön osakkeiden arvon ollessa kymmeniä prosentteja ostamaansa. Hän haluaa ostaa itsensä vapaaksi tämän omistuksensa arvonmuutoksen aiheuttamasta alakulosta ja myy omistuksensa miettimättä omistamansa yhtiön tuonhetkistä riski/tuotto -potentiaalia. Hän vaihtaa hevosta siis sillä hetkellä kun tuntuu pahalta, ymmärtää menettäneensä rahaa, muttei ehkä sokeudessaan näe, että juuri sen hetkisellä pohjalle lyödyllä hinnalla hänen omistuksessaan on koko markkinan paras riski/tuottopotentiaali.

22 tykkäystä

Juurikin näin! Itse tuli aikoinaan harrastettua samaa ja sen voin sanoa että siinähän se virhe tulee juuri tehtyä, heittää laput laitaan ja kuvittelee löytävänsä paremman tilalle, on se vaan kummallinen tämä ihmisen mieli.

Ok. Tuo kulutusarvio hämäsi. Meidän pienessä taloyhtiössä vuosikulutus on luokka 15000kWh. Tai 2.8kWh/Rm3. Luulen siis että puhutaan tyypillisemmin pienemmistä luvuista. Toki taloyhtiön sisätilat ja hissti yms. vaikuttaa näihin lukuihin. Mutta hyvä ajatella tuosta kulutuksesta valta-osan olevan yhteisten tilojen valaistusta (kellarit, rappukäytävät jne.) sekä Sauna vuorot (onko yhteissauna vai ei??).

Eli en oikein jaksa uskoa että tuo sähkönhinta isolla tavalla tulee vaikuttamaan taloyhtiöiden talouteen. Esim. meidän taloyhtiön tapauksessa sähkön osuus kaikista kuluista on ollut noin 3% luokkaa. Eli melko pieni osuus kokonaisuudesta.

1 tykkäys

@Jkuusisto ollut Antti Leinosen haastattelussa SalkunRakentajassa. :+1:t2:

8 tykkäystä

Eikö Soininvaara nimenomaan kehota tekemään tunti-spot pörssisähkösopimuksia? Ja melko vastaavin perustein kuin itse esität. Ode on ollut aina markkinatalousmies :slight_smile:

3 tykkäystä

Juuri noin ainakin muutaman päivän takaisessa haastattelussa sanoi, eli kehotti ottamaan pörssisähkösopparin nyt ja välttämään määräaikaisia sopimuksia, ettei tulevaisuudessa sitten maksele jäätävää ylihintaa sähköstä pidemmänkin aikaa.

No niin sähkön hinnaksi tuli 0,229 s/kwh vs vanha 0,0359 s/kwh alkaen 1.3.2022. Joulu-Tammi-Helmi mennään yötöillä ja spotti hinnalla. 30 000€ vuosikorotus on vielä sellainen jonka kanssa selvitään.

18 tykkäystä

Sama homma, laskua on melkein sitten ollut kotiutettujwn voittojen verran, jos verotkin laskee siihen…

Mutta positiivista ehkä, että tapoiota jos realisoi, niin seuraavat vuodet on vero keveitä :roll_eyes:

Yksityinen vähentää 5 vuotta ja firmassa 10 vuotta tietääkseni.

Kenenkään salkun toimintaa arvostelematta, koska en ole sellaisessa asemassa omien tuottojeni tai säätöjeni kanssa, että voisinkaan.

Mutta pohdintana näin sivustaseuraajana: Koetko että “säädät” ja veivailet salkkua liikaa? Mitä jos kokeilisi seuraavien ostojen kanssa ettei esim saa myyntinappiin koskea 5v sisällä. Ihan sama mitä.

1 tykkäys

Kiitos hyvästä kysymyksestä!

Aika vähän olen myynyt omistuksiani, nyt viime aikoina olen kolmesta osakkeesta myynyt noin puolet. :slight_smile:

Myyntinappi on ollut aika hyvinkin pannassa, tosin muutaman vetyosakkeen osalta olisin saanut vähän nopeamminkin painaa. :wink: Eli olen pitänyt ostojani aika pitkään, LeadDeskiä ostin ensimmäisen kerran listautumisannista ja Digiaa aika alkuvaiheessa sijoitustaivaltani (lisäsin tätäkin tosin myöhemmin) - näistä myin noin puolet.

Eli en ole kovin hätäilevää sorttia ollut ainakaan myyntieni osalta, jos katsoo koko sijoitusuraani. :thinking:

EDIT: LeadDeskeistä myin osan noin 30 euron tietämillä, tällä hetkellä sen osake on noin 6,6 eurossa.

8 tykkäystä

Katos pirua. Milli oli tietysti liiottelua. Pidin tuota vaatteilla eristämistä asiattomana heittona ja osittain huumoriletkautuksena. Jos niiden eristäminen on hyvä idea niin ilman muuta se olisi hänen pitänyt ammattilaisena ottaa asiakseen niiden eristäminen. Mitäpä se hyödyttää käydä tutkimassa ja sitten kehottaa asukasta kietomaan omia vaatteita putkien ympäri ja jättää asia sille tielleen. Kiitos kuitenkin vinkistä. Pitää perehtyä tänään asiaan.

1 tykkäys

Ensimmäisiä rage / anger -merkkejä Vartin kommenteissa tubessa: :smiley:

196 tykkäystä