Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Mietin samaa :+1: posiitivisesti yllättynyt täällä

3 tykkäystä

Hyviä ja huonoja puolia on kummassakin monopoli vs. vapaa kilpailu. Laitetaan nyt pari huonoakin puolta kilpailutukseen liittyen:

Taksien kpl-määrä moninkertaistui. Ajoa ei riitä kaikille, provisiopalkatut kuskit ovat kk-tasolla moni nälkäpalkalla notkumassa taksiasemilla ilman asiakkaita. Autoja ja kuskeja moninkertainen määrä tuottamattomassa työssä, resurssien tuhlausta. Palkkaongelman ratkaisemiseksi osalla kuskeista bisnesmalli on ollut pakko rakentaa mummeleiden ja turistien kusettamiseen, näiltä voidaan ottaa ilman kuittia tuplahinta entiseen verrattuna jos epähuomiossa erehtyvät istumaan taksiin, jonka takalasissa lukee tarrassa “matka x hinta-arvio 90 euroa”. Aiemmassa sääntely-yhteiskunnassa monopolitaksa olisi ollut esim. 40 euroa hintakaton määrittelemänä. Myös laatu romahti, nyt asiakkaan pitää usein osata englantia, jotta pystyy itse opastamaan “ammattitaitoisen” taksikuskin perille kohteeseen. Joo, taksin saa nykyään helpommin, mutta vaatii asiakkaalta tietämystä, että kuka taksikuskeista ei ole kusettaja. Eläkeläismummolta ei onnistu eikä turistilta.

Nykyään minulle tulee kirjeitä kotiin klo 03 yöllä, herään usein postiluukun ääneen. Siellä on töissä joku jakelufirma, joka on suostunut jakamaan kirjeen perille 0,01 euroa halvemmalla kuin Posti. Sitten iltapäivällä tulee Postin työntekijä ja tuo loput kirjeposteista ym. Ennen oli 1 jakaja, nyt on palkattu 2 jakajaa tuomaan samat postit. Ennen oli Postin työntekijällä jakelulaukku täynnä postia, nyt 2 jakajalla on kummallakin puolityhjä jakelulaukku. Posti on menettänyt ison osan jaettavasta kirjepostista, koska heillä on lain pakottama jakeluvelvoite syrjäkylille ja nämä kustannukset on otettava huomioon hinnastossa. Kilpaileva jakelufirma taas saa keskittyä kermankuorintaan isoissa kaupungeissa ja pystyy hinnoittelemaan itsensä siten aavistuksen Postia halvemmaksi. Tehokkuus on kärsinyt valtavasti. Suurelta osin tästä johtuen kirjepostimerkin hinta on ollut pakko nostaa n. 1,00 eurosta 1,95 euroon. Asiakas maksaa siis kustannuksen siitä, että nyt 1 työntekijän sijaan samaa kirjepostipinoa jakaa 2 palkattua eri firman työntekijää. Tässä ainakin on selkeä epätehokkuus rakennettu kilpailutuksen avulla.

Tilasin ulkomailta tavaraa, tuli pakettina Suomeen, maksoin 10 euron lisämaksun, jotta tuodaan kotiovelle asti. Jakelufirma X ei sitten kuitenkaan jaksanut tuoda pakettia ovelleni vaan merkkasi lähetyksen tietoihin “asiakas ei ollut kotona, tule noutamaan itse noutopisteestä”. Olin koko päivän kotona. Valitussoiton jälkeen selvisi, että jakelufirma ei jaksanut lähteä ajamaan lentokentältä minun kotiini, koska olisi ollut vain 1 paketti kyydissä samaan suuntaan ja pitkä ajomatka, ei kannata tuhlata bensaa, joten laitettiin vain noutopisteeseen… Olisi liian epätehokasta tuoda yhtä pakettia asiakkaalle. Toisaalta Postin jakeluauto käy pihassani joka päivä, mutta heille ei pakettia tietenkään voinut antaa toimitettavaksi, koska eri firma ja eri jakeluverkostot ja yhteiskuljetuksia ei kilpailusyistä ole.

6 tykkäystä

Alkaa Mallisalkun Harvia positio näyttämään jo melko rumia lukemia.

8 tykkäystä

Harvia osoittaa miksi minun äärimmäisen vulgaari jopa barbaarinen strategia toimii.

50% nousun jälkeen myydään 20% pinkasta

Ei sillä jackpottia saa edes luontoarvasta mutta kummasti salkun saldo vaan kasvaan.

Toki Stonkmann on eriasia, koska olenhan ihminen ja tunteiden vietävissä :face_with_hand_over_mouth:

Ostin muuten lennot Chicagoon ja viikon risteilyn karibialle, kokonaisuudessaan parin viikon matka. Vielä vähän saa Stonkmann spurtata että tämä on kuitattu, mutta Vauhti kiihtyy

33 tykkäystä

Tässä tuli sellainen mieleen, että nyt kun Harvian liikevaihto alitti vahvan vertailukauden, niin “innolla” odotan QT:n tulosvaroitusta, jossa kertovat liikevaihdon laskevan, johtuen vuodentakaisesta kertadiilistä, ja markkinan reaktiota siihen :grinning: (Harvian tapaan myyty jo suurin osa pois ja vain "ikuisuus"positiot jäljellä, joten hintojen lasku entisestään kelpaisi.)

9 tykkäystä

20% laskun jälkeen ostetaan 50% salkusta ei ole samalla lailla turvallinen strategia.

17 tykkäystä

Joo nyt mä ymmärrän kun Harvian sisäpiiri ei ole ostanut aikoihin lapun lappua, vaan päinvastoin. Jos nytkään eikukaan sisäpiiriläinen tee ostoksia, niin myös Q3 on heikko.

7 tykkäystä

Juurikin tämäntyyppisiä tilanteita/ongrlmia varten avasin keskustelun. En ole siis kommunisti, mutta tietyillä aloilla/sektoreilla sääntely on kyllä tehokkuden, maalaisjärjwn ja ympäristön kannalta ehdottomasti järkevintä, mielestäni. Riittävän hyviä perusteluja en ole toisinajattelijoilta vielä saanut.

Harvia tuntuu olevan sellaInen tunteita nostattava osake. Alkuun itse jokaiseen romahdukseen ostin lisää kunnes -36-37€ kohdilla kevensin kolmanneksen pois.

Alle 30€ muistaakseni yhden lisäyksen tehnyt.

Kyllähän se alkuvuodesta v*tutti kun ostin ekat 50€ Ja päätin että myyn jos menee päälle 60€ ja sitten oli jotain prkleen hässäkkää duunin/lasten/whatever kanssa että jäi tekemättä eikä sitten enää kehdannut alle 60€ kun päätös mikä päätös :smile:

Nyt tuntuu että olen vähän saanut aikaperspektiiviä kohdilleen. Jos firma jatkaa hyvää tekemistä ja payday on kaukana tulevaisuudessa niin saatanpa lisäillä vaikka kerran kvartaaliin. Tai vuoteen. :sunglasses:

Aasian ja USA:n markkinoiden kehitys minua enemmän jännittää, tällä hetkellä Euroopan talousongelmat lähinnä järjestävät minulle enemmän aikaa seurata niitä kurssin pysyessä edullisena. Hopeareunus, nääs :wink:

15 tykkäystä

60 tykkäystä

Lainaan itseäni 13pvän aiemmin

… Harviaakin tekisi mieli ostaa… Hintaan 23€.

Lienee pakko vain nauttia kesästä siis ja jättää ostot tuonnemmaksi.

Katos pirua, lähellä ollaan jo position avaushintaa vaikka oma DCF laskelma sanookin ostohinnaksi 19,99€.

Onneksi Olvia on. Salkussa ja kaapissa

13 tykkäystä

Se on kuukausi ja yksi päivä kun karhujahti alkaa. Pohjat alkaa olla käsillä. Ja mikään ei voita karhukäristystä perunamuussilla ruokana :bear:
Nyt sain myös oikeuden tulla vuoden, tai vaikka viiden päästä tulla kertomaan olleeni oikeassa :index_pointing_at_the_viewer:

15 tykkäystä

Siis KARHUJAHTIIIN JAHUUUUUUUUU!!! *Yllyttää hevosensa villiin laukkaan

*Nostaa winchesterin ja tähtää

BANG BANG BANG

kuva

12 tykkäystä

Siinä laatuyhtiö jota minulla salkku täynnä ja @Pohjolan_Eka:n suosima roskafirma jakelemassa iloisesti tiedotteita peräkanaa.

Ja näiden pörssikurssit samalta ajanjaksollta (ja tämän päivän muutos vielä lisämausteena).

Ei mulla muuta. Hyvää yötä.

96 tykkäystä

Eikö me sovittu, että julkaistaan ensin se Coinflip Invest rahasto ja strategiaa avataan vasta esitteessä…

7 tykkäystä

Tänään olin kahvilassa, niin selän takaa kuului kun naisoletettu sanoi kumppanilleen: “sun osakkeet nous just” en tiedä mistä osakkeista he puhuivat, mutta mielenkiintoinen huomio julkisessa kahvilassa Tampereella.

20 tykkäystä

Tuohan voi arkikielessä tarkoittaa mitä vain😄

19 tykkäystä

Olen lievästi kateellinen Vernerille siitä, että yksi Suomen arvostetuimmista sijoittajatyypeistä, eli Mikko Mäkinen iloitsee Vernerin paluuta lomalta. Ehkä jos haluan pistää paremmaksi, niin pitäisi varmaan toivoa, että itse Buffet kaipailee mua lomalta takaisin. :thinking:

Ja sitten tuli tällainen mainio Mirkon twiitti vastaan sijoituspsykologiasta. :cowboy_hat_face:

83 tykkäystä

En tiedä kuuluuko tänne vai politiikkanurkkaukseen. Tuo kiemurtelu ja vastuunpakoilu on niin dragikoomista ettei oikein sovi politiikkaan, joten laitoin tänne.

33 tykkäystä

Ikävä kuulla Harvian omistajien puolesta huonosta kvartaalista.

Toisaalta taas itseä huvittaa aina miten ne pitkään pitoon yli “10v-holdit” lähteekin myyntiin hyvin äkkiä, kun hieman tuuli kääntyy.

Ajat muuttuu ihmiset ei.

83 tykkäystä